بازدید 10220

آیا سبد رای اصولگرایان بزرگتر شده است؟

«اصولگرایان در تهران توانستند آرای خاکستری را جذب کنند»؛ حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت با بیان این جمله به ارزیابی آرای اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی می‌پردازد.
کد خبر: ۹۶۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴ 03 March 2020

به گزارش «تابناک»، اعتماد نوشت: «اصولگرایان در تهران توانستند آرای خاکستری را جذب کنند»؛ حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت با بیان این جمله به ارزیابی آرای اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی می‌پردازد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر این باور است جریان اصولگرا به صورت سنتی ۲۰ تا ۱۵درصد رای دارند، معتقد است: «از انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون اصولگرایان توانسته‌اند بر بدنه رای ۱۶ میلیونی خود افزوده و نزدیک به ۸ میلیون رای بر آن اضافه کنند.»

حال برای پرداختن به صحت و سقم صحبت‌های مصباحی‌مقدم نگاهی می‌کنیم به آمار انتخابات ۹۲ تا ۹۸ استان تهران؛ سال ۹۴ غلامعلی حدادعادل سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم در تهران بود. او توانست ۹۰۰ هزار رای را به خود اختصاص دهد. در آن مقطع نزدیک به ۳ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که با این حساب اصولگرایان توانستند نزدیک به ۲۷درصد آرا را کسب کنند که البته این رقم در مقایسه با کل واجدان شرایط برای شرکت در انتخابات که حدودا ۶ میلیون نفر بود حدودا ۱۵درصد می‌شد.

حال سراغ انتخابات ۹۸ می‌رویم یعنی حضور محمدباقر قالیباف که اصولگرایان مدعی هستند اقبال زیادی با او بوده و هست. قالیباف در این انتخابات که در تهران نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مجموع ۹ میلیون واجد شرایط رای دادن در آن شرکت کردند، توانست حدودا یک میلیون و ۲۰۰ هزار رای کسب کند که البته از آنجا که در این انتخابات بیشتر حامیان جریان راست پای صندوق رای رفتند، آمار ۴۸درصد را به خود اختصاص داد اما وقتی این رقم را در کل مجموع واجدان شرایط برای رای دادن درنظر گرفتیم، آمار آرایی که به سبد قالیباف ریخته شد چیزی حدود ۱۳درصد بود.

البته این نخستین‌بار نبود که قالیباف خود را به معرض انتخاب می‌گذاشت و یک‌بار دیگر هم سال ۹۲ در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری وارد میدان شد و اتفاقا همان ۶ سال پیش هم تقریبا همین رای یعنی حدود یک میلیون و ۲۰۰ رای را به خود اختصاص داد. آن‌هم درحالی که آن زمان نزدیک به ۴ میلیون نفر از تهرانی‌ها در انتخابات شرکت کردند و با این حساب او توانسته بود نزدیک به ۲۴درصد از آرا را به خود اختصاص دهد و این رقم در مقایسه با کل واجدان شرایط که حدودا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده است، نزدیک به ۲۱درصد بوده است. اوضاع اصولگرایان در انتخابات ۹۶ و حضور ابراهیم رییسی نیز چندان فرقی نمی‌کند و در آن مقطع که ۶ میلیون ساکنان استان تهران در انتخابات شرکت کردند، حدودا ۳۰درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهد و نسبت به کل واجدین شرایط که حدود ۸ میلیون نفر بود حدود ۲۳درصد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر