بازدید 7012
وزیر اقتصاد در گفتگوی ویژه خبری؛

میزان خسارت کرونا به اقتصاد ایران برابر با 15 درصد از تولید ناخالص ملی

فرهاد دژپسند با بیان اینکه برآوردی که ما داریم حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی از این بیماری متاثر می شود افزود: البته در دنیا این رقم بیشتر است، زیرا بخش خدمات کشورهای توسعه یافته بزرگتر است. در کشور ما چون بخش خدمات آنقدر هنوز گسترش پیدا نکرده است، بنابراین در این حدود برآورد می شود.
کد خبر: ۹۷۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶ 07 April 2020

میزان خسارت کرونا به اقتصاد ایران برابر با 15 درصد از تولید ناخالص ملی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به این سوال که برآورد شما از اینکه کرونا چه مقدار به اقتصاد ما خسارت زده است چقدر است؟ پاسخ داد: برآورد ها حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی کشور تا ۱۵ درصد از کرونا متاثر می شود. البته سعی ما براین است که با تدابیر اندیشیده شده، این اثر را به حداقل برسانیم.

دژپسند در ادامه افزود: برای کمک به بخش های متأثر از بیماری کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از جمله از این مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به کسب و کار ها تسهیلات ارزان قیمت داده خواهد شد، حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک خواهد شد و بخشی نیز برای اعتبارات هزینه ای بخش بهداشت و درمان تخصیص خواهد یافت.

همچنین با توجه به اثرات اقتصادی شیوع کرونا، در راستای کمک به معیشت و توان خرید مردم، ۲۳ میلیون خانوار از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در قالب کارت های خرید بهره مند خواهند شد.

وزیر اقتصاد در ادامه این برنامه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ بعد از ۱۴ سال، برای اولین بار میزان تحقق درآمد های مالیاتی از طریق مبارزه جدی با فرار مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی و بدون فشار آوردن بر فعالان اقتصادی خوش حساب، از ۱۰۰ درصد عبور کرد؛ البته یک سوم رشد درآمد مالیاتی کشور نیز ناشی از تحولات فناورانه در نظام‌مالیاتی است.

به گفته وزیر اقتصاد: در آینده نزدیک در سال جاری، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رسته های انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانک ها و بیمه ها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد.

در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که بصورت فراگیر این سهام‌ ها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیف هایی (در مرحله اول و فقط برای یکبار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضه شده را خریداری نمایند.

وزیر اقتصاد گفت: با تلاش های صورت گرفته در حوزه های مالیاتی و گمرک اقدامات خوبی در خصوص هوشمند سازی انجام شده است که ان شاالله پس از تکمیل اعلام و رونمایی خواهد شد. خبر خوب این است که از مکانیزاسیون به سمت هوشمندسازی در حال حرکت هستیم.

فرهاد دژپسند در خصوص روند بورس اظهار داشت: شاخص بازار سرمایه صرفا منعکس کننده تحولات بازار نیست، بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد. بر اساس پژوهش های مستقلی که سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده امور اقتصادی هر یک جداگانه انجام داده اند، وجود حباب کلی در بورس تائید نشده است .

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان