بازدید 12460

عقب نشینی رئیس کل بانک مرکزی از سقف تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای مشاغل آسیب دیده

همان ‌گونه که از یادداشت همتی برداشت می‌شود، تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌ها و مشاغل آسیب دیده مغایر با اظهارات ایشان در یادداشت شانزده روز پیش (تاکید بر ۷۵ هزار میلیارد تومان) و همچنین متفاوت با تصمیم رئیس جمهور و اظهارنظر‌های وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور است.
کد خبر: ۹۷۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳ 11 April 2020
عقب نشینی رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی به مشاغل آسیب دیده
 
تابناک اقتصادیبا گسترش ویروس کرونا در جهان، شاهد تبعات منفی بر اقتصاد کشور‌ها و معادلات اقتصادی هستیم. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دولتمردان برای حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده در بستر اقتصاد کرونا زده، پا به میدان گذاشتند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حمایت‌های دولت در این شرایط، شامل دو گروه است؛ یک گروه خانواده‌ها و گروه دیگر کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع بیماری کووید ۱۹.

گروه نخست، یعنی خانواده‌های آسیب دیده از شرایط به وجود آمده به روش‌های مختلف که مشمول حمایت‌های اقتصادی شدند. یکی از این حمایت‌ها، در هفته پایانی اسفندماه ۹۸ توسط رئیس جمهور رونمایی شد. به گونه‌ای که قرار شد دولت در قالب چهار بسته حمایتی با مبالغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض به قشرهای خیلی کم درآمد یا فاقد درآمد که در تنگنا قرار گرفته‌اند، از این خانواده‌ها حمایت کند. اولین مبلغ واریزی نیز در سه شنبه بیست و هفتم اسفندماه ۹۸، به حساب‌های مشمولین این طرح واریز شد و بسته دوم نیز آن گونه که اعلام شده است، تا پایان فروردین ماه ۹۹، به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در روش دوم حمایت از خانواده‌ها، دولت تصمیم گرفت تسهیلات بانکی را در دستور کار قرار دهد، به نحوی که به دستور معاون اول رئیس جمهور، قرار شده به حدود چهار میلیون خانوار که به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شود، یک میلیون تومان به خانوار یک نفره و ۲ میلیون تومان نیز به خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت، اختصاص داده شود. این تسهیلات با بازپرداخت طی ۲۷ ماه که سه ماه آن تنفس است صورت می‌گیرد و ۸ درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود و در نهایت در روش سوم حمایتی که اخیراً توسط رئیس جمهور اعلام شده، قرار است به حدود ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر، یک میلیون تومان وام با نرخ بهره ۱۲ درصد داده شود.
 
این خبر البته با حاشیه همراه شد و بسیاری از مردم متقاضی با استناد به صحبت نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که اعلام کرده بود برای دریافت وام یک میلیونی بایستی موافقت خود را در سایت اعلام کنید، به اشتباه وارد سایت هدفمندی یارانه‌ها شدند و در نهایت با انتخاب گزینه‌های گمراه کننده در این سایت، از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند؛ هرچند از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد که این افراد نگران نباشند، زیرا یارانه آن‌ها همچنان برقرار و پرداخت می‌گردد.

این حمایت‌ها، همان‌گونه که گفته شد، شامل خانواده‌هاست، ولی دولت برای حمایت از کسب و کار‌ها از اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده رونمایی کرد.
 
بیشتر بخوانید

این خبر در هفته نخست سال توسط دکتر روحانی رئیس جمهور اعلام شد و تاکید داشتند: شرط دریافت تسهیلات از بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی، برای کسب و کار‌هایی است که صدمه دیدند، مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و نکنند.

موضوعی که در ادامه از سوی همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز بیان شد و ایشان تاکید کردند: «در جلسه امروز هفتم فروردین ۹۹ ستاد اقتصادی دولت و بر اساس تاکید ریاست محترم جمهور، جهت ارایه راهکار‌های اقتصادی لازم برای پشتیبانی از بخش‌های اقتصادی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی در ایفای نقش و نیز انجام رسالت تاریخی خود در این مقطع حساس، پیشنهاد اعطای تسهیلات دو ساله بانکی با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد، تا سقف ۷۵۰ هزار میلیارد ریال را ارایه کرد که تصویب شد، بانک مرکزی با تأمین اعتبار لازم و با همراهی بانک‌های کشور، این تصمیم مهم را در اسرع وقت عملیاتی و اجرایی خواهد کرد.»

در این میان، دیگر مسئولان دولتی نظیر وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز بر اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده تاکید داشتند، به گونه‌ای که در یازدهم فرودین ماه امسال محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در گفت‌وگویی اظهار داشت: ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از کسب و کار‌ها از طریق شبکه بانکی و از منابع پرداخت خواهد شد.

همچنین چند روز بعد از این اظهارات، نوزدهم فروردین ماه، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، ۷۵ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات مستقیم به صاحبان کسب و کار‌ها داده می‌شود که در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

در این میان، تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن حمایت از کسب و کارها، از مبلغ واریزی مهم‌تر است؛ موضوعی که پس از شانزده روز از اعلام رئیس جمهور مبنی بر حمایت ۷۵ هزار میلیاردی از کسب و کارها، امروز توسط رئیس کل بانک مرکزی دوباره خبرساز شده است.
 
عقب نشینی رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی به مشاغل آسیب دیده

همتی، رئیس کل بانک مرکزی که برنامه‌های خود را از فضای مجازی و به طور مشخص از صفحه اینستاگرام خود به اطلاع مردم و رسانه‌ها می‌رساند، ساعاتی پیش از این طریق خبر داد: «۴میلیون خانوار کم درآمد بین ۱ تا ۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ۴درصد دریافت خواهند کرد و مابه‌التفاوت آن تا ۱۲ درصد را دولت می‌پردازد. به علاوه بیش از۲۳میلیون خانوار یارانه بگیر نیز، وام خرید با نرخ ۱۲درصد دریافت می‌کنند. نرخ ۱۲درصدی کارمزد این وام ها، تنها با کمک بانک مرکزی و تعدیل نرخ‌های ذخیره قانونی میسر شده و کاهش بیش از این در نرخ کارمزد، با توجه به سایر تکالیف بانک‌ها، امکان نداشت.
علاوه بر ۲۳ هزار میلیارد تومان وام به یارانه بگیران، بانک‌ها به کمک بانک مرکزی، ۵۲ هزار میلیارد تومان (از کل ۷۵ هزار میلیارد تومان) به بنگاه‌ها و مشاغل آسیب دیده نیز با همان نرخ ۱۲ درصد وام می‌دهند. با توجه به تعویق سه ماهه اقساط، و مطالبات جاری بانک‌ها و مشکلات ترازنامه‌ای آن‌ها، این تلاش بسیار درخور توجه است.»

همان‌گونه که از این یادداشت برداشت می‌شود، تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده است؛ موضوعی که متفاوت با اظهارات ایشان در یادداشت شانزده روز پیش (تاکید بر ۷۵ هزار میلیارد تومان) و همچنین مغایر با تصمیم شخص رئیس جمهور و اظهار نظر‌های وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس جمهور است.

هرچند یادداشت امروز همتی نشان می‌دهد، دولت از موضع حمایت ۷۵ هزار میلیاردی از کسب و کارها، عقب نشینی کرده و ۲۳ هزار میلیارد تومان از این رقم را به وام یک میلیون تومانی به مردم اختصاص داده است؛ موضوعی که برای صاحبان کسب و کار و بنگاه‌های آسیب دیده، با سؤالات و ابهاماتی همراه شده است و ضرورت پاسخگویی و شفاف سازی از سوی سیاست گذار پولی کشور، احساس می‌شود.

آیا سیاست گذار ترجیح داده است که در این شرایط، بخشی از تسهیلات حمایتی در حوزه عرضه را به تحریک تقاضا (افزایش قدرت خرید مردم) انتقال دهد یا بانک‌های کشور، بیش از این توان حمایت از تولید داخلی و کسب و کار‌های تحت فشار اقتصاد کرونا زده را ندارند؟

نکته دیگری که ضرورت دارد جدی توسط مسئولان اقتصادی دولت بررسی شود، مربوط به سرعت عمل در اجرایی کردن این حمایت‌هاست، چون تا به امروز که نزدیک به شانزده روز از برنامه اعلام شده از سوی شخص رئیس جمهور می‌گذرد، خبری از ابلاغ دستورالعمل از سوی بانک مرکزی به بانک‌های کشور برای سازوکار پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا، نیست. حتی پیگیری‌های خبرنگار تابناک اقتصادی از یکی از بانک‌های مطرح کشور، نشان می‌دهد هنوز برنامه‌ای اعلام نشده است. مسئولان اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید شرایط کسب و کار آسیب دیده را امروز در نظر بگیرند، چون ممکن است فردا، دیگر دیر باشد و کسب و کاری نباشد که درخواست تسهیلات داشته باشد.

در پایان، همان‌گونه که پیش از این تابناک هشدار داده بود، ضرورت دارد، سازوکار و افرادی که از این تسهیلات بهره‌مند می‌شود در سامانه‌ای شفاف همانند لیست دریافت کنندگان ارز دولتی، به اطلاع عموم برسد تا مبادا رانت اقتصادی از تسهیلات ۱۲ درصدی (کمتر از نرخ رایج) در این شرایط حساس، نصیب عده‌ای خاص شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
همتی جان،تلاشهای در خور توجه شما بدرد خودتون میخوره.اخه 1-2 میلیون پوله که اینقدر قصه اش رو دراز کردید?چه دردی از مردم رو دوا میکنه که شما تازه در قالب وام دارید میدید!!1 میلیون وام واقعا خنده داره.
من مطلب را نخواندم و به وام هم دل نبسته بودم الحمدلله

این فقط کلک دولت بود برای فریب کارفرمایان که کارگران را تعدیل نکنند که کارگران بخواهند بیمه بیکاری دریافت کنند.... خخخخ
وام یک میلیون تومانی با نرخ ۱۲ درصد خداوکیلی میخواهید کجای دنیا به ما نخندند ؟؟!! یک مقدار از کانادا یاد بگیرید که حقوق بلاعوض ماهانه ۲۰۰۰ دلار برای مشاغل آسیب دیده بدون سود دارد پرداخت میکند
خدایی کی نوبخت راستش رو گفته بود تا این بار انتظار راستی از او داشته باشیم

سند:
گزارشگر خطاب به وزیر نفت در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه دو روز قبل از جمعه معروف آبان ماه
آیا بنزین گران می شود؟
وزیر: دولت هیچ تصمیمی برای گرانی بنزین ندارد
نتیجه کمتر از ۴۸ ساعت بعد بنزین ۳۰۰ درصد گران شد
واکنش رئیس دولت: من هم صبح جمعه متوجه شدم
حالا واقعا عده ای حرف ها و قول های دولتمردان ( حکومتیان) را بعد از این تاریخ جدی می گیرند؟
از اولش نباید روی شما حساب باز میکردیم !!!
شما اینکاره نیستید
پس در خانه نمي مانيم شعار ندهيد شكم گرسنه چطور در خانه بمانم
مرا به خير تو اميدي نيست شر مرسان
حالا همینطور حساب کن بیا پایین تا بدست مشاغل برسد هیچ چیز باقی نمیماند
از این دولت آبی گرم نمی شود. کدام وعده های قبلی را عملی کردند؟؟؟
برای مشاغل آسیب دیده باید راه حل های ترکیبی استفاده کرد مثلاً بانک مرکزی از برگشت زدن چک مشاغل آسیب دیده خودداری کند یا اینکه دولت کارت های اعتباری یکساله با بهره کم درصد به آنها بدهد و یا اینکه برخی از مشاغل که احتمال کرونایی بودن محصولات آنها وجود دارد محصولات خودشان را اطمینان بخش کنند مثلا در ماه رمضان به جای فروش زولبیای کامل زولبیای فقط شرخ شده ارائه دهند و خریداران با انداختن آن در روغن به مدت 2 دقیقه وسپس در شکرآب آنرا فراوری کنند تا در صورت وجود ویروس از بین برود و هزاران راه کار دیگر
ارزو بر جوانان عیب نیست ، دلار ۱۱ تومن‌هم گران است
دلار امروز بازار آزاد ۱۶۵۰۰ دلار بانکی ۱۵۶۰۰
مبارک آقایان
آقای همتی ! چرا حرفی میزنی که توان انجامش را نداری؟ می دانی که با این خلف وعده، بذر نومیدی و یاس را در دل مستضعفین و فرودستان کاشتی؟
در ایران دو نوع بانک داریم دولتی وخصوصی / بانکهای دولتی هر چه دستور برسد ناچارا خواهند پذیرفت اما بانکهای خصوصی چنان اجباری را ندارند مثلا در باب تسهیلات ازدواج برای بانک ملی 200 هزار فقره تکلیف میشود وبرای فلان بانک خصوصی 5000هزار فقره / در باب این تسهیلات نیز کسی نمیتواند بانکهای خصوصی را مجبور نماید زیرا بانکهای خصوصی در ایران از پشتوانه بسیار قوی سیاسی برخوردار هستند واینگونه است که سخنان برخی تغییر مینماید
ما با یک دولت جوگیر طرفیم که قول و وعده پوچ میده و میزنه زیرش.
چطور توبحث قبوض وام وبیمه و...یه روز دیرکردباشه جریمه میشیم،ولی یه وام 12درصد(یارانه خودمون پیشاپیش ویکجا) یه ماه دیگه باید پرداختش کنید،گرفتاریم اگه تصویب شده چرا زودتر نمیدید،انقد امروز وفردا ومنت نذارید
آگاهی ودانستن حقیقت حق مردم است
شنبه ۲۳ فروردین
سکه ۶۶۰۰۰۰۰
دلار ۱۶۲۰۰
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
اگرچه به صورت ماموریت محوله و در خبرهای بی ربط باشد.
سلام، خبرنگار محترم تابناك ، خواهش ميكنم در خصوص اظهارات جناب آقاي همتي زود قضاوت نكنيد، و اگر ايشان اعطاي تسهيلات را محدود يا بعبارت ديگر سياست انقباضي و هدفمند اتخاذ كرده باشند ، اوج توانمندي و هوشمندي ايشان ميباشد، قطعا نگارنده محترم آشنايي و يا اشراف كافي به امور اقتصادي دارند، و ميدانند تيم اقتصادي طي ٧ سال گذشته با بي تدبيري و كارهاي نمايشي كه با ظاهري خوب آراسته شده چه بلايي بر سر اقتصاد كشور آورده است ، از قبيل افزايش نقدينگي( نشر اسكناس)، دادن خطوط اعتباري از محل پول پر قدرت بانك مركزي به بانكها و موسسات به ظاهر ورشكسته بدون دريافت حداقل سود، افزايش بدون برنامه حقوق براي بخشي از جامعه، عدم توجه به بخش عمراني بودجه و متعاقب آن ضربه به اشتغال در بخش خصوصي، و در بخش ارزي تخصيص بي برنامه ارز و ايجاد رانت و هدر دادن سرمايه مملكت با سودجويي عده اي قليل ، كاهش شديد ارزش پول ملي و افزايش تورم و متعاقب آن كاهش ارزش پس اندازها و قدرت خريد آحاد جامعه و خيلي از مصاديق ديگر كه در اين مبحث نميگنجد ، و اگر واقع بينانه به آن بنگريم ، تصميم گيران و مسببين بايد هم در اين دنيا و هم در مقابل دادگاه عدل الهي پاسخگو باشند،
لذا جناب آقاي دكتر همتي كه بعنوان يك مدير اقتصادي ، در تخصيص هر اعتباري قطعا همه جوانب را در نظر خواهند گرفت و با شناختي كه از ايشان داريم يكي از هنرهاي ويژه مديريتي ايشان بهره گيري از كارشناسان خبره و تشكيل اتاق فكر ميباشد، نگارنده محترم آيا از خود پرسيده است كه اين مبلغ ( هفتاد پنج هزار مليارد تومان ) كه ظاهري بسيار عامه پسند دارد از چه محلي قرار است تامين گردد، از صندوق توسعه ملي ؟ از محل منابع بانكها ؟ از محل فروش اوراق قرضه ؟ از واگذاري داراييهاي غير مولد سازمانهاي دولتي ؟ از محل واگذازي وفروش سهام شركتها از طريق بازار سرمايه ؟ و يا خط اعتباري بانك مركزي و خداي ناكرده نشر اسكناس و تحميل تورم فزاينده به جامعه ؟ و تحمل فشارهاي جانبي آن بر دوش چه كساني از جامعه قرار ميگيرد؟ پس دغدغه هاي رييس كل محترم بيش از همه است و اگر در هنگام انتخاب ايشان دقت كنيم ، كه خواسته رهبر معظم انقلاب از ايشان حفظ ارزش پول ملي و برگرداندن جايگاه آن بود، و اين مهم ميتواند بسياري از نگراني هاي جامعه را برطرف كند، البته در زماني كه بسياري از مدعيان كه خود را به دانش اقتصادي مزين ميدانند، بي برنامه هستند و با آزمون و خطا برنامه سازي ميكنند، چنانچه مديري سعي در برنامه ريزي و آينده نگري داشته باشد، مورد هجمه واقع خواهد شد. و استدعايي كه از رسانه ها داريم اينست كه به قضايا بصورت تخصصي نگاه كرده و انتظار نظرات كارشناسي از اين عزيزان داريم. كه موجب دلگرمي مردم و اعتماد به نفس مديران شايسته خواهد شد.
با تشكر و پوزش از شما عزيزان
سر خریداران سکه از بانک مرکزی کلاه گداشتند بیان وام به مشاغل بدن؟
" تا مبادا رانت اقتصادی از تسهیلات ۱۲ درصدی (کمتر از نرخ رایج) در این شرایط حساس، نصیب عده‌ای خاص شود"
که حتما می شود ، شک نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
منم همین فکرو میکنم
ازاولم معلوم بود کع خبری نخواهد بود
اخه به مردم بینوا بدیم اونوقت پولی نمیمونه که
شما که ماشالله بورس را ارزشش را با انواع تکنیکها ۵ برابر کردید نمی تواند وام بیشتری بلادعوض به مردم بدهید؟؟؟؟؟؟؟
حدود بیست و پنج هزار میلیارد توان تا کنون از وجود نحس ویروس کرونا از خزانهٔ‌کشور به خزانهٔ کادر درمان ،و شرکتهای دارو ساز ،و شرکتهای بیمه ای رفته ،و بیش از این مبلغ هم از جیب مردم به جیب تولیدکنندگان مواد ضد عفونی و شوینده ها ،و دستمال کاغذی ،و توالت رفته ؟ و بنوعی همهٔ افرادی که مجاز به کسب ،و کار بوده اند ، در طی این دو ماه درآمدی بیش از یکسال داشته اند که همه اینها از جیب مردم بیچاره ،و فلک زدهٔ ایران بیرون آمده است ؟با اینکه توان خرید مردم قریب سی در صد کاهش پیدا نموده است اما تورم بیش ار چهل درصد است ،آیا اقتصاد دانی قادر به حل این معادله ،و معما هست ؟،،که چرا با کاهش خرد مردم ، تورم مثبت اتفاق رخ میدهد ؟ در صورتیکه میبایست تورم منفی حاصل گردد ؟
من دست فروش ام تو سایت هم بابت وام دو ملیونی ثبت نام کردم پنجاه روزه هر روز یه نفر از دولت میاد میگه وام دو ملیونی میدیم اما خبری نیست ایا پرداخت وامی که از قبل پرداخت اقساطش تضمین شپه و به قول خودشون از پنجاه روز قبلش میگن شناسایی هم شدن انقدر طول نیکشه مگر قرار نبود این وام برای هزینه های نوروز باشه عید که تموم شد اخه جناب نوبخت مردم تا کی باید تاوان کندی و رخوت و و بی دردی رو بدن چرا این وام و وازیز نمیکنید منتظر چی هستین ... کم مشکل داریم به خدا دو ماهه یک ریال درامد نداریم ما مثل شما پس انداز نداریم روز کار میکنیم که شب غذا داشته باشیم یاد احمدی نژاد بخیر خدا منو لعنت کهکه بر علیه اش حتی فکر کردم اگر اون بود الان نمیزاشت ما مشکل داشته باشیم احمدی نژاد خلالم کن
کمک به مردم با کسب درامد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر