بازدید 59184
۳

باور‌های غلطی که درباره عسل در ذهن ما ساخته‌اند

کد خبر: ۹۶۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 12 March 2020

در این فیلم سرکار خانم آتنا امیدپور، کارشناس صنایع غذایی با تجربه ۱۳ سال کار در آزمایشگاه عسل، به شما واقعیت‌هایی در مورد عسل خواهند گفت که به احتمال زیاد تاکنون از آن بی‌خبر بوده‌اید. با دیدن این فیلم خواهید فهمید که بسیاری از اطلاعات قبلی که در مورد عسل داشته‌اید اشتباه بوده است.

متاسفانه این روز‌ها در بازار همه ادعا می‌کنند عسلی که می‌فروشند طبیعی و اصل است، در حالی که بیشتر این عسل‌ها عسل تغذیه‌ای و یا بعضا تقلبی هستند.

همانطور که خانم آتنا امید پور در فیلم توضیح دادند تنها راه قطعی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی و تغذیه‌ای آزمایش عسل در آزمایشگاه‌های معتبر عسل است. هیچ راه خانگی نمی‌تواند، طبیعی بودن یک عسل را مشخص کند. اگر قصد خرید عسل طبیعی دارید یا باید به فروشنده عسل اطمینان کنید و یا از او بخواهید که برگه آزمایش عسل را به شما تحویل دهد تا درصد ساکارز عسل و سایر مواد تشکیل‌دهنده آن را در برگه آزمایش ببینید. به خاطر داشته باشید که ساکارز عسل طبیعی باید زیر 5 درصد باشد، البته در بعضی از موارد مثل عسل کنار استثنا این مقدار بیشتر است.

این نکته را هم یادآور می‌شویم که اگر زنبورداری بخواهد عسل طبیعی تولید کند و به جای تغذیه زنبور با آب و شکر، اجازه دهد زنبور از شهد گیاهان برای تولید عسل استفاده کند، عسل بسیار کمتری تولید خواهد شد و همین باعث می‌شود عسل طبیعی نسبت به عسل تغذیه‌ای قیمت بسیار گران‌تری داشته باشد. پس اگر عسلی را ارزان خریداری کردید به طبیعی بودن آن شک کنید. قیمت انواع عسل طبیعی را می‌توانید از اینجا ببینید.

فیلمی که مشاهده کردید توسط تیم درکام تهیه شده است. درکام یک فروشگاه آنلاین مواد غذایی سالم و طبیعی است. اگر قصد خرید محصولاتی باکیفیت و طبیعی را دارید می‌توانید به سایت این فروشگاه به آدرس dorkam.com مراجعه کنید. تمامی عسل‌های این فروشگاه همراه با برگه آزمایشگاه به فروش می‌رسند تا مشتری از طبیعی بودن آن‌ها مطمئن باشد.

در زیر به صورت خلاصه مهم‌ترین نکاتی که خانم امیدپور در این فیلم به آن اشاره می‌کنند و شما حتما باید از آن باخبر شوید را بیان کرده‌ایم.

  • عسل به‌ صورت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود. عسل طبیعي به عسلی می‌گویند که زنبور برای تولید آن از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف استفاده کرده است. عسل بعدی، عسل تغذیه‌ای است. در این عسل، زنبوردار با گذاشتن محلول آب و شکر جلوی کندوی عسل به زنبور اجازه نمی‌دهد که به صورت طبیعی با استفاده از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف عسل تولید کند. در نتیجه زنبور به جای استفاده از شهد، از محلول دست‌ساز زنبوردار تغذیه کرده و عسل تولید می‌کند. به همین علت نیز به این عسل، عسل تغذیه‌ای می‌گویند. اما نوع دیگر عسل، عسل تقلبی می‌باشد. این عسل اصلاً توسط زنبور تولید نشده است و با استفاده از گلوکوز تجاری و یا ترکیب کردن آب و شکر با رنگ‌ به دست می‌آید و هیچ گونه خاصیتی ندارد.
  • تفاوت عسل تغذیه‌ای و عسل طبیعی در مقدار ساکارز عسل است. ساکارز عسل تغذیه‌ای به دلیل اینکه زنبور‌ها از آب و شکر تغذیه کرده‌اند بیشتر است. طبق استاندارد ملی ساکارز عسل طبیعی زیر 5 درصد است.
  • تنها راه قطعی تشخیص عسل طبیعی بررسی آن از طریق آزمایش عسل است. با هیچ کدام از روش‌های خانگی مانند آویزان کردن عسل و یا حل کردن آن در آب نمی‌توان عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص داد.
  • هم عسل طبیعی و هم عسل تقلبی ممکن است شکرک بزنند. شکرک زدن عسل دلیلی بر خوب یا بد بودن عسل نیست. در دمای پایین و هنگامی که رطوبت عسل بالا باشد امکان شکرک زدن عسل وجود دارد.
  • رنگ عسل بستگی به منطقه برداشت عسل و گیاهانی است که زنبور از آن‌ها تغذیه کرده است. رنگ عسل ممکن است زرد روشن و یا خرمایی تیره باشد و این ربطی به طبیعی یا تقلبی بودن آن ندارد.
  • هیچ کدام از فاکتور‌های ظاهری عسل مثل عطر، رنگ، شل بودن و یا سفت بودن آن نمی‌تواند طبیعی یا تقلبی بودن عسل را مشخص کند. برای مثال یک عسل طبیعی ممکن است عطر زیادی نداشته باشه زیرا زنبور‌ها از گلی تغذیه‌ کرده‌اند که عسل آن بوی خاصی ندارد.
  • طعم عسل نباید مزه ترشیدگی داشته باشد. همچین اگر عسلی ته مزه تلخی دارد بهتر است خریداری نشود، زیرا احتمالا گیاهانی که زنبور از آن‌ها تغذیه کرده است سم پاشی شده‌اند.
  • گرم کردن عسل باعث می‌شود که خواص و آنزیم‌های خوبی که در آن وجود دارد از بین بروند. بنابراین بهتر است که عسل را با آب یا چای داغ میل نکنید.
  • موم عسل را به هیچ عنوان میل نکنید زیرا بسیاری از موم‌های موجود در بازار مصنوعی هستند و از موادی مثل پارافین تشکیل شده‌اند.

با به اشتراک گذاری این مقاله و ویدئو با دوستان و عزیزانتان آن‌ها را نسبت به باورها و اطلاعات غلطی که دارند آگاه کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳
عسل بد هست
تنها راه شناخت اصل نسبتا طبیعی داشتن آرم و علامت استاندارد با شماره ملی آن هست و بس
البته میدونم منتشر نمیکنید
شما چرا فکر می کنید که مردم اینچیزا رو نمی دونن وقتی خودتون نمی دونید. از قدیم گفتن کافر همه رو به کیش خویش پندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان