بازدید 3189

چرا پای طلای آب شده به بورس باز نشد؟

کد خبر: ۹۶۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 01 April 2020

معامله طلای آب شده در بورس در سال ۱۳۹۸، وعده ای بود که اواسط تابستان سال گذشته توسط مسئولان داده شد اما این وعده به دلایل مختلف از جمله اینکه گفته شد استاندارد مشخصی برای ارزیابی طلا در بورس وجود ندارد، محقق نشد.

به گزارش ایسنا، تیرماه سال ۱۳۹۸ بود که مدیرعامل بورس کالا ضمن اعلام اینکه بازار گواهی سپرده طلای آب شده به زودی در بورس راه‌اندازی می‌شود، گفت: اگر طلای آب شده در بستر بورس کالا معامله شود با توجه به عیارسنجی و استانداردسازی که صورت می‌گیرد ریسک‌های تقلب به حداقل می‌رسد.

حامد سلطانی نژاد همچنین اعلام کرده بود که در حال حاضر زیرساخت نرم‌افزاری آماده است. انبار و خزانه را در اختیار داریم و از نظر زیرساختی مشکلی با راه‌اندازی طلای آب شده وجود ندارد. مهم این است که مشارکت فعالان بازار جلب شود که این بازار را انتخاب کنند که در این زمینه مشغول کارهای فرهنگی و رایزنی‌های لازم هستیم. اگر طلای آب شده در بستر بورس کالا معامله شود با توجه به عیارسنجی و استانداردسازی که صورت می‌گیرد ریسک‌های تقلب به حداقل می‌رسد.

اما این اتفاق ماه ها مسکوت ماند تا اینکه سلطانی نژاد در پاییز ۱۳۹۸، اعلام کرد که شرایط برای راه اندازی بازار طلای آب شده در بورس کالا فراهم نیست.

وی در این مورد توضیح داد: درحال حاضر استاندارد مشخصی برای ارزیابی طلا در بورس وجود ندارد. امیدواریم با رایزنی با فعالان بازار طلا این نهادها شکل بگیرند تا بتوان بازار طلا را هم راه‌اندازی کرد. راه اندازی بازار طلای آب شده را پیش بردیم اما مشکلی که برای راه‌اندازی بازار طلای آب شده پیش آمد این بود که فعالان بازار استاندارد سازی بازار طلای آب شده را دچار مشکل دانستند.

مشکلات راه اندازی بازار طلای آب شده در بورس

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه  بازار طلای آب شده همان بازار شمش طلا است، در این بازار اینکه عیار شمش طلا چند است، چه ویژگی‌هایی دارد، چه مقدار ناخالصی دارد و خالص‌سازی که صورت می‌گیرد با عیار ۹۹۵ اتفاق می‌افتد یا خیر، محل بحث است و باید مرجعی مانند سازمان استاندارد یا مراجع دیگر یک شمش طلای استانداری را تعریف کنند که بازار طلای آب شده و شمش هم بتوانند بر اساس آن راه‌اندازی شوند.

از سوی دیگر استاندارد مشخصی برای ارزیابی طلا در بورس وجود ندارد و سلطانی نژاد در این راستا اظهار امیدواری کرده بود که با رایزنی که با فعالان بازار طلا صورت می گیرد این نهادها شکل بگیرند تا بتوان بازار طلا را هم راه اندازی کرد.

مزایای راه اندازی بازار طلای آب شده در بورس

کارشناسان بر این باورند که اگر شرایط مذکور بر بازار شمش و طلای آب شده حاکم شود می توان مدعی شد بازار خوب و پربازیگری برای آن شکل می‌گیرد و مردم هم برای پس‌انداز دارایی‌های خود به سمت این بازار حرکت می‌کنند و از بازار غیرشفاف طلای زینتی یا شمشی که مردم ممکن است در صندوق نگهداری کنند دور خواهیم شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر