بازدید 21143

دلیل جهش امروز قیمت دلار از زبان رئیس کل بانک مرکزی

خالی فروشان و سفته بازان که از مدت ها پیش، با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار، معاملاتی داشته‌اند، تلاش می کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ های بالا، در کانال های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور نمایند
کد خبر: ۹۶۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 16 March 2020

دلیل جهش امروز قیمت دلار از زبان رئیس کل بانک مرکزی

تابناک اقتصادیبازار ارز در سومین روز هفته شاهد جهش 850 تومانی دلار در صرافی های بانکی است. بازگشت دوباره شاخص ارزی به کانال 15 هزار تومانی، شوک بزرگی به تقاضای کاذب در بازار است. آنچه مسلم است بانک مرکزی به عنوان بازارساز، حضور پرقدرتی دارد و با ابزارهایی که در اختیار دارد، سعی در مدیریت بازار ارز دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی دقایقی قبل در خصوص روند بازار ارز، اظهار داشت: صرافی های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را به عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز، نرخ فروش خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.

در ادامه متن کامل یادداشت عبدالناصر همتی را می خوانید:

«در روزهای پایانی امسال، با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا، عمل آن تقاضای واقعی و موثری برای ارز (اسکناس) در صرافی ها وجود ندارد نرخ ارز برای واردکنندگان، با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیرنفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از 1.5 میلیارد دلار)، روند نزولی به خود گرفته است.

اما خالی فروشان و سفته بازان که از مدت ها پیش، با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار، معاملاتی داشته‌اند، تلاش می کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ های بالا، در کانال های خود در فضای مجازی، معاملات فردایی خود را سودآور نمایند و یک گروه دیگر نیز تلاش می کنند از فرصت آربیتراژ، به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی، بهره مند بشوند.

صرافی های بانکی که تاکنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را به عهده دارند، امروز به درستی تصمیم گرفتند بدون تغییر قابل توجه نرخ خرید ارز، برای از بین‌بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.

بانک مرکزی، در ۲ سال گذشته، با مدیریت اصولی و علمی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز، علیرغم طوفان حوادث طبیعی، سیاسی، نظامی، روانی و تبلیغاتی و در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات بازار ارز را حفظ کند و از این پس پس نیز سیاست خود را با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد.»

دلیل جهش امروز قیمت دلار از زبان رئیس کل بانک مرکزی

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
چی میگی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
میگه نخرید
خزانه خالی از دلار و یورو هست و صادرات اصلا انجام نمیشه و واردات هم که همچنان مشغول هستند و داره پول چاپ می شه و حقوق کارمندان هم نسبت به دلار 3700 تومنی قبل از تحریم ها، 80 درصد رشد داشته

چه طور می فرمایید ریال در رنج 16 نباشه!!!
جناب همتی شما این متن و جواب روبصورت ثابت دارید و فقط اعداد رو ویرایش می کنید؟؟؟؟
هردفعه همینو میگید اما دلار بالاتر میره!
بد نیست جناب آقای دکتر همتی جهت اطلاع امثال این حقیر بی سواد تعریف ثبات را بفرمایند. رییس محترم بانک مرکزی به روش نخ نما شده معمول در هر زمانی به مردم می فرمایند قیمت ارز ثبات دارد و کاهش خواهد یافت!! حالا چه ارز 11 هزار تومان باشد چه به 16 هزار تومان در کمتر از سه ماه برسد باز هم نرخ ارز ثبات داشته و هرکس در 11 هزار تومان خریده از دید رییس کل محترم الان زیان کرده است!!!
برنامه ریزی های شما باعث شد دلار 11000 تومانی بشه 16000 تومان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
دلار 3700 تومانی رو کردند 16000 تومان
هیچ وقت فراموش نکن اینو
آقای رییس محترم ،همین خالی فروشان و سفته بازهایی که فرمودین،تا الان موفق شدن دلار رو از 3هزار تومن برسونن 15هزار تومن!!!شما چه کردید؟
از وقتی دلار از 11تومن شروع به افزایش کرد هی گفتید بانک مرکزی حضور پر قدرت داره تا الان که ارز 16تومن شده ، میشه این حضور پرقدرت رو برا ملت تعبیر کنی اقای همتی؟ یک کلام بگو دولت داره کسری فروش نفت و کاهش قیمت اون رو جبران میکنه والسلام...
... بازار مسیر خودشو باز میکنه و کاری به ایسنا نوشته‌ای رئیس کل بانک مرکزی ج. ا. ا نداره...
چرا قیمت صرافی ملی بالا میره اگه دلالها خالی میفروشن؟
دوشنبه ۲۶ اسفند
سکه رکورد تاریخی زد !!!۶۳۰۰۰۰۰ تومان
دلار (اسکناس) ۱۶۱۰۰
دلار (حواله)۱۶۵۰۰
ارزوبرجوانان عیب نیست !!!!!
صرافی ملی خودش +۸۵۰ امروز افزایش قیمت داده.
حواله نیمایی هم +۲۵۰ روش گذاشتید امروز.
قیمت ارز بالاتر از این حرفها است خودتان هم میدانید ...
اینا همش حرفه. نمیتونین بازار رو کنترل کنین برای مردم بهانه الکی میارین. ابن بهانه ها برای ما نون و آب میشه؟
فقط دليلش ناتواني و ضعف هست وبس
و اقتصاد فلج و مريض
و با هر اتقاقي ارز بالا ميرود
مردم ميروند مسافرت تقاضا زياد ميشه ارز ميره بالا
مردم امسال نميرون مسافرت بازم نرخ ميره بالا
مريضي مياد نرخ ميره بالا
در هر صورت ارز هر سال ميره بالا
با همين فرمون ادامه بدهيد آنور سال اعلام ميشه كه ارزي براي ارائه وجود ندارد و بانك مركزي ديگر قصد كنترل قيمت ارز را ندارد و با عقب نشيني از سنگر ارز براي كنترل تورم قيمت دلار رها شده و همين بازي براي افزايش قيمتهاي كالا را از سوي بانك مركزي شاهد خواهيم بود
حالا تمامي رسانه هاي مدعي مردمي بودن تيتر كنن كه دلار از ٢١٨٥٠٠ تومان به ٢١٨٣٠٠ تومان كاهش يافت......
دلار به نسبت تورم باید بالا بره والا یکباره جهش میکنه.
ایشون با زیرکی دلار رو با نرخ تورم داره معادل می کنه.
وقتی همه کاسبی ها و سفرها خوابیده. تقاضای دلاری هم نداریم.
آقای همتی صرافی ملی که زیر نظر شماست وبرای شما خرید و فروش ارز را انجام میده امروز دلار را 14800 میخره و 15650 میفروشه، این فاصله بین دو قیمت گویای خیلی از چیزهاست مردم را چی فرض کردین؟ بعد میگین چرا مردم به حرف مسئولان بی اعتمادند.یعنی بانک مرکزی کشور ایران نمیتونه جلوی چند تا خالی فروش را بگیره....
به هیچ دلالی نباید دلار فروخت .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل