برگزاری جلسات علنی مجلس در هاله ای از ابهام

در شرایطی که قرار بود طبق اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اولین جلسه علنی پارلمان در سال جدید یکشنبه هفته آینده (10 فرودین) برگزار شود این نشست با نامه وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا به مدت دو هفته به تعویق افتاد.
کد خبر: ۹۶۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ 26 March 2020

در شرایطی که قرار بود طبق اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اولین جلسه علنی پارلمان در سال جدید یکشنبه هفته آینده (10 فرودین) برگزار شود این نشست با نامه وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا به مدت دو هفته به تعویق افتاد.

به گزارش تابناک، بعد از آن که برگزاری جلسات علنی مجلس با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا از 7 اسفند سال گذشته تعطیل شد هیات رییسه مجلس به دنبال راهکاری برای استمرار تشکیل نشست ها بود.

یکی از این راهکارها برگزاری جلسات مجازی از طریق نرم افزار جدید طراحی شده با کمک بخش فناوری مجلس و وزارت ارتباطات بود که در همین راستا تاکنون دو جلسه مجازی آن هم به صورت آزمایشی یکی در 27 اسفند سال گذشته و دیگری در 5 فرودین سال جدید برگزار شد.

با توجه به برگزاری این جلسات مجازی تصور می شد به خاطر استمرار شیوع کرونا نشست های علنی مجلس شورای اسلامی تا مدت ها به روال سابق برگزار نشود چون حضور پرتعداد نمایندگان در محل برگزاری جلسات پارلمان همان تجمعی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا منع کرده است.

به هر حال در این شرایط علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسات علنی مجلس به شیوه قبلی و با پروتکل جدید سخن گفت چون به گفته او اصل بر این است که جلسه در محل پارلمان برگزار شود ولی به دلیل نوع بیماری و مسری بودن آن نحوه چینش نمایندگان در صحن مجلس با پروتکل جدید خواهد بود.

البته لاریجانی این موضوع را هم گفت که اگر به احتمال بسیار اندک و با بروز شرایط حاد امکان برگزاری جلسه فراهم نشد از سیستم ارتباط دوسویه استفاده می شود، سیستمی که مورد آزمایش قرار گرفته، اشکالات آن رفع شده و تقریبا آماده است.

با این صحبت رییس مجلس اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس زمان برگزاری اولین جلسه علنی پارلمان در سال جدید را 10 فروردین آن هم با رعایت پروتکل پذیرفته شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد، جلسه ای که قرار است با حضور وزرای کشور و بهداشت و درمان برای بررسی اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا تشکیل شود.

ظاهرا با توجه به مسری بودن این ویروس هیات رییسه با رعایت پروتکل ستاد ملی مبارزه با کرونا تمهیداتی برای جلوگیری از ابتلا نمایندگان به این ویروس اندیشیده که به گفته رنجبرزاده یکی از این تمهیدات نحوه نشستن نمایندگان است به این شکل که آن ها با فاصله یک صندلی در میان در صحن حاضر می شوند، برای کمبود جا هم صندلی در ابتدا و انتهای سالن اضافه می شود که در این شرایط امکان حضور حدود 180 نماینده در محل برگزاری جلسات فراهم است. سایر نمایندگان نیز می توانند در جایگاه تماشاچیان حضور پیدا کنند که برای آن هم تجهیزات لازم در نظر گرفته شده است.

در همین شرایط که هیات رییسه مجلس تمهیدات و پیش بینی های لازم برای برگزاری جلسات علنی به شیوه قبلی را انجام داده است، سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه به رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تعطیلی جلسات علنی وغیرعلنی مجلس تا دو هفته آتی شد؛ استدلال وزیر بهداشت این است که به دلیل تصویب طرح فاصله گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت در ترددهای بین شهری همراه با تعطیلی اکثر مراکز اداری و غیراداری، بازگشایی مجلس علاوه بر مشکلات بهداشتی قبلی با اجرای این طرح هماهنگ نخواهد داشت؛ نمکی این پیشنهاد را هم داده است که به جای برگزاری جلسات حضور مجلس از شیوه‌های ویدئو کنفرانس ودیگر روش‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی نداشته باشد،استفاده شود.

در پی این نامه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس اعلام کرد که برگزاری جلسه پارلمان در تاریخ یکشنبه، ۱۰ فروردین به تعویق افتاده است.

به نظر می رسد در این وضعیت راهکار باقی مانده برگزاری جلسات مجازی است که آن هم اما و اگرها و ابهامات متعددی دارد، یکی از آن ها چگونگی حضور همزمان نمایندگان در این نشست های مجازی و وجاهت تصمیمات اتخاذ شده در آن است چون در آیین نامه مجلس پیش بینی هایی برای برگزاری این مدل جلسات نشده است.

به نظر می رسد مجلس دهم در آخرین روزهای عمر خود در برزخی قرار گرفته است، از یک سو باید به توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزار نکردن جلسات مجلس تمکین کند و از سوی دیگر باید به انتظارات مردم مبنی بر نقش فعال نمایندگان برای مبارزه با این ویروس منحوس پاسخ دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
نه اينكه مجلس در راس امور هست وتصميمات مهمي در رابطه با مشكلات مردم ميگيرند بايد جلسات برگزار شود
هاله گفتی یاد هاله نور افتادم.
عجب دزکلکی برای تخریب محمود درست کرده بودن.

الانم محمود ادعا کرده بزودی کرونا تموم میشه، اینام آمار رو دو برابر کردن. درحالی که من خودم از چن بیمارستان خبر دارم که از 15 روز پیش خیلی کمتر شده است.
چه خبر مهمی !!!!!!!!
این مجلس و مجلس بعدی کمترین درجه اهمیت را برای بنده و امثال بنده که رای ندادیم دارد .
شما را بخدا این پارازیت ها را بردارید

صدا و سیما هیچ برنامه ای نداره
قرنطینه خانگی در کنار برنامه های بی محتوای رسانه میلی فرقی با سلول انفرادی زندان نداره

پارازیت ها نشان داده اخبارهای شما دروغه وگرنه از چی می ترسید !!؟؟؟؟؟
حالا مثلا این جلسات تشکیل بشه یا نشه چه فرقی میکنه؟
مجلسی که خروجی مثبت نداره همون بسته باشه بهتره.
مجلس فرمایشی برای همیشه تعطیل شود و عواید حاصل از آن به مبارزه با کرونا و بالا بردن کیفیت خدمات بهداشتی در کشور اختصاص یابد.
والله خوش به سعادتشون،

خیلی از مردم مجبورن واسه نون شبشون برن تو دهن کرونا
کلا اگر مجلی تعطیل بشه هم اتفاق خاصی برای کشور نمیافته چون لی خاصبته
مگه مهمه؟ یعنی بود و نبود مجلس فرقی می کنه؟ اگر فرقی می کنه پس چرا مردم به این نتیجه رسیدند که 60% رای ندهند؟ عذرخواهی می کنم 74% در تهران بدون اعلام رسمی نتایج!
خدا کنه هیچوقت نیان سرکار !!
مگه پرسیدن داره
مجلس در راس اموره
مگه ندیدین تو این یکی دو ماه کرونایی
باز بودن مجلس جز هزینه برای مملکت چه منفعتی داره؟
به نظرم حقوق ۴ سال آینده نمایندگان جدید رو هم یکجا همین اول بهشون بدن و بگن تا ۴ سال آینده مجلس تعطیل! مطمئنا منفعتش بیشتره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر