بازدید 10417
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» عنوان کرد

«کروناویروس» چه تاثیری بر منازعات خاورمیانه گذاشته است؟

ویروس COVID-۱۹ یا همان کرونا تجارت، سیاست و امنیت بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که این ویروس نظم بین المللی را نیز دگرگون خواهد کرد. در این میان، کرونا تاثیراتی نیز بر بحران‌های جاری بین المللی و به ویژه بحران‌ها و منازعات در خاورمیانه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ 06 April 2020

«کروناویروس» چه تاثیری بر منازعات خاورمیانه گذاشته است؟

تحریریه تابناک جهان: ویروس COVID-۱۹ یا همان کرونا تجارت، سیاست و امنیت بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که این ویروس نظم بین المللی را نیز دگرگون خواهد کرد. در این میان، کرونا تاثیراتی نیز بر بحران‌های جاری بین المللی و به ویژه بحران‌ها و منازعات در خاورمیانه خواهد داشت.

در همین زمینه، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به تاثیرات کروناویروس بر منازعات خاورمیانه پرداخته و نوشته است: کرونا تجارت جهانی را متوقف کرده است، نیمی از جمعیت جهان را در معرض حصر قرار داده و توانایی سرنگونی دولت‌ها و تغییر شکل روابط دیپلماتیک را دارد.

سازمان ملل متحد، خواستار آتش بس در همه درگیری‌های بزرگ شده و آنتونیو گوترس روز جمعه هشدار داد، «بدترین وضعیت هنوز اتفاق نیفتاده و باید منتظر آن باشیم». اما هنوز مشخص نیست که تأثیر این بیماری همه گیر در جنگ‌های خاورمیانه چگونه خواهد بود.

در اینجا مروری بر تأثیر آن بر درگیری‌ها در سوریه، یمن، لیبی و عراق خواهیم داشت.

سوریه

COVID-۱۹ در همان زمانی که آتش بس توسط دو کارگزار اصلی قدرت خارجی در جنگ نه ساله سوریه - روسیه و ترکیه - حاصل شد، به یک بیماری همه گیر تبدیل شد.

سه میلیون نفری که در منطقه آتش بس، در منطقه شمال غربی ادلب زندگی می‌کنند، امیدوار نبودند که این توافق انجام شود.

با وجود این، ترس از آن وجود دارد که کرونا ویروس می‌تواند در سرتاسر کشور ویران شده گسترش یابد و منجر به تداوم و پایداری آتش بس شود.

بر اساس آمار دیدبان حقوق بشر سوریه، در ماه مارس ـ از زمان آغاز درگیری در سال ۲۰۱۱ ـ با ۱۰۳ کشته کمترین میزان تلفات غیرنظامیان مشاهده شد.

فابریس بالانچ، تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: این اپیدمی راهی است که دمشق نشان می‌دهد، دولت سوریه کارآمد است و همه سرزمین‌ها باید تحت نظارت آن برگردانده شوند. با این حال، همه گیری این ویروس می‌تواند عزیمت نیرو‌های آمریکایی از سوریه و همسایگان آن از جمله عراق را تسریع کند.

از سوی دیگر، این بحران جهانی می‌تواند منجر به افزایش حملات گروه‌های تروریستی همچون داعش به مناطق مختلف سوریه شود.

یمن

دولت مستعفی یمن و انصارالله به درخواست سازمان ملل آتش بس اعلام کردند؛ اما در چند روز گذشته انصارالله حملات موشکی علیه ریاض راه اندازی کرد و عربستان سعودی نیز حملاتی علیه آن‌ها انجام داد.

مذاکرات مکرراً شکست خورده اند، اما مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل متحد، روزانه رایزنی‌هایی را در جهت تلاش برای برقراری آتش بس در یمن انجام می‌دهد.

شعله ور شدن بیشتر جنگ در یمن می‌تواند یک بحران بشردوستانه را ایجاد کند که اغلب به عنوان بدترین وضعیت در جهان توصیف می‌شود.

در کشوری که زیرساخت‌های بهداشتی از بین رفته است، جایی که آب کالایی نادر است و در آنجا ۲۴ میلیون تن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، در صورت آتش بس اتفاق نیفتد فاجعه‌ای بزرگ رخ خواهد داد.

لیبی

دقیقاً مانند یمن، طرف‌های اصلی درگیری در لیبی ابتدا از تماس آتش بس سازمان ملل استقبال کردند، اما خصومت را با سرعت از سر گرفتند.

درگیری‌های شدید در روز‌های اخیر جنوب پایتخت طرابلس را لرزاند و نشان می‌دهد که خطر شیوع کروناویروس کافی نیست تا اسلحه‌ها زمین گذاشته شوند.

ترکیه اخیراً نقش اساسی در درگیری بازی کرده و از دولت وفاق ملی حمایت کرده است.

فابریس بالانچ پیش بینی کرد که تسریع در کناره گیری غرب از درگیری‌های خاورمیانه می‌تواند حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی را محدود کند.

این امر در نهایت می‌تواند به نفع نیرو‌های وفادار به خلیفه حفتر مستقر در شرق که یک سال پیش حمله به طرابلس را انجام داده و از پشتوانه روسیه، مصر و امارات متحده عربی برخوردار است تمام شود.

در گزارش گروه بین المللی بحران، مقامات اروپایی گزارش داده اند که تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در لیبی به دلیل کروناویروس، مورد توجه قرار نگرفته است.

عراق

عراق دیگر درگیر منازعات کاملاً گسترده نیست، اما در برابر تجدید حیات داعش در برخی مناطق آسیب پذیر است و دو پشتیبان اصلی خارجی آن یعنی ایران و آمریکا به شدت با یکدیگر درگیر شده اند.

ایران و ایالات متحده دو کشور هستند که بیشتر تحت تأثیر کرونا ویروس قرار دارند، اما هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی آن‌ها برای نفوذ در عراق مشاهده نشده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
مطمئنا بحرانهای اقتصادی و در ادامه سیاسی پس از کرونا را خواهیم دید
اما گرفتن ماهی از این آب گل آلود توسط برخی قدرتهای جهانخوار را هم فراموش نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
برا اون ماهی بدبخت چه فرقی میکنه قدرت جهانخوار بوخورش یا قدرت کشورخوار؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
فعلا مردمخواران دارن سواستفاده میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
دولت با سیاست فرسایشی کردن کرونا بزرگترین اشتباه را مرتکب شد!!کشورهایی که موضوع قرنطینه را جدی دنبال کردند میوه آن را خیلی زود میچینند ولی با سیاست فرسایشی هم اقتصاد کشور وهم هزینه انسانی تاوانش راپس میدهند!!هر قدر که قرنطینه جدی گرفته شود زودتر به پیک بیماری میرسیم و زودتر آمار کاهشی میشود!!مثال دقیق آن یک بیمار سرطانی است که با شیمی درمانی با تحمل یک دوره سخت بهبود حاصل میشود ولی همان بیمار را وقتی تاخیر در شیمی درمانی انجام میشود به همه ارگان ها سرایت میکند!!
کوید 19 ویروس نیست.
کوید 19 اسم بیماری است که در اثر ویروس
SARS COV 19
ایجاد می شود.
پاسخ ها
موجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
نه فداتشم خودتم اشتباه میکنی
از خانواده کرونا ویروس که سارس و مرس جزوشن بیماری کوید 19 ایجاد میشه
سارس ویروس نیست 19 هم بخاطر سال 2019 هستش
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
CORONA VIRUS DISEASE 2019 مخفف COVID-19
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
مربوطه به سال 2003و مخفف سندروم حاد وشدید ریوی SEVERE ACUTE RESPIRATORY SYNDROM.میباشد SARSبیماری سارس
تاثیر کرونا ویروس یکی نابودی اسراعیل بود که بزودی محقق میشود و دیگر کاهش نشت نفت در دریای خلیج مکزیک و همینطور احتمال شکست هیتلر در جنگ لنینگراد و نیز کاهشچشمگیر ریزششهاب سنگ در صحرای شرم الشیخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
خدا شاهده همین اسمایی که تو بلدی هم بلد نیستن
وضع خرابتر از این حرفاس
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
زینال آخه ازبین رفتن اسرائیل چه چیز رو حل می کنه؟ کشور ما از شر چه خلاص می شه؟ ربا؟ اختلاس؟ فساد اقتصادی؟ دلت حوش به چیه ؟ خودت رو به
از خواب زدی؟ از شر عراق و صدام رها شدیم صلح کو ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
زینال تحلیلتون از رکود بازار مسکن در سه ماهه اول سال جاری چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
زینال بازم تا ساعت دو سرت شلوغ بوده
معلومه چه آدم بیکاری هستی
اینقدر دری بری میگی
آسیاب فیروز زادگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
شرم الشیخ کجاست؟
ای زینال ناقص العقل
کرونا دارد کشور ها را از نظر اقتصادی ضعیف می کند و بعد از کرونا مسلما اون کشور هاییکه توان اقتصادیشون کمتر لطمه خورده است توانایی بیشتری خواهند داشت از جمله آمریکا ،چین و آلمان ....
ولی آیا تسلط بر دیگر کشور ها از طریق جنگ ادامه می یابد یا زیر عنوان باز سازی!؟
من فکر می کنم از جنگ کاسته میشود
از کرونا خطرناک‌تر جهالت است که منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را فراگرفته است. کرونا تمام می‌شود اما جنگ و خونریزی در جهان اسلام به این زودی‌ها تمام نخواهد شد.
وقتي همه فكر به طرف ويروس رفته منازعات ديگر تحت الشعاع در ظاهر قرار گرفته اگر خداي نكرده اين مرض ادامه داشته باشد رفته رفته كشورهاي ضعيف زير دست پاي قدرت ها پايمال خواهند شد
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نمی گوید:
چرا آمار فوتی های انگلیس در کرونا بالای 10 درصد است؟
اگر طبق آلمان بخواهیم حساب کنیم، آمار واقعی مبتلایان در کشور انگلیس بالاتر از 300نفر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل