بازدید 4746
۲
احسان سلطانی در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد:

تنها امید سال آینده مجلس جدیدی است که بر سرکار می آید/ نرخ تورم سال آینده بیش از 30 درصد خواهد بود

سلطانی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به این دلیل که تورم در لایه های خفته در حال پیش روی است بنابراین پیش بینی من این است که نرخ تورم سال آینده از امسال کمتر نخواهد بود.
کد خبر: ۹۶۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳ 06 March 2020

آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز آمار پیرامون نرخ تورم بیانگر آن است که در بهمن ماه سال جاری این نرخ برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و به 37 درصد رسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، همین کاهش های متوالی نرخ تورم باعث شده است تا مسئولین بانک مرکزی طی چند مصاحبه اعلام کنند که نرخ تورم سال آینده زیر 20 درصد خواهد بود. به عنوان نمونه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارنظر در این باره در نشست دوره ای خود با اقتصاددانان که در مورخه 7 اسفندماه سال جاری برگزار شد، با اشاره به پیش‌بینی‌ها و فرضیات مطرح شده توسط حوزه معاونت اقتصادی این بانک برای نرخ تورم در سال آتی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده، تورم زیر ۲۰ درصد دور از ذهن نیست، هر چند باید این امر را در نظر داشت که سال ۹۹، سالی دشوار است که تنها با انسجام و همدلی می‌توانیم از شرایط خاص آن عبور کنیم.

پیش بینی نرخ تورم زیر 20 درصد برای سال آینده در حالی است که در چند ماه اخیر قیمت دلار جهش های قابل توجه ای را داشته است و این برای اقتصاد واردات محور ایران نمی تواند نوید بخش کاهش هزینه های تولید و متعاقب آن کاهش نرخ تورم در سال آینده باشد. همچنین میزان نقدینگی نیز با رشد چشمگیری رو به رو بوده است و به بیش از 2000 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته چشم و امید مسئولین بانک مرکزی به اجرای درست عملیات بازار باز در سال آینده است که هدف آن کاهش نرخ تورم می باشد.

 حالا پرسش این است که آیا دولت و بانک مرکزی می توانند نرخ تورم سال آینده را به زیر 20 درصد کاهش دهند؟

تنها امید سال آینده مجلس جدیدی است که بر سرکار می آید/ نرخ تورم سال آینده بیش از 30 درصد خواهد بود

تنها امید سال 99 مجلس جدیدی است که بر سر کار می آید

احسان سلطانی کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: تنها امیدواری سال آینده این است که از تیرماه 99 مجلس جدید کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. مجلسی که همسو با دولت نیست و باید امیدوار بود که این مجلس بتواند دولتی را که اعتقاد افراطی به بازار دارد را کنترل نماید. وی افزود: بنده با بازار مشکلی ندارم اما اعتقادات افراطی دولت به اینکه هر نرخی در بازار تعیین شود مشکل ساز شده است. تجربه این چند ساله هم نشان داده که بازار عایدی جز مصیبت نداشته و اصلا کارکرد درستی هم نداشته است.

وی با اشاره به بازار ارز گفت: در سال 72 و 73 چگونه دولت بازار ارز را کنترل کرد؟ در آن زمان دولت اعلام کرد که صادرکنندگان باید ارز خود را به دولت بدهند و این گونه بازار ارز را مدیریت کرد. اما دولت دوازدهم همه چیز بازار ارز را به امان خدا گذاشت و تعیین نرخ را به بازار واگذار کرد.

نرخ تورم سال آینده کمتر از امسال نخواهد بود/ نرخ تورم 99 بیشتر از 30 درصد است

سلطانی در ادامه صحبت های خود گفت: هنگامی که بنزین و ارز گران می شود و یا شاخص کل بورس به بالای 500 هزار واحد می رسد، آیا نباید انتظار داشت که باقی دارایی ها نیز به همان میزان رشد کند؟ امروز شاخص کل در مقایسه با قیمت دلار 40 تا 50 درصد بیشتر رشد کرده است. وقتی که شرکت های بورسی این گونه می تازند و به عنوان نمونه شرکت فولاد مبارکه که مدیر آن منصوب دولت است، قیمت ورقه فولادی را 50 درصد افزایش می دهد و هیچکس جوابگو نیست مشخص است که سال آینده ما با گرانی رو به رو خواهیم بود. 80 درصد بورس شرکت های خصولتی هستند که بودجه آن ها را دولت می دهد و همین طور در حال تاخت و تاز می باشند و با مهندسی عرضه و با کمک سفته بازها قیمت ها را بالا و بالاتر می برند. وی افزود: به این دلیل که تورم در لایه های خفته در حال پیش روی است بنابراین پیش بینی من این است که نرخ تورم سال آینده از امسال کمتر نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: همچنین سال آینده دولت به لحاظ واردات و صادرات با مشکلاتی رو به رو خواهد بود که این نیز در تعیین نرخ تورم بی تاثیر نیست.

سلطانی افزود: متاسفانه در یک دور گران کردن افتاده ایم. سال 97 ابتدا ارز افزایش یافت، بعد قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد به بهانه افزایش نرخ ارز، افزایش یافتند  یا در سال جاری بنزین گران شد و بعد آن یک شوک قیمتی به بازار وارد شد. هم اکنون در یک مسابقه گران کردن قرار گرفته ایم. سلطانی تاکید کرد که سال آینده سال سختی خواهد بود و تنها امید همان مجلس جدیدی است که سر کار خواهد آمد.

این پژوهشگر اقتصادی در مورد پیش بینی خود از نرخ تورم سال آینده گفت:  پیش بینی من این است که سال آینده نرخ تورم بالای 30 درصد خواهد بود.

آمار نرخ تورم مرکز آمار ایران مشکوک است

سلطانی در مورد آمارهای ارائه شده در مورد نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران گفت: من بررسی کردم و دیدم که 70 تا 80 درصد گروه پوشاک و کفش و گروه مبلمان و لوازم خانگی وارداتی است. 20 تا 30 درصد دیگر این گروه ها هم که در داخل تولید می شوند، مواد اولیه وارداتی دارند. وی افزود: اگر قیمت های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران پیرامون این دو گروه کالایی را از سال 89 تاکنون بررسی کنید، ملاحظه خواهید کرد که این قیمت ها حدود 6 برابر شده اند و این در حالی است که قیمت دلار از سال 89 تاکنون حدود 12 برابر شده است! مگر می شود دو گروه کالایی که عمدتاً وارداتی هستند و قیمت آن ها به دلار وابسته است، کمتر از قیمت دلار رشد کرده باشند؟ بنابراین مقداری باید در آمارهای مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم شک کرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سال اینده یعنی سال ۹۹ سال رکود شدید است خصوصا رکود مسکن لیکن مسکن به هیچ عنوان کشش یک ریال گران شدن را ندارد وشروع ریزش قیمت مسکن سال ۹۹ حتمی است
خیلی خانواده های ابرومند هستند که بخثعد از پنجاه سال کارکردن وکارمندی هنوزمستاجرند وسرپناه ندارند کافی است چندبار درمورد ریزش قیمت مسکن ورکود ان درسال ۹۹ مطلب وتیتر بدهی به خدا صواب داره این باعث میشه که مافیای مسکن واحدهاشون را د‌باره گران نکنند خودت وزن وبچه هات رابگذار جای مستاجران خود دانی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر