بازدید 3795
اقتصاد در گذر زمان

از «امضای یک پیمان بازرگانی بین ایران و شوروی» تا «تمدید معافیت عراق از تحریم های ضدایرانی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۶۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 19 March 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

29 اسفند 1298، ميان سيد ضياءالدين طباطبايي نماينده تام ‌الاختيار كابينه وثوق‌ الدوله و مقامهاي جمهوري آذربايجان شوروي يك پيمان بازرگاني، گمركي و پستي به امضا رسيد.

29 اسفند 1329، مجلس سنا مصوبه 24 اسفند مجلس شوراي ملي را تصويب كرد و شاه نيز در همين روز قانون را امضا كرد. در نتيجه ملي شدن صنعت نفت رسميت يافت.

29 اسفند 1330، طبق دستور نخست وزير، روز 29 اسفند سالروز ملي شدن صنعت نفت روز جشن ملي و تعطيل عمومي اعلام شد.

29 اسفند 1331، دكتر مصدق در پيامي اعلام كرد رد پيشنهاد آمريكا و انگليس راجع به نفت به خاطر دخالت ‌هاي آنها در امور داخلي ايران بوده است.

29 اسفند 1336، خط لوله نفت آبادان - تهران توسط شاه افتتاح شد.

29 اسفند 1342، جمعيت ايران رسماً 23385000 نفر اعلام شد.

29 اسفند 1357، 7 نفر از بلندپايگان رژيم پهلوي دستگير شدند: حسين فردوست رئيس دفتر ويژه شاه و قائم مقام اسبق ساواك، عليقلي اردلان وزير دربار، صفي اصفيا قائم مقام نخست وزير در امور اقتصادي، سرتيپ محمدعلي صفاري رئيس اسبق شهرباني، سناتور خواجه نوري، ناصر يگانه رئيس ديوان عالي كشور و منوچهر ظلي.

29 اسفند 1395، طی خبری اعلام شد تویوتا قصد دارد ۲۴۰ میلیون پوند (۲۹۴ میلیون دلار) برای ارتقای کارخانه‌اش در انگلیس سرمایه‌گذاری کند.

29 اسفند 1396، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس بررسی‌ها، اکنون بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

29 اسفند 1397، شبکه «سی.ان.بی.سی نیوز» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور معافیت 90 روزه عراق از تحریم های ضدایرانی را تمدید کرده است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان