بازدید 32827
۲
کاهش ۹۰ درصدی مشتری کسبه اطراف میدان بهمن

«کرونا» دل جگرکی ها را سوزاند

این روزها اگر به میدان بهمن و جگرکی های اطراف آن سر زده باشید متوجه شده اید که کرکره بیشتر مغازه ها پایین است و کسب و کار مثل قبل در آنها جریان ندارد.
کد خبر: ۹۶۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ 05 March 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، علت اصلی رکود کسب و کار در مغازه های عرضه جگر و مواد پروتئینی، شیوع ویروس «کرونا» است که باعث شده مردم در اماکن پررفت و آمد این چنینی حاضر نشوند و از همه مهم تر، بنا به توصیه کارشناسان از خوردن غذا تا زمان مهار این بیماری در رستوران ها و مراکزی از این دست خودداری کنند. اینطور که کسبه صنف جگرکی مستقر در میدان بهمن و اطراف آن عنوان می کنند، این وضعیت در ۵۰سال گذشته دیده نشده و خسارت مالی زیادی به آنها وارد شده است.

«وقتی کسب وکاری نباشد، زندگی افرادی مثل من مختل می شود.» این را یکی از کارگران مغازه جگرکی می گوید و عنوان می کند اسفند که از راه می رسید، بازار فروش جگرکی های میدان بهمن و خیابان دشت آزادگان سکه می شد. تعداد مشتری ها آن قدر زیاد می شد که در مغازه ها جایی برای سوزن انداختن پیدا نمی شد، اما حالا دریغ از یک مشتری!

بابک ۲۵ساله چند ماهی است از شهرستان آمده و تنها امیدش جلب مشتری با تبلیغ جگرکی های دورمیدان بهمن است. همه تقصیرها را گردن کرونا می اندازد و می گوید: اگر این ویروس لعنتی نبود، با گرفتن حقوق و پاداش از اوستا و مشتری ها می توانستم مادرم را به مشهد ببرم و برای خواهر کوچکم کفش نو بخرم.

خیلی از کارگران جگرکی های دور و بر میدان بهمن وضع مشابهی مثل بابک دارند و دغدغه مهم آنها کم شدن حقوق و انعام آخر سال به دلیل کم شدن مشتری هاست. اینجا زیر ذره بین ماموران بهداشت است اگر در پیاده رو خیابان دشت آزادگان و میدان بهمن قدم بزنید، می بینید که چراغ تعداد کمی از مغازه ها روشن است. پیاده رو تمیز است و فروشندگان با ماسک و دستکش منتظر مشتری ها هستند، اما با اینکه رهگذران دوست دارند مثل گذشته در این واحدها دلی از عزا درآورند، اما در چشمان بیشترشان شک و تردید دیده می شود که ناشی از شیوع بیماری کروناست. البته حق هم دارند و باید تا عادی شدن شرایط بیشتر مراعات کنند.

کارگرانمان را مرخص کرده ایم
علی حیدری از کسبه قدیمی میدان بهمن است. با روپوش و کلاه تمیز در مغازه اش ایستاده و مثل بیشتر کسبه، برگه هایی درباره نحوه کنترل و مقابله با بیماری کرونا روی شیشه مغازه اش چسبانده است. در حالی که دستکش به دستانش دارد، سیخ های جگر را داخل سینی یخچال می چیند و عابران و رهگذران را زیرچشمی رصد می کند. آنهایی که او را می شناسند، به سلام و احوالپرسی از راه دور اکتفا می کنند و به راه خود ادامه می دهند.این کاسب قدیمی میدان بهمن می گوید: «از وقتی بیماری کرونا به تهران آمده، تعداد مشتری جگرکی ها به زیر ۱۰درصد رسیده است. کاسبان با این درآمد ناچیز حتی نمی توانند قبوض برق، آب و... مغازه شان را پرداخت کنند و حتی برخی از همکارانم مجبور شدند برای کم کردن هزینه ها تعدادی از کارگران خود را برای مدتی مرخص کنند تا اوضاع بهتر شود.»

حیدری درباره وضعیت بهداشتی صنف جگرکی های مستقر در میدان بهمن به بازدیدهای روزانه ماموران و کارشناسان مرکز بهداشت اشاره می کند و می گوید: «اینجا کاملا زیر ذره بین مرکز بهداشت است و کارشناسان هر روز در ساعت های مختلف به جگرکی ها سر می زنند و سلامت فردی کسبه و بهداشت محیط را بررسی می کنند. اگر در این بررسی ها با موارد غیربهداشتی هم مواجه شوند، برخورد جدی می کنند. به دستور مرکز بهداشت کارگرانی که حتی کوچکترین علائمی از سرماخوردگی داشتند، از کار کردن منع و تا زمان بهبودی کامل باید در مرخصی باشند.»

دولت تسهیلاتی برای آنها در نظر بگیرد
«محمد آزادی» دبیر شورایاری محله جوادیه به ضرر مالی این صنف در ماه جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا اشاره می کند و با بیان گوشه ای از تاریخچه این محل می گوید: «جگرکی های میدان بهمن در محله جوادیه پس از گذشت سال ها به عنوان یکی از نقاط موردعلاقه مردم برای صرف غذا شناخته شده است. وقتی فرد یا خانواده ای هوس خوردن دل و جگر می کند، به این نقطه می آید چون محصولات تازه در این واحدها عرضه می شود و فعالیت آنها زیر ذره بین ماموران بهداشت قرار دارد. اکنون که مالکان این واحدهای صنفی مثل خیلی از کسبه و مشاغل مختلف به دلیل شیوع بیماری کرونا دچار خسارت مالی فراوانی شده اند، بهتر است دولت از آنها حمایت کند. مدنظر قرار دادن معافیت مالیاتی سالانه یا ارائه وام بلندمدت می تواند بخشی از این خسارت های مالی را جبران کند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲
وام برای جیگرکی؟ به چه عنوان باید باشه این وام اونوقت؟ مثلن وام برا اینی ک ب قول خودش چهل ساله با مغازه جیگرکی زدن و با سوادی ک جیگرکی لازم داره تونسته بوده ب اندازه ده تا لیسانس و فوق لیسانس این کشور سرمایه کسب کنه و الان دیگه نمیتونه، خوبه،
در شرایط فعلی بجز کارخانه های تولید مواد ضد عفونی و لوازم پزشکی و میوه فروشی و خواروبار، اکثریت مشاغل در کمترین حد تبادل مالی و درآمدزایی قرار دارند بخصوص مشاغل آزاد. اما در این مدت بیشتر از کم شدن درآمد رستوران ها میشنویم. این امر که فقط مختص این صنف نیست. همه اصناف دچار این مشکل شده اند. البته شاید بتوان گفت خیلی از رستوران‌ها حداقل در طول مدت سال درآمد کافی برای تحمل مدتی نوسانات مالی را داشته باشند اما بسیاری از مشاغل هستند که مهم‌ترین زمان درآمدشان، همین اسفندماه و اواخر سال است که به احتمال فراوان با کساد مواجه خواهند بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان