بازدید 2971

سفر غیرمنتظره پامپئو به افغانستان برای میانجیگری در بحران

وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد تا روند اجرای توافق آمریکا – طالبان را مورد ارزیابی قرار دهد.
کد خبر: ۹۶۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 23 March 2020

وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد تا روند اجرای توافق آمریکا – طالبان را مورد ارزیابی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ انتظار می‌رود مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رقیب سیاسی او که از پذیرش نتایج انتخابات اخیر این کشور امتناع می‌کند، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با روند اجرای توافق ماه گذشته آمریکا و شبه‌نظامیان طالبان در دوحه رایزنی می‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، او برای میانجیگری برای حل بحران سیاسی به وجود آمده در افغانستان و گفت‌وگوهای صلح بین‌ افغان‌ها به این کشور سفر کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پیام توئیتری اعلام کرد، محمد اشرف غنی و مایک پامپئو در کابل دیدار و گفت‌وگو کردند. به گفته صدیقی٬ طرفین در این دیدار درباره همکاری‌های منطقه‌ای٬ وضعیت امنیتی و سیاسی جاری و اقدامات بعدی در روند صلح افغانستان تبادل‌نظر کرده‌اند.

سفر پامپئو به کابل همچنین زمانی صورت می‌گیرد که روز یکشنبه نخستین نشست نمایندگان طالبان و دولت افغانستان به شکل کنفرانس ویدئویی انجام شد. دولت افغانستان تاکید کرد در این نشست روی کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم و آتش بس دائمی بحث شده است. شورای امنیت ملی افغانستان تایید کرد که رهایی زندانیان دو طرف نیز از موضوعات مورد بحث دو طرف بوده است.

موافقتنامه صلح طالبان و آمریکا به تاریخ دهم اسفند امضا شد. رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و رهایی یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان از موارد درج شده در این توافق بود که باید در ۱۰ روز عملی می‌شد.

اگرچه نخست دولت افغانستان گفت هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان ندارد اما بعدتر اعلام کرد حاضر به رهایی تدریجی این زندانیان است و باید طالبان تضمین بدهند که این زندانیان دیگر به میدان جنگ برنمی‌گردند. طالبان این شرایط را نپذیرفت و گفت رهایی زندانیان باید یک مرحله‌ای و بدون شرط انجام شود. قرار بود هم‌زمان با رهایی زندانیان گفت‌وگوی بین‌ افغان‌ها هم آغاز شود که این روند نیز با تاخیر روز یکشنبه شروع شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار