بازدید 84507
۳

قیمت بنزین فوب خلیج فارس چیست؟

قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌ فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌ های بین الملی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.
کد خبر: ۹۶۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 25 March 2020

قیمت بنزین فوب خلیج چیست؟

قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود.

قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌های بین الملی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.

قیمت بنزین فوب خلیج چیست؟

در روزهای اخیر شاهد سقوط قیمت نفت به کانال های 20 و 30 دلاری هستیم. روندی که به دنبال عدم توفق غول های نفتی اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت رقم خورده است. در این میان سایه سنگین شیوع ویروس کرونا نیز باعث کاهش تقاضا برای خرید نفت شده است که در مجموع با عدم توافق و افت تقاضا، شاهد ریزش قیمت نفت هستیم. 

با ریزش قیمت جهانی نفت، بهای بنزین نیز کاهش یافته است. به گونه ای که قیمت بنزین فوب خلیج فارس از حدود 38 سنت پیش از نشست اوپک به حدود 20 سنت در روز‌های اخیر رسیده است؛ این در حالی است که با توجه به قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت هر لیتر بنزین آزاد در کشور به حدود 20 سنت و قیمت هر لیتر بنزین سوپر به حدود 25 سنت رسیده است.

در این میان، برخی از کارشناسان بر آزادسازی قیمت بنزین در داخل کشور به نرخ فوب خلیج فارس تاکید دارند و معتقد هستند که پس از سال ها، زمان اجرای قانون فرار رسیده است. قانونی که در سال 1388 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر این اساس؛ در ماده ۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال 1388 به تصویب مجلس رسید آمده بود: دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند: قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (90%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
بیچاره مردم ، دوباره گرانی جدید دوباره بنزین
پس چرا چند ساله به فکر زیاد کردن یارانه ملت نیستن.مگه ما تو دبی زندگی میکنیم و حقوق اونا رو میگیریم که بنزین رو میخوان اونجوری حساب کنن
الان بنزین فوب چنده. به پول نا.چندین هط نوشتی من فقط زدم امروز بنزین لیتری چنده. همین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار