بازدید 18123

هشت نکته مثبت از لایحه بودجه ۹۹؛ از کاهش وابستگی به نفت تا افزایش وام ازدواج به ۵۰ میلیون تومان

لایحه بودجه سال ۹۹ سرانجام در ۱۳ اسفندماه سال جاری برای شورای نگهبان جهت تایید نهایی ارسال شد. با همه انتقاداتی که به لایحه بودجه سال آینده وارد بود، اما این لایحه دارای نکات مثبتی نیز بود. از جمله اینکه سرانجام بعد از گذشت ۴ سال از تصویب قانون مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سکنه، سرانجام طبق لایحه بودجه سال ۹۹ قرار است از سال آینده از این نوع خانه‌ها مالیات اخذ شود.  
کد خبر: ۹۶۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ 09 March 2020

هشت نکته مثبت از لایحه بودجه 99؛ از کاهش وابستگی به نفت تا افزایش وام ازدواج به 50 میلیون تومان

هشت نکته مثبت از لایحه بودجه 99؛ از کاهش وابستگی به نفت تا افزایش وام ازدواج به 50 میلیون تومان

سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان لایحه بودجه سال ۹۹، در مورخه ۱۳ اسفندماه سال جاری پس از اتمام بررسی‌ها در کمیسیون تلفیق به صورت مستقیم به شورای نگهبان ارسال شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، علیرغم تمام انتقاداتی که توسط کارشناسان و نمایندگان مجلس به لایحه بودجه سال آینده شد به هر حال نباید از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۳۹۹ نیز چشم پوشی کرد. لایحه بودجه‌ای که در آن تلاش شده بود تا بر مبنای شرایط موجود کشور تهیه شود و بعد از آن نیز در کمیسیون تلفیق سعی شد تا موارد و بند‌هایی در جهت بهتر شدن آن اضافه و یا کم شود. در ادامه به بررسی هشت نکته مثبت لایحه بودجه سال آینده خواهیم پرداخت.

  • بودجه ای با کمترین میزان وابستگی به نفت

از آبان ماه سال گذشته که رسماً تحریم‌های نفتی علیه کشورمان آغاز گردید، دولت سعی کرد تا وابستگی خود به درآمد‌های نفتی را کمتر کند. با لغو معافیت‌های هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری، تحریم‌های نفتی شدت بیشتری پیدا کرد و درخواست‌ها در مورد کاهش وابستگی دولت به نفت به صورت جدی تری دنبال شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بین لوایح بودجه تنظیم شده در دهه ۹۰ شمسی، لایحه بودجه سال ۹۹ کمترین میزان وابستگی را به نفت داشته است. داده‌های نمودار زیر از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس استخراج شده است و میزان وابستگی لوایح بودجه به نفت در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد.

همان گونه که از نمودار زیر نمایان است بیشترین میزان وابستگی بودجه به نفت در سال‌های اخیر، مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده که در این سال میزان وابستگی ۴۸.۵ درصد اعلام شده است. کمترین میزان وابستگی هم مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده که در این سال میزان وابستگی ۲۵.۵ درصد اعلام شده است. در سال گذشته مرکز پژوهش‌ها اعلام کرد که میزان وابستگی بودجه ۹۸ به نفت ۳۵ درصد خواهد بود.

هشت نکته مثبت از لایحه بودجه 99؛ از کاهش وابستگی به نفت تا افزایش وام ازدواج به 50 میلیون تومان

اما میزان وابستگی بودجه به نفت در سال آینده چقدر است؟

با توجه به اینکه برای بررسی میزان وابستگی بودجه به نفت میزان درآمد‌های حاصل از صادرات نفت و گاز را بر منابع عمومی دولت تقسیم می‌کنند لذا مطابق با گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، میزان وابستگی بودجه سال آینده به نفت ۱۰ درصد (میزان درآمد‌های حاصل از صادرات نفت و گاز حدود ۴۸.۳ هزار میلیارد تومان و میزان بودجه عمومی دولت ۴۸۴ هزار میلیارد تومان) خواهد بود.

  • اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه

بعد از گذشت ۴ سال از زمان تصویب مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سکنه، سرانجام این موضوع در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شد. در بخشی از تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۹۹ آمده است: "سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری شهرداری‌های سراسر کشور واحد‌های مسکونی خالی از سکنه واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر جمعیت در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را شناسایی و مالیات متعلقه را از مالکان آن‌ها اخذ کند".

مالیات ستانی از خانه‌های خالی از سکنه با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان امکان پذیر شده است و علاوه بر اینکه این نوع مالیات می‌تواند درآمدی را برای دولت در پی داشته باشد، خواهد توانست این نوع خانه‌ها را به چرخه بازار مسکن باز گرداند.

  • مالیات بر خانه هایی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان

یکی دیگر از نکات مثبت لایحه بودجه ۹۹، مالیات ستانی از خانه‌ها با ارزش بیش از ده میلیارد تومان می‌باشد. این نوع خانه‌ها به شرح زیر مشمول پرداخت مالیات شده اند:

نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۵ میلیارد تومان نرخ مالیات یک در هزار
نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان تا ۲۵ میلیارد تومان نرخ مالیات دو در هزار
نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان تا ۴۰ میلیارد تومان نرخ مالیات سه در هزار
نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان تا ۶۰ میلیارد تومان نرخ مالیات چهار در هزار
نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا نرخ مالیات پنج در هزار

 

  • مالیات بر خودروهایی با ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون تومان

نکته مثبت دیگر در لایحه بودجه سال ۹۹، مالیات ستانی از خودرو‌های لوکس است. در این لایحه ذکر شده است، انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی، با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر بر اساس ارزش روز خودرو مشمول مالیات هستند که نرخ مالیات ۰.۲ درصد در نظر گرفته شده است.

  • حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران

طبق تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیار‌ها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌گردد نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام نماید.

هر چند این موضوع در لایحه‌های بودجه سال‌های گذشته نیز گنجانده شده بود، اما در سال آینده شرایط کشور شرایط خاصی خواهد بود و دولت باید هزینه‌های خود را کاهش دهد. به همین منظور به احتمال فراوان سال آینده با توجه به اطلاعات خوبی که دولت در اختیار دارد، سرانجام اقدام به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی جامعه خواهد کرد.

  • وام ازدواج ۵۰ میلیون تومان شد

در لایحه بودجه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرد، وام ازدواج در سال آینده بدون تغییر نسبت به سال جاری همان ۳۰ میلیون تومان درج شده بود. با توجه به افزایش قیمت لوازم و مایحتاج زندگی این رقم کافی نبود و کمیسیون اقتصادی مجلس رقم وام ازدواج سال آینده را به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد که این موضوع مورد تایید کمیسیون تلفیق نیز قرار گرفت و حالا برای تایید نهایی باید منتظر نظر شورای نگهبان ماند.

در تبصره ۱۶ بند الف. لایحه بودجه سال ۹۹ آمده است: به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها از یکم فروردین ماه ۱۳۹۶ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۹ پانصد میلیون (۵۰۰۰۰۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت هفت ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

  • افزایش عوارض گمرکی بر واردات وسایل آرایشی و سیگار

یکی دیگر از نکات مثبت لایحه بودجه ۹۹ افزایش عوارض گمرکی بر واردات وسایل آرایشی و سیگار و تخصیص درآمد‌های حاصل از آن به هیأت امنای صرفه جویی ارزی برای معالجه بیماران بوده است. در تبصره ۱۰ بند ج. لایحه بودجه سال آینده آمده است:

در سال ۱۳۹۹ به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً پانزده (۱۵) درصد اضافه و به ازای هر نخ سیگار وارداتی ده (۱۰) ریال اخذ و منابع حاصله به صورت ۱۰۰ درصد به هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران اختصاص می‌یابد تا جهت خرید عضو مصنوعی (پروتز) کاشت حلزون شنوایی و نیز جهت درمان و هزینه‌های دارویی بیماران اوتیسم، گوشه، سلیاک، متابولیک و بال پروانه (ای بی)، سیستیک فیبروزیس و بیماری نقص ایمنی مادرزادی در تولید آنتی بادی و بیماری تحلیل عضلانی نخاعی مادرزادی هزینه شود.

  • افزایش ۲ درصدی جرایم رانندگی

شاید افزایش جرایم رانندگی را بتوان به عنوان یکی از راهکار‌های کاهش تخلفات رانندگی دانست. همچنین افزایش جرائم رانندگی می‌تواند در افزایش درآمد‌های دولت نقش داشته باشد.

در لایحه بودجه سال آینده میزان جرائم رانندگی ۲ درصد افزایش یافته و قرار است، درآمد حاصل از آن صرف معلولان شدید و خیلی شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت شود.

در تبصره ۱۰ بند ج. آمده است: در سال ۱۳۹۹ تعرفه جرایم رانندگی ۲ درصد افزایش می‌یابد و مبالغ حاصله به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌شود. معادل مبلغ واریزی تا سقف دو هزار میلیارد ریال جهت هزینه‌های معلولان شدید و خیلی شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
وام 500 میلیونی هم بدی من یکی که ازدواج نمی کنم با این وضع مملکتتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
منم همینطور
تقی معمولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
منم دوباره ازدواج نمیکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
Yes
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
اصن به پول ربط نداره من پول هم دارم به وام هم نیاز ندارم ولی ازدواج نمی کنم چون فرهنگ مردم رو زدید داغون کردید اساس ازدواج رسیدن به آرامشه من در بین دوستانم ندیدم کسی ازدواج بکنه و بعد از دو سه سال به این آرامش رسیده باشه .


ارزش هایی که برای خانوم ها وجود داره اون چیزی نیست که در فرهنگ گذشته گان ما بوده همه چیز شده پول.

من نمیخوام برده مالی باشم پس ازدواج نمی کنم
هر چقدر هم این وام افزایش یابد مشکل جوانان حل نمی شود باید نرخ ارز تک نرخی شود و با یک فرمول مشخص هر سال افزایش یابد تا ثبات به کشور برگردد
این مالیات بر خانه های یالای ده میلیارد سالانه است یا فقط یک بار موقع انتقال؟
اگر یک بار است که بسیار کم است برای همچین سرمایه دارانی؟ کسی که خانه 20 میلیاردی داره فقط یک بار 40 میلیون؟
اگه فکر کردید کسی با وام 50 میلیونی ترقیب به ازدواج میشه خیلی خوش خیالید یک نگاه به اجاره مسکن در تهران بیندازید تا بفهمید با این 50 میلیون هیچ کاری نمیشه کرد
ملتی که فکر میکنند افزایش وام ازدواج مطلب خوبی است نشان میدهد که لیاقت همان جهان سومی بودن را بخوبی دارا هستند / این وامها باجهایی هستند که دولت از جیب گروهی از مردم
" سپرده گذاران بانکی " برای گروهی دیگر از مردم هزینه میکند " نه از پول نفت و سایر درآمدهای دولت " تا عدم توانایی ویا عدم تمایل در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان ایرانی همچنان در سایه بماند
کاهش وابستگی به نفت با بیچاره کردن مردم؟ایا دولت و نهاد های دیگه از ریخت و پاش هاشون کم کردن؟حقوق های نجومی؟وام 50 میلیونی رو بلاعوض نمیدید که اینجوری مانور میدید.مالیت از خونه خالی از بانک میگیرید اکثر سران ؟
به زودی با توروم و یا همان کاهش ارزش پول ملی، 90 درصد خودروها قیمتی بیش از 700 میلیون تومان و 90 درصد خانه ها قیمتی بیش از 10 میلیارد تومان خواهند داشت و ........
با این کارها مملکت اداره نمیشود تولید و اشتغال رمز موفقیت است و مفت خوری از بودجه مملکت با هر توجییهی برای هر قشری موجه نیست
چرا از کسانی که میلیاردها تومن پول در بانک‌ها گذاشتند و 25 درصد سود می گیرند را زیر چتر مالیات نمی گذارید؟
میگفتن نفت نمی فروشیم کمبود بودجه رو از طریق مالیات جبران میکنیم حالا کرونا اومده می گن مالیات ها رو ببخشید عجب بن بستی افتاده این سیستم دولتی تون
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
سیستم دولتی تون ؟
هرسال که انقدر تومجلس درباره بودجه بحث میشد وضعیتم ن اینه وای به سال 99 که معلوم نیست بودجه ش چطوری تصویب شد وچی هست اصلا
خونه خالی مال بچه هاشونه، مالیات چیه ؟ از کسی که چند خونه خالی داره بگیر نه یه دونه.....
والا نکته مثبت توش نبود . قراره ی مقدار پول از جیب مردم بره برسه دست اقا زاده ها
شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام نماید.
آیا مسئولین در حین تحقیق متوجه شدند که یارانه و یارانه معیشتی به بعضی از اشخاص تعلق میگرفته که تا کنون به شخص پرداخت نشده نصب به پرداخت یارانه و یارانه معیشتی اقدام خواهند کرد؟
از سالهای گذشته با تصویب قوانین تبعیض آمیز شکاف طبقاتی بسیار زیاد بود سال آینده هم با این افزاایش حقوق و مزایا در نظر گرفته شده برای طبقات پردرآمد(مانند هیئت علمی دانشگاهها و ...)، این شکاف طبقاتی بیشتر و بیشتر می شود.
كار براي جوانان باشد وام نميخواهند پرداخت اقساط وام يك طرف جور كردن ضامن گذر از هفت خوان است
بانک مرکزی اعلام یک ضامن را اعلام میکند ولی هیچ بانکی یک ضامن قبول نمی کنند ومیگویند بانک مرکزی چندکیلواست
اما من حاضرم چند ازدواج دیگر هم بکنم
شوهرم دستروفروشه هرچی میفروشه جزدرامدمون حساب کردن یارانه معیشتی ندادن هیچ میخوان یارانمونم قطع کنن متاسفم برای عدالتتون.عدالت علی ع کجاوشماکجا
سلام من یک جوان ۲۶ ساله هستم که از ساختمان ۳ طبقه سقوط کردم شکستگی و خورد شدن استخوان ها پا و لگن و مهره های کمرم باعث ضایعه نخاعی در مهره ال ۳ شد نخاعیم رو له کرد بنده ۸ ساله سر تخت هستم و با زخم بسترهای که دارم درد و رنج سختی رو میکشم .خانواده ام خیلی فقیر ودر شرایط بدی هستند بخاطر شرایط خانواده متاسفانه جا و مکانی ندارم که بروم درحال حاضر در خانه سالمندان نگهداری میشوم که از شما خیرین گرامی خواهش میکنم رسیدگی کنید به من سر بزنید و خودتون وضعیت من رو از نزدیک ببینید لطفا.
هزینه های زیادی جهت عمل ستون فقرات لگن و زخم بسترهایم دارم که کمک شما مسولین وخیرین رو میطلبه
آدرس: یاسوج سراُتاوه بعد از پل هوایی اولین بریدگی سمت چپ خیابان امام خمینی کنار مدرسه شهید بهشتی کوچه سالمندان.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر