بازدید 11444
دانستی‌های کرونایی؛

از «کرونا و بدنامی اجتماعی» تا «ویروس کرونا چقدر خطرناک و کشنده است؟»

در این بسته خبری هر روز چند نکته کرونایی را مرور خواهیم کرد و بعد به چند سوال مهم شما درباره این ویروس و بیماری ناشی از ابتلا به آن پاسخ خواهیم داد؛ نکاتی مانند «کرونا و بدنامی اجتماعی» و سوالاتی از قبیل «ویروس کرونا چقدر خطرناک و کشنده است؟»
کد خبر: ۹۶۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷ 25 March 2020
همه‌مان درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اطلاعات جسته و گریخته زیادی داریم، اما از آنجایی که شیوع این ویروس عالم‌گیر شده و هنوز تلاش‌ها برای یافتن درمان و ساختن واکسن آن به نتیجه قابل اتکایی نرسیده، بهتر است که بیشتر در این باره بیاموزیم و به دیگران هم آموزش دهیم.
از «تفاوت الکل طبی و صنعتی» تا «کروناویروس چقدر روی سطوح زنده می‌ماند؟»
 
به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین سوال‌های پیش روی بسیاری از مردم، کرونا و بدنامی اجتماعی است. اینکه کرونا و بدنامی اجتماعی، مراقب کلمات خود باشیم.
 
دکتر روزبه کردونی گفت: با همه‌گیری عالمگیر ویروس کرونا و گسترش روزافزون ترس و نگرانی مردم، موضوع بدنامی اجتماعی (Social stigma) در ارتباط با فرد، افراد یا مکان‌هایی که با کروناویروس ارتباط دارند به یک دغدغه مهم اجتماعی تبدیل شده است.
 
گزارش مشترک یونیسف و سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند Covid ۱۹ هم به این دلیل که نوین و ناشناخته است (و ما معمولا از ناشناخته‌ها بیشتر ترس داریم) و هم به این دلیل که براحتی آن را می‌توان با دیگران مرتبط کرد، می‌تواند باعث ایجاد استیگما شود.
 
سریع‌ترین تبعات گسترش بدنامی اجتماعی این است که مردم بیماری را پنهان و از مراجعه به مراکز درمانی امتناع می‌کنند. تعیین جریمه سنگین برای پنهان کردن بیماری‌ها در برخی کشورها، بروز برخی تنش‌های اجتماعی و حمله به بیمارستان‌ها و یا افراد مبتلا از نشانه‌های نگران کننده‌ای است که نشان‌دهنده بروز بدنامی اجتماعی در ارتباط با کروناویروس است.
 
واقعیت این است که اگر بدنامی اجتماعی ناشی از بیماری، مانند خود کروناویروس شیوع پیدا کند، آنگاه علاوه بر رنج بیماری، مبتلایان به بیماری، دوستان و آشنایانشان با احساسات منفی، نگاه تبعیض‌آمیز دیگران و در نتیجه رنجی مضاعف روبرو می‌شوند.
 
مهمترین نکته در این خصوص این است که بهتر است کلماتی را که مورد استفاده قرار می‌دهیم و به دقت انتخاب کنیم. برای نمونه توصیه می‌شود در انتشار اطلاعات مبتنی بر شواهد علمی و تشویق برای غربالگری و تشویق به دریافت خدمات درمانی و خودمراقبتی اهتمام داشته باشیم و یا مراقب باشیم در سخنان خود کوید ۱۹ را با طاعون و یا واژه‌های با بارمنفی مثل آخرالزمان مقایسه نکنیم، شایعات را منتشر نکنیم و مبتلایان را به مثابه مجرم خطاب قرار ندهیم.
 
بر همین اساس ضروری است در کنار همه دغدغه‌های مرتبط با کنترل شیوع، تبعات اجتماعی کرونا نیز به فوریت و جدیت مورد توجه پژوهشگران، نهاد‌های علمی و سیاستگذاران قرار گیرد و مشخصا خلاقانه و ایده‌پردازانه تلاش شود ایجاد فاصله اجتماعی منجر به قطع ارتباطات اجتماعی نگردد و مسائلی نظیربدنامی اجتماعی را دامن نزند.»
از «تفاوت الکل طبی و صنعتی» تا «کروناویروس چقدر روی سطوح زنده می‌ماند؟»
 
از «تفاوت الکل طبی و صنعتی» تا «کروناویروس چقدر روی سطوح زنده می‌ماند؟»
 
آیا مصرف ویتامین D. برای مقابله با ویروس کرونا مفید است؟
 
ویتامیـن D. نقـش مهمـی در قسـمت‌های مختلـف بــدن برعهــده دارد. بیشتر بخوانید
 
ویروس کرونا؛ چقدر خطرناک و کشنده است؟
 
ویروس کرونا تنها در حدود ۲ درصد از مبتلایان منجر به مرگ می‌شود. بیشتر بخوانید
 
آیا باران موجب تکثیر کرونا می‌شود؟
 
باران و رطوبت موجب تکثیر، تولید و حتی باعث کاهش رشد کرونا نمی‌شود. بیشتر بخوانید
 
آیا دخانیات تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونا دارد؟

به طور کلی، ریه‌ها در مصرف کنندگان دخانیات اعم از سیگار، قلیان و نظایر آن، آسیب می‌بیند. بیشتر بخوانید
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار