بازدید 7022

نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 1398 چقدر خواهد بود؟

این روزها مانع دیگری علاوه بر تحریم ها بر سر راه کسب و کارهای اقتصاد ایران قرار گرفته است. مانعی که یک ویروس بسیار کوچک است اما تاثیراتی فراوانی را بر اقتصاد ایران داشته است. شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا بسیاری از کسب و کارها از رونق بیفتند. با این اوضاع سئوال بسیاری این است که نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 98 چند درصد خواهد بود؟ پرسشی که به تازگی توسط مرکز آمار ایران پاسخ داده شده است.
کد خبر: ۹۶۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱ 15 March 2020

نرخ رشد اقتصادی یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی محسوب می شود به طوری که اقتصاددانان سرعت پیشرفت یک کشور را با آن مورد سنجش قرار می دهند. این نرخ، از میزان تغییرات ارزش محصولات و خدمات تولید شده در یک دوره زمانی نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل از آن به دست می آید.

به گزارش تابناک اقتصادی، از اردیبهشت ماه سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور اعلام کرد تحریم های ایران ظرف مدت 90 روزه و 180 روزه باز می گردند اقتصاد ایران تقریباً در سراشیبی قرار گرفت و با آغاز اولین دوره تحریم ها در 15 مرداد ماه سال گذشته و پس از آن دومین دوره تحریم ها از اواسط آبان ماه سال گذشته روند افول اقتصاد ایران شدت گرفت. به خصوص اینکه دولت آمریکا تلاش می کرد تا صادرات نفت ایران که مهمترین رکن درآمدی دولت به حساب می آمد را به صفر برساند. برآیند این وضعیت باعث شد تا رشد اقتصادی ایران منفی شده و عملاً اقتصاد ایران در یک دوره رکودی قرار گیرد.

از دیدگاه مرکز آمار، اقتصاد ایران با نفت کوچکتر شد و بدون نفت ثابت ماند!

در مورخه 20 بهمن ماه سال جاری جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران برای اولین بار در سال جاری جزئیات رشد اقتصادی را اعلام کرد. این جزئیات رشد اقتصادی مربوط به 9 ماهه سال 1398 بود.

قبل از بررسی آمار اعلام شده اشاره به این نکته ضروری است که اگر نرخ رشد اقتصادی منفی، صفر و یا مثبت باشد به ترتیب می گویند اقتصاد کوچکتر، بدون تغییر و بزرگتر شده است.

آمارهای اعلام شده در مورد نرخ رشد اقتصادی در نه ماهه سال جاری نشان داد که میزان رشد اقتصادی با نفت برای ایران در 9 ماهه سال جاری 7.6- درصد بوده است. بنابراین اقتصاد ایران با نفت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کوچکتر شده بود.

همچنین تولید ناخالص داخلی بدون نفت، در 9 ماهه سال جاری 430 هزار میلیارد تومان گزارش شد که این میزان تولید ناخالص داخلی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر بود و در نتیجه رشد اقتصادی بدون نفت در 9 ماهه سال جاری صفر درصد گزارش شد.

از دیدگاه بانک مرکزی، رشد 1.3 درصدی اقتصاد ایران بدون نفت

به تازگی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، آمار نرخ رشد اقتصادی در 9 ماهه سال جاری از دیدگاه بانک مرکزی را ارائه نمود.

همتی در این یادداشت اینستاگرامی نوشت:

"در ایام مبارزه نفس گیر با ویروس کرونا و لحظاتی که همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زندگی مردم تحت الشعاع آن قرار گرفته است، لازم میدانم یک خبر خوب از‌‌ عملکرد اقتصاد‌ در 9 ماهه سال 98 ارائه کنم. عملکرد اقتصادی نشان می دهدکشورمان با وجود فشار حداکثرى و تحریم های همه جانبه، درچارچوب استراتژی رونق تولیدکه توسط مقام معظم رهبری برای سال 98 ترسیم شده بود، توانسته است به نتایج خوبی برسد. گزارش آماری بانک مرکزی حاکی ازآن است که در فصل سوم سال 98، رشد اقتصاد غیرنفتی 3.3+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در این فصل، 1.2+ درصد بوده است. بخش های کشاورزی، صنعت و ‌معدن و خدمات به ترتیب با 7.8، 7 و 1.2درصد رشد مثبت در فصل سوم، این رشد اقتصادى را رقم زده اند. بنابراین، در نتیجه عملکرد بخش های مختلف اقتصاد، رشد اقتصادی غیرنفتی کل 9 ماهه معادل 1.3+ درصد شده است. همه ما امیدواریم با غلبه هرچه سریعتر بر کرونا، شاهد تداوم روند رونق تولید و رشد مثبت اقتصاد باشیم".

نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 1398 چقدر خواهد بود؟

نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 1398 چند درصد پیش بینی شده است؟

با شیوع ویروس کرونا در ایران، در یک ماه پایانی سال 1398 بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر این ویروس از رونق افتادند. بنابراین می شود پیش بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 1398 چندان وضعیت مناسبی نداشته باشد. نکته ای که مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرده است.

مرکز آمار در این گزارش آورده است:

پیش بینی نرخ رشد سال 1398، که بر اساس عملکرد واقعی اقتصاد در 9 ماهه نخست سال و پیش بینی فصل زمستان سال 1398، نشان می‌دهد که در سال 1398 نرخ رشد محصول ناخالص داخلی با نفت به 7.2- درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت به صفر درصد خواهد رسید.

پیش بینی می شود در سال 1398 رشته فعالیت های گروه کشاورزی 3 درصد، بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی 37-، گروه صنایع و معادن (بدون نفت) 2.2 نسبت به سال قبل، رشد داشته باشند.

شایان ذکر است که مرکز آمار ایران رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۷ را با نفت منفی ۴.۹ درصد و بدون نفت منفی ۲.۴درصد اعلام کرده بود.

اگر پیش بینی های مرکز آمار ایران پیرامون نرخ رشد اقتصادی در پایان سال جاری محقق شود می توان گفت از مقایسه نرخ های رشد اقتصادی در سال جاری با سال گذشته، به این نتیجه خواهیم رسید که نرخ رشد اقتصادی بانفت در مقایسه با سال 97 بدتر و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت بهتر شده است. هر چند که نرخ رشد اقتصادی صفر در اقتصاد غیرنفتی (بدون نفت) قابل دفاع نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل