بازدید 3218
۱
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

تمام مجموعه‌های اقتصادی باید مالیات پرداخت کنند/ بیشترین سود به سپرده، در ایران پرداخت می‌شود/ تراکنش­‌های مالی باید مالیات داشته باشد

علی وقف­چی با بیان اینکه بحث یارانه کالا‌های اساسی در بودجه ۹۹ باید حذف شود گفت: این یارانه برای محرومین قابل استفاده نیست؛ بلکه به کسانی تعلق می­گیرد که از نظر درآمد هم بهره­ مندی بیشتری دارند؛ بنابراین یارانه را به صورت غیرمستقیم، بیشتر دریافت می­کنند.
کد خبر: ۹۵۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 03 February 2020

تابناک اقتصادیوقف­چی با اشاره به لزوم حذف یارانه کالاهای اساسی گفت: این یارانه براساس عدالت توزیع نمی­شود زیرا افراد با درآمد بالاتر از آن به صورت غیرمستقیم بیشتر بهره­مند می­شوند.

علی وقف­چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی گفت: در شرایط کنونی که افرادی با وضعیت نه چندان خوب مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مالیات می ­پردازند باید از اشخاصی که وضعیت مالی مناسبی دارند هم مالیات اخذ شود.

وی افزود: تلاش ما باید این باشد که سپرده ­ها از بانک­ ها خارج و در مسیر توسعه اقتصادی هزینه شود اما ممکن است عده ­ای پول خود را در حوزه ارز، سکه و طلا سرمایه­ گذاری کنند و یا اینکه پول را به خارج از کشور ببرند. اما احتمال خروج سرمایه از کشور کم است. زیرا بیشترین سود به سپرده در ایران پرداخت می شود و حتی افرادی که در خارج کشور هستند در ایران سرمایه­ گذاری می­ کنند. لذا تلاش می­شود با ایجاد مشوق­ هایی سپرده­ ها را به سمت تولید ببریم.

نماینده مردم زنجان تصریح کرد: برای مثال به مردم اعلام کنیم دولت با ارائه زمین، آب، برق و گاز رایگان به مدت چند سال، شرایطی برای تولید و سرمایه­ گذاری ایجاد کرده است. با این کار مردم به جای سپرده گذاری در بانک، پولشان را وارد این حوزه می­ کنند. از دید من مردم از این طرح استقبال می ­کنند اما چون ما تاکنون سوء مدیریت داشته­ ایم، مردم ناچار شده ­اند پولشان را در بانک نگه­داری کنند.

وقف­چی تاکید کرد: خروجی تکرار حدود 100 ساله بودجه ­نویسی با شرایط موجود، چالش­ های بزرگی بود که امروز هم پیش رو داریم. پس باید رویکرد را تغییر بدهیم. قدم­ های این انقلاب اقتصادی می ­تواند بر محور عدالت باشد. متأسفانه نزدیک به یک قرن است ما بیت ­المال را به جای اینکه بر اساس سرانه جمعیتی توزیع کنیم، بر اساس میزان برخورداری توزیع کرده­ ایم. این پایه خیلی از چالش­ های پیش روی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه بحث یارانه کالاهای اساسی در بودجه 99 باید حذف شود گفت: این یارانه برای محرومین قابل استفاده نیست؛ بلکه به کسانی تعلق می­گیرد که از نظر درآمد هم بهره­ مندی بیشتری دارند. بنابراین یارانه را به صورت غیرمستقیم، بیشتر دریافت می­کنند.

ما انتظار داریم دوستان ما رویکرد را تغییر بدهند. ضرورت دارد منابع جدیدی را برای بحث یارانه­ ها تعریف کنیم. به عنوان مثال جرایم راهنمایی رانندگی را افزایش دهیم. برای شغل دوم، سوم، چهارم اگر واقعاً وجود دارد، مالیات تعیین کنیم مشروط بر اینکه حداقل معیشت افراد تأمین شود. برای تراکنش­ های مالی باید مالیات یا به نوعی عوارض داشته باشیم و از همه مهمتر، شفافیت مالیاتی را در سرلوحه خودمان قرار بدهیم. مجموعه ­های دولتی باید بیشتر از این بحث استقبال کنند و تمام مجموعه های اقتصادی در هر نقطه ­ای از این کشور باید مالیات پرداخت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین ما باید دو کار اساسی را انجام بدهیم. یکی آنکه دنبال منابع جدید برویم. برای مثال ما موانع شدیدی برای صادرات داریم. اگر این موانع را حذف کنیم مطمئناً ارزآوری برای کشور اتفاق می­افتد، سطح درآمد افزایش می­ یابد و منابع ارزی تقویت خواهد شد. دوم اینکه هزینه­ ها را به حداقل برسانیم. ما هزینه ­های مازاد بیش از حد داریم. در کشور ما یک حکم ده­ ها بند دارد. اینها موجب فساد و ناکارآمدی می­شود.

وقف­چی اظهار داشت: به جای خام­ فروشی نفت، به فکر ایجاد فرآورده­ سازی از این ماده باشیم. در بحث کشاورزی به جای تخصیص 11 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، از تولید داخلی حمایت کنیم، از جمله در بحث بازچرخانی آب شیرین، توسعه کشت گلخانه ­ای و فرصت­ هایی که می ت­وانیم در نهاده ­های دامی که تقریباً نزدیک به یک سوم بودجه کشور را به این تخصیص می­ دهیم، وارد عمل شویم.

وی افزود: ما باید قبول کنیم که خیلی از مجموعه­ های ما موازی­ کاری می­ کنند. اگر شرح وظیفه مشترکی داریم، باید متولی آن هم یکی باشد. وجود ده­ها متولی یعنی ده­ها برابر کردن هزینه­ ها، هرج و مرج در تصمیم­ گیری و مسائل مختلف دیگر.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مالیات... مالیات... مالیات... مالیات...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر