بازدید 19975

ماجرای حکم جدید دادگاه برای محمود صادقی

«۲۱ ماه حبس و ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی»، حکم اولیه پرونده محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است که به گفته او، شاکی اغلب پرونده‌هایش دادستان سابق تهران بوده، این پرونده در مرحله بررسی در دادگاه تجدیدنظر قرار دارد.
کد خبر: ۹۷۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 23 April 2020

«۲۱ ماه حبس و ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی» حکم اولیه پرونده محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است که به گفته او شاکی اغلب پرونده‌هایش دادستان سابق تهران بوده، این پرونده در مرحله بررسی در دادگاه تجدیدنظر قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ به تازگی خبری درباره شکایت آیت الله آملی لاریجانی، رییس سابق قوه قضائیه از محمود صادقی نماینده تهران و به دنبال آن صدور حکم «۲۱ ماه حبس و ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی» منتشر شده که به دنبال انتشار این موضوع، صادقی ضمن تایید آن ابراز تعجب کرد که چطور این موضوع به یک رسانه درز پیدا کرده است، چون این حکم ۲۷ بهمن سال گذشته صادر شده و اکنون در مرحله بررسی دادگاه تجدید نظر است و او نمی‌خواسته به دلیل شرایط بحرانی کشور با شیوع کرونا آن را رسانه‌ای کنم.

اما صادقی با رسانه‌ای شدن این پرونده به تشریح جزئیاتی درباره آن به خصوص شاکی این پرونده پرداخت و در گفت و گویی، با یادآوری روند بررسی شکایات از نمایندگان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: در این پرونده مجموعه‌ای شکایت عمدتا از طریق دادسرای فرهنگ و رسانه انجام شده بود که گزارش آن به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد و بعد از آن در نهایت همگی در مجتمع کارکنان دولت تجمیع شدند. یک پرونده هم به دادگاه انقلاب رفت که آن‌ هم به مجتمع کارکنان دولت برگشت. در چهار مورد دادگاه رأی به محکومیت داده و در باقی موارد تبرئه شده‌ام؛ هفت ماه حبس برای اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه و چهارده ماه حبس هم برای تمرد در برابر مأمور قانون صادر شد؛ حال اینکه قاضی می‌دانست حکم جلب و روند طی شده غیرقانونی بوده. پنج میلیون تومان هم جزای نقد برای اظهارنظر در موضوع بورسیه‌ها و پنج میلیون تومان نیز بابت شکایت مردم کاشان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی این توضیح را هم داد که شخص آملی لاریجانی مستقیم از او شکایت نکرده بلکه شاکی عمده شکایات دادستان وقت تهران بوده، خود او یا دادیار جانشین دادستان وقت تهران این شکایات را ثبت کرده‌اند؛ شخص جعفری‌دولت‌آبادی بیشترین پیگیری را برای به‌ نتیجه ‌رساندن پرونده‌ها انجام داد. با تغییر رئیس قوه قضائیه، حتی در روز‌های پایانی که در سمت خود بود، کیفرخواست همه پرونده‌هایی را که در دوره ریاست قبلی قوه تشکیل شده بود، صادر کرد.

اما این پرونده صادقی به طرح موضوع حساب‌های شخصی آیت الله آملی لاریجانی برمی گردد. او در نطقی در مجلس در آبان سال ۱۳۹۵ سوالی در این باره از وزیر اقتصاد پرسید و از رئیس قوه قضائیه خواست گزارشی از عملکرد این حساب‌ها اعلام کند. این اظهارات باعث شد که صادقی تحت تعقیب قرار گیرد. او در همان روز‌ها گفت که باید پرونده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برای بررسی ارجاع شود تا هیات نظارت تصمیم گیری کند که صحبت‌های او در حیطه وظایف نمایندگی اش بوده یا خیر! محمد جواد جمالی، سخنگوی هیات درباره نتایج بررسی این پرونده گفت که نطق صادقی درباره حساب‌های بانکی قوه قضائیه در صحن علنی مجلس خارج از وظایف نمایندگی تشخیص داده شده است.

طبق قانون، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به شکایات واصله از نمایندگان رسیدگی می‌کند و بعد از بررسی نظر خود را درباره صحبت‌ها و عملکرد آن‌ها ناظر بر وظایف نمایندگی شان یا غیر از آن اعلام می‌کنند کما اینکه طبق ماده ۹ همین قانون نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند، تعقیب یا توقیف کرد. اصل ۸۶ قانون اساسی هم می‌گوید که «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد.

به هر حال به نظر می‌رسد در روز‌های پایانی عمر مجلس دهم شاهد صدور حکم برخی از نمایندگان همچون صادقی هستیم؛ منتها موضوع بر سر این است که آیت الله رئیسی در همان روز‌های ابتدایی ریاست قوه قضائیه در گفت‌وگویی درباره حساب‌های بانکی قوه قضائیه گفت: «این حساب‌ها به پنج حساب کاهش می‌یابد و از این پس، چک‌های آن سه امضا خواهد داشت.» این صحبت را می‌توان به معنای عزم بدنه جدید مدیریتی قوه قضائیه برای تعیین تکلیف این حساب‌ها دانست؛ چه اینکه مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم در این باره گفت: با توجه به اینکه آقای رئیسی خودشان به موضوع حساب‌های قوه قضائیه ورود کردند، از ایشان می‌خواهیم مشکلی برای آقای صادقی به خاطر صحبتشان دراین باره ایجاد نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۹
ادمی که در ظاهر موافق شفافیت است ولی در پشت مخالف ان چه برداشتی از این شخص باید کرد؟
نمونه ان عدم رای ب شفافیت رای نمایندگان یا الان هم اینقدر خودش را فرد مهمی می پندارد که می گوید نمی خواهم در این شرایط رسانه ای شود ولی چون اینقدر حکم محکمی وجود داشته زده به جاده خاکی و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
خودتو به اون راه نزن...دیگه همه میدونن طرح شفافیت آرا یه بازیچه بود که یه سری نماینده راه انداختن که بعدش راحت شورای نگهبان بشینه ببینه هر نماینده به چی رای داده و شیوه رای دادن هر کیو نپسندید یه برچسب "عدم التزام عملی به اسلام" بهش بچسبونه.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
ایا این دادگاه علنی بوده است!؟
ایشان نماینده مجلس ومصونیت دهرند پس دادگاه ایشان را شفاف و علنی به دید مردم بگدارید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
این نمایشها فقط برای سرگرم کردن افکار عمومی و انحراف از مسائل اساسی هست. محموو صادقی هم از اصل خودی ها هست
خبری سراسر ناقص چون سخنگو قوه قضاییه گفته در مورد حساب ها ایشون تبرئه شدن ولی در اینجا نگفتید
اقای صادقی ان روزی که اتهامات بی پایه و بدون سند میزدی به هرکسی باید منتظر این روز هم می بودی که شکایت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
به تو چی رسیده از اون حسابها که اینطور دفاع میکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
مگر روزانه صدها تهمت به ریس جمهور می زنند ایا کسی انها را هم بررسی می کند
کاش به خاطر ادعای کرونا نیز یک نفری ازش شکایت می کرد
تا همه دروغگویان از هر جناحی بیشتر مراقب زبانشان باشند.
پس ترامپ هم باید همه کابینه خودشو بندازه زندان
براساس اصول قانون اساسی نمایندگان آزادند تادرتمامی امور کشور اظهار نظر کنند.حق آزادی بیان حتی برای تمامی مردم محترم شمرده سده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
خخخخه
وقتی اتهامی به کسی می زنند ولی دروغ است طبق همان قانون جرم محسوب می شود و با شاکی خصوصی دادگاه برگزار می شود
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
حالا یه چیزی در قانون اساسی برای خالی نبودن عریضه اومده تو چرا باور میکنی؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
منظورت قانون پولدارانی که جوجه ها رو زنده به گور کردند که قیمت مرغ پایین نیاد؟؟؟ هیییی روزگار
حسین
| Germany |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
بله اگر اصلاح طلب یا ارادتمند آقای خاتمی یا طرفدار بی چون و چرای مذاکره با آمریکا به هر قیمتی باشد باید در هر زمینه ای نظر بدهد اما اگر مخالف ایده و تفکر شما بود بی شناسنامه و بی سواد و زیرآب برجام زن باید بهش بگن! آزادی بیان خوبه فقط برای ما
مدعیانی که به دولت خرده میگرفتند منتقدان را مورد هجمه قرار میده چرا ساکتند و با منتقدان خودشان جور دیگه برخورد میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
این همه نظر داده میشود ولی تاثیر ندارد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
چون زور داره وهمیشه فدرت یک بام دو هوا بازی می کند
چه امریکا باشه چه جمهوری اسلامی مرگ خوبه ولی برای همسایه
مجلس در راس امور است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!إ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دو تا نماینده درست حسابی داشتیم اونارو هم حتی تحمل نکردند
مثل اینکه نمایندگان هر کار دیگه ای بکنند مصونیت دارند فقط اظهارات سیاسی نکنند. تابناک این هم توهینه که شما منتشر نمیکنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
بازم که نظر را تغییر دادی
ما ازشورای محترم خبره گا ن مخصوصا شخص آقای کدخدایی تشکر میکنیم دوتا نماینده پر حرف وبی خاصیت ازمجلس انداخت بیرون مجلس که جای حرف زدن نیست البته خوب شد که سلحشوری نام نوسی نکرد مگرنه آنو هم میاناختن بیرون آقای مطهری هم از حکم عادلانه اقای صادقی ناراحت نباشن بموقع حساب اوراهم خواهند رسید
نماینده باید هم چمش را ببندد هم دهنش را و غیر از به به وچه چه چیزی نگوید در غیر این صورت ...
زنداني شدن يك نماينده مجلس به جرم انتقاد دنيا چطور ما را قضاوت ميكنند كساني كه درروز روشن در حرم حضرت معصومع ع را ميشكنند وبه دولت رييس جمهور نظام توهين ميكنند ازادانه به كار خود ادامه ميدهند
صادقی جز معدود نمایندگانیست که به حدااقل شرایط نماینده مردم بودن نزدیک است.درود بر شرف همین مقدار او
نماينده اي که زبان گفتن دارد مجازات مي شود تا به سکوت برسد و همانند نماينده اي شود که فقط گوش دارد.
محمودصادقی به خاطر بیان واقعیت محکوم شده نه چیز دیگری بابد به حال و روز این مملکت گریست
استقلال آزادی جمهوری اسلامی. یاد امام به خیر
حرف اقای صادقی حرف اکثر مردم هست پس همه ما رو بندازید زندان
ماه پشت ابر نمونده ولی این حکم نشون داد عدالت جز رویا چیزی نیست
قدرت و نفوذ که داشته باشی ماست هم سیاه میشه
صادقی فقط دروغ تهمت و حرف های بدون دلیل
خدا کند زوتر این بابای جنجالی را که هر روز برای مردم دردسر درست می کند بکیرند چند سال زندان حالش خوب می کند انشاا... بخد ازدست امثال این ومطهری و..... خست شدیم
اظهار نظر با تهمت و افترا خیلی فرق داره
هر کسی هر حرفی میزنه باید مسئولیت حرفش را به عهده بگیره و بتونه ادعایش را اثبات کند وگرنه باید مجازات گردد
ولله من این محمود صادقی رو از نزدیک میشناسم به واسطه دانشگاه تربیت مدرس... ولله بالله تالله، اصلا اینی که تظاهر میکنه نیست... فقط میخواد دیده شه به هر قیمتی...
"مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم در این باره گفت: با توجه به اینکه آقای رئیسی خودشان به موضوع حساب‌های قوه قضائیه ورود کردند، از ایشان می‌خواهیم مشکلی برای آقای صادقی به خاطر صحبتشان دراین باره ایجاد نشود."
بنده فراتر از این را از ؤیاست قوه قضائیه درخواست دارم. کسیکه در مقام مدعی العوم از جایگاهش سوءاستفاده کرده تا صدای نماینده ای را خفه کند ( ولو آن نماینده افتراء زده باشد؛ گواینکه افتراء شاکی خصوصی نیاز دارد ) را پاسخگو نماید.
آیا مجلس در راس همه امور است؟؟؟؟؟؟
خلاصه وضعیت مجلس در کشور ما:

بله، چشم


ولی آزاده، زیر بار حرف زور نرو باش، انسان باش، حتما مجازات میشی، راهش هم برای مجازات زیاده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار