بازدید 8107

هشدار بانک تجارت در خصوص تسلط سفته بازان در لیزینگ ایرانیان

بانک تجارت در خصوص نوسانات قیمتی در نماد لیزینگ ایرانیان شفاف سازی کرد.
کد خبر: ۹۵۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 12 February 2020

به گزارش بورس تابناک، این بانک در خصوص واگذاري بخشي از سهام شركت ليزينگ ايران(اصلاحيه) چنین توضیح داده که بانک تجارت در ابتدای سال 1398 مالک تعداد 242.684.082 سهم شرکت لیزینگ ایران (ولیز) معادل 44‏/40 درصد کل سهام آن شرکت بوده که با‌ توجه به فعالیت سفته‌بازان بر سهام موصوف و افزایش حبابی قیمت، این بانک با هدف کنترل قیمت سهم در مقاطع مختلف اقدام نموده است.(جدول شماره 1 فايل پيوست)
در پی توقیف سهام پرتفوی بورسی بانک در مهرماه سال جاری از سوی سازمان امور مالیاتی کشور(که بدون هرگونه اطلاع قبلی صورت پذیرفت)، عملاً این بانک هیچگونه کنترلی بر سهام مذکور نداشت و فعالیت سفته‌بازان نیز با علم به این موضوع تشدید شد، به طوری که با تبلیغات واهی در گروه‌های مجازی، موجبات افزایش بی‌رویه و حبابی سهم را فراهم نمودند.
متعاقباً با رفع توقیف پرتفوی بورسی، این بانک با هدف مدیریت و کنترل قیمت سهم و پیشگیری از متضرر شدن سهامداران خرد، نسبت به عرضه سهام به شرح جدول شماره (2) (فايل پيوست)اقدام نمود. با عنایت به مراتب فوق و براساس جداول شماره (1) و (2)، این بانک در سال جاری تا تاریخ 19‏‏/11‏‏/1398، تعداد 141.139.747 سهم (معادل 52‏/23 درصد از کل سهام) شرکت لیزینگ ایران را واگذار کرده است.
لذا در پایان تاریخ معاملاتی 19‏‏/11‏‏/1398، بانک تجارت مالک تعداد 101.544.335 سهم (معادل 92‏/16 درصد کل سهام) شرکت مذکور بوده است. بانک تجارت با هشدار نسبت به حبابی بودن قیمت لیزینگ ایرانیان که در حال حاضر در قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن در حال معامله است که با ادامه روند رشد حبابی قیمت سهم و رسیدن به اهداف قیمتی مدنظر سفته‌بازان، طبیعتاً خروج سفته بازان پس از کسب انتفاع مورد نظر و انتقال سهام در قیمت‌های بالاتر از ارزش ذاتی به سهامداران خرد (که به امید کسب سود اقدام به خرید سهام موصوف نموده‌اند) محتمل بوده و این امر صرفاً منجر به ضرر و زیان آن ها خواهد شد. ‏‏
در خصوص نامه شماره 1412993‏‏/98‏‏/18 مورخ 15‏‏/10‏‏/1398 این بانک، به استحضار می‌رساند؛ نامه مذکور درخواست رفع توقیف سهام پرتفوی متعلق به این بانک از معاون محترم امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود، لیکن هدف از ارسال رونوشت به رییس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، مطلع نمودن ایشان از وضعیت حبابی قیمت سهام شرکت لیزینگ ایران و عدم توانایی این بانک در کنترل قیمت به واسطه توقیف سهام موصوف بوده است.
ضمن اینکه اعلام شود در صورت رفع توقیف سهام یادشده، به منظور کنترل قیمت سهم نسبت به عرضه آن اقدام خواهد شد.. نکته حائز اهمیت دیگر آن که شرکت لیزینگ ایران یکی از شرکت های ابزاری بانک بوده و این بانک هیچگونه الزام و برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای واگذاری آن نداشته است، لذا افشای آن در گزارش تفسیری بانک موضوعیت ندارد.
مضافاً اینکه حجم عرضه‌ در روزهای مختلف با هدف کنترل قیمت و متناسب با حجم تقاضای بازار در هر روز صورت گرفته است. خاطر نشان می‌سازد با ادامه رشد بی‌ضابطه قیمت سهم در بازار، عرضه‌ سهام مذکور صرفاً با هدف مدیریت سهم در دستور کار این بانک قرار دارد.
3‏‏- شایان ذکر است توقیف کلیه سهام پرتفوی بورسی بانک بدون هرگونه اطلاع قبلی از سوی سازمان امورمالیاتی کشور صورت پذیرفت که تاریخ تقریبی آن مهرماه سال جاری بوده و رفع توقیف سهام نیز بدون اطلاع‌رسانی قبلی سازمان مذکور در تاریخ 28‏‏/11‏‏/1398 صورت گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی