بازدید 25353
تابناک اقتصادی نکات مثبت و منفی یک تصمیم را بررسی می‌کند

مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو در سال آینده / همتی: با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم؛ کار‌های واجب تری داریم / فرصت دوباره به خودروسازان داخلی / دولت در حسرت درآمد مالیاتی از واردات خودرو؟!

شورای نگهبان در بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اجازه واردات خودرو‌های خارجی را مغایر بند هفتم سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و آن را مخالف بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد پرونده واردات خودرو در سال آینده بسته خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵ 16 March 2020

مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو در سال آینده/ همتی: با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم؛ کار‌های واجب تری داریم/ فرصت دوباره به خودروسازان داخلی/ دولت در حسرت درآمد مالیاتی از واردات خودرو؟!

مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو در سال آینده/ همتی: با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم؛ کار‌های واجب تری داریم/ فرصت دوباره به خودروسازان داخلی/ دولت در حسرت درآمد مالیاتی از واردات خودرو؟!در تیرماه سال گذشته بود که دولت واردات برخی اقلام از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز اتخاذ شد. در یک سال و نیم گذشته، بارها زمزمه آزادسازی واردات خودرو مطرح شد؛ اما این زمزمه ها هرگز عملی نشد.  

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از ارائه لایحه بودجه ۹۹ توسط دولت به مجلس و ارسال این لایحه به کمیسیون تلفیق جهت بررسی، این کمیسیون تصمیم گرفت تا بندی را برای واردات خودرو به لایحه بودجه ۹۹ با قید یک شرط (واردات خودرو با منشا ارز خارجی) که بتواند نظر بانک مرکزی را نیز تامین کند، اضافه نماید.

در بند الحاقی ۷ ذیل تبصره ششم این لایحه آمده بود: در سال ۱۳۹۹ واردات خودرو‌های سبک و سنگین (با اولویت خودرو‌های ترکیبی (هیبریدی) و ماشین آلات معدنی و راه سازی با ارز منشا خارجی، طبق قوانین و مقررات مجاز است.

به هر صورت، لایحه بودجه سال ۹۹ با این بند به شورای نگهبان جهت تایید نهایی ارسال شد. روز گذشته (۲۵ اسفندماه ۱۳۹۸) طی خبری اعلام شد که شورای نگهبان با واردات خودرو در سال آینده موافقت نکرده است.

در این خبر آمده بود: شورای نگهبان در بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اجازه واردات خودرو‌های خارجی (موضوع بند الحاقی ۷ به تبصره ۶) را مغایر بند هفتم سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بند ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام و آن را مخالف بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخت.

به هر صورت به نظر می‌رسد که واردات خودرو می‌توانست اثرات مثبت و منفی برای اقتصاد ایران و بازار خودرو به همراه داشته باشد.

نکات مثبت واردات خودرو

رابطه مستقیم واردات خودرو با درآمد‌های مالیاتی دولت

در شرایطی که صادرات نفت و متعاقب آن درآمد‌های نفتی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با مشکلات جدی مواجه شده است، دولت برای تامین درآمد‌های مورد نیاز خود حساب ویژه‌ای روی مالیات ستانی و درآمد‌های ناشی از آن باز کرده است.

از این روی، دولت و بعد از آن کمیسیون تلفیق بودجه سعی نمودند تا از راه های مختلف سطح درآمد‌های مالیاتی دولت برای سال آینده را افزایش دهند. یکی از پیشنهاد‌های کمیسیون تلفیق در این زمینه، آزادسازی واردات خودرو و کسب درآمد‌های مالیاتی توسط دولت از ناحیه این واردات بود.

با لغو واردات خودرو در سال آینده دولت درآمد‌های مالیاتی ناشی از این واردات را از دست داد. اما میزان این درآمد‌های مالیاتی حدوداً چقدر می‌توانست باشد؟

برای پاسخ به این پرسش باید به بررسی درآمد‌های دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در سال‌های گذشته پرداخت.

در سال ۱۳۹۲، دولت در لایحه بودجه درآمد ۲.۲ هزار میلیارد تومانی را از محل مالیات بر واردات خودرو برای خود در نظر گرفته بود که تنها توانست ۶۹ درصد از این رقم را محقق سازد و درآمدی در حدود ۱.۴ هزار میلیارد تومان به دست آورد.

در سال ۹۳ دولت ۱.۱ هزار میلیارد تومان مالیات از محل واردات خودرو برای خود در نظر گرفت که به واسطه افزایش تعداد خودرو‌های وارد شده، دولت توانست درآمد‌های خود از این ناحیه را با رشدی ۲۲۴ درصدی به ۲.۶ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

در لایحه بودجه سال ۹۴ مصوب شده بود که دولت درآمد مالیاتی ۱.۳ هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو داشته باشد، اما دولت بار دیگر بیش از تحقق از محل واردات خودرو درآمد کسب کرد و میزان درآمد خود از محل مالیات بر واردات خودرو را ۱.۶ هزار میلیارد تومان رساند.

در لایحه بودجه سال ۹۵ درآمد مالیاتی دولت ۳.۴ هزار تومان در نظر گرفته شد. دولت در نهایت با کسب ۲.۶ هزار تومان، توانست نزدیک به ۷۶ درصد از درآمد‌های خود را از این محل محقق کند.

در سال ۹۶ نیز دولت از محل واردات خودرو درآمد مالیاتی در حدود ۳.۲ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفت که با بسته شدن ثبت سفارش در تیرماه سال ۹۶ میزان درآمد‌های مالیاتی دولت از این محل تنها به ۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

در بودجه سال ۹۷ نیز دولت ۴.۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو در نظر گرفته بود که در تیرماه سال گذشته واردات خودرو ممنوع اعلام شد و طبق آخرین آمار موجود دولت توانست در ۹ ماهه سال ۹۷ تنها توانست ۱.۱ هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کند؛ بنابراین، با در نظر گرفتن شرایط موجود، در کمترین حالت دولت می‌توانست از محل واردات خودرو حدود یک هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، مشابه آنچه در سال ۱۳۹۷ کسب نموده بود.

درآمدهای مالیاتی

 

عرضه خودرو افزایش و قیمت ها کاهش

هر چند در دو سال اخیر شاهد جهش خیره کننده قیمت ارز بودیم و از این بابت قیمت کالاهای وارداتی از جمله خودرو به شدت افزایش یافت و هر کسی قدرت خرید خودروهای خارجی را ندارد، به باور برخی فعالان بازار، باز هم واردات خودرو می توانست تا حدودی عرضه خودرو در بازار را افزایش دهد و روی قیمت خودروهای خارجی و متعاقب آن قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد. این گروه معتقدند در شرایط کنونی با توجه به عدم عرضه خودروهای خارجی جدید به بازار، همچنان شاهد رشد قیمت مدل های کارکرده هستیم و با ادامه این روند (عدم واردات) باز هم خارجی ها گران تر خواهند شد.

افزایش اشتغال با بازگشت شرکت های واردکننده خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ۶۸۰ شرکت در حوزه واردات خودرو فعال بودند. هم اکنون تنها دوازده شرکت واردکننده خودرو که سابقه طولانی در زمینه واردات خودرو داشته اند مانند ایرتویا، هیوندایی و... باقی مانده اند و این تعداد نیز بالاجبار به فعالیت خود در کمترین حد ممکن، ادامه می‌دهند. وی افزود: این ۶۸۰ شرکت فعال در حوزه واردات خودرو حدود ۱۴ هزار شغل ایجاد کرده بودند که هم اکنون این تعداد به دو هزار شغل کاهش یافته است؛ بنابراین، با آزادسازی واردات خودرو پیش بینی می‌شد که حداقل ۱۲ هزار شغل ایجاد شود.

مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو در سال آینده/ همتی: با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم؛ کار‌های واجب تری داریم/ فرصت دوباره به خودروسازان داخلی/ دولت در حسرت درآمد مالیاتی از واردات خودرو؟!

نکات منفی واردات خودرو

جهش قیمت ارزی در پی افزایش تقاضا برای ارز جهت واردات خودرو

هر چند کمیسیون تلفیق شرط ارز با منشا خارجی را برای واردات خودرو قرار داده بود، اما این آزادسازی واردات خودرو در نهایت به افزایش تقاضا برای ارز در بازار داخلی منجر و باعث می شد با محدود بودن منابع ارزی کشور، فشار بر قیمت ارز وارد شود و شاهد جهش ارزی دیگری باشیم که این به ضرر اقتصاد واردات محور ایران بود. جهش ارز منجر به افزایش هزینه های تولید می شد که خود می توانست بر روی نرخ تورم مصرف کننده تاثیرگذار باشد.

  *همتی: با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم

اواخر مهرماه امسال، همتی رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از فشارها برای اجازه واردات بدون انتقال ارز اظهار داشت: هر چند وقت یک بار یک عده می‌گویند همتی مخالف واردات بدون انتقال ارز است، توجه داشته باشید برخی می‌گویند ما ارزهایی در خارج از کشور داریم و اجازه دهید از آن ارزها برای واردات استفاده کنیم. ما به‌ عنوان بانک مرکزی حتی می‌گوییم همان ارزهایی را که در خارج از کشور دارید به داخل کشور بیاورید و ما ۵ درصد هم بیشتر از نرخ نیما از شما می‌خریم؛ اما آنها می‌گویند ما نمی‌توانیم بگوییم ارزهایمان کجاست، ولی می‌خواهیم با آنها واردات انجام دهیم. می‌گوییم اگر می‌خواهید واردات انجام دهید منشأ ارز را به ما بگویید تا تایید کنیم و ثبت‌سفارش کنید و کالا بیاورید. اما هیچ‌کس حاضر نیست این کار را بکند و منشأ ارز را بگوید. چون منشأ آن صرافی‌های دبی و تهران است. من اگر اجازه بدهم مثلا ۲ میلیارد دلار این‌طور وارد شود، یعنی ۲ میلیارد دلار تفاضا را به صرافی‌های دبی و تهران می‌آورم و بعد از آن قیمت ارز بالا می‌رود. بعد جواب مردم را چه بدهم؟ بیایید با هم روراست باشیم. اگر می‌خواهید کالا وارد کنید من در خدمتم. اگر ارز دارید و می‌خواهید کالا وارد کنید، دست شما را هم می‌بوسم، ولی نه اینکه از داخل کشور ارز را تامین کنید. بازار داخل کشور حساس است.

وی همچنین در گفت وگوی ویژه خبری ابتدای بهمن ماه امسال تاکید کرد که بانک مرکزی اصلاً به خودرو‌های وارداتی ارز نخواهد داد و افزود: برخی یاد گرفته اند که خودرو وارد می‌کنند و در گمرک نگه می‌دارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند، ولی بانک مرکزی دیگر ارزی را برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد. وی با طرح این پرسش که در شرایطی که مواد اولیه ما با مشکل تامین ارز مواجه هستند، چرا باید خودرو وارد شود، گفت: حتی با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم، چون کار‌های واجب تری داریم و باید برای سال‌های آینده ذخیره ارزی داشته باشیم؛ ما به هر حال هنوز نمی‌دانیم شرایط تحریم در سال‌های آینده چه خواهد شد.

  *شکل قضیه زیباست؛ اما هیچ تاثیری بر قیمت خودرو‌های داخلی نخواهد گذاشت

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره پیشنهاد واردات خودرو در سال آینده گفت: من به شدت با واردات خودرو مخالفم. وی ادامه داد: مخالفت من به این دلیل نیست که واردات بتواند تاثیر مستقیمی بر صنعت خودروی داخلی بگذارد بلکه از این بابت است که واردات خودرو در شرایط فعلی می‌تواند اثر مستقیمی بر اقتصاد کلان داشته باشد. کاکایی افزود: تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای است که واردات خودرو (به صورت کامل) را تحریم نکرده است؛ بنابراین، با فرض آزادسازی خودرو برای همه واردکنندگان، احتمال دارد کلیه منابع ارزی موجود در خارج به سمت واردات خودرو سوق داده شود. شکل قضیه زیباست و با آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودرو‌های خارجی کاهش خواهد یافت. البته اشاره به این نکته ضروری است که این واردات هیچ تاثیری بر قیمت خودرو‌های داخلی نخواهد گذاشت چرا که هم اکنون قیمت خودرو‌های داخلی با ارز آزاد، زیر قیمت‌های جهانی عرضه می‌شوند. اما باطن قضیه این است که دولت در بازار ارز با همه راهکار‌هایی که در پیش گرفته است از جمله اینکه صادرکنندگان را مجبور به بازگرداندن ارز‌های صادراتی به کشور کرده است، هم اکنون به لحاظ منابع ارزی در مضیقه قرار دارد و سال آینده مشکلات دولت در زمینه تامین ارز به دلیل تحریم‌ها نفتی، شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت، قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF و کاهش صادرات بیشتر خواهد شد؛ بنابراین، واردات کالا‌های غیرضرور مانند خودرو، در شرایط فعلی می‌تواند این مشکلات تامین ارز را دو چندان کند. هم اکنون اگر واردات خودرو آزاد شود، تقاضای ۲ تا ۳ میلیارد دلاری بر بازار ارز تحمیل و این باعث رشد قیمت دلار می‌شود و هزینه‌هایی را برای اقتصاد کلان کشور به همراه خواهد داشت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: همچنین واردات خودرو در شرایط کنونی بیشتر به نفع عده خاصی از مردم است، ولی عموم مردم در این ماجرا، از کانال فشار بر بازار ارز و رشد قیمت ارز ضربه خواهند خورد.

ضربه به تولید داخلی

هر چند انتقادات فراوانی به خودروسازان داخلی وارد است، بخشی از عملکرد ضعیف خودروسازان در یک سال و نیم اخیر به موضوع تحریم‌های این صنعت بازمی‌گردد. از حدود شش ماه پیش تلاش خودروسازان برای داخلی سازی برخی قطعات مهم آغاز شده است. به عنوان نمونه گروه صنعتی ایران خودرو توانسته است که ۳۲ قطعه از مجموع قطعات هدف گذاری شده جهت ساخت در داخل را به تولید برساند و از این بابت ۱۶.۷ میلیون یورو ارزبری کشور را کاهش دهد. آزادسازی واردات خودرو می‌توانست انگیزه‌های داخلی سازی را تا حد زیادی کاهش دهد و ضرباتی را به تولید داخل وارد کند.

به هر صورت با مخالفت شورای نگهبان با واردات خودرو در سال آینده و احتمال نهایی شدن این تصمیم در بودجه سال آینده، حالا این فرصت برای خودروسازان داخلی ایجاد شده است تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و در مسیر داخلی سازی هر چه بیشتر قطعات به خصوص قطعات‌های تک قدم بردارند.

داخلی سازی قطعات می‌تواند موجب رونق کسب و کار قطعه سازان نیز شود. اگر خودروسازان بتواند از این فرصت استفاده کنند می‌توانند تحولات خوبی را در صنعت خودروسازی رقم بزنند. در این بین وزارت صمت نیز باید در راستای حمایت از خودروسازان داخلی برای مدت کوتاهی هم که شده دست از قیمت گذاری دستوری بردارد و اجازه دهد، خودروسازان از فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار جهت فروش محصولات خود و خارج کردن دلالان از این بازار، استفاده کنند؛ هرچند تاکید می‌شود، خودروساز نیز باید بدون وقفه به عرضه خودرو ادامه دهد، وگرنه در صورت عرضه قطره چکانی، شاهد ادامه جهش قیمت خواهیم بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۲
... اگر ماشین خارچی وارد بشه با همان قیمت پراید ماشین های مطمعن تر و ایمن تری میتوان خرید! ...
پاسخ ها
رضا
| Romania |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اخه ادم نادان قیمت الان پراید ۴۰۰۰ دلاره اگر از شاهزاده عبدالعظیم دورتر نرفتی بدان با این قیمت تو خارج کالسکه بچه و دوچرخه متوسط میفروشند نه خودرو پس از توهم بیا بیرون
ایران من
| Finland |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برادر من توهین نکردم که مطلبم را از دو طرف قیچی کردید!واقعیت را گفتم!در ضمن من ایران بودم حتی یک بار سوار پراید نشدم چون واقعا نمیتوان اسمش را ماشین گذاشت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دنا بخریم
ناشناس
| France |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ماشین دست دوم خارجی رو که بزارید بیاد تا ملت کمتر ضرر مالی کنن و امنیت جانی بیشتری داشته باشن
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اونوقت اشغال سازها از کجا پول بیارن بدن بچه
هاشون بنز و بی ام و سوارشن؟
پول خون 20 هزار کشته تصادفات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
البته ماشین دست دوم خارجی
ماشین نو خارجی همچنان مشکلی را حل نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
شورای نگهبان از واردات خودرو جلو گیری میکند بایستی به فکر مردم مستضعف نیز باشد که اگر چهل سال در آمد خودرا جمع کند نمیتواند یک دستگاه پراید با قیمت نجومی که دارد را بخرد شورای نگهبان حداقل قیمت خودرو هارا به قیمت قبلی برگرداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کاش ماشین 20 سال کار خارجی رو به جای امثال پراید و 405 صفر میشد خرید
ایران من
| Finland |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
آقا رضا خارج نشین! شما قبل از اظهار نظر یاد بگیرید چگونه صحبت کنید!
اما راچع به ماشین! بنده ماشین های دست دوم حتی 10 سال کارکرده را منظورم بوده! در ضمن آقای دانشمند کمی در این زمینه اطلاعاتتان را بالا ببرید! ماشین های صادراتی ارزانتر از قیمتی هست که ما در بازار اروپا میخریم!!!چون مالیات محاسبه نمیشود و قیمت نیز پایین تر فروخته میشود!
باز هم به اسم حمایت هر تولید بی کیفیت داخل رو باید به قیمت با کیفیت ترین خودروهای خارجی بخریم ، ولی کور خوندین من بمیرم خودروی ایرانی نمیخرم. هرگز و افتخار هم میکنم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ببینیم و تعریف کنیم.
خودت اولین نفری هستی که میری توی صف خرید
رضا
| Romania |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حالا خودرو سازها هم پابرهنه میرند بدونوخریدن تو چه کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پراید بعد از عید 100 میلیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خوب تو پولداری ماشین خارجی میخری ، ما فقیر بیچاره ها که مجبوریم پراید بخریم اون هم مدل از رده خارجش!
هر کس از خودروسازان داخلی حمایت کنه بی انصافی هست
۴۰ ساله فرصت داشتن تا کیفیت رو بالا ببرن اما نتیجه اش چی شده؟!پراید بی کیفیت با این قیمت ها ...
پاسخ ها
علی
| Romania |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
میتونی از خر استفاده کنی
ناشناس
| France |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
به نام ملت به کام بعضیا
تابلو بود اجازه واردات نخواهند داد.
کی بود داشت جو میداد خودرو خارجی نخرید که ارزون میشود خفن؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
تبلیغات انتخاباتی نماینده ها بود
ماخودمان انتخاب کردیم پراید سوار شویم!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
......روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خواست .....
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پراید سوارمان شد
در صنعت خودرو سازی ما کمتر از 30 هزار نفر اشتغال دارند. دولت که ادعا میکند ما هر سال صدها هزار شغل ایجاد میکند، نمیتواند این سی هزار نفر را در جای دیگر بکار گیرد یا کلا انها را بازنشته کند تا ما بتوانیم خودرو دلخواه خودمان را وارد کنیم؟ چرا کل ملت ایران را فدای اشتغال فقط 30 هزار نفر میکنید؟
پاسخ ها
جعفر
| Germany |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بحث اشتغال برای این 30 هزار نفر نیست(
بحث جیب آقازاده ها و دلالان بزرگ هست همین وگرنه برای 30 هزار نفر دل نمی سوزونن
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سالی فقط 18 هزار نفر به خاطر این تولیدات بی کیفیت داخلی دارن تو جاده ها تلف میشن
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برای حفظ شغل این 30 هزار نفر سالی 15 هزار کشته می دهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خودروسازها در واقع این 30 هزار نفر را گروگان گرفته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دوستی میگفت، واردات ماشین رو آزاد کنند و از روی مالیات و حق وارداتی که از این ماشین های وارداتی میگیرند ، حقوق اون 30 هزار نفر رو بدن، فقط بهشون توپ بدن فوتبال بازی کنند ولی ماشین بی کیفیت تولید نکنند!
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حالا کی گفته دارن ملتو فدای اون کارگرا میکنن؟
باورت شده؟
فرق ژاپن در اینه که سازندگان اتوموبیل وهرچیز دیگه را با عشق وطن وهموطنان هرروز تلاش در بهبود کیفیت وپائین اوردن قیمت میکنند سازندگان در ایران خودرا ازاد در گرانفروشی میدانند وعلاقه ای هم جز پول به دیگری ندارند
چراغ سبز برای افزایش قیمت خودروی داخلی!
اقای همتی اگر کل خودروهای ایران هیبریدی یا برقی شد این گاز ناپاک cnj که قاتل موتور ولوازم یدکی است ودر دنیا هم خریدار ندارد می خواهید بیاشامید در هر صورت از شما وامثال شما بغیر از مخالفت انتظاری نیست ضمنا بنده توان خرید دوچرخه را هم ندارم ولی وطن پرست میباشم
نیازی به واردات خوردو هیبریدی نداریم و کارهای واجب تری داریم مثل وامهای کلان به آقازاده ها ، خرید دلار و تزریق آن به چندبرابر قیمت به بازار ، ضرب سکه بهار آزادی و توزیع آن در بازار و....
دوست عزیز، باور کن نه میخرم نه ثبت نام کردم تا حالا ، عقده ندارم به خریدن فرش تبریز و پسته رفسنجان افتخار میکنم و پولی که با زحمت به دست میارم به جیب هر کلاهبرداری نمیریزم ، ولی واقعا آقایون شورای نگهبان چطور میخواهند با این ممنوعیت ها به اسم حمایت از تولید داخل حقوق مصرف کننده رو از بین ببرند! خیلی از کالاها اصلا تو ایران تولید نداره و بعضا هم به اسم تولید داخل از چین میاد و فقط بسته بندیش عوض میشه ، در ضمن مگه به ما قطعات خودرو میدن که بتونیم تولیدش کنیم ما که تولید کننده نیستیم.
کسی که با واردات خودرو مخالفت می کنه خائن به ملت است
اقای همتی امروز ارزش بیت کوین از ۵۰۰۰ دلار هم امد پایین یعنی تمام توهمات بیت کوینی شما نقش بر اب شده و در دو هفته اخیر ارزش بیت کوین ۵۰ درصد افتاده و وای به منابع کشور که خرج یک ارز دیجیتال توهمی شده و مزرعه های بیت کوین.
اقایون دلار و ارز برای واردات خودرو نداشتند منتهی ارز و دلار برای واردات ماینرهای خراب و اسقاط و کارکرده خارجی داشتند و ردیف واردات برایش در وزارت صنعت اختصاص داده بودند.
اقای همتی بس است و بیایید در واقعیت کشور و امکانات موجود.
از ان طرف نامه بزنید که ۵ میلیارد دلار ارز خارجی ها بدهند و به انها بگویید وضع ارزی مان خوب نیست ولی در داخل جور دیگر رفتار کنید و دایم در رکود وحشتناک امسال و علی الخصوص اسفند ماه ۹۸ میفرمایید گرانی دلار تقصیر دلالان و غیره است متناقض است بس کنید.
باید اجازه واردات خودرو بدهند.
آقای کاکایی چند نکته:1. روی محصولات داخلی اسم خودرو نذار (جدی میگم) 2. خودرو خارجی با این وضع تولید داخلی اصلا کالای غیر ضروری نیست 3. خودروسازان داخلی به قدر کافی وقت داشتن. چقدر وقت میخوان که کیفیت رو ارتقا بدن 4. اگر واردات باشه باید خودروهای اقتصادی وارد بشه که عموم مردم منتفع بشن
آخه تابناک چی بگم که سانسور نکنی
یا خدا. ...چرا از این همه جا ایران....
ما هم یه خدایی داریم و روز حسابی هست....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
خخخخخخخخخخخخخ
پس انحصار و دلال بازی و اشغال ترین ماشینا با بالاترین قیمتها در این صنعت ادامه دار خواهد ماند. مردم در صحنه تحمل کنین کماکان.....
خلاصه هرچی بعدمنفع مردم و راحتی ملت باشه حتما تایید نمیشه
عجب مافیائی شده این صنعت فشل خوردو اندازی . دیگه اندازه یه دولت نفوذ داره حتی بیشتر
مبارک است دوباره فرغون سواری
میگن خودرو سازیهای داخلی پشتشون به کوه بنده یعنی چی ؟؟؟
باید عاقلانه حرف زد شما که مدیران ارشد کشور در دو نهاد مهم و حساس هستین وقتی می فرمایید واردات نشه مثل اینه که به ایران خودرو و سایپا چراغ سبز نشون می دید که با هر قیمتی و هر کیفیتی کارتو ادامه بده ولی وقتی سریعا نمی گی وارد ت ممنوع و شرایط و تبصره می دی برای واردات تولید کننده داخلی هم حواسش جمع میشه هر چی تولید نکنه اخه مرسدس صفر 2017 هشت هزار دلار چرا باید 6 هزار دلار به پراید بدیم ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
اول نمی دونم شورای نگهبان هیچ وظیفه حفاظت از جان مردم رو نداره فقط در برابر سایپا و ایران خودرو وظیفه حمایتی داره دوم این مدل قانونا واقعا تخصص بیشتر نمی خواد و شورای نگهبان در رد یا پذیرش همه جور قانونی تخصص داره
خوب اینو خیلی ساده تر بگید که قیمت خودرو میخواد افزایش یابد و این همه مقدمه چینی برای چیست
اگه به فرصت دادن بود دیگه نوبت کشاورزی و دام و طیور و ماشین سازی و صنایع غذایی هست اما هرچه تو سری هست برای این صنایع هست متاسفانه
80 ملیون ادمو کردن تو زندون دارن می دوشن
لطفا شفاف سازی کنند که دقیقا از کارهای واجب ، چه کارهایی هست؟ یه مقدار اضطراب منو گرفته که نکنه بیت المال دوباره یه جورایی بشه، زبونم لال.
دوتاکارخانه (ایران خودرو وسایپا)ازهمین الان دورخیزکردن برای افزایش قبمتهاشون بعدازفروکش کردن کروناکه مطمئنااتفاق میفته
شش روحانی و شش حقوقدان با واردات خودرو مخالفت کردند!!!!!! در صورتی که در این زمینه باید متخصصان اقتصاد و صنعت نظر بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
همینه میگیم تو این مملکت مجلس و دموکراسی نیست دیگه
درآمد دولت از واردات خودرو یا گران کردن دو نیم برابری خودرو در بدو ورود به کشور توسط دولت .جالب توجه اون مسلینی که خیلیچیزارو با ممالک غربی مقایسه میکنن تعرفه ورود خودرو راهم مقایسه کنن که بین هفت تا پانزده درصد هست در او کشورها
ما ملتهای کره جنوبی تا چین تقاضا داریم رسما از ایرانیسازان خودروووووو شکایت کنند که آبروی خودروسازی و نام ملتهایشان بردند.
چون مافیا خودرو نمگیذارد مردم ایران خودرو ارزان و باکیفیت بخرند! امیدی به دولت و مجلس ایران نیست. آهای جهانیان، مردم ایران را شر خودروسازان داخل ایران نجات دهید!
به اسم مردم به کام رانتخوارن مسوول ...16000کشته جاده ای ؟!!!!
نه به واردات صحیح ولی به شرط کمیت و کیفیت داخلی و ملاحظه قدرت خرید مردم ....مردم یعنی 90 درصد جامعه .
آقای مردم چه گناهی کردن که تو ایران بدنیا اومدن تا تاوان بی مدیریتی شما و مسئولین دیگر را بدهند
یه گروه خاص در مجموعه بانک مرکزی و...منافع عظیمی در عدم واردات و فروش محصول داخلی دارند صد البته آقای همتی واسه واردات خودرو چینی ریال میده نه ارز؟؟؟
اقای همتی مگه شما میخوای ارزش را بدی خون ملت را تو شیشه کردید متوجه نیستی سر ماشین چه بامبولی راه انداختند این خودرو سازها همهتون دست به دست هم دادید ارزش پول ملی را به غنا دادید هر روز فقیر تر از روز قبل شما مگه در هییت دولت نیستیی چرا در هییت دولت مخالفت نکردی این همه شعار دادی قیمت ارز را پابت نگه میدارم هر دو ماهی یکبار ارزش دلار را با لا میبری بعد چندر غاز پایین میاری میگی پابت شد بعد میخوای مردم به حرفاتون اعتماد کنند
کسی که عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو هست فقط میتونه در مورد مسائل فنی خودرو نظر بده نه در مورد اقتصاد، واردات، رشد قیمت دلار و کرونا و ...
تا کی شورای نگهبان به بهانه حمایت از تولید میخواهد ارابه های مرگ داخلی را بسط دهد؟!!!!!
این خودرو سازها نه در تولید منجر به کاهش موفق هستند و نه میخواهند آنرا تنها به سود بیشتر و خالی کردن جیب مردم می اندیشند. بابا یکی نیست اصل مربوطه به ان در قانون اساسی را به رای بگذارند تا اینقدر شورای نگهبان به ان استناد نکند. آخه خودرو نا ایمن و مرگ آور شایسته پشتیبانی هست؟!!!!!
چهل سال اینور و بیست سال قبل از انقلاب هم این خودرو سازها هنوز خودرویشان بی کیفیت است یعنی معادل یک نسل انسانی.!!!!!!!
حسرت من سوار شدن به یک خودروی تویوتا کرولاست! Corola با کرونا اشتباه نگیرید! این خودروی Corola در روسیه، امارات، ترکیه ... به عنوان تاکسی استفاده میشه و خودروی ارزان قیمت متوسط است، حالا برای ما تبدیل شده به خودروی لوکس و گران قیمت... اما چه کنیم که آقای ظریف فرمودن ما خودمان انتخاب کردیم دیگه، به تعبیری همینی که هست.
پاسخ ها
رضا
| Romania |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر تو افریقا بودی ارزوت این بود که شب گرسنه نخوابی مردم هر مملکتی باید در سطح خودشون ارزو کنند ارزوی تو ویژه کشورهای پیشرفته یا ثروتمند انهم برای قشر خاص انهاست
الان شورای نگهبان اراده و رای عمومی مردم ایران را با این تصمیم نشان داد منهتی عکسش
هر چی مردم بخوان اینا برعکس عمل میکنن
ماشین دست دوم مدل دو هزار تا دو هزار هفت هشت کرولا کمری قدیمی اجازه بدید بیاریم. لااقل از پراید صفر خیلی بهتر کار میکنه
خودشان ماشین خارجی و مسئولین ماشین ضدگلوله سوارند. و مردم بدبخت هم ارابه مرگ به اجبار بخرند و سوار شوند!!!!!!!
پاسخ ها
رضا
| Romania |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مشگل شما اینه که نه حد خودتون را می دانید و نه حد مسئولین و ثروتمندان را مگر قراره شما مثل انها زندگی کنید؟پس فرقتان چیست؟
باید واردات به ازاء هر کد ملی بدون مشکل باشد
50 سال است هر از گاه با تزریق پول بیت المال به تولید داخلی شرکتهای خودروی حمایت کردند ومیکنند. نتیجه آن این شده که میبینید . با فروش خودرو به دلالها بازار سیاه درست کردند. پس در این میان از بعضی مردم تهی دست که تا آخر عمر توانایی خرید یک خودرو بی کیفیت با قیمت چند برابر را ندارد چه کسی باید حمایت کند؟
از این اول معلوم بود که شورای نگهبان مخالفت می کرد
خودروسازی مافیای بزرگیه
کاش این خودرو سازان داخلی ورشکسته بشن تا بتونیم ماشین با کیفیت خارجی سوار بشیم، مگه تا کی زنده ایم؟ 40 ساله که ماشین بی کیفیت داخلی رو به قشر ضعیف و متوسط جامعه تحمیل کرده اند و هزینه های بالای خرابی این ماشین ها بار مضاعفی بر دوش قشر ضعیف جامعه است مضاف بر این که جان های بسیاری به خاطر ایمنی ضعیف ماشین ها در جاده ها گرفته میشود. آیا از بین رفتن تعداد زیادی از ایرانی ها هزینه ی کمی رو به کشور تحمیل میکنه؟که میخوان از بازار فشل ماشین سازی داخلی حمایت کنند؟ به قیمت جان هزاران ایرانی در هر سال!
پاسخ ها
علی
| Romania |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر خودروسازان ورشکست بشن تنها چیزی که برای سوار شدن پیدا خواهی کرد خر و گاری اسبی خواهد بود مثل ۱۰۰ سال قبل
باز هم خودرو ساز ها کار خودشون رو کردن اخه کدام صنایع خودرو سازی چرا خالی میبندیم تا کی میخواهیم سر خودمان کلاه بگذاریم واقعا طی این چهل سالی که به خودرو سازها همه چی دادیم همجور امکانات و خوب چی شد تولیدات مون پراید 70 سال پیش با قیمت تویوتا و پژو 30 سال پیش با قیمت .... کره از چهل سال پیش رسید به خودرو هایی که ما ارزو میکنیم برای یکبار هم شده سوارشون بشیم ولی ما چی کره با خودرو سازی های دنیا رقابت میکنه و ما چی اخه باور کنیم که اینکاره نیستیم الان بهترین خودروهامون خودرو های اشغال چینه ای بابا چرا پول مملکت و جان مردم رو دادید دست خودرو سازهای کار نابلد و بی مسئولیت واقعا ایا یک کره ای یک امریکائی یک ژاپنی یک المانی حاضره دوکیلومتر با خودرو های ما رانندگی کنه
خوب دولت اجازه بده که خودروهای دست دوم ولی هیبریدی وارد بشه و گمرک زیاد هم نگیره اونوقت ببینید چطور قیمتها پایین میاد دولت وخودرو سازان داخلی و مافیای وارد کنندگان خودرو خارجی وگرنه اگه اجازه بدهند هر ایرانی که در خارج کسور است خودروهای مثلا از ۲۰۱۰ به بعد را که سگش شرف داره به پراید مثل تویوتا و بنز و هوندا را وارد کنند و حتی منشا ارزشون هم خارجی باشه و دولت هم گمرک جزیی بکیره همون مقدار که از خودروهای وارداتی تو منطق ازاد مثلا منطقه ازاد اروند میگیره بهتون نشون میدادم که میتونید با قیمت یک پراید سوار هوندا بشین و با قیمت یک پزو ۲۰۶ اوت اوف دیت !!! سوار بنز بشید و حالشو ببرید یک عمرم براتون ماشینه غصه لوازم یدکیش را هم نخورید اولا خیلی کمتر از ماشینهای داخلی خراب میشن و دوما ورود لوازم یدکیش را هم از انحصار خارج کنند درست میسه اینا نمیخوان مردم زندگی کنند و از پولشون استفاده کنند اینا میخوان فقط خودشون سود کنند فقط خودشون زندگی کنند همین و بس
درد اینه که خودشون حاضر نیستن سوار این ماشینهایی بشن که اینقدر ازش حمایت میکنند
انصافاالان وتواین اوضاع داغون اقتصادی وکمبودارز...عاقلانه است که جلوی واردات خودروگرفته بشه...اگه ارزکافی به دست دولت میرسیدومیشدنفت بفروشن..مطمئناخودآقازاده هاودختروزیروپسرفلان سرداروخلاصه وابستگان حکومت..واردت میکردن..مثل اون پارکینگ ایران مال واون پارکینگ محدوده ورامین که میگفتن متعلق به سپاه بود...اینهاخودشون بیشترتشنه واردات وسودهای نجومی هستند.
ملت عزیز ایران واقعا خودمون‌انتخاب کردیم‌تا‌پراید و لگن‌چینی سوار بشیم....
آقا نخرید تحریم‌کنید توروخدا صف نکشید برای این بونجولها
اینها دلشون برای ایران‌و ایرانی‌نمیسوزه
اونی که ۵۰۰ میلیون گذاشته برای خرید ماشین بقیه الان چی بخره بقیه پولش رو چی کار کنه؟
شرکتهای داخلی به جای کیفیت قیمت را بالا می برند .مسئولان هم به فکر جان مردم نیستند وگر نه باید واردات خودرو هیبرید را ازاد می کردند
شورای نگهبان مأمورند که مراقبت کنند مصوبه‌ای خلاف شرع نباشد... نه اینکه در امور اقتصادی و تخصصی آن نظر دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
نظارت استصوابی یعنی همین دیگه...هرجا دلش بخواد نظر میده و مصوبه رد میکنه...هرجور که عشقش بکشه...اینو میگن نظارت استصوابی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
...کدام شرع دستور میده ماشین بی کیفیت بدی دست مردم تا 18000 تلفات جاده ای داشته باشیم
کارهای واجب تر شما را هم مردم میدانند کمک های نقدی ارزی به سایر کشورهای از ما بهترون
خودرو بی کیفیت با چند برابر قیمت توسط همین ملت خریداری میشود و حاضرند دوسال هم تو نوبت باشند.
شورای نگهبان به فکر نظارت بر این چرخه معیوب و مافیایی کند.
صرف موافقت یا عدم موافقت با ورود خودرو مشکلی حل نمی کند.
این مخالفت ها دلایل دیگری دارد وگرنه چرا تا بحال به اسم تولید ملی به واردات گوشی و لوازم خانگی و همچنین قطعات خودرو گیر نداده اند؟ مگر اینها منابع ارزی مصرف نمی کنند ؟ قطعات خودرو که با ارز و از چین وارد میشود حیف و میل منابع ارزی و ضربه به تولید داخل نیست ؟
وا اسفا
مسولان عموما خودی حرف زیاد میزنن و بعدا فکر میکنت حالا چکار کنن
بله اقای همتی بانکی لیست کارها واجب تر رویادداشت کن
حذف مدیران بیسواد و نا لایق
حذف بنجل های داخلی و خارجی
حذف عناصر هزینه زا بر مردم اعم از هرنوع تشکیلات دولتی, خصوصی, اجتماعی, دینی. مردمی وغیره
حذف همه سربارهای مستقیم و غیرمستقیم و یارانه ها و رانتها
محاکمه همه افرادیکه مسول فقر مردم بودن
حالا شما بفرما به چه عنوانی برای مصرف مردم نظر دادی?
شورای نگهبان اگر بدان که فقط یک نفر بخاطر بنجل های داخلی جان خود را از دست خواهد داد واجب از تولید بنجل داخلی تعطیل و واردات خودروهای امن واستاندارد را ازاد کند نه اینکه با ایراد قانون یا بودجه بخواهد جان احدی ازاحاد مردم از بین برود, براستی باوری به پل صراط و ارزش جان مردم دارید?
اگر قرار است واردات خودرو ممنوع شود در صلاحیت شورای نگهبان نیست که تصمیم بگیرد چون نه ربطی به مبانی اسلامی دارد و نه ربطی به قانون اساسی دارد ضمن اینکه بهتر است به جای جلوگیری از واردات خودرو آنرا شرطی کنیم مثلاً به ازای تولید و فروش 5 دستگاه خودرو داخلی یک خودرو خارجی وارد کنیم و یا اینکه واردات خودرو را منوط به ارز نکنیم و منوط به مبادله پایاپای با کالا کنیم
مسئولان چنان در مورد این دو کارخانه صحبت می کنند و می گوید باید کیفیت بالا رود قیمت کاهش یابد گویی این دو شرکت خصوصی هستند! این دو کارخانه که مال خودتان است شما به جای اینکه پاسخ بدین که در این 2 شرکت چه می کنید که بعد از 40 سال تقریبا هیچ کار مفیدی انجام نشده است، در مقالم سوال کننده بر می اییید؟؟

ضمنا لازم نیست حتما خودرو 0 خارجی وارد شود خودرو دست دوم خارجی وارد شود دیگر چه کسی محصولات صفر چینی و داخل را می خرد؟؟ در همین کشور افغانستان واردات خودرو دسته دوم ازاد است برید ببینید که با پولی معادل پول پراید چه خودروهای دسته دوم با کیفیتی سوار میوشند!
شوری امنیت سو تفاهم است
برخی نمی خوان بفهمن مربوط به خودرو و ماندن در خانه و نرفتن به برخی اماکن و... نیست. بابا ارز برای مواد اولیه نیست شما برای واردات خودرو می خواین اون وقت که درآمد میلیاردی از فروش نفت بود باید فکری به حال صنعت میشد نه الان
تابناک جان تورا خدا سانسورنکن من نفرین میکنم دولتمردانی که مردم ایران را درک نکنند من یک جوان ۳۵ ساله هستم وقتی درشهر یک لکسوس عبورمیکنه حالم خراب میشه میدونی چرا؟ اول به خودم امید میدم خوب من هم میخرم ولی قیمتش یادم رفته وقتی بیادم میاد که یک لکسوس مدل ۲۰۱۷ دومیلیارد قیمت داره حالم خراب میشه ثروت کل پدرمن یک اپارتمان است ویک ماشین که همه اش بفروشیم یک میلیارد میشه خوب من جوان تا صدسال هم عمرکنو که نمیکنم محال است بتوانم تا هفتادسال دیگربه یک لکسوس برسم این شده برام یک رویا یک عقده ومقصراین کیه؟ راست گفتن دراین مولکت هرکه پول نداره باید بمیره اقای وزیر ورییس جمهورکه خودشان سواراین ماشینها وبهتراز اینها میشن حداقل ایکاش فقط یک روز میدادن دست من تاسوارلکسوس بشوم تا کرونا ما را ناکام نکرده نمیدونم چی بگم
درود بر آقای همتی که بدون توجه به شانتاژها تصمیمی که به نفع منافع ملی است، میگیرد. آفرین بر همچین مسئول مسئولیت پذیری
پاسخ ها
ناشناس2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
من نمیدونم چرا همش مسئولین مقصرند یعنی مردم تاثیری ندارن
اصلاً هر تصمیمی می خواهید، بگیرید. واردات خودرو دست دوم نه تنها قیمت خودرو بلکه تمام قیمتها را پایین می آورد. شورای نگهبان و خصوصاً بانک مرکزی که مسئول پول ایران است، لطف کنید ارزش پول ملی را بر گردانید و نیازی به قول شما به واردات نیست. یکی به این سئوال پاسخ بدهد چرا در عراق و سوریه که همه می دانند چه وضعی دارند، ارزش پولشان از گذشته هم بهتر شده؟
....درود بر شما تابناک که نظرات وخواست به حق مردم را منعکس مینمایید ای کاش به مسیولین نیز ارسال میکردید!
....... عدم واردات مساوی است با رانت ومافیا و انحصار و عرضه قطره چکانی و گرانفروشی و اجبار مردم به استفاده از اجناس و خودرو های بی کیفیت که در سال چند هزار نفر از مردم را به قتل میرساند و............ خدا خودت رحم نما!!!!!؟؟؟؟؟
باسلام
باز ملت بد بخت ، باز حسرت پراید . باز بی سرپرستی خانواده ها ،......
با قیمت ماشینهای ساخت ایران، مردم دنیا سوار بهترین و ایمن ترین ماشین ها در خارج می سوند، ولی مردم ایران رو مجبور میکنند قیمت های کلان برای ارابه های مرگ بدن، قیمت های ماشین های منتاج داخل، و یا وارداتی هم چند برابر قیمت این ماشین ها در اروپا و امریکاست!
مافیای خودروسازان نخواهد گذاشت...! باید قیمتها در این آشفته بازار تحریم با روشی کنترل بشه...!
دیگر بعد 40 سال، بس است اجحاف به حق عمومیT گرانی و بی کیفیتی خودرو، بحران کرونا در جهان، موجب شده خودروها خارجی مشتری نداشته و بهترین فرصت برای وادرات انبوه خودرو و جایگزینی است، واردات خودرو، بخصوص دست دوم زیر ده سال با عوارض و مالیات کمتر از 10% فورا آزاد شود/ فرصت سوزی عدم واردات چندین میلیون عددی در امسال، نسل حاضر و آینده نخواهید بخشید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر