بازدید 12938
زدن فرهنگ با پوشش حساب‌کشی از سلبریتی‌ها؛

نشرها و رسانه‌ها، نخستین قربانیان حذف معافیت مالیاتی

متاسفانه برای زدن اهالی فرهنگ، معافیت مالی فرهنگی به معافیت سلبریتی‌ها منسوب شد و با جوسازی، چند ده نفر که درآمد بالایی در حوزه فرهنگ دارند را به عنوان نماینده کل فرهنگ و منتفعین از این قانون در نظر گرفتند و ده‌ها هزار هنرمند، نویسنده، خبرنگار و... که با این قانون دچار آسیب می‌شوند، نادیده گرفته شدند.
کد خبر: ۹۵۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 16 February 2020

انتشارات و رسانه‌ها نخستین قربانیان حذف معافیت مالیاتی

با حذف معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر، پیش بینی می‌شود، نشر‌ها و رسانه‌ها نخستین عرصه‌هایی باشند که با فشار مضاعف مواجه شوند و دور از انتظار نیست که در سال آینده شمار رسانه‌ها و انتشارات فعال به شکل محسوسی کاهش یابد. این در حالی است که عرصه فرهنگ به عنوان یک عرصه ورشکسته اقتصادی، با حذف این معافیت مالیاتی، آورده جدی برای دولت نخواهد داشت و درآمد حاصل از این حوزه، شاید به اندازه یک کارخانه نیز نشود.

به گزارش «تابناک»؛ لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی در شرایطی سراغ اهالی فرهنگ از جمله اهالی رسانه آمده و قصد دارد معافیت مالیات این حوزه را بردارد که وضعیت اقتصادی فرهنگ در این سال‌ها، نه تنها تغییری نکرده که بدتر از قبل شده و فعالیت در این عرصه همچنان سودده و دارای بازدهی بالای اقتصادی نیست و از این منظر، تلاش برای کسب درآمد دولت از این حوزه، عملاً به منزله بریدن سر اهالی فعالان فرهنگی از جمله اهالی مطبوعات است.

معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به سختی و برای ایجاد «امکان» فعالیت‌های فرهنگی و هنری فراهم شد. نهاد‌های متولی در ابتدا به سختی با اعمال این ممیزی موافقت می‌کردند؛ اما در نهایت این اتفاق رخ داد و این معافیت ذیل ماده ۱۳۹ قانون مالیاتی لحاظ شد. اکنون با توجه به رویکرد دولت به بودجه‌بندی با حذف نفت، تمرکز بر دریافت مالیات افزایش یافته و قرار است هم بر شمول اخذ مالیات به شکل محسوسی افزوده و هم بسیاری از معافیت‌های مالی لغو شود. از جمله معافیت‌های مالیاتی که قرار است، لغو شود، معافیت‌های مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر از جمله مطبوعات است.

در جزییات پیش نویس تازه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: «درآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، تا سقف یک میلیارد ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف هستند. این بند جایگزین متن بند "ل" ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود.»

در «لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» ظاهراً نامی از فرهنگ و هنر نیامده بود، اما در صفحه ۲۶ این لایحه و در بند ۷۹ آمده است: «بند‌های (الف)، (ب)، (ز) و (ل) ماده ۱۳۹ حذف می‌شوند.» و این به منزله حذف بخش اعظمی از معافیت‌های مالیاتی فرهنگی و هنری از حمله مطبوعات، سینما، فعالیت‌های مذهبی و حتی کمک به نهاد‌های امدادی و آموزشی نظیر هلال احمر است.

الف) موقوفات، نذورات، پذیره، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آستانه‌حضرت معصومه (س)، آستان حضرت احمد ابن موسی (ع) «شاه چراغ»، آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه از پرداخت مالیات معاف است. تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد.

ب) کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از پرداخت مالیات معاف است.

ز- درآمد اشخاص از محل وجوه بریه ولی فقیه، خمس و زکات از پرداخت مالیات معاف است.

ل- فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذی‌ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است.

این حذف معافیت واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌هایی جداگانه به معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد. پس از این اتفاق، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در اقدامی منطقی و در راستای مصالح ملی، «ظاهراً» درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را جامه عمل پوشاند و تاکید کرد تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از معافیت صد در صدی برخوردار خواهند بود.

با این حال در روز‌های اخیر مشخص شده چنین مساله‌ای در عمل رخ نداده و در متن تازه پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تاکید شده است: «درآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، تا سقف یک میلیارد ریال (صد میلیون تومان) در هر سال از پرداخت مالیات معاف هستند. این بند جایگزین متن بند "ل" ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود.»

ظاهراً معافیت مالیاتی در سایر بند‌ها برقرار است و فقط انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری باید مالیات پرداخت کنند؛ عرصه‌هایی ترن اور محدودی دارند و شاید کل گردش مالی‌شان به اندازه یک کارخانه یک مجموعه صنعتی نباشد، اما زنجیره انسانی بسیار عظیمی را در برمی‌گیرد. این رویکرد بی‌رحمانه در قبال حوزه فرهنگ، ضربه جدی در سال آینده به فعالیت‌های فرهنگی خواهد زد و دور از انتظار نیست که طیف تازه‌ای از فعالیت‌های عرصه کتاب محدود یا تعطیل شود و سرنوشت مشابهی نیز در انتظار گروه دیگری از مطبوعات ایران باشد.

برای هر ناظر منصفی واضح است که اغلب فعالیت‌های فرهنگی فاقد سوددهی بالا هستند و به سختی سرپا مانده‌اند. متاسفانه برای زدن اهالی فرهنگ، معافیت مالی فرهنگی به معافیت سلبریتی‌ها منسوب شد و با جوسازی، چند ده نفر که درآمد بالایی در حوزه فرهنگ دارند را به عنوان نماینده کل فرهنگ و منتفعین از این قانون در نظر گرفتند و ده‌ها هزار هنرمند، نویسنده، خبرنگار و... که با این قانون دچار آسیب می‌شوند، نادیده گرفته شدند. این ضربه سختی از سوی دولت مستقر به اهالی فرهنگ خواهد بود که بی‌شک تبعات خاص خود را در پی خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
جای تاسف است که دوستان با کارهایی که کردند درامد نفت را از بین بردند و برای جبرانش آمده اند سراغ جیب مردم و بخصوص انتشاراتی ها ومطبوعات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
باجی که از سوبسید کاغذ گرفتن معادل دهسال کارکردن ما ادم های عادیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
دوستان دیگه کی هستند؟ ظریف که همه جور امتیازی داد دیگه
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
مفت خور

قرار نیست پول نفت رو بگیری خرج سفرهای خارحجیت کنی
پول نفت برای کارهای عمرانی

حقوق کارمندها از مالیات باید دربیاد دو واحد اقتصاد

پاس کن این چیزها رو میفهمی
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
اولا که معافیت مالیاتی یعنی فساد، باید برای همه مالیات تعیین بشه حتی اگر یک درصد تعیین بشه، دوما برای اهالی فرهنگ تا صد میلیون تومان معاف شده که تقریبا سه برابر حد نصاب کارمندان هست.
تازه میشید مثل کارمندا و کارگرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
فرق فعالیت های فرهنگی با بقه در این است که دولت نطارت شدیدی در این امور داره و فعال فرهنگی نمی تونه مانند بقیه مشاغل با نشر محتوا درآمد داشته باشه و فقط محتوای تایید شده را می توان نشر داد لذا درآمدی
نمی مونه لذا دولت های قبل مابه ازای آن محدودیت ها معافیت داده اند
کدام ناشری 100 میلیون درآمد اعلام می کند. که ناراحت شده اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بهتره به جای تمکرکز رو بالا بردن مالیات همدیگه تمرکزمون روی اتین باشه که مالیات کم بشه نه اینکه بگیم من مالیات میدم پس همه چیز باید مالیاتی بشه اینکه شما هم داری مالیات میدی هم درست نیست رویکرد ما نباتید تشیق دولت به مالیات گرفتن از همدیگه باشه اونم مالیاتی که معلوم نیست صرف کیا میشه
قانون تا سقف مشخصی از درامد رو معاف از مالیات کرده پس الکی نگین از قشر ضعیف مالیات می گیرن چرا رانند تاکسی و اسنپ وکارگر مالیات بدن اینها ندن؟ چه فرقی با دیگر اقشار جامعه دارن؟
معافیت مالیاتی یک جور باجه که از دولت خبر منفی نگین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
به نظر من مطبوعات نباید مالیات بدهند که بتونن رشد کنن همه ما در حال دادن مالیات ارزش افزوده و مالیات تورم هستیم
اولا که قانون تا سقف مشخصی از درامد رو معاف از مالیات کرده پس الکی نگین از ما قشر ضعیف مالیات می گیرن مگه الباقی جامعه میلیاردر هستن
؟
جدیدا از رانندها با اسم عوارض شهرداری مالیات می گیرن شماها چرا ندین؟
کم از یارانه کاغذ منتفع شدید ؟ الان غر میزنید؟
همه از یک حد بیشتر که درامد دارن باید مالیات بدن.
همه از یک حد بیشتر که درامد دارن باید مالیات بدن.
الان تعاونی ها ،مدراس غیر انتفاعی ودانشگاها وباشگاه‌ها و مؤسسات ورزشی مالیات نمیدن؟چرا؟؟؟؟کسی نیست بگه مثلا درامد تا دومیلیارد معاف ازمالیات بیشتر از اون حد درامدتون رو مالیاتش رو باید بدید؟؟
برای تابناک متاسفم.از دایره حق بیرون رفته.
همه باید مالیات بدن و نوع شغل دلیلی نمیشه که از دادن مالیات استنکاف کرد.
عادلانه این است افرادی که زیر مثلا سه تا 5 میلیون حقوق و درامد دارن از مالیات معاف بشن وکسی بیشتر از این رقم درامد داشت به صورت پلکانی مالیات بده
این مقاله نمونه فشار برای تغییر قوانین به نفع گروهی خاصه
اگه مالیات از افراد گرفته میشه باید از همه گرفته بشه تا همه فعالیت ها کاملا مستقل و رقابتی باشه, اگه مسئله درامد مطرح هست باید بدون حمایت باشه و اگه اقتصادی نیست لابد مردم نیازی به اون ندارن پس چرا معاف, اگه این نوع حمایتها حذف میشه حالا فقط فعالیتهای سالم مونده بودند
الان شما یک مجری دسته چهارم رو دعوت کن مراسم زیر یک میلیون نمیگیرن موندم اینی که شما می گید وضع کارهای فرهنگی خوب نیست کجاست؟ اگر کسی وضعش خوب نباشه که الانم مالیات نمیده ونخواهد داد الان کسی زیر دوهفتصد درامد داشته باشه اصلان مالیات نمیده
همین الان کسی زیر دو میلیون و هفتصد درامد داشته باشه اصلان مالیات نمیده.پس چرا انقدر دست وپا میزنین
الان کسی زیر دو میلیون هفتصد درامد داشته باشه اصلان مالیات نمیده
فکر می کنم اکثر مردم به این موضوع اعتقاد داشته باشند که سلبریتی ها و انتشارات کنکوری باید مالیات بدهند.
خون شما رنگین تر از کارگر و کارمنده؟
معافیت مالیاتی سقف داره اگر درآمدتون کمتر باشه مالیات نمیدین بیشتر باشه باید بدین مثل بقیه اقشاری که نه تریبون رسانه ها رو دارن نه برای کسی مهم هستن چون صداشون به جایی نمی رسه
معافیت مطلق مالیاتی ظلم مسلمه و باید حذف شه و برای همه باید با یک معیار سنجیده بشه
به جای اینکه از عدالت حمایت کنید مظلوم نمایی می کنید
با کاهش روزنامه های بی محتوایی که چاپ می شود مردم برای اسبابکشی و پاک کردن شیشه دچار مشکل می شوند.
می‌خوام از تابناک مالیات بگیرن کل صفحه رو تبلیغات گذاشته‌اند با موبایل اصلا نمیشه چیزی دید. خخخخخخخ
بنده کاملا موافق اخذ مالیات از هنرمندان و اهالی رسانه با حقوق بالا هستم.
مگه خون اینها از خون مردم رنگین تره.
درامد، درامده دیگه
همه باید متناسب با حقوقی و درآمدی که دارند مالیات بدن.اونی که درآمدش کمتر کمتر میده اونیم که درآمدش بیشتره بیشتر بده.
این ربطی به شغل افراد نداره چون فرهنگی هستند نباید مالیات بدن؟
وقتی من کارگر با حقوق ۱۴۵۰ هزار تومانی فیش نگرفته مالیات کم می شه چرا نباید از این افراو مالیات گرفت بیخود خبرنگار خبرنگار نکن کم در امد ندارند
دارند بسمت نشرالکترونیکی سوق داده میشوند
وقتی ناشر یارانه کاغذ و میگیره صدتا تشویق میشه باز محصولش گران است نه باکیفیت ایده ال خب لااقل مالیات بده
جانم هنه بابد مالیات بدن. همه کارگر... بازاری... دکتر... هنرمند
خوب است اما کافی نیست :

پزشکان
بساز بفروش ها
دلالان
واردکنندگان کالا
خودروسازان بنجولساز
آستان قدسی ها
...
...
...
.
بیش از چهل سال است که کس و هر گروهی باذعنوان برای خود رانت میتراشند. چه کسی گفته خون اهل هنر و نشر از خون کارگر و کارمند و کاسب جز و کشاورز رنگین تر است
بچه هیات علمی اگر خنگ نباشد بهترین دانشگاه و رشته قبول میشود. تبعیض برای چیست
اگر مالیات واجب است باید همه احاد مملکت مالیت بدهند
ارزش یک رفتگر شهرداری در سلامت احاد جامعه کمتر از پزشکان نیست
و قس علی هذا
چی شده جیغتون در اومده

میلیاردی در میاوردی مالیات نمیدادی باهاش میرفتی سفرهای خارجی اخرین مدل ماشین زیر پاتون بوده

حالا که باید مثل کارگرا و کارمندها مالیات بدید نارحتی ! ناراحت باش دوران بریز و بپاشتون تموم شده ژیگولی ها!
من ک مشکلی نمی بینم. تا 100 میلیون تومان سود خالص معاف از مالیات می باشد. مابقی رو هم که 10 درصد مالیات می گیرند و تمام. مشکلی نیست.
البته فشار که میاد. بجای چندین هفته در اروپا مجبورا کمتر اطراق کنند
سودی که از تبلیغات و غیره به صورت مخفی اخذ میکنید به کنار....دقیقا چکار مفیدی انجام میدهید.ما تنام تلاش خودمان را میکنیم تا بابت هر تبلیغی که میگیرید اولا سقف و فاکتور داشته باشد و چنانچه مبلغ مازاد اخذ کنید کلاهبرداری محسوب میشود و اشخاص می توانند در دادسرا و تعزیرات برای سایت اعلام چرم کنند ...شاید رسانه ها به سر عقل بیایند و به وجدان انسانی و اخلاقی بازگردند
یادتونه چه قشقرقی در مورد مالیات پزشکان راه انداختید شما روزنامه نگارها
انها هم دقیقا 5% جامعه اشون درامد بالا دارند و بقیه در حد نرمال
تا پیهش به تنتون خورد ، دم از 5% میزنید ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر