بازدید 7720
۷

نگران فرار مغزهای پزشکی نیستیم

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی با اشاره به اهمیت جلوگیری از فرار مغزها در کشور برای رسیدن به مرجعیت علمی گفت: به دلیل تولیدات رشته پزشکی، نگران فرار مغزها در این بخش نیستیم.
کد خبر: ۹۵۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ 06 February 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی روز پنجشنبه در پنجمین همایش مرجعیت علمی با موضوع پزشکی قانونی در مسیر مرجعیت علمی در دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود: افزود: عمده مشکل ما در مرجعیت علمی این است که پژوهش ها تبدیل به پتنت (ثبت اختراع) نمی شود و کاربردی نیست. یکی دیگر از مشکلات مرجعیت علمی، ضعف همکاری های بین رشته ای است.

وی از عدالت آموزشی به عنوان یکی دیگر از موانع در مرجعیت علمی نام برد و گفت:‌با طرح های مختلفی مانند طرح تحول سلامت و طرح تحول آموزشی روبرو هستیم اما این طرح ها هنگامی می توانند اجرا شوند که عدالت آموزشی محقق شود درغیراینصورت در حد «اسم» باقی خواهند ماند.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی افزود: برای تحقق عدالت آموزشی قوانین و تسهیلات باید برای همه یکسان باشد؛ باید برای تمام دانشجویان در کشور محیط رشد فراهم شود؛ امکان دارد ابن سیناهای زیادی در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشند که نتوانسته ایم آنها را رشد دهیم.

نقاط قوت ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی

عین اللهی با اشاره به مرجعیت دینی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان علاوه بر مرجعیت دینی، استراتژیست و سیاست گذار کلان هستند که ایران را رهبری می کنند و ایران را به سمت مرجعیت علمی رهنمون هستند.

وی با برشمردن نقاط قوت ایران برای رسیدن به مرجعیت علمی افزود: سابقه تمدن اسلامی و ایرانی و تاکید اسلام بر فراگیری علم از این نقاط قوت هستند. متوسط هوش ایرانیان بالاتر از استاندارد جهانی است وعلاوه برآن منابع طبیعی، تجربه خودکفایی و روحیه جهادی و انقلابی برای رسیدن به مرجعیت علمی داریم.

عین اللهی ادامه داد: رشد علمی ایران ۱۱ برابر رشد متوسط در دنیا است و سریع ترین رشد علم در جهان را دارد.

وی با اشاره به سیاست کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: این سیاست ها سندی است که می تواند ایران را به تولید علم و توسعه علوم پایه برساند.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در مرجعیت علمی، علوم پایه و تلفیق آن با علوم بالینی است؛ ارتقای علوم پایه می تواند ما را به مرجعیت برساند؛ برای اینکه به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم اولین قدم آن عمل به قرآن است.

عین اللهی از ردپای ژن های خوب در عرصه پژوهش خبر داد و گفت: به رغم اینکه در عرصه پژوهش بودجه وجود دارد اما این بودجه عادلانه تقسیم نمی‌شود به طوری‌ که ۳۰ درصد بودجه پژوهش به دو یا سه نفر اختصاص می‌یابد. مشاهده شده رئیس یکی از مراکز تحقیقاتی ۲۰ مقاله پژوهشی را با بودجه پژوهشی به نام فرزند خود ثبت کرده بود که این مقالات به درد هم نمی خورد.

وی ادامه داد: نابرابری آموزشی فقط مختص ایران نیست و در آمریکا و انگلیس هم وجود دارد اما به اندازه ما نیست؛ برای مرجعیت علمی باید شرایطی فراهم شود که در کل کشور امکان بروز استعدادها وجود داشته باشد.

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی گفت: استادان دانشگاه ها اغلب از مناطق محروم هستند اما به جای اینکه در دانشگاه های مناطق خود بمانند به دانشگاه های خاص می آیند؛ یک از قدم های مهم در مرجعیت علمی این است که محرومیت زدایی کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: برای اینکه در آموزش پزشکی به مرجعیت علمی برسیم باید کوریکولوم (برنامه) های آموزشی اصلاح شود و پزشکی قانونی را به عنوان دانشگاه ببینیم و تمام کارها در دانشگاه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۷
نباید هم نگران باشیم چون اولا پزشکی ایران رو خوشبختانه هیچ جا قبول نداره ثانیا اینجا درآمدشون 7 برابر آلمانه و مالیات هم که هیچی نمیدن ولی تو کشورهای اروپایی هفتاد درصد مالیات میگیرن ازشون.
اولا تا پذیرش پزشکی همچنان محدود باشد و پزشکان موجود فقط به طبابت بپردازند فرار مغز های پزشکی نخواهیم داشت
چون میزان درآمد پزشکان در ایران از بیشتر جاهای دنیا به ویژه کشورهای اروپا و امریکا و عرب است.
ثانیا در حال حاضر پزشکی که کار پژوهشی کند خیلی کم داریم. اکثرا کار از دانشجویان و به اسم پزشکان(آن هایی که استاد دانشگاه هستند) ثبت می شود.
شما نگران چی هستین که نگران فرار مغز باشین؟
شما جز خودتون میزتون و قدرتتون توی همه زمینه های شخصی نگران هیچی نیستین لازم به گفتنش نیست
مریم میزاخانی هم برای همین رفته بود خارج چون امثال شما نگران نیستید .
تعداد ویزیت در روز رو محدود کنید به حداکثر ۱۰ نفر،
برای پزشکها اجبار برای کار تحقیقاتی قرار بدید
تعداد دانشجوهای پزشکی رو هم زیاد کنید.

اونوقت شاید فراری انجام بشه.
مغز های پزشکی؟!! بفرمایید مغزهای پول درآوردن از پزشکی!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل