بازدید 28459

در دربار سعودی چه خبر است؟ / چهار سناریوی محتمل از علت بازداشت‌ها

بازی و نزاع قدرت در عربستان سعودی، وارد مرحله تازه‌ای شده است و در همین راستا، «احمد بن عبدالعزیز»، برادر پادشاه، «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق و «نواف بن نایف»، برادر محمد بن نایف سه شاهزاد‌ه ای هستند که توسط نیرو‌های گارد دفتر پادشاهی عربستان بازداشت شدند.
کد خبر: ۹۶۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 07 March 2020

در دربار سعودی چه خبر است؟ / چهار سناریوی محتمل از علت بازداشت ها

تحریریه تابناک جهان: بازی و نزاع قدرت در عربستان سعودی، وارد مرحله تازه‌ای شده است و در همین راستا، «احمد بن عبدالعزیز»، برادر پادشاه، «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق و «نواف بن نایف»، برادر محمد بن نایف سه شاهزاد‌ه ای هستند که توسط نیرو‌های گارد دفتر پادشاهی عربستان بازداشت شدند.

دادگاه سلطنتی سعودی، «احمد بن عبدالعزیز» و «محمد بن نایف» را به توطئه برای کودتا به منظور کنار زدن پادشاه و ولیعهد متهم کرد. این دو نفر که زمانی بالقوه در صف رسیدن به پادشاهی بودند، اکنون با خطر حبس ابد و اعدام مواجهند.

شاهزاده احمد و محمد بن نایف، زمانی به عنوان وزیر کشور فعالیت داشتند، منصب قدرتمندی که کار نظارت بر سربازان و سرویس عریض و طویل اطلاعات عربستان سعودی را دارد. ام بی ان، روابط نزدیکی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) داشت و به علت اشراف بر مسائل امنیتی و تهدید‌های تروریستی در خاورمیانه، به او احترام گذاشته می‌شد، اما در سال‌های اخیر، جایگاه آن‌ها در خانواده سلطنتی، همزمان با تحکیم قدرت ملک سلمان و منصوب شدن پسرش، محمد بن سلمان، به ولیعهدی، از دست رفته است.

بازداشت این دو نفر که چنانچه ملک سلمان ۸۴ ساله از دنیا برود یا تصمیم بگیرد از سلطنت کنار برود، می‌توانستند رقبای محمد بن سلمان در ادعای پادشاهی عربستان باشند، آن‌ها را از سر راه برمی‌دارد. محمد بن نایف تا سال ۲۰۱۷, زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد معرفی شد، در صف اول افرادی قرار داشت که بعد از ملک سلمان پادشاه می‌شدند.

در مورد این بازداشت ها گمانه زنی های زیادی مطرح شده و دولت سعودی نیز تاکنون موضع مشخصی اتخاذ نکرده است و از طرف دیگر، رسانه‌های سعودی نیز احتمالا از پرداختن به خبر بازداشت شاهزاده‌ها منع شده اند. با این حال، چند گمانه زنی و سناریو وجود دارد؛

سناریوی نخست؛ ضد کودتا

 سناریوی نخست این که احتمالا شاهزاده‌های بازداشتی واقعا به فکر کودتا علیه محمد بن سلمان بودند و در نتیجه، ولیعهد جوان در اقدامی پیشگیرانه و ضد کودتا آن‌ها را بازداشت کرده است. با توجه به سابقه شاهزاده احمد و شاهزاده محمد، این سناریو دور از انتظار نیست. اما در شرایط فعلی هیچ نشانه‌ای از احتمال وقوع کودتا دیده نمی‌شود؛ هر چند این دو شاهزاده پتانسیل کودتا علیه ولیعهد را دارند.

 سناریوی دوم؛ کنار زدن پادشاه

بر اساس این سناریو، محمد بن سلمان، قصد دارد به زودی پادشاه را کنار بزند و خودش پادشاه شود. از آنجا که محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز دو رقیب اصلی محمد بن سلمان هستند و در خاندان چند ده هزار نفری آل سعود از احترام زیادی برخوردار هستند، می‌توانند در روند جانشینی ملک سلمان اختلال ایجاد کنند. بنابراین، احتمالا محمد بن سلمان به منظور پرهیز از هر گونه اختلال در روند انتقال قدرت، اقدام به بازداشت دو شاهزاده برجسته کرد. آنچه این سناریو را تقویت می‌کند، نحوه تحرکات شاهزاده احمد است. محمد بن نایف از مدت‌ها پیش تقریبا در حصر بود. اما شاهزاده احمد آزادانه در حال سفر بود و هیچ محدودیتی بر وی اعمال نشده بود. از جمله اینکه وی یک ماه در کشور مراکش مشغول شکار بود و همین چهارشنبه گذشته اندکی بعد از بازگشت به عربستان بازداشت شد. اگر بن سلمان به تحرکات شاهزاده احمد مشکوک بود، بعید بود که اجازه دهد عموی‌اش به راحتی به خارج از عربستان سفر کند.

سناریوی سوم؛ طرح مشترک پدر و پسر

سناریوی سوم به ما می گوید که این بازداشت ها با حکم ملک سلمان و اجرا از طرف محمد بن سلمان انجام شده است. در واقع، طرح مشترکی از سوی هر دو بوده و نه صرفا محمد بن سلمان. 

در همین رابطه، رویترز به نقل از یک منبع آگاه که خواست ناشناس بماند، نوشت: ملک سلمان خود شخصا دستور بازداشت دو شاهزاده را که متهم به خیانت شدند، امضا کرد.

نکته دیگر اینکه بازداشت شاهزاده ها زمانی انجام شد که ملک سلمان نیز در یک ماه اخیر ضمن تغییر در ساختار وزارتخانه ها، شماری از مقامات را نیز برکنار و افراد جدیدی را جایگزین آنها کرد که تازه ترین آن برکناری وزیر اقتصاد بود.

سناریوی چهارم؛ مرگ یا وخامت حال پادشاه

در همین رابطه، پایگاه عرب زبان «القدس العربی» نوشت که بازداشت اخیر شاهزادگان سعودی با مسأله وخامت حال «ملک سلمان» مرتبط است.

بر اساس این گزارش، در مطلب القدس العربی آمده است: «محمد بن سلمان» با بازداشت عمویش از «خطوط قرمز» عبور کرد.

این پایگاه عرب زبان در ادامه آورده است: از دو روز گذشته تلفن‌های همراه فرزندان شاهزادگان سعودی ضبط شده است تا ارتباط آنها با خارج قطع شود. این مسأله نشان از آن دارد که اتفاقی در حال رخ دادن است.

القدس العربی همچنین تأکید کرده است: موضوع مربوط به یک شاهزاده معمولی نیست بلکه صحبت از بازداشت پسر مؤسس خاندان سعودی یعنی «عبدالعزیز» است. بر همین اساس، واضح است که اقدام بن سلمان در بازداشت عمویش نقض صریح سنت های خاندان سعودی محسوب می شود.

برخی منابع به القدس العربی گفته اند که بازداشت‌ها حاکی از وجود یک توطئه میان شاهزادگان علیه بن سلمان هستند؛ کسی که به دنبال تکیه زدن بر اریکه قدرت است.

در همین حال حساب توئیتری «رأی الخلیج» نیز به نقل از منابع خود از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی به بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد و نوشت در برخی اماکن حالت فوق العاده اعلام شده است، اما خبر مرگ یا وضعیت سلامتی ملک سلمان به زودی اعلام نخواهد شد.

حساب توئیتری «رأی الخلیج» به نقل از منبعی انگلیسی نوشت: خبر مرگ ملک سلمان مخفی می‌ماند و بازداشت‌ شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف هرگز مانند ریتز کارتون نیست و احتمالا سرنوشتی همچون جمال خاشقجی در انتظار آنان است چرا که محمد بن سلمان آنان را به اتهام خیانت بازداشت کرده تا هر مجازاتی بر آن‌ها اعمال شد، توجیه کند.

از سوی دیگر، مجتهد که به افشاگر اسرار خاندان سعودی مشهور است در توییتی اعلام کرد به احتمال زیاد سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی یا مرده است یا در حال مرگ.

افشاگر سعودی نوشت: «جزئیات حادثه از این قرار است: پاشاه مرده یا در حال مرگ است. بازداشتی‌ها از خانواده پادشاهی ده‌ها نفر هستند؛ نه فقط احمد و پسران نایف. به کارمندان دیوان پادشاهی، کاخ، گارد پادشاهی گفته اند که بنا به شرایط جسمانی، نمی‌توان با پادشاه ملاقات کرد.»

مجتهد نوشت: «بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی قصد دارد بیانیه‌ای منتسب به پادشاه (پدرش) را در ارتباط با کناره‌گیری از قدرت منتشر کند؛ بیانیه‌ای که در آن، او را به جانشینی خود انتخاب خواهد کرد. چه بر سر پادشاه آمده؟ به زودی اعلام خواهیم کرد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
فیلم هندی زیاد نبینید

این جریانات دهه هاست در میان آل منفور سعود ادامه داشته و چیز جدیدی نیست.
دلتان را صابون نزنید .
جابجایی قدرت است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
صحبت صابون زدن دل نیست عزیز, صحبتِ تغییر ساختار منطقه ست
شما فعلا به فکر مردم باشید و کاری به دربار سعودی و سوریه و حزب الله نداشته باشید ! مشکلات خودمون عمیق و غیر قابل حل شده
پاسخ ها
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
به 23:00 ناشناس، به قول اوس موسی تو سریال پایتخت خسته نباشی!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
آل سعود روکااری نداشته باشین بالاخره سقط خواهن شد
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
انقد بشین پایتخت رو ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
قربون دهن آدم چيز فهم
اگر مخالفان بن سلمان صهیونیست بدون برنامه وپیش بینی این وضعیت قصد مخالفت داشتند همون بهتر که اعدام شوند.

به احتمال خیلی زیاد بزودی درگیری بین شاهزاده های مفت خور شروع میشه
بااینکه این حضرات بی عرضه و ترسو هستند.

(دیدارهای پمپو و برادران اسرائیلی بن سلمان بی دلیل نبود)

امیدوارم این وضعیت باعث کشتار مردم بی گناه نشود .
بماچه که چخبر است ماسکا کو؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
وقتی عربستان برامون شبکه درست می کنه وبرامون استعداد یابی می کنه خوب حتما یه ربطی داره و ما هم نباید بی ربط باشیم باهاشون و براشون استعداد یابی کنیم تو این شرایط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
اتفاقات سیاسی اقتصادی عربستان به شدت روی وضعیت ما تأثیرگذار است. اگر در آنجا یک پادشاه معتدل و عاقل روی کار بیاید بخش زیادی از مصیبتهای سیاسی اقتصادی ما کم میشود. محمد بن سلمان به شدت ضدعجم است و احتمال دارد در دوران پادشاهی او حتی جنگ نظامی بر علیه ایران راه بیاندازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
رسما و اکیدا ......بر هر چی تفکر از جنس ال سعود ..
نقطه چین هرچی دلتان خواست بگذارید
امیر
| United States of America |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
قبل از اینکه عربستان برای ما شبکه فارسی زبان بسازه ما دهها سال بود که شبکه عربی بر علیه اونها ساخته بودیم!
به شما چه که در دربار سعودی چه خبر است! شما به من بگو چرا موشک دوم رو زدید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
براي اينكه بخش عمده اي از اين به ما يا به شما چه ها از عربستان يا آلباني تجويز مي شه!
بن سلمان بی پدر شد / ترومپت خون جگر شد!
به ما واقعا ربطی ندارد. ما باید فکر حفظ جان شهروندان خودمان و حل مشکلات آنها باشیم. با آل سعود هر چه کمتر در تماس باشیم بهتر است. جز شر چیزی برای ما نخواهند داشت. گاوهای شیرده ترامپ هستند.
یک سناریو بیشتر نیست ان هم تداوم حکومت بدون هیچگونه تغییر
شما برای اینکه عنوان کارشناس وتحلیل گرو .... خودت رو حفط کنی هرچه میخواهد دل تنگت بگو تا مبلغ دریافتی توجیه پذیر وحلال گردد
اینها ان قدر کثیفنند .........من اصلا درمورد انها نظر نمی دهم .....................لایقت نظر دادن ندارند
در هر صورت این خاندان آل سقوط هر چقدر با هم درگیر شوند و از همدیگر بکشند ( منظور فقط از خانواده منحوس ال سقوط میباشد نه مردم عربستان ) به نفع بشریت و دنیا میباشد
شما رو چه به عربستان! از فرهاد دبیران مثلا تو سوریه بنویسید که دیشب کشته شد
یشگیری بهتر از درمان است یکی از راهکارهای بن سلمان کشتن و زندانی کردن عمو ها و پسر عموها و نواده های آنهاست چون همه آنها مدعی و فرصت طلب هستند و روزی روزگاری او را پایین خواهند کشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
عمو و پسرعموهاش تنها نیستند, خاندان بزرگی هستند ,حتماً پی انتقام خواهند بود...قصه سر دراز دارد عزیز
شهید دبیران به یاران شهیدش پیوست
خیلی تلوزیون تماشا کرده ای و یا پای سخن برادران و یا روحانیون نشسته ای
چقدر سیاست تو سری خور شده
چقدر سیاست تو سری خور شده که هر کسی برای این که به قول معروف اظهار فضل بکنه می یاد و ی پارازیتی ول میکنه
توی این شرایط بد بهتره حواسمان به خودمان باشد
جای این تیتر ها بچسبید به ایران و پول ملی و تورم و بیکاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر