بازدید 3928
اقتصاد در گذر زمان

از «تبدیل واحد پول ایران از قران به ریال» تا «فروش بیش از 41 میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ 07 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

19 فروردین  1311، هیات وزیران قانونی تصویب کردند که براساس آن مقرر شد واحد «قران» پول ایران به ریال تبدیل شود.

19 فروردین 1323، پيمان بازرگاني عمده ايران و امريكا كه زمينه ‌ساز نفوذ اقتصادي امريكا در ايران بود، توسط احمد قوام ـ قوام السلطنه ـ نخست ‌وزير وقت به امضأ رسيد.

19 فروردین 1330، جمعی از صادرکنندگان پشم با صدور دست‌نوشته‌ ای به دولت، اعتراض خود به دولت را در ممنوعیت صادرات پشم اعلام کرده و خواستار رسیدگی فوری به آن شدند.

19 فروردین 1352، نخستين قرارداد بازرگاني عمده ميان ايران و چين به امضا رسيد.

19 فروردین 1358، سخنگوی دولت موقت اعلام کرد بیش از یک هزار قرارداد بین ایران و آمریکا وجود دارد که بیشتر آنها نظامی است و لغو یکجانبه آنها تنها سبب بلوکه شدن میلیونها دلار سرمایه ایران در آمریکا خواهد شد.

19 فروردین 1367، انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار شد . اين مجلس در هفتم خرداد۱۳۶۷ آغاز به كار كرد و تا ششم خرداد سال ۱۳۷۱ ادامه يافت .

19 فروردین 1390، در آستانه اجرای فاز دوم قانون یارانه ‌ها و اصلاح مجدد قیمت حامل ‌های انرژی از جمله بنزین، ستاد هدفمندی یارانه ‌ها تازه ‌ترین مصوبه خود برای آزاد‌سازی نرخ بنزین هواپیماهای ایرانی برای پروازهای خارجی را ابلاغ کرد. مصوبه ‌ای که بر اساس آن، قیمت بنزین آن دسته از هواپیماهای ایرلاین‌ ایرانی که به خارج از کشور پرواز می‌ کنند، از ۴۰۰ تومان در هر لیتر به ۱۱۴۳ تومان افزایش یافت. ابلاغ این مصوبه با اعتراض و انتقاد شرکت‌های هواپیمایی داخلی همراه شده است.

19 فروردین 1392، مارگارت تاچر، نخست ‌وزیر پیشین بریتانیا که به بانوی آهنین مشهور بود، در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت. او نخستین و تنها نخست‌ وزیر زن تاریخ بریتانیا به شمار می ‌رود.

19 فروردین 1393، وزیر رفاه اجتماعی از «برنامه‌ مهم دولت» برای افرادی که ماهانه کمتر از ۶۰۰ هزار تومان حقوق می‌ گیرند، خبر داد. علی ربیعی در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی، برخی از جزئیات این «برنامه‌ مهم» را ویژه افرادی دانست که حداقل معادل قانون کار یا کمتر از دریافت می‌ کنند. گفته می ‌شد افزایش یارانه نقدی این گروه درآمدی از جمله این برنامه ‌هاست.

19 فروردین 1394، پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ما اعتقاد نداریم با کاهش تورم باید نرخ سود بانکی سریع و شوک‌گونه پایین بیاید، در عین حال گفت: نرخ سود سپرده‌ ها هم به آرامی کاهش پیدا خواهد کرد.

19 فروردین 1395، بابک زنجانی، متهم اصلی پرونده نفتی در تازه‌ ترین اقدام خود و به‌ منظور جبران خسارت و تسویه بدهی، فهرست اموال خارجی را خود به همراه یک وکالت بلاعزل به شرکت نفت داد.

19 فروردین 1396، امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار از برنامه برای تغییر سال پایه رشد اقتصادی به ۹۰ و تورم به ۹۵ خبر داد و گفت: هم مرکز آمار و هم بانک مرکزی این تغییر را به ‌صورت مشترک انجام می ‌دهند؛ اما یگانه مرجع رسمی ارائه آمار مرکز آمار است.

19 فروردین 1397، بانک مرکزی تخصیص ارز به دانشجویان آزاد در خارج از کشور را از فهرست دریافت‌کنندگان ارز رسمی حذف کرد.

19 فروردین 1398، طی خبری اعلام شد که براساس گزارش بانک مرکزی از خلاصه تحولات اقتصادی سال 96، میزان فروش ارز توسط بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی در سال مذکور رقمی بالغ بر 41 میلیارد و 344 میلیون دلار بوده است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان