بازدید 77294
۴
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»؛ روز دوازدهم

«دلم فریاد می‌خواهد» همایون شجریان / اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر / «سابرین» شازار / «تک نوازی سنتور» کامکار / اجرای مشترک مشکاتیان و نوربخش / تک نوازی سه‌تار ذوالفنون

. با وجود آنکه امکانات تفریحی در این روزها محدود شده، در همین تعطیلات نیز می‌توان فرصت‌هایی برای تفریح در خانه فراهم کرد؛ مشروط بر آنکه اندکی به فکر گذران راحت‌تر این ایام باشیم.
کد خبر: ۹۶۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 01 April 2021

دوازدهمین روز بهار هزار و چهارصد نیز فرا رسید. با وجود آنکه امکانات تفریحی در این ایام محدود شده، در همین تعطیلات نیز می‌توان فرصت‌هایی برای تفریح در خانه فراهم کرد؛ مشروط بر آنکه اندکی به فکر گذران راحت‌تر این روزها باشیم.از اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر در آمریکا تا شاهنامه خوانی ناظری‌ها

بسیاری از فرصت خوشی در این ایام بی‌بهره می‌مانند، نه به واسطه آنکه توان و تمکن بهره از این موقعیت‌ها را ندارند، بلکه توان آن را ندارد از آنچه کسب کرده‌اند در راه لذت و شادی خود و دیگران بهره ببرند و این روزها را به خاطره‌هایی ماندگار به همراه لبخندی پابرجا بدل نمایند.

در همین زمینه، سعدی علیه الرحمه در گلستان حکایت کرده است، حکیمی را پرسیدند چندین درخت نامور که خدای عزوجل آفریده است و برومند هیچ یک را آزاد نخوانده‌اند، مگر سرو را که ثمره‌ای ندارد، درین چه حکمت است؟

گفت: هر درختی را ثمره معین است که به وقتی معلوم به وجود آن تازه آید و گاهی به عدم آن پژمرده شود و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوش است و این است صفت آزادگان.

به آنچه می گذرد دل منه که دجله بسی
پس از خلیفه بخواهد گذشت در بغداد
گرت ز دست بر آید چو نخل باش کریم
ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد

هرچند جانب احتیاط نیز در این فقره ضروری است و به قول سعدی، دو چیز محال عقل است خوردن بیش از رزق مقسوم و مردن پیش از وقت معلوم، لکن می‌توان از این امر بهره فراوان برد و در عین حال محتاط نیز بود.

این بهاریه را با شعری از شمس تبریزی به انتها می‌رسانیم و دعوتتان می‌کنیم تا ببیننده و شنونده مجموعه ویدیویی بهاری امروز باشید.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد
مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد

راه دهید یار را آن مه ده چهار را
کز رخ نوربخش او نور نثار می‌رسد

چاک شدست آسمان غلغله ای است در جهان
عنبر و مشک می‌دمد سنجق یار می‌رسد

رونق باغ می‌رسد چشم و چراغ می‌رسد
غم به کناره می‌رود مه به کنار می‌رسد

تیر روانه می‌رود سوی نشانه می‌رود
ما چه نشسته‌ایم پس شه ز شکار می‌رسد

باغ سلام می‌کند سرو قیام می‌کند
سبزه پیاده می‌رود غنچه سوار می‌رسد

خلوتیان آسمان تا چه شراب می‌خورند
روح خراب و مست شد عقل خمار می‌رسد

چون برسی به کوی ما خامشی است خوی ما
زان که ز گفت و گوی ما گرد و غبار می‌رسد

 

دلم فریاد می‌خواهد ؛ همایون شجریان

همایون شجریان در یکی از اجراهایش در تالار وحدت، یکی از اشعار محمدعلی بهمنی را خوانده است. قطعه «شب» یک از اجرای بسیار شنیدنی شجریانِ پسر را در این شب زمستانی در «تابناک» می شنوید.

 

اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر در آمریکا

کیهان کلهر مدتی پیش در NPR «بزرگترین شبکه رادیویی امریکا» داشته است. به مناسبت موفقیت اخیر او و همنوازانش در کسب جایزه گرمی، نوای کمانچه کلهر را در «تابناک» می شنوید.

 

سابرین ؛ شازار

«سابرین» قطعه‌ای است که گروه شازار در استراسبورگ فرانسه ثبت کرده‌اند. در این قطعه که سازهای ملل نواخته شده، حسن عبدالرحمان نوازنده «عود / Oud» (بربط)، جتیل سلویک نوازنده «کلارینت باس / bass clarinet»، نیکلاس بک نوازنده «تارهو / Tarhu» و فاین گویوت نوازنده «پرکاشن / Percussion» اجرا می‌کنند. این اجرا را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

تک نوازی سنتور ؛ اردوان کامکار

اردوان کامکار در جریان کنسرت گروه کامکار و شهرام ناظری در سال 1371، یک سولو یا تک نوازی سنتور داشت. این اجرای زنده را با این توضیح در تابناک می‌بینید که کیفیت تصاویر و صدای بر جای مانده مطلوب نیست.

 

اجرای مشترک پرویز مشکاتیان و نوربخش

اجرای زنده مشترک پرویز مشکاتیان و حمیدرضا نوربخش را در قالب گروه عارف در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

تک نوازی سه‌تار جلال ذوالفنون

جلال ذوالفنون موسیقی‌دان و نوازنده سه‌تار اهل ایران بود و یکی از چهره‌های برجسته موسیقی ایران محسوب می‌شود. تکنوازی سه تار جلال ذوالفنون را با این توضیح می‌بینید که این اجرا با کیفیت مطلوب ثبت نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
تابناک بلاخره یه کار بد رد بخور کردی
خیلی زیباست.
همایون یدونه هست واقعا،درود بر شرفش
یسیار زیبا.
خیلی خوب بود تشکر.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی