بازدید 4587
۲

چالش نفر چهارم «تاکسی»

کد خبر: ۹۷۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ 20 April 2020

در راستای مهار شیوع کرونا، طرح فاصله گذاری اجتماعی مطرح و توصیه شد افراد برای عدم ابتلا به کرونا حداقل یک متر با دیگران فاصله داشته باشند، اجرای این توصیه در محیط های عمومی و باز امکان پذیر بود، اما در فضاهای محدود چه؟ وسایل حمل ونقل عمومی همچون مترو و اتوبوس به دلیل داشتن فضاهای بازتر توانستند بدون حواشی، طرح فاصله گذاری اجتماعی را کج‌دار و مریز با نصب برچسب های هشدار و ... اجرایی کنند؛ اما اجرای این طرح در تاکسی به دلیل محدودیت فضا با چالش‌هایی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی ها، متفاوت بود، چرا که فضای محدود داخل خودرو ابتکار عمل برای اجرای این طرح را سلب کرد و مسئولان از رانندگان خواستند که به جای سه مسافر در صندلی عقب، تنها دو مسافر را پذیرش کنند.

چالش نفر چهارم «تاکسی»

نمی توان از جیب تاکسیران یک طرح ملی را اجرایی کرد

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در رابطه با اجرای این طرح در تاکسی ها می گوید: فاصله گذاری اجتماعی از اواسط اسفند ماه در تاکسی‌های پایتخت اجرایی شد و از رانندگان تاکسی در خطوط پرتردد درخواست کردیم که در صندلی عقب به جای ۳ مسافر، ۲ نفر را سوار کنند.

وی با بیان اینکه نمی توان از جیب تاکسیران یک طرح ملی را اجرایی کرد و می بایست به این قشر ضعیف جامعه کمک شود، ادامه می دهد: منطقاً وقتی ما نرخ کرایه تاکسی را بر مبنای ۴ مسافر تعیین می کنیم باید در این شرایط بحرانی که رانندگان تاکسی نیز معیشت شان به خطر افتاده، فکری به حال نرخ کرایه آنها کنیم تا بیش از این ضرر نکنند و به نظر می رسد این انتظار که کرایه تاکسی ها با وجود حذف یک مسافر افزایش نیابد، منطقی نیست و طبیعی است که مازاد کرایه را یا باید دولت پرداخت کند و یا کرایه نفر چهارم به طور مساوی میان سه سرنشین دیگر تقسیم شود.

کاهش 64 درصدی مسافران تاکسی ها

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه بسیاری از مردم با پرداخت بخشی از کرایه نفر چهارم مشکلی ندارند و حتی گزارشات و درخواست هایی به خصوص از سوی بانوان داشتیم که حتی بعد از پایان کرونا، در صندلی عقب تنها دو مسافر سوار شود، می افزاید: البته از سویی دیگر گزارشاتی دریافت کردیم مبنی بر اینکه برخی رانندگان تاکسی هم به اجرای این طرح تمکین نمی کنند و می خواهند چهارنفر مسافر را در تاکسی سوار کنند که باید اعلام کنم براساس آخرین بررسی ها، نرخ رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در خطوط 60 درصد بوده تا اما حالا این نرخ به بیش از 75 درصد رسیده است و اغلب تاکسیرانان این طرح را اجرایی می کنند.

وی می افزاید: البته تصورمان این بود که با آغاز فعالیت ادارات و سازمان ها، تعداد مسافران افزایش می یابد، اما بررسی ها نشان داد که در این هفته نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 64 درصدی مسافران تاکسی هستیم.

از کاهش درآمد رانندگان تاکسی، نباید غفلت کرد

به گزارش ایسنا، با اینکه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی معتقد است که بسیاری از مردم با سوار کردن دو مسافر به جای سه نفر در صندلی عقب موافق هستند، اما کاهش درآمد رانندگان تاکسی نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ کرایه ای که بسیاری از مسافران زیربار پرداخت آن نمی روند و برخی از رانندگان نیز در واکنش به این موضوع حاضر نیستند از درآمد خود چشم پوشی کنند و بعضا سبب بروز اختلاف و بحث میان راننده و مسافر می شود.

یک کارشناس حوزه حمل ونقل معتقد است که نرخ کرایه متعلق به خطوط است و چه ده مسافر و چه 3 مسافر باید نرخ کرایه خط را پرداخت کنند.

امیر روحی در گفت و گو با ایسنا، در مورد چالش کرایه مسافر چهارم در تاکسی ها تصریح می کند: چالش کرایه در تاکسی خطی و گردشی که به صورت اشتراکی فعالیت می کنند؛دیده می شود، چرا که در این نوع تاکسی، فضای داخل خودرو به صورت اشتراکی میان مسافران تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، شیلد پلاستیکی، دور صندلی رانندگان کشیده شده است، ادامه می دهد: از آنجایی که فاصله حداکثری میان افراد برای پیشگیری از شیوع کرونا، توصیه می شود؛ در تاکسی نیز در راستای تامین سلامت مسافران یکی از مسافران صندلی عقب حذف شده است، اما دقت داشته باشید که حذف مسافر چهارم نباید چالش برای پرداخت کرایه تاکسی ایجاد کند؛ چرا که کرایه ها به ازای هر سرویس است و نرخ کرایه براساس مسافت طی شده محاسبه می شود که در تاکسی های اشتراکی مثل خطی و گردشی این مبلغ بر تعداد مسافران تقسیم می شود.

وی با ارائه توضیح بیشتر می افزاید: کارشناسان در زمان تعیین کرایه یک خط تاکسی، مسافتی را که خودرو باید طی کند را محاسبه کرده و براساس آن کرایه را مشخص می کنند که بعنوان مثال کرایه یک مسیر مثلا بیست هزار تومان می شود که این بیست هزار تومان اگر به تعداد مسافران یعنی چهار مسافر تقسیم کنیم، کرایه به ازای هر نفر ۵۰۰۰ تومان تعیین می شود و حالا اگر تعداد مسافران کاهش یابد نیز همین فرمول را باید پیاده کرد، چراکه قیمت سرویس ثابت است و این عدد مسافران است که به عنوان یک مولفه متغیر در نظر گرفته می شود.

کاهش 33 درصدی درآمد رانندگان تاکسی با حذف مسافر چهارم

روحی با تاکید بر اینکه اجرای اینگونه طرح ها تنها در راستای سلامتی مردم است، اظهار می کند: یک سوی دیگر این چالش رانندگان تاکسی هستند که اگر فکری به حال کرایه نفر چهارم برای آنها نشود در هر سرویس حدود 33 درصد درآمدشان کاهش می یابد و این کاهش درآمد ها در حالی است که این رانندگان سال گذشته به دلیل افزایش قیمت بنزین فشار زیادی را تحمل کردند.

به گفته وی، هرچند تاکسی ها 300 لیتر بنزین سهیمه ای می گیرند اما این سهیمه تنها برای چند روز آنهاست و رانندگان تاکسی باید بنزین آزاد برای خودروهایشان بخرند و حتی برای برخی راننده های تاکسی که خودرو تک سوخت بنزینی دارند شاید این نوع فعالیت به صرفه نباشد، اما چاره ای ندارند.

روحی می افزاید: دقت داشته باشید که سه مسافر دیگر تاکسی با پرداخت کرایه نفر چهارم، در واقع هزینه سلامتی خود را پرداخت می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
این آمارهای بی مبنا که خیلی از مسافران راضی به افزایش کرایه ها با حذف نفر پنجم هستند!!! از کجا آمده؟؟؟هر سال سر اضافه شد درصدی کرایه ها کلی به مشکلات مالی قشر متوسط بدون ماشین اضافه می‌شود حالا این حذف نفر چهارم و اضافه کردن به بقیه مسافران یعنی بیش از 20 درصد اضافه شدن کرایه ها!!! کی راضیه و اصلا کسی که هر روز باید با تاکسی برهتوانش را داره؟؟؟ نکته آخر کی میخواد تاکسی دار ها را پس از اضافه شدن و تثبیت آن ملزم به سوار کردن 4 مسافر کند؟
یک سوال . وقتی به قول خودتون این شیلد پلاستیکی رو گذاشتین اون مسافر که سمت راننده نشسته چجور باید پیاده شه ؟؟ مگه نمیگن باید از سمت راست پیاده شد ؟؟ خطر داره ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان