بازدید 2803
۱
عبدالناصر همتی:

نقش عمده افزایش خالص ذخایر ارزی کشور در رشد نقدینگی/ بانک مرکزی در مهار نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است

رئیس کل بانک مرکزی با انتشار پیامی در فضای مجازی با اشاره به رشد نقدینگی در کشور نوشت: در تحلیل آمار متغیرهای پولی، باید به کاهش شدید اضافه برداشت بانک‌ها، کنترل مؤثر سود بانکی و در بعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود.
کد خبر: ۹۵۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 15 February 2020

نقش عمده افزایش خالص ذخایر ارزی کشور در رشد نقدینگی/ بانک مرکزی در مهار نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است

رئیس کل بانک مرکزی نوشت: افزوده شدن خالص ذخایر ارزی کشور نقشی عمده در رشد نقدینگی داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «عبدالناصر همتی» عصر امروز (شنبه) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: آمارهای رشد نقدینگی باید با توجه به روندهای بلند مدت متغیرهای پولی کشور تحلیل شود، بطوری که رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی ۵۰ ساله کشور که ۲۵ درصد بود، بیشتر است.

وی اضافه کرد: افزوده شدن خالص ذخایر ارزی کشور نقش عمده‌ای در این رشد داشته است؛ همزمان باید دقت شود که شرایط نسبتا مساعد، زمینه شروع رشد اقتصادی غیر نفتی و کاهش فشار تورمی را ایجاد کرده است. در ضمن، به هنگام شوک شدید هزینه‌ای و افزایش اندازه اسمی اقتصاد، تلاش برای کنترل بیشتر رشد کمیت‌های پولی، رکود را تعمیق می‌کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در تحلیل آمار متغیرهای پولی، باید به کاهش شدید اضافه برداشت بانک‌ها، کنترل مؤثر سود بانکی و در بعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود.

همتی اظهار داشت: با وجود فشار تحریمی حداکثری، پیش‌بینی‌های بدبینانه از طوفان تورم و رشد افسار گسیخته نرخ ارز، بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در کنار تاب‌آوری بی نظیر ملت ایران در مقابل فشارهای گوناگون آمریکا، در کنترل متغیرهای پولی و ارزی نیز، با وجود شرایط سخت تحریمی، توفیق‌های خوبی حاصل شده است. 

وی اضافه کرد: مبارزه با سفته بازی و پولشویی وکنترل جریان ریال و مهار التهاب‌های ارزی از طریق مدیریت علمی بازار، رشد صرفا ۵ درصدی نرخ ارز در بازار آزاد، نسبت به ابتدای سال و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار ارز و روند کاهنده تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی غیر نفتی، نمونه هایی از این توفیق‌ها است.

همتی اظهار داشت: همزمان با اقدامات انجام گرفته، اجرای عملیات بازار باز و تغییر چارچوب سیاست گذاری پولی به سمت مهار تورم و اصلاح ترازنامه بانکها، در حال انجام است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اقای همتی شمارابه خدا به فریاد مردم محروم برسید قیمت مسکن لجام گسیخته است وسر به فلک گذاشته واز زمانیکه دستوری نرخ سود بانکی را کاهش دادید مسکن قیمت ان سربه فلک گذاشت به علم اقتصاد احترام بگذارید ونرخ سود بانکی را افزایش دهید تا موضوع تورم مسکن که با دستور غیرعلمی کاهش نرخ سودبانکی به وقوع پیوست مرتفع گردد من دکترای اقتصاد دارم درحیرتم چرا لجاجت؟!؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل