بازدید 5348
در پاییز ۹۸؛

در کدام استان ها، کارگریزی نیروی کار مشکل حادتری بوده است؟

عدم وجود فرهنگ کار مناسب در کشور موجب شده است تا کارگریزی در محیط‌های کار امروزی به یک ارزش تبدیل شود. گزارش پایش محیط کسب و کار در فصل پاییز ۹۸ نشان می‌دهد که نیروی کار در استان آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر به فکر فرار از کار بوده اند.
کد خبر: ۹۶۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ 09 March 2020

در کدام استان ها، کارگریزی نیروی کار مشکل حادتری بوده است؟یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه یافتگی ایران موانع فرهنگی، به ویژه فرهنگ و اخلاق کار می باشد. از مهمترین علائمی که ضعف فرهنگ کار در ایران را نشان می دهد، موضوع کارگریزی است. کارگریزی مصادیق بسیاری دارد که از آن جمله می توان به گریز از محل کار، غیبت های پی در پی، مرخصی های روزانه و به خصوص مرخصی های ساعتی زیاد، بی انگیزگی در کار، اتلاف وقت در محل کار و ... اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، کارگریزی در ایران متاسفانه در حال تبدیل شدن به یک ارزش در محیط های کاری است و طبق آمار منتشر شده متوسط ساعات کار روزانه مفید در بخش دولتی ایران تنها 22 دقیقه می باشد و این در حالی است که نیروی کار در ژاپن، مرگ از فرط کار زیاد را برای خود افتخار می دانند.

پرسش این است که کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه در کدام استان مانع بزرگتری بر سر راه کسب و کارها است؟

برای پاسخ به این پرسش می توان به نتایج گزارش پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران و با همکاری مرکز آمار ایران به صورت فصلی تهیه و منتشر می شود، مراجعه کرد. در این گزارش مولفه ای تحت عنوان "کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه" وجود دارد که می توان با آن به پرسش مذکور پاسخ داد.

نتایج این گزارش از طریق پر شدن پرسشنامه هایی توسط فعالان اقتصادی در سراسر کشور به دست می آید. در این پرسشنامه ها 28 مولفه که به عنوان موانعی بر سر راه کسب و کارها شناخته می شوند، آورده شده است و فعالان اقتصادی بر مبنای اینکه آن مولفه چقدر به عنوان یک مانع جدی بر سر راه کسب و کار آن ها مطرح می باشد به مولفه مورد نظر عددی بین صفر تا ده اختصاص می دهند که هر چه عدد به صفر نزدیکتر مولفه مورد نظر مانع کمتری شناخته شده و هر چه عدد به ده نزدیکتر مولفه مورد نظر مانع جدی تری بر سر راه کسب و کارهاست.

نمودار زیر میزان تاثیرگذاری "مولفه کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه" را بر روی محیط کسب و کارهای استان های مختلف در فصل پاییز 98 از دیدگاه فعالان اقتصادی نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود فعالان اقتصادی استان های اصفهان، کرمانشاه و تهران به ترتیب به مولفه مذکور اعداد 6.93، 6.88 و 6.86 را اختصاص داده اند که در مقایسه با سایر استان ها اعداد بالاتری است و این نشان می دهد که در این سه استان در مقایسه با سایر استان های کشور "کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه" مانع جدی تری بر سر راه کسب و کارها است. همچنین مولفه "کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه" در استان های آذربایجان غربی، مازندران و زنجان در پاییز 98 با کسب اعداد 3.5، 4.79 و 5.41 در مقایسه با سایر استان ها مانع کوچکتری بر سر راه کسب و کارها بوده است.

در کدام استان ها، کارگریزی نیروی کار مشکل حادتری بوده است؟

این جدول نشان می دهد که به هر حال علاوه بر تحریم های خارجی که موانع بیرونی بر سر راه کسب و کارها محسوب می شوند، موانع داخلی چون کارگریزی نیز بر سر راه کسب و کارها وجود دارد که برای برداشتن این موانع از سر راه کسب و کارها باید دلیل آن را ریشه یابی کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی