بازدید 3593
۳

طرح ساماندهی آموزش عالی نهایی شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی نهایی شده، آماده اجراست و از اوایل سال ۹۹ برای اجرا ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۹۵۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 04 February 2020

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی نهایی شده، آماده اجراست و از اوایل سال ۹۹ برای اجرا ابلاغ می‌شود.

به گزارش تابناک، منصور غلامی صبح امروز در «اجلاس سراسری رؤسای دانشکده و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای» که در دانشکده دخترانه شریعتی برگزار شد، با مرور آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد محدودی از دانشگاه‌ها فعال بودند که با تحولات انقلاب اسلامی، از نظر جمعیت نیز با کاهش روبرو شده بودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از آغاز انقلاب اسلامی، حوزه آموزش عالی با تکلیف جدی تقویت آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی مواجه بود. بر این اساس، دانشگاه‌های کشور در دهه اول پس از پیروزی انقلاب، بیشتر نیازهای تخصصی و کارشناسی کشور را با تربیت نیروی تحصیل‌کرده تأمین کردند. همچنین در دهه دوم انقلاب، در سطوح ارشد و دکتری، پست‌های ارشد و تخصصی را تأمین کردند.

غلامی تأکید کرد: امروز بدون نیاز به تحصیل‌کرده خارج، همه نیازهای تخصصی و علمی و فنی را تأمین کرده‌ایم البته طبیعی است که ارتباطات علمی با دنیا ضروری است اما دانشگاه‌های ما وظیفه خود را در این حوزه به شکل کامل انجام داده‌اند.

وی بیان کرد: مراکز علمی در حوزه تحقیقات و پژوهش نیز عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند به طوری که ظرفیت تحقیقات ما بسیار بالا رفته است و کشور ما به جایگاه علمی بسیار خوبی در بین کشورهای دنیا دست یافته که امیدواریم در سال ۲۰۲۰ این جایگاه بهتر شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در اواخر دهه سوم پس از پیروزی انقلاب، حرکت دیگری در مجموعه علمی انجام شد، رشد علمی و تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای به‌کارگیری در سطح جامعه استفاده شد به طوری که در حال حاضر ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال بوده و از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌شود. فرآیند انتقال دانش به سطح جامعه و اثرگذاری آن در توسعه و تبدیل دانش به ثروت پیگیری می‌شود.

غلامی در ادامه سخنان خود به آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: در سطح کشور دو دانشگاه مهارتی جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای فعال هستند. دانشگاه جامع علمی کاربردی خوشبختانه طی دو سال گذشته از حوزه نظری، منفک و به سمت تربیت نیروی انسانی در جوار بخش صنعتی و کاربردی منتقل شده و فعالیت بسیار خوبی دارد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز از زیر نظام‌های آموزش عالی بوده که در بیشتر نقاط کشور آموزشکده داشته و به تربیت نیروی مهارتی مشغول است. گزارش‌های ارائه شده و سوابق علمی نشان می‌دهد که این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر عملکرد موفقی داشته است. ما امیدواریم نیروی آموزش‌دیده در بخش مهارتی، زمینه‌ساز اشتغال مبتنی بر دانش و فناوری باشد.

به گفته وی، در حال حاضر باید آموزش‌های استاندارد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، هدف باشد که این آموزش‌های استاندارد به سمت استانداردهای بین‌المللی هدایت شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود، به طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این طرح که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، در حال پیگیری است. آموزش عالی در دوره‌ای از نظر کمی بسیار رشد داشته که بیش از نیاز کشور بوده، قرار است این ظرفیت‌ها در ساماندهی که انجام می‌شود، هدفمند شده، کیفیت تربیت نیروی انسانی افزایش یافته و مأموریت‌گرا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح ساماندهی آموزش عالی، نهایی شده و آماده اجراست و از اوایل سال ۹۹ برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این طرح آن است که واحدهای آموزش عالی در استان‌ها به شکل شبکه علمی فعالیت خواهند کرد و تک‌تک واحدها در این شبکه دارای جایگاه بوده و یک دانشگاه بزرگ به عنوان مرکزیت، این شبکه را مدیریت می‌کند.

غلامی تأکید کرد: بهتر است واحدهای کوچک آموزش عالی باید برای خود مأموریت تعریف کنند. مراکز مهارتی مأموریت مشخصی دارند و با اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی، از اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری می‌شود و دانش‌آموختگان دارای کیفیت بیشتری می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
طرح آمایش آموزش عالی کلاه گشادی است که برای خالی کردن جیب مردم دوخته شده است!!!
طرح آمایش آموزش عالی کلاه گشادی است که برای خالی کردن جیب مردم دوخته شده است!!!
به دلیل کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد و پیام نور باید واحدهای دانشگاه دولتی شهرستانها تجمیع شوند که ظرفیت آنها محدود شود و دانشجویان مجبور شوند به دانشگاه آزاد و پیام نور بروند.
اگه راست میگید ریگی به کفشتون نیست چرا در سند آمایش عالی به دنبال تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد و پیامنور که دانشجویی ندارن نیستید؟!
شما به جای فکر کردن به افزایش کیفیت دانش آموختگان جدید فکری به حال این همه دانش آموخته بیکار کنید که بدون هیچ نیاز سنجی 30 سال عمرشون رو به هدر دادین و بعد سی چهل سال زندگی هنوز اندر خم یه کوچه هستند (نه شغلی نه بیمه ای نه حمایتی). کیفیت دانش آموختگان جدید پیشکشتون!! مگه دانش آموخته با کیفیت جایگاهی براش تعریف شده که دلشون با این شعارها خوش کنیم؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل