بازدید 101303

ابتلا به ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بعد از تست، همزمان با آزمایش های بالینی و عکس برداری از ریه، موارد مشکوک به ابتلا به ویروس در قرنطینه نگه داشته می‌شوند تا دو روز بعد نتیجه آزمایش مشخص شود و اگر مثبت بود، به فرایند درمان و قرنطینه و تست اطرافیان ایشان گره بخورد و اگر منفی بود، افراد با این اطمینان که مبتلا به کووید ۱۹ نیستند، به زندگی عادی بازگردند.
کد خبر: ۹۶۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸ 22 February 2020
تابناک اجتماعیچگونه مشخص می‌شود که افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا، بیمار هستند یا به ویروسی دیگر مثل آنفلوانزا یا سرماخوردگی مبتلا هستند؟ با توجه به شیوع کووید ۱۹ در برخی نقاط کشورمان و نگرانی‌هایی که به دنبال داشته، بد نیست در این خصوص اطلاعاتی کسب کنیم.

به گزارش «تابناک»، از روز‌های ابتدایی تشخیص نسخه جدیدی از ویروس کرونا در شرق چین، ماموریتی ویژه پیش روی دانشمندان قرار گرفت؛ راه تشخیص این ویروس. ماموریتی که برای یافتن درمان بیماران بسیار حیاتی بود و همین درجه از اهمیت موجب شد که تکاپویی شبانه روزی برای شناسایی این ویروس در دستور کار قرار گیرد.

احتمالا درباره این فرایند تا حدودی شنیده اید و می‌دانید که پیرو این تحقیقات بود که ابتدا ظن دانشمندان به خفاش‌ها رفت و بعد پای مار‌ها به ماجرا باز شد و بعد از مدتی این ادعا مطرح شد که ریشه این بیماری، یکی دیگر از جاندارانی است که در سبد غذایی چینی‌ها قرار دارد. موجودی با نام پنگولین که نوعی مورچه خوار فلس دار است.

اما اهمیت این مسائل چیست و چه فرقی می‌کند که ویروس جدید کرونا از کجا آمده است؟ بهترین پاسخ به این سوال را باید اتفاقی دانست که اوایل نخستین ماه میلادی (ژانویه) به نتیجه رسید و موجب شد فرمول ژنتیکی ویروس جدید در دسترس همگان قرار گیرد. فرمولی که برای رسیدن به آن زحمات زیادی کشیده شده و حالا با کمک آن می‌شود تشخیص داد که افراد مبتلا به آنفلوانزا هستند یا ویروس جدید کرونا یا همان «سارس-کوو-۲».
 
ابتلا به ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به این صورت که از افراد مشکوک به ابتلا به این ویروس، نمونه‌ای از مخاط بینی یا دهان می‌گیرند (شبیه کشیدن گوش پاک کن داخل دهان یا بینی افراد بیمار) و بعد سراغ روشی می‌روند که برا تشخیص سریع ویروس‌هایی مانند ایدز یا سارس (که این هم بیماری‌ای‌ست که نسخه دیگری از ویروس کرونا به وجود می‌آورد) به کار می‌رود. روشی بر پایه مقایسه.

به این صورت که نمونه‌های گرفته شده با نوعی تکنیک «واکنش زنجیره پلی مراز» (Polymerase Chain Reaction یا PCR) به توده‌ای از مولکول‌های ژنتیکی (DNA در سلول‌های معمولی و RNA در امثال ویروس کرونا) تبدیل می‌شود که می‌شود به کمک آن با توالی ژنوم به دست آمده از ویروس جدید قیاسی ترتیب داد و نتیجه گرفت که آیا با ویروسی مشابه مواجهیم یا خیر.

اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ به کمک چیزی که «کیت تست» نامیده می‌شود و همان گونه که پیشتر در اخبار آمده، روز گذشته چهارمین محموله آن هم توسط سازمان بهداشت جهانی به کشورمان تحویل داده شده است. کیت‌هایی که نمونه روی آن‌ها قرار می‌گیرد تا واکنش زنجیره پلی مراز طی شده و در نهایت چیزی قابل قیاس با مشخصات احصا شده از ویروس کرونای جدید بدست آید.

عجیب و قابل تامل:
روز گذشته خبری منتشر شد که حکایت از قرار داشتن یکی از شهرداران مناطق 22 گانه تهران در فهرست افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا و انتقال وی به قرنطینه داشت. فردی که گفته شد اخیرا در شورای شهر و چند نشست حضور یافته و ممکن است ناقل بیماری به دیگر مسئولان شده باشد. بعد از انتشار این خبر، رئیس شورای شهر تهران از مراجعه اش به مراکز درمانی برای انجام تست کرونا خبر داد و یادآور شود که جز وی، دیگر اعضای شورای شهر هم این تست را انجام خواهند داد. ساعاتی بعد هم خبری به نقل از رئیس شورای شهر تهران منتشر شد که تاکید داشت نتیجه تست مشخص شده و نه محسن هاشمی و نه هیچ یک از اعضای دیگر شورای شهر به ویروس مبتلا نیستند. اما مگر ممکن است در عرض چند ساعت نتیجه تست مشخص شود؟ با خواندن این مطلب احتمالا پاسخ دادن به این سوال برایتان ساده است!
ذکر این نکته بد نیست که در هفته‌های گذشته و پیش از آنکه موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان گزارش شده باشد، خریداری محموله‌ای از کیت‌های تشخیص این ویروس از آلمان در دستور کار متولیان بهداشت و درمان در کشورمان قرار گرفته و با اتکا به این کیت‌های خریداری شده است که می‌بینیم تشخیص قطعی ابتلا به ویروس در کشورمان ممکن است و از این بابت نگرانی‌ای وجود ندارد.

با این یادآوری، بد نیست به نکته‌ای بسیار کلیدی و مهم هم اشاره کنیم که ظاهرا دست اندرکاران مقابله با کرونا در کشورمان تا حدودی با آن دست به گریبان هستند. اینکه برخی تصور می‌کنند با داشتن نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا، حتی اگر برخی از علائم را داشده باشند و آن نشانه‌ها و علائم حاد هم نباشد، کاندیدای تست کرونا هستند و می‌بایست مورد آزمایش قرار گیرند. باوری ناصحیح که بهتر است تشخیص آن را به کادر درمانی و پزشکانی واگذار کنیم.

اما بشنوید از ادامه ماجرا که به تاکید موکد مسئولان وزارت بهداشت کشورمان فرایندی زمان بر است و ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد. به این صورت که بعد از تست، همزمان با آزمایش های بالینی و عکس برداری از ریه، موارد مشکوک به ابتلا به ویروس در قرنطینه نگه داشته می‌شوند تا دو روز بعد نتیجه آزمایش مشخص شود و اگر مثبت بود، به فرایند درمان و قرنطینه و تست اطرافیان ایشان گره بخورد و اگر منفی بود، افراد با این اطمینان که مبتلا به کووید ۱۹ نیستند، به زندگی عادی بازگردند.

البته در صورت مثبت اعلام شدن نتیجه هر فرد، تست دیگری روی او انجام می‌شود تا ابتلای وی به ویروس قطعیت بیابد و اگر آن تست هم مثبت بود، با کیت‌های ویژه‌تر می‌کوشند نوع ویروسی که به آن مبتلاست را مشخص کنند تا دریابند وی به سارس یا مرس مبتلاست یا کووید ۱۹. نقطه پایانی بر آزمایش‌ها و شروع فرایند‌های درمانی و پی گرفتن زنجیره‌های احتمالی افرادی که در مراوده با فرد مبتلا به ویروس مبتلا شده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۰
چند ده سال است که بدلایل شغلی بین امریکا و اروپا و ژاپن و البته خاورمیانه سفر و زندگی می کنم. از نظر فرهنگی چیزی که برایم در مورد مردم و خاصه مردان اروپا و امریکا و باز بیشتر در مورد همه ژاپنیها برایم عجیب بود و هیچ توضیح قانع کننده ای برای ان نمی یافتم قدغن بودن و تابو بودن مصاحفه و روبوسی بین مردم به خصوص مردان اروپا و امریکا بود که واقعا ازاین کار اکراه در حد انزجار دارند. در مورد ژاپن که روبوسی که هیچ حتی تصور دست دادن و هر گونه تماس بدنی با کسی حتی صمیمی ترین دوست را نداشته باشید. حتی در زمان صحبت با شما همیشه و همیشه فاصله یک متری را رعایت می کنند. حتی در خانواده هم انقدر که ما مثلا بچه های خود را می بوسیم و نوازش می کنیم در ژاپن بسیار محدود تر است. هرگز دلیل ان را متوجه نشدم. ولی حالا که کرونا امده و می بینیم چه اندازه مهم است که افراد و به خصوص بیماران از دیگران فاصله بگیرند و یکی از اساسی ترین راههای انتقال انواع ویروسها همین روبوسی و دست دادن و... هست. تازه متوجه شدم چرا مردم کشورهای اروپایی و ژاپن این اندازه از هر گونه تماس بدنی خودداری می کنند. شاید خود انها هم الان منطق ان را ندانند و بنا به عادت انجام نمی دهند ولی وقتی تاریخ اروپا و ژاپن را مرور می کنیم می بینیم که همیشه در طول تاریخ ویروسهای هولناکی در انها مانند طاعون و تیفوس و همین سرما خوردگی ها شایع شده و فقط مثلا در ژاپن در یکی از این اپیدمی ها 75 درصد مردم ژاپن و 90 درصد کودکان ژاپنی تلف شدند و طاعون و تیفوسهای اروپا را که همه می دانیم و باعث شده بصورت غریزی و عادت از روبوسی و دست دادن خودداری کنند. غرض اینکه باید مردم ما هم از این عادات به خصوص در زمان الودگی اپیدمی مانند کرونا و نزدیکی نوروز خودداری کنند. قطعا ما باید ازتجارب کشورها و ملتهای دیگر استفاده کنیم همانطور که انها از تجارب خوب و منطقی ما استفاده می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
نظر شما درست است اما مشکل کرونا روبوسیی و این رسم ها نیست چون همه کشورهای همسایه ما هم همین سنت ها را دارند مشکل در کشور ما که خیلی خطرناک تر از کرونا است این است که در کشور ما هیچ کسی مسئول و پاسخگو نیست در حالی که کلی دولت آشکار و پنهان داریم و همه هم اختیار دارند اما مملکت به حال خودش ول شده است.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
دوست 2212. با نظر شما هم به کلی موافقم ولی اینکه بگوییم چرا فلان جا روبوسی می کنند و مشکلی ندارند ولی حالا که الودگی در کشور ما هست مشکل جای دیگری هست هم موافق نیستم. مانند کسانی نباشیم که تا مثلا میگیم سیگار نکشید میگن ای بابا. انقدر سیگاری می شناسم که صد سال عمر کردند. این مسایل هرگز ریاضی و صفر و یک نیست. انچه چراغ راه باید باشد خرد جمعی و تجربه جهانی است. به هر حال قطعا در شرایط حال حاضر ایران باید شدیدا از تماس فردی و حتی تجمعات حتی در مترو و اتوبوس دوری کرد. اگر غیر از این بود چین که مرکزگرا مطلق است کل سیستم مترو و اتوبوس ووهان ده میلیون نفری را متوقف نمی کرد و یا کره جنوبی شهر سه میلیون نفری را قرنطینه نمی کرد و یا ایتالیا ده شهر خود را قرنطینه مطلق نمی کرد. مسئله خیلی خیلی جدی است ولی متاسفانه گویا مسئولین توانایی و ابزار لازم برای این روزها را ندارند. فقط به امید خدا. حتی نماز جمعه امروز قم بر قرار بوده و حتی حاضر نیستند برای سلامت خود مردم قم رفت و امد و حضور در مراکز عمومی را محدود کنند.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
مشکل ما روبوسی نیست ولی یکی از لوازم و توصیه های اکید برای رفع مشکل اصلی همین رعایت دستورات بهداشتی و علمی است. مانند کسانی نباشیم که تا مثلا صحبت از لزوم حضور بانوان تماشاگر یا اجرای کنسرت می شود فوری می گویند مگر مشکل اصلی کشور ما حضور بانوان یا کنسرت است. در پاسخ باید گفت دقیقا مشکل اصلی ما همین مسایل است. این مسایل در واقع انعکاسی از اصول اصلی است. اگر می گوییم باید حضور بانوان یا کنسرت تضمین شود در واقع منظور فقط کنسرت نیست. بلکه می گوییم در جامعه مدرن اصل قانونمندی و ضابطه مندی باید مطلقا حمایت و محافظت شود. همین عدم رعایت و سلیقه ای رفتار کردن در مورد قانون است که ما را به چنین فجایع مدیریتی و اقتصادی و ... می کشاند.
هر کیت تست کرونا هشتصد هزار تومان قیمت دارد پس اگر دلتان را خوش کرده اید کسانی که خودشان کرونا را به عمد در ایران پخش کردند بخواهند برای شما هشتصد هزار تومان هزینه کنند بهتر است بی خیال رفتن به درمانگاهها شوید. دو درصد مرگ و میر ناشی از کرونا برای مدیریت قوی چین کمونیست بود نه مدیریت دورهمی و فشل و ملوک الطوایفی که اینجا می بینیم. امیدوارم کرونا نگیرید اما اگر مبتلا شدید خود را به خدا بسپارید در ضمن کرونا عدالت را خیلی خوب رعایت می کند نه رانت حالیش می شود نه نسبت داشتن به فلانی و نه پدر عروس را می شناسد و نه رودروایسی با بالای هشتاد ساله ها دارد !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
بعضیها از منافقین هم بدترند. با چه نیتی این اراجیف رو به هم می بافی؟ مراجعه نکردن افراد مشکوک به بیمارستان برای همه گیر شدن بیماری؟؟ این ویروس تو اروپا هم اومده بهتره بیشتر مواظب خودت باشی.
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
به ۲۳:۱۴
وقتی سواد نداری لطف کن و نظر ننویس اول برو یاد بگیر
کیت کرونا چه قیمتی داره و کمی مطالعه کن بعد اظهار فضل کن
چرا اون دوستمون در باره حقوق ميلياردي پزشكان ديگه صحبت نمي كنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
وقت خوبی واسه عقده گشایی انتخاب نکردی
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
متاسفم برات
بهترین داروی شناخته شده برای این بیماری استعفای مقامات مسئول بهداشت و کنار گذاشتن آنها از تمامی مسئولیتهایشان بخاطر فضاحت عملکردشان تشخیص داده شده .
ابتلا به ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

با تاخیر دو هفته ای
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
در چین ۴۰ دقیقه ای در کشور ما اگر خوب شد کرونا نداشته است اگر مرد کرونا داشته است
این بیماری که تا همین ۱ روز قبل انتخابات میگفتن اصلا نیست تو ایران! چی شد که یهو به شهردار و شورای شهر و مسافرای ایرانیو و و و سرایت کرده؟
تابناک این آگهیهایی که از طرف mediaad بهتون داده می شه بعضیهاش بشدت مشمئز کننده هست. مخصوصا آگهی مربوط به کچلی و کاشت مو. بعضیها به عکسهای اینچنینی حساسیت دارند. به خاطر فوبیای اینگونه تصاویر وارد سایتتون نمی شویم. توی پایین هر خبرتون هم میاد، ول کن هم نیست. خودتون حالتون بد نمی شه وقتی می بینین واقعا؟
موقع لباس پرو کردن زمان خرید عید مواظب باشید خودش میتواند عامل انتشار ویروس باشد.چون موقع پوشیدن لباس یقه اکثرا با بینی و دهان تماس پیدا میکند

خصوصا اینکه در زمان خرید عید به دلیل شلوغی , فاصله بین پرو کردن یک لباس مشخص توسط افراد مختلف زیاد میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
ببخشید منظورم این بود فاصله زمانی بین دو پرو کم میشه.و احتمال انتقال زیاد میشه
اینقدر این ویروس منتشر شده که ایرانی هایی که از ایران خارج شدند مبتلا تشخیص داده شدند یکی در کانادا یکی لبنان دو تا امارات.چون اونجا مثل اینا سرسری کنترل نمی کنن


الان خیلی از اینهایی که ما فکر می کنیم مشکل ندارن اگه برن اونور چک بدن مبتلا تشخیص داده میشن.اما در ایران فقط گذشت زمان مبتلا ها رو مشخص میکنه
تابناك جان قم را قرنطينه كنيد . داره با سرعت زيادي مردم رو درگير مي كنه . بيشترشون از قم امدن . رودربايستي رو بذاريد كنار .
من تنگی نفس و سرفه دارم میشه بگید من سرما خوردگی دارم یا خدا نکره کرونا جوابم و بدین ممنون میشم خدا نکنه کرونا نباشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار