آیا عرضه اولیه ها تعلیق شدند؟

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی مدعی شد که با توجه به تصمیم هیات مدیره بورس در روز چهارشنبه (مورخه 20 فروردین ماه 1399) مبنی بر عرضه اولیه، در جلسه روز گذشته (مورخه 23 فروردین ماه 1399) شورای عالی بورس، شورا به این جمع‌بندی رسید که با توجه به نیاز بازار و اقبل سهامداران از بازار سرمایه و عزم جدی دولت و نهادهای غیردولتی به عرضه‌های اولیه، قرار شد این تصمیم تعلیق شود.
کد خبر: ۹۷۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ 12 April 2020

در سال 1398، سهام 23 نماد برای اولین بار در بورس و فرابورس عرضه شد. در حالی که پیش بینی می شد سهام پتروشیمی آریا ساسول با نماد آریا نیز در اواخر اسفندماه سال گذشته عرضه اولیه شود اما بنا به دلایلی چون شیوع ویروس کرونا عرضه اولیه این نماد متوقف و به سال 1399 منتقل شد.

به گزارش بورس تابناک، پیش بینی ها و گمانه زنی ها حکایت از آن داشت که سهام نماد آریا، اولین سهامی باشد که در سال 1399 عرضه اولیه می شود اما این سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا بود که در مورخه 20 فروردین ماه سال جاری برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شد و رکورد مشارکت در عرضه اولیه ها را شکست.

آیا عرضه اولیه ها تعلیق شدند؟

خبرهای منتشر شده حکایت از آن داشت که در چهارشنبه هفته جاری دوباره بازار سرمایه شاهد یک عرضه اولیه دیگر باشد اما امروز مورخه 24 فروردین ماه سال جاری خبری منتشر شد که عرضه اولیه ها را در حالت ابهام قرار داد.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی مدعی شد که با توجه به تصمیم هیات مدیره بورس در روز چهارشنبه (مورخه 20 فروردین ماه 1399) مبنی بر عرضه اولیه، در جلسه روز گذشته (مورخه 23 فروردین ماه 1399) شورای عالی بورس، شورا به این جمع‌بندی رسید که با توجه به نیاز بازار و اقبال سهامداران از بازار سرمایه و عزم جدی دولت و نهادهای غیردولتی به عرضه‌های اولیه، قرار شد این تصمیم تعلیق شود تا هیات مدیره در این باره تصمیم‌گیری کند.

این صحبت ها بیانگر آن بود که گویا عرضه اولیه ها در حال حاضر به حالت تعلیق در آمده اند اما برخی سایت ها مدعی شدند که هنگامی که به اصل سخنان فرهاد دژپسند مراجعه می شود این سخنان نشان می دهند که منظور وی تعلیق تصمیمات اخیر هیات مدیره سازمان بورس بوده که در روز چهارشنبه هفته گذشته اتخاذ گردیده است. 

شایان ذکر است که حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس هم طی مصاحبه ای در مورخه 24 فروردین ماه 1399 بر تداوم عرضه اولیه ها تاکید کرده است. وی در خصوص شایعات مربوط به تعلیق عرضه های اولیه در بازار اعلام داشت: هیچ تصمیمی در خصوص توقف عرضه های اولیه صورت نگرفته و تمامی عرضه ها بر اساس برنامه های قبلی انجام خواهند شد. امیری ادامه داد: تنها مصوبه ای که دیروز در شورای عالی بورس تعلیق شد، یکی از بندهای مصوبه هیات مدیره در خصوص تغییرات قیمتی ۲۰ درصدی و ۵۰ درصدی بود. معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: طبق تصمیم دیروز شورای عالی بورس تصمیمات روز چهارشنبه مبنی بر تعلیق مصوبه تغییرات قیمتی۲۰ درصدی و ۵۰ درصدی سهام شرکت ها ملغی شد تا دوباره در خصوص آن تصمیم گیری شود، اما مابقی مصوبات پابرچاست و عرضه های اولیه نیز طبق برنامه های از قبل پیش بینی شده انجام خواهد شد.

بنابراین با توجه به مصاحبه های صورت گرفته به نظر می رسد که شاهد عرضه اولیه در چهارشنبه هفته جاری باشیم. به احتمال زیاد این عرضه اولیه مربوط به نماد آریا خواهد بود. البته صحبت هایی نیز در مورد عرضه اولیه سهام شستا نیز مطرح می باشد.  

شایان ذکر است که محمدرضوانی فر مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) طی مصاحبه ای با بورس تابناک اظهار کرد: با انجام مراحل اداری و همکاری سازمان بورس در نظر داریم حداکثر تا هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا در بورس عرضه شود. 

گفتنی است تا پیش از این، یک منبع موثق در گفتگو با سایت نبض بورس از عرضه اولیه شستا در 27 فروردین ماه سال جاری خبر داده بود. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل