بازدید 33226
جروزالم پست؛

نتانیاهو در سال ۲۰۱۳ فرصت مذاکره محرمانه با ایران را از دست داد!

نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ هر گونه گفت‌وگو از سوی موساد با هر مقام‌های ایرانی را بدون اجازه او ممنوع کرده بود؛ ممنوعیتی که فقط شامل ایران بود و هیچ کشور دیگری شامل این ممنوعیت نبود؛ با وجود این، در سال۲۰۱۳ مقامات اسرائیل مطلع شدند که تحولاتی در حال وقوع است که آمریکایی‌ها آن را از چشم مقام‌های اسرائیل دور نگه داشته اند.
کد خبر: ۹۵۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 03 February 2020
نتانیاهو در سال ۲۰۱۳ فرصت مذاکره محرمانه با ایران را از دست داد!
 
تحریریه تابناک جهان؛ سال ۲۰۱۳ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران، سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان به نتانیاهو پیشنهاد می‌کند که وی می‌تواند یک کانال گفت و گوی محرمانه بین ایران و اسرائیل ایجاد کند؛ اما نتانیاهو پس از مشورت با مشاور امنیت ملی اش، «یاآکوف امیدرور»، این پیشنهاد را رد می‌کند. امیدرور در آن زمان معتقد بود که اگر اسرائیل چنین پیشنهادی را بپذیرد، خود به خود به گفت و گوی‌های ایران و آمریکا ـ که در آن زمان به وساطت عمان آغاز شده ـ مشروعیت داده است.

به گزارش «تابناک»؛ باراک دیوید از مقامات سابق، که در این ارتباط با کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ هر گونه گفت وگو از سوی موساد با هر مقام های ایرانی را بدون اجازه او ممنوع کرده بود؛ ممنوعیتی که فقط شامل ایران بود و هیچ کشور دیگری شامل این ممنوعیت نبود؛ با وجود این، در سال۲۰۱۳ مقامات اسرائیل مطلع شدند که ایران و آمریکا محرمانه در عمان در حال گفت‌وگو هستند».
اهمیت خبر
در طول جنگ ایران و عراق، گاهی قطره چکانی اخباری در رسانه‌های مختلف عربی منتشر می‌شد که ایران با واسطه سلاح‌هایی را از اسرائیل خریداری و از آن سلاح‌ها برای جنگ با یک کشور مسلمان دیگر یعنی عراق استفاده می‌کند. در طول جنگ، یکی از بحث‌های موجود در نشریات عربی این بود که ایران و اسرائیل در حال همکاری با هم علیه یک کشور عرب و مسلمان هستند. عمده هدف هم این بود که نشان دهند سیاست ایران ضد اسرائیلی نیست و اعراب خود باید مساله فلسطین را حل کنند که مبنای راه حل آنان نیز سازش و عادی سازی رابطه با اسرائیل بود. انتشار این خبر همزمان با رونمایی از معامله قرن و مخالفت ایران با آن، افکار عمومی جهان عرب را هدف قرار داده است؛ بدین ترتیب که آنان را از وقوع یک معامله محرمانه بین ایران و اسرائیل، بترساند. از یک سو، کشورهایی چون سعودی و امارات می‌توانند از فکت‌های موجود در این خبر برای تشویق دیگر کشور‌های عربی جهت پیوستن به معامله قرن استفاده کنند و از سوی دیگر، رژیم اسرائیل می‌تواند از چماق یک معامله محرمانه با ایران، بر سر کشور عربی برای سازش با خود استفاده کند.

امیدرور، مشاور امنیت ملی نتانیاهو هم به شبکه ۱۳ اسرائیل گفت: من در همان زمان اعتراض خودم را به گفت و گوی محرمانه ایران و آمریکا در عمان، به سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما اعلام کردم و گفتم: این آزار دهنده است که آمریکایی‌ها تصور کرده اند،  ما درباره این گفت‌وگو‌های محرمانه بی اطلاع هستیم. به هر حال آمریکایی‌ها کم یا زیاد به نوعی با ما روبازی نکرده بودند.

در ماه می‌ همان سال، روحانی در ایران به قدرت رسید و سلطان قابوس این را به مثابه فرصتی تلقی کرد که مجددا تلاشش را برای باز کردن کانالی برای گفت و گوی محرمانه بین ایران و اسرائیل آغاز کند. یکی از مقامات سابق اسرائیلی به شبکه ۱۳ گفته است که مدیر موساد، «تامیر پادرو» در این ارتباط، اطلاعاتی را که از عمانی‌ها گرفته بود، با نتانیاهو در میان گذاشت. او به نتانیاهو گفت که پیشنهاد عمان، باز کردن کانالی محرمانه بین ایران اسرائیل است تا بدین وسیله دو کشور بتوانند تنش‌های موجود را کاهش دهند. مقامات عمان معتقدند بودند که گفت و گوی محرمانه بین ایران و اسرائیل همزمان با گفت‌وگو‌های تهران و واشنگتن، احتمالا موفقیت مذاکرات را تضمین خواهد کرد. پیام عمان به اسرائیلی‌ها دقیقا این عبارت بود: «اگر شما هیچ نکته مشترکی با هم ندارید؛ اما گفت‌وگو‌ها باعث کم شدن تنش خواهد شد و عدم گفت‌وگو منجر به جنگ خواهد شد».

مقامات موساد معتقد بودند که حداقل باید پیشنهاد سلطان عمان را در این ارتباط بررسی کرد، اما مشاور امنیت ملی نتانیاهو با بررسی این طرح هم مخالف بود. وی می‌گفت: هدف اصلی طرح عمان این است که با ایجاد کانالی بین ایران و اسرائیل، گفت و گوی ایران و آمریکا را پوشش دهد تا مخالفتی با آن نشود و در نهایت نتانیاهو هم نظر مشاور امنیت ملی اش را تایید کرد و گفت: تا زمانی که ایرانی‌ها اعلام می‌کنند، قصد نابودی ما را دارند، ما با ایران هیچ گفت و گویی نمی کنیم. با وجود این، برخی دیگر از مقاماتی که در جریان این تحولات بودند، معتقدند که طرح عمان، ابتکار خوبی بود که نتانیاهو آن را از دست داد.
مشخص نیست که سلطان فقید ،طرحش را برای ایجاد این کانال گفت و گوی محرمانه با مقام های ایرانی هم در میان گذاشته یا اینکه ابتدا با مقام های اسرائیل مطرح کرده و پس از پاسخ منفی آنان، طرف ایرانی را در جریان قرار نداده است؛ اما اگر طرح را با مقام های ایرانی ابتدا در میان گذاشته است، احتمالا موافقتی با آن شده که او ادامه تحولات را در این ارتباط با طرف اسرائیلی پیگیری کرده است.
 
***تصویر داخل این خبر متعلق به سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان و عکس نمایه خارجی خبر نیز متعلق به مشاور امنیت ملی نتانیاهو «یاآکوف امیدرور» است.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۸
پس مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا همش ............ بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
حالا اون ادعا کرده
دلیل که ارائه نکرده
محمد ر ا
| Sweden |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
یعنی نمیدونی سرکاریم ماملت
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بعدها خواهی فهمید خیلی چیزا کشک بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
مرگ بر آمریکا و ... برای غرب زده ها کشک است حالا چه مسئول باشه یا فرد دیگری
تابناک منتشر کن و تقطیع نکن
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
معلومه دنبال یه چیزی بودی تا یه چیزی بگی تازه معلومه خودتو زدی به اون در یعنی مثلاً سرت کلاه رفته
برا شما خوب بوده حتمن
ما هر روز داریم از دست میدیم
اشکال نداره بن علوی و سلطان جدید عمان در این چند هفته قبل زحمت کشیدن
معلومه خریده بود
موشک هاگ ۲
من خودم حمل آن را بر عهده داشتم
جالب اینه که این پیشنهاد در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد شده کسی که ارکان نظم همه جوره پایش ایستادند و خودش از نبودی اسراییل سهن می گفت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
تابناک درست بنویس ابتدا طوری نوشتی که در زمان احمدی نژاد شده و البته در ادامه آوردی که در زمان روحانی شده و اون هم توسط شاه عمان
منظور ایشان قبل از ۲۰۰۹ مذاکرات بین ایران و اسرائیل برقرار بود یا چیزی دیگر
لعنت بر نتانیاهو که اجازه نداد روابط ایران و اسرائیل برقرار کنن
متوجه شده ایدمذاکره محرمانه بین امریکا و ایران در دوران هاله نور کسی که ادعای امریکا ستیزیش گوش فلک را کرمی کرد البته نامه پراکنی اش برای اوباما لو رفت ولی محتوای ان معین نشد که التماس بود یا نه و اینکارها به سطحی رسیده بود که عمان به این فکر افتاده که بین ایران و اسراییل را هم میانجی گری کنه البته مذاکره خوبه اما کسی که انهمه شعار می دهد و کشور سالها چوب ان شعارها و قطعنامه ها را می خورد چطور از مردم بابت نفاقش عذر خواهی نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
توهم آلزایمر داری؟؟؟!!!! مذاکرات شش جانبه که از زمان احمدی نژاد بود فکر کردی با کیا بود؟ مذاکره جلیلی با کیا بود؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
جلیلی باج نداد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
جلیلی باج نداد و اتفاقا داشت خوب پیش میرفت که روحانی رای آورد
تابناک سانسور نکن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
جلیلی نبود.آقای صالحی وزیر امور خارجه وقت در عمان به صورت محرمانه با آمریکا مذاکره کردن
درود بر برادران واقعی ایران سلطان عمان
خدا رحمتش که و روحش شاد که یک کشور عقب مونده رو به یک کشور در حال رشد و رفاه بالا و دور از تنش های سیاسی تبدیل کرد
اقا اينجوري نميشه بياييم بگوييم مرگ بر كل دنيا راحت بشوند تندروها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
کل دنیای شما آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است؟؟؟؟
تابناک منتشر کن
امیر
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
پس نه دنیا شامل حزب الله حوثی طالبان هستش از دید شما حتما!مردم ایران خواهان دوستی با کل دنیاست تابناک جان مرد باش منتشر کن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اخه بحثه فقط مشکلت همین چنتا کشورا که میگی نیست که. ولا غمی نبود. میگین مرگ بر عبری عربی غربی. یعنی فقط گینه بیساو چین و روسیه از توش درمیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
منظور اینها همینه کل دنیا یعنی آمریکا کد خدا انگلیس فرانسه آلمان پادو، بقیه جهان چندمی عقب افتاده و غیر متمدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ناشناس ۱۷:۲۳کشور های دوست و متمدن و روس و چین چه گلی به سر ما زدند
بابا از خر شیطون بیایید پایین برید هم با امریکا هم با اسراییل مذاکره کنید خواسته هاتون را بگید خواسته هاشون را یشنوید بعد واسه کم و زیادش چونه بزنید تا یک معامله برد برد بشه . اکثریت ملت از این وضع خسته و پریشونند اگه روتون نمیشه مذاکره کنید یه رفراندوم بزارید اگه رای ملت به مذاکره شد رو حساب رای ملت پای میز مذاکره برید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
برجام دیدیم، آدم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه، قوی که بشی اونها چه بخوان چه نخوان مجبور هستند بپذیرن.
مذاکره ایران با امریکا در زمان احمدی نژاد، تصمیم اون دولت نبود.. کلا مذاکره یک دامه که ضررش سردرگمی استراتژیک است. یعنی نمیدونی برنامه ات باید برای تحریم باشه یا ارتباط. مثل 92 تا 96 که برای ارتباط برنامه ریزی شد و ارز کشور خرج قر و فر و اتینا شد و 97 تا 98 شاهد 5 برابر شدن قیمت ارز بودیم.
سادگی نکنین ، تمام این اراجیف ها از سوی اسرائیل مطرح میشه که میخواد عادی سازی کنه ، خاورمیانه با وجود اسرائیل کودک کش و حیوان صفت ارام نخواهد شد
سلام
ما تا نابودی تمام استکبار پای رهبر ایستاده ایم شماها آدمای خود فروخته ای هستید وای اگر سید علی حکم جهادم دهد
پس ملت ایران ۴۰ ساله سر کار هستن؟؟؟!!!
آقا یه رفراندومم بزارین که ایران بهتره باروسیه رابطه داشته باشه یا آمریکا؟حداقل آمریکاییا یه دینی دارن روسا که کلا خداناباورن!
در عالم سیاست نه دوست دائمی وجود دارد و نه دشمن دائمی، یقیناً وقتی پای منافع ملی در میان باشد همیشه استثنائاتی هم پیش می آید.
هیچ کشوری مانند ایران برای اسراییل و هیچ کشوری مانند اسراییل برای ایران مفید نمیباشد ،‌هزاران سند تاریخی وجود دارد که در برهه های زمانی خطیر ملت ایران ناجی یهودیان بوده ،و گاها یهودیان هم کمکهایی به ایران کرده اند ، نمونهٔ‌اخیر آن در جنگ ایران ،و عراق میباشد ؟،،
البته اگر احمدی نژاد با اسراییل مذاکره می کرد فتح الفتوح بود و جنتی در نماز جمعه تعریف می کرد
در هنوز بازه .ایراد نداره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل