بازدید 3904

نیمی از برنامه های دانشگاهی دنیا آنلاین شد

کد خبر: ۹۶۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ 27 March 2020

بررسی های یک موسسه بین المللی دانشگاهی نشان داد مؤسسات آموزش عالی دنیا در پی شیوع کروناویروس برنامه های خود را به شیوه آنلاین تغییر دادند.

به گزارش مهر، با ادامه بحران کروناویروس (coronavirus) بسیاری از دانشگاه‌های سراسر جهان مجبور به بستن دانشگاه‌ها و تغییر رویه سیستم‌های یادگیری آنلاین شده‌اند. این شرایط بی سابقه، مؤسسات آموزش عالی را به نوآوری و ایجاد روش‌های جدید یادگیری برای دانشجویان قرنطینه خود واداشته است.

موسسه کیو اس در تحقیقات خود از متخصصان دانشگاهی خواسته است که نحوه تاثیر وضعیت اورژانسی بهداشت جهانی را بر عملکرد موسسات دانشگاهی ارزیابی کنند و پاسخ دهند که دانشگاه‌ها چگونه با این بحران برخورد می‌کنند.

تغییر ۵۰ درصدی دوره‌های برنامه ریزی شده دانشگاه‌ها

پاسخ دهندگان نظرسنجی اظهار داشتند که اقدامات زیر را در این زمینه انجام داده‌اند:

۵۰ درصد برخی از دوره‌های برنامه ریزی شده دانشگاه‌ها به آنلاین تغییر کرد. ۱۹ درصد از دانشگاه‌ها پاسخ دادند که زمان شروع ترم در برخی از دوره‌های آنها به تاخیر افتاد. ۱۷ درصد دانشگاه‌ها برنامه‌هایی که زمان محدودی داشتند را تغییر دادند. ۱۶ درصد دانشگاه‌ها مهلت بعدی زمانی برای ارائه پیشنهاد پذیرش دانشجو را تغییر دادند. ۱۳ درصد از دانشگاه‌ها برخی از برنامه‌های پیشنهادی خود را تا سال ۲۰۲۱ به تعویق انداختند. ۸ درصد از دانشگاه‌ها انجام تست‌های زبان انگلیسی را آغاز کردند. ۲ درصد از دانشگاه‌ها دوره‌های پیش نیاز زبان انگلیسی را ارائه کردند.

تأثیر کروناویروس در برنامه‌های جذب دانشجو

هنگامی که صحبت از جذب دانشجو شده است، ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که کروناویروس تأثیر مخربی بر برنامه‌های جذب دانشجو در موسسه آنها خواهد گذاشت. البته در مقابل ۲۶ درصد از پاسخ دهندگان تصور می‌کردند که برنامه‌های جذب دانشجو همچون گذشته باقی می‌ماند، ۶ درصد گفته‌اند برنامه‌ها افزایش می‌یابد و ۱۸ درصد اعلام کردند نمی‌دانند که این تأثیر چه خواهد بود.

هنگامی که از موسسات آموزش عالی که در این نظرسنجی دانشگاهی شرکت کردند، پرسیده شد که فعالیت‌های جذب دانشجو در نتیجه شیوع کرونا ویروس مهم‌تر یا کم‌تر شده‌است، موسسات واکنش‌های زیر را ارایه دادند:

۵۹ درصد اعلام کردند که رویدادها و نمایشگاه‌های حضوری اهمیت دارد اما ۱۶ درصد گفتند که این رویدادها از بقیه فعالیت‌ها مهم‌تر است. در مقابل ۲۴ درصد یادآور شدند که فعالیت‌های جذب دانشجو از طریق نمایشگاه‌های حضوری قابل استفاده نیست.

در عین حال ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان تاکید کردند که در شرایط فعلی رویدادهای دیجیتالی برای جذب دانشجو از اهمیت بیشتری برخوردار است. ۸ درصد معتقد بودند این شیوه اهمیت کمتری دارد و ۱۷ درصد عنوان کردند که این شیوه کاربردی نیست.

بسیاری از دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو از جلسات حضوری و مصاحبه یک به یک با فرد واجد شرایط استفاده می‌کردند که ۴۵ درصد آنها در پاسخ به شرایط فعلی اعلام کردند که این شیوه اهمیت کمتری دارد و ۳۰ درصد گفتند که این شیوه با شرایط ویروس کرونا کاربردی نیست.

۷۰ درصد دانشگاه‌های شرکت کننده در این نظرسنجی یادآور شدند که در شرایط فعلی برگزاری جلسات آنلاین و مصاحبه یک به یک با فرد واجد شرایط مهم است. البته در این میان ۱۰ درصد معقتد بودند اهمیت کمتری دارد و ۱۹ درصد هم اعلام کردند که این شیوه کاربردی نیست.

۷۳ درصد از دانشگاهیان معتقدند که بازاریابی دیجیتالی از اهمیت بیشتری برخوردار است و ۷ درصد تاکید کردند که اهمیت کمتری دارد و تنها ۲۰ درصد آن را قابل استفاده نداشتند.

نکته قابل توجه این است که روش‌های دیجیتالی و آنلاین بسیار مهمتر شده‌اند زیرا کروناویروس، دانشجویان و موسسات آینده نگر را وادار می‌کند که دیدار و برقراری ارتباط را به شیوه دیجیتال تجربه کنند.

۳۹ درصد از موسسات هنگام بحث در مورد الزامات زبان برای دانشجویان بین المللی گفتند که به دلیل محدودیت‌های کروناویروس دانشجویانی که امتحانات لازم را برای آموزش زبان نگذرانده‌اند را نمی‌پذیرند. در مقابل، ۱۷ درصد اظهار داشتند که این دانشجویان را پذیرش می‌کنند و ۲۷ درصد گفتند که هنوز در حال بررسی این تغییر هستند.

به تازگی یک موسسه خبری در آمریکا گزارش کرده است که بیش از ۱۰۰۰ موسسه آموزشی آمریکا به دلیل شرایط بوجود آمده نتایج آزمون زبان یک برنامه یادگیری زمان به نام Duolingo را به عنوان یک شاهد میزان تسلط به زبان انگلیسی می‌پذیرند.

تأثیر کروناویروس در ارتباطات دانشجویان بین المللی

موسسه کیو اس QS همچنین از مؤسسات سؤال کرده است که در این بحران در زمینه اخبار یا به روزرسانی های مربوط به کرونا ویروس تا چه اندازه‌ای با دانشجویان بین المللی خود در تماس هستند.

نتایج نشان داد که ۳۹ درصد چند بار در هفته، ۲۵ درصد روزانه یا بیشتر، ۱۷ درصد یک بار در هفته، ۴ درصد دو هفته یا کمتر در تماس هستند. ۱۰ درصد اظهار بی اطلاعی کردند و ۴ درصد نیز اعلام کرده‌اند که با دانشجویان خود به طور خاص در مورد کروناویروس تماس نمی‌گیرند.

به نظر می‌رسد در حالی که اکثریت موسسات اخبار و گزارش‌های مربوط به کروناویروس را با دانشجویان بین المللی خود به اشتراک می‌گذارند، در عین حال موسسات سعی دارند که فرصت‌های کلیدی برای اطلاع رسانی و اطمینان از وضعیت دانشجویان بین المللی خود را از دست ندهند.

ارتباط ۸۷ درصد موسسات با دانشجویان بین المللی از طریق ایمیل

بیشتر موسسات از طریق ایمیل برای برقراری ارتباط با دانشجویان استفاده می‌کنند (به میزان ۸۷ درصد)، تقریباً نیمی از آنها یعنی ۴۴ درصد برای ارتباط با دانشجویان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و برخی از آنها برای برقراری ارتباط با دانشجویان چینی از تماس‌های تلفنی (به میزان ۲۴ درصد) و شبکه اجتماعی WeChat (به میزان ۱۷ درصد) استفاده می‌کنند.

مشارکت دانشجویان و دانشگاه‌ها تحت تاثیر شیوع کروناویروس

همانطور که انتظار می‌رفت، مشارکت دانشجویان و مشارکت دانشگاه‌های جهان به طور قابل توجهی تحت تاثیر شیوع کروناویروس قرار گرفته است.

از میان افرادی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند، ۲۱ درصد گفته‌اند که هنوز میزبان رویدادهای جذب دانشجو و ۲۳ درصد آماده ارسال نمایندگان برای برگزاری دوره‌های بین‌المللی جذب دانشجو هستند. با این حال، به دلیل محدودیت سفرهای هوایی و بسته شدن روز افزون مرز کشورها به دلیل پیشگیری از کرونا ویروس، به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها بسیار محدود شوند.

وقتی صحبت از مشارکت‌های بین المللی دانشگاهی است، ۴۴ درصداز پاسخ دهندگان گفتند که توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند، در حالی که ۴۶ درصد گفتند که تغییری صورت نگرفته و ۱۱ درصد گفتند که توجه کمتری را جلب کرده‌اند.

در رابطه با مشارکت دانشجویان نیز ۵۲ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که دانشجویان بیشتر به دانشگاه‌ها توجه کرده‌اند، ۳۷ درصد گفتند که تغییری صورت نگرفته است و ۱۱ درصد گفتند که دانشجویان توجه کمتری داشته‌اند.

برقراری ارتباط با دانشجویان و اساتید از طریق تلفن همراه برای بسیاری از موسسات به میزان ۲۸ درصد آسان است، ۴۲ درصد گفته‌اند که این کار نسبتاً آسان است، و تنها ۸ درصد گفته‌اند که این کار به طور متوسط دشوار است.

به گزارش مهر، از ابتدای شیوع کرونا ویروس در ایران نیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تعطیلی و برقراری آموزش مجازی سعی در ادامه مسیر ترم تحصیلی داشته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل