بازدید 6751

ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کد خبر: ۹۶۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 26 March 2020

برای تشخیص ویروس کرونا از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود کرونا ویروس به کشورمان شاید در ذهن بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که چگونه می‌تواند این ویروس را تشخیص داد تا بتوان روند مقابله با آن را در پیش گرفت.

برای تشخیص این ویروس کیت مخصوصی با نام (۲-SARS-CoV) تولید شده که در ۴ مرحله با آن می‌توان فهمید بیماری کرونا هست یا نه و پس از آن روند لازم را در پیش گرفت.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه فرمول ژنتیکی را برای ویروس کرونا را مشخص و در اختیار همه قرار دادند تا تمام دانشمندان جهان از آن استفاده کنند و به راحتی بیماران مبتلا به کرونا را از سایر بیماران تشخیص دهند.

در گام اول برای این موضوع از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه‌گیری و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در برخی مواقع نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه ارسال می‌شود البته این را باید گفت نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

برای تشخیص آزمایشگاهی ویروس جدید کرونا از روشی به نام واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز کمی با استفاده از آنزیمی به نام نسخه‌بردار معکوس استفاده می‌شود که باعث می‌شود تا علاوه بر تشخیص ویروس، می‌توان تعداد ویروس را از روی تعداد ژنوم در نمونه آزمایش شده تعیین کرد.

آنزیم نسخه‌بردار معکوس با استفاده بخشی از ژنوم ویروس که تک‌رشته‌ای است، به دست می‌آید و بعد از روی آن یک نسخه دورشته‌ای مکمل یا DNA ساخته می‌شود و سپس این محتوای ژنتیکی با استفاده از واکنش زنجیره‌ای تکثیر می‌شود، پس از این مرحله با پرتاب نور فلورسانس و روشی موسوم به در لحظه مقدار و نوع ماده ژنتیکی ویروس مشخص می‌شود.

با انجام این اقدامات دو مرحله اصلی آزمایش یعنی تشخیص اولیه و تائید تشخیص انجام می‌شود؛ البته آزمایش کرونا ویروس در ۳ مرحله انجام می‌شود که هر آزمایش در واقع بررسی و اندازه‌گیری یک توالی ژنتیکی ویروس است، البته گام آخر آزمایش هم در دو مرحله انجام می‌شود.

در دو دهه اخیر سه نوع بیماری ویروسی سارس، مرس و کرونا منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است. ویروس عامل کرونا سارس- کرونا- دو (۲-SARS-CoV) نام گرفته چرا که نزدیک به ۸۲ درصد شباهت به ویروس سارس دارد، نکته جالب این است که برای تشخیص کرونا ویروس ابتدا تست برای شناسایی آن انجام می‌شود و سپس نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود، اگر هر دو تست مثبت بود؛ تست سوم نوع ویروس کرونا را مشخص می‌کند.

در همین زمینه کیانوش جهانپور، رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت با بیان اینکه سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم گفت: کیت‌های لازم برای تشخیص کرونا ویروس با همکاری سازمان جهانی بهداشت تامین شده است.

در زمینه تشخیص کرونا ویروس با انجام آزمایش‌های لازم بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت مشخص می‌شود که فرد به این ویروس مبتلا شده است یا خیر و این نکته بسیار مهم است که بدانیم تشخیص در کشور‌های پیشرفت هم در همین بازه زمانی صورت می‌گیرد. اگر جواب دو تست اولیه منفی باشد یعنی فرد به کرونا مبتلا نشده است.

موضوعی که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به آن اشاره کرده است.

به گفته او با انجام این تست به راحتی می‌توان متوجه شد فردی به کرونا ویروس مبتلا شده است یا خیر. البته در برخی موارد نتایج با نقص رو‌به‌رو می‌شود و به همین دلیل پزشکان با توجه به نتایج تست و علائم بالینی تشخیص می‌دهند فرد به چه نوع بیماری مبتلا است و راه مقابله با آن را در پیش بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار