بازدید 29239
گزارش کامل سومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛

پاسخ یک منتقد به فیلم ضدایرانی برادران محمودی / اقدام غیرقانونی دبیرخانه جشنواره کار دست جشنواره داد: پسرکشی جایگزین خورشید شد / پناهندگی عوامل فیلم روز صفر در برلین / ردپای مرتضی اصفهانی در جشنواره

ما همانهایی هستیم که وقتی شما در کشور ما یک فیلم کاملا متوسط می‌سازید ذوق زده می‌شویم و خانه سینمایمان ده دوازده تا جایزه به همان فیلم متوسط تان می‌دهد. ما مردم همان کشوری هستیم که شما لاینقطع با بودجه دولتی و کمک فارابی فیلم ضعیف و کم‌فروش می‌سازید و بعد، باز هم امکانش را دارید که بلافاصله یک فیلم کم فروش ضعیف دیگر بسازید. کدام فیلمساز ایرانی را سراغ دارید که در یک سال دو تا فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته باشد؟
کد خبر: ۹۵۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ 03 February 2020

از روز صفر تا آبادان یازده 60سومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم‌های بلند «روز صفر»، «ابر بارانش گرفت»، «آبادان یازده 60»، فیلم کوتاه «امتحان» و فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» همراه شد. در این میان از یک اقدام خلاف قانون نیز رونمایی شد که «تابناک» چندی از این، وقوعش را پیش بینی کرده بود؛ اقدامی که باعث خروج فیلم «خورشید» مجید مجیدی از گردونه جشنواره شد اما اتفاق جالب‌تر، تایید پناهندگی شماری از عوامل فیلم «روز صفر» در برلین بود

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فجر سی و هشتم از شنبه دوازده تا بیست و دوم بهمن با نمایش و داوری 28 فیلم بلند داستانی در دو بخش اصلی و نگاه نو، ده فیلم کوتاه داستانی و ده مستند همراه خواهد بود. همچون چند دوره پیشین، سینمای خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم، سینماملت تعیین شده است. در این دوره با کاهش خبرنگاران غیرفعال یا غیرمرتبط، عوامل فیلم ها در کنار اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور دارند و میهمانان و هنرمندان در پردیس سینمایی چارسو به دیدن فیلم‌ها خواهند نشست.

اگر جزو تماشاگران جشنواره در سینماهای مردمی هستید، راهنمای کامل فیلم‌ها جشنواره را مشتمل بر مشخصات تمامی فیلم‌ها از اینجا می‌توانید ببینید.

سومین روز جشنواره با فیلم بلند «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان که هم در بخش فیلم‌ اولی‌ها (نگاه نو) و هم در بخش اصلی (سودای سیمرغ) آغاز شد؛ فیلمی درباره دستگیری عبدالمالک ریگی که انتظار می‌رفت با توجه حضور بهرام توکلی در کنار ملکان اثر قابل توجهی باشد. «ابر بارانش گرفت» اثر تازه مجید برزگر و «آبادان یازده 60» ساخته مهرداد خوشبخت دیگر فیلم‌های روز دوم بودند. فیلم کوتاه «امتحان» به کارگردانی سونیا حداد و فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» اثر سام کلانتری نیز در سانس پایانی نمایش داده می‌شوند.

 

روز صفر

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت
کارگردان: سعید ملکان
تهیه‌کننده: سعید ملکان
نویسنده: سعید ملکان و بهرام توکلی
بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی
فیلمبردار: علی قاضی
تدوین گر: -
خلاصه داستان: روایتی از عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی

 

 

ابر بارانش گرفته

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشتکارگردان: مجید برزگر
تهیه‌کننده: مجید برزگر
نویسنده: مجید برزگر
بازیگران: نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی‌فر، ارشیا نیک‌بین
فیلمبردار: مسعود امینی تیرانی
تدوین گر: حمیدرضا برزگر
خلاصه داستان: سارا پرستار 35 ساله و مجرب، به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند. حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست… .

 

 

آبادان یازده 60

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت
کارگردان: مهرداد خوشبخت
تهیه‌کننده: حسن کلامی
نویسنده: مهرداد خوشبخت
بازیگران: علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی
فیلمبردار: مهدی جعفری
تدوین گر: سهراب خسروی
خلاصه داستان: مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!

 

جایی برای فرشته‌ها نیست

فیلم شهردار تهران به جشنواره فجر راه یافت، مستندهای تحسین شده بیرون ماند
کارگردان: سام کلانتری
تهیه‌کننده: محمد شکیبانیا و محسن شاه محمد میراب
داستان: «تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران» برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی حتی پول بلیت ندارند و باید ناتوانی دولت در تامین هزینه‌های فعالیت ورزشی‌شان را شخصاً جبران کنند.

 

امتحان
کارگردان: سونیا حداد
تهیه‌کننده: پوریا حیدری اوره

 

فیلم «خورشید» مجیدی به جشنواره نرسید، پسرکشی جایگزین شود

پس از قرعه کشی جدول سینمای رسانه، ادعا شد: «بنا به درخواست رسمی تهیه‌کنندگان دو فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، روز و سانس نمایش این دو فیلم در جدول نمایش فیلم‌های سینمای رسانه که امروز در قرعه‌کشی در روز دوم و آخر جشنواره تعیین‌شده بود، با یکدیگر جابه‌جا شد و «شنای پروانه» سانس اول روز دوم جشنواره (یکشنبه 13 بهمن ماه) در پردیس ملت روی پرده خواهد و «خورشید» به‌کارگردانی مجید مجیدی قبل از اعلام نامزدهای جشنواره در روز دوشنبه 21 بهمن ماه منتقل شده است.»

همان زمان «تابناک» در گزارشی تاکید کرد: «این تغییر نشان می‌دهد برخی فیلم‌ها از جمله فیلم مجیدی حتی در ایام جشنواره نیز ممکن است نرسند و الا دلیلی برای این تغییر قابل تصور نیست. البته انتظار می‌رود شاهد بی‌قانونی نباشیم. مطابق با قانون فایل DCP اثر می‌بایست حداکثر تا تاریخ 20 دی 1398 به دبیرخانه جشنواره تحویل داده می‌شده و اگر این اتفاق رخ ندهد، قاعدتاً اقدام خلاف قانون رخ داده است. آیا این خلاف درباره مجیدی رخ داده یا دو فیلم به یک باره احساس کرده‌اند بهتر است زمان اکرانشان «بدون دلیل» با هم جابجا شوند؟»

اکنون مشخص شده این اقدام غیرقانونی دست کم درباره فیلم «خورشید» رخ داده و کار اینقدر بالا گرفته که «پسرکشی» جایگزین این فیلم شد. دبیرخانه جشنواره فیلم فجر درباره حضور فیلم پسرکشی در جشنواره اعلام کرد: «نظر به اینکه فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه کنندگی آقایان بنان و مجیدی به دلیل طولانی شدن مراحل فنی فیلم، تا زمان مقرر آماده نمایش نشد، با توجه به مقررات اعلامی، فیلم سینمایی «پسرکشی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدهادی کریمی وارد بخش مسابقه جشنواره می‌شود و از تاریخ 14 بهمن ماه جایگزین فیلم «خورشید» در جدول نمایش می‌شود.

در عین حال به منظور احترام به خواست مخاطبان و تماشاگران عزیزی که بلیت های این فیلم را پیش خرید کرده‌اند و همچنین ارج‌گذاری به تلاش سازندگان که با اهتمام فراوان و به احترام تماشاگران همچنان در حال آماده سازی فیلم هستند، از زمانی که فیلم «خورشید» آماده نمایش شود در زمان‌های پیش بینی در جدول نمایش فیلم «خورشید» نمایش داده خواهد شد و برای فیلم «پسر کشی» با اعلام قبلی از طریق سایت فروش جشنواره (فجر تیکت) نمایش‌های اختصاصی به تعداد مشابه سایر فیلم‌های سینمایی پیش بینی خواهد شد.»

 

پاسخ یک منتقد به فیلم ضدایرانی برادران محمودی

از روز صفر تا آبادان یازده 60 / پاسخ یک منتقد به فیلم ضدایرانی برادران محمودی

نوید و جمشید محمودی -برادران محمودی- کارگردانی افغانستانی که در ایران به شدت مورد حمایت قرار گرفتند و با کمک‌های دریافتی از ایران تاکنون چندین فیلم و سریال ساخته‌اند، در فیلم تازه‌شان -مردن در آب مطهر- لحن به مراتب تندتری نسبت به ایرانی‌ها در پیش گرفته‌اند که به باور برخی منتقدان این اثر را به یک اثر ضدایرانی تبدیل کرده که با پول ایران ساخته شده است؛ موضوعی که واکنش برخی منتقدان و صاحب نظران را در پی داشته است.

کیوان کثیریان منتقد سینما در این زمینه در یادداشتی نوشته است:

«برادران محترم محمودی
۱. بی‌مقدمه خدمت‌تان عرض کنم همانطور که خودتان بهتر می‌دانید ما به اندازه‌ای که شما در فیلمتان نشان می‌دهید و احتمالا فکر می‌کنید، مردم درب و داغان و وحشی و نامرد و بی صفت و کلاهبردار و ظالم و اینهایی نیستیم.

۲. ما مردم جایی هستیم که شما همانجا درس خواندید و رشد کردید و در تلویزیون و سینمای همین کشور، تهیه‌کننده و کارگردان شدید.

۳. ما مردم همان سرزمینی هستیم که یک دوست افغان تا دبیری جشنواره شعر فجر هم می‌تواند پیشروی کند.

۴. ما همانهایی هستیم که وقتی شما در کشور ما یک فیلم کاملا متوسط می‌سازید ذوق زده می‌شویم و خانه سینمایمان ده دوازده تا جایزه به همان فیلم متوسط تان می‌دهد.

۵. ما مردم همان کشوری هستیم که شما لاینقطع با بودجه دولتی و کمک فارابی فیلم ضعیف و کم‌فروش می‌سازید و بعد، باز هم امکانش را دارید که بلافاصله یک فیلم کم فروش ضعیف دیگر بسازید. کدام فیلمساز ایرانی را سراغ دارید که در یک سال دو تا فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی ساخته باشد؟

۶. ما مردم همان کشوری هستیم که شما وقتی یک فیلم کاملا ضد ایرانی می‌سازید که اتفاقاً فیلم سطحی، تاریخ گذشته، کلیشه‌ای و ضعیفی هم هست، سازمان سینمایی‌مان با دست و دلبازی به فیلمنامه و فیلمتان مجوز می‌دهد و جشنواره‌مان همان فیلم را در بخش مسابقه‌اش می‌پذیرد و تازه با همین فیلم هم به‌زودی تشریف می‌برید به جشنواره‌های بین‌المللی و احتمالا به دلیل انعکاس دردهای مهاجران مظلوم توسط فیلمسازان مظلوم، جایزه هم می‌برید‌. نوش جانتان.

۷. می‌بینید؟ ما احیاناً کمی هم مردم مهمان نوازی هستیم. حداقل و ظاهراً برای شما که بودیم. من نمی‌دانم در کشور شما “نمک” معنی دارد یا نه ولی شما همچنان فیلم‌هایتان را بسازید. راحت باشید. فقط لطفا یک‌وقت توی دلتان به ما نخندید، نگویید کودن بودند نفهمیدند. ضمنا کور هم نیستیم که نبینیم وضعیت مهاجرت و مهاجرت معکوس مهاجران افغان به اروپا و ایران درحال حاضر چطور است. ولی شما به این چیزها فکر نکنید. فعلا بتازانید که دور دورِ شماست.»

 

در پاسخ به خبرنگار «تابناک» تایید شد؛
پناهندگی عوامل روز صفر در برلین و سرقت دوربین‌ها

نشست خبری فیلم «روز صفر» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سعید ملکان با حضور کارگردان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، مهدی قربانی و تینو صالحی (بازیگر)، میثم مولایی (تدوینگر)، رشید دانشمند (صدا بردار) ،امیر ملک‌پور (طراح لباس)، سهیل دانش اشرفی (طراح صحنه)، پوریا ذوالفقاری (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی، امروز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

ملکان در پاسخ به این سوال که چرا برای فیلم اول این سوژه سخت را انتخاب کرد و مسیری که برای پژوهش طی کرده است، گفت: این یکی از سوژه‌هایی بود که دوست داشتم و دلیل آن سختی در ساخت بود، طرح فیلمنامه برای آقای (مرتضی) اصفهانی بود و ما سعی کردیم آن را به زبان سینما جذاب‌تر بیان کنیم.

مرتضی اصفهانی یا مرتضی قبه که از دوران سعید امامی تاکنون پشت گروهی از فیلم ها بوده، این گزارش تحقیقی تابناک را می‌توانید بخوانید.

در ادامه ساعد سهیلی درباره ایفای نقش عبدالمالک ریگی توضیح داد: خیلی خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما به دلایل شخصی با این فیلم به سینما برگشتم و در اینجا حضور دارم. این نقش توفیق زیادی داشت. وقتی آقای  ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی کنجکاو برانگیز بود که در مورد این نقش تحقیق کنم و  بفهمم چگونه یک آدم معمولی که سی دی می‌فروشد به اینجا می‌رسد. این سوال برایم پیش آمد که این آدم چگونه به اینجا رسید.

امیر جدیدی نیز درباره نقشش گفت: کمتر پیش می‌آیدکه در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی می‌خواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.

کارگردان «روز صفر» در ادامه درباره انتخاب موسیقی فیلم گفت: از ابتدا نمی‌خواستیم موسیقی انتخابی بگذاریم اما برخی از سکانس‌ها انتخابی شد و برای رسیدن به جشنواره مجبور شدیم موسیقی انتخابی را روی فیلم بگذاریم.

دانش اشرفی درباره طراحی صحنه فیلم توضیح داد: واقعیت این است که اکثر لوکیشن‌های این فیلم داخل ایران انجام شده است و تحقیقات زیادی از سوی کارگردان انجام شده بود. ما به دنبال رسیدن به فضای واقعی بودیم و در برخی از قسمت‌ها شرایط فیلم‌برداری در پاکستان نبود.

ملکان در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت فیلم چگونه تامین شده و اطلاعات از کجا به دست آمده، گفت: قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و من هنوز بدهکارم. رفرنسهایی را به ما سپردند و ما تلاش کردیم به ذهنیت آقای ملکان نزدیک شویم.

ملکان درباره ضرورت نقش اغراق شده امیرجدیدی در فیلم گفت: ما می‌خواستیم کمی از قالب‌های کلیشه‌ای و رایج بازیگری در سینمای ایران بیرون بیاییم. ما در سینمای امریکا صحنه‌های اغراق شده زیادی می‌بینیم اما صدایمان در نمی‌آید به این دلیل که ما در این زمینه‌ها فیلم نساختیم و این شکل بازی برای ما عادی نیست. من فکر نمی‌کنم بازی امیر جدیدی اغراق شده است.

ملکان درباره نقش مهدی قربانی تصریح کرد: بچه‌ها را برای عملیات انتحاری تنها نمی‌فرستند و نفر مکمل این فیلم نیز او را رها کرده است.

پوریا ذوالفقاری منتقد این فیلم در مورد شخصیت‌پردازی گفت: ببینده در شخصیت‌پردازی این فیلم با مجموعه‌ایی از اطلاعات روبه رو است که دقیق نمی‌داند با چه شخص و اطلاعاتی از کارکتر رو به رو است. در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنه‌های پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر می‌کنم یکی از سخت‌‌ترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده است.

در ادامه نشست مهدی قربانی درباره ایفای این نقش‌اش در «روزصفر» و لهجه‌اش توضیح داد: من از کودکی با آقای ملکان کار کرده‌ام و از او  بسیار آموخته‌ام. در زمان پیش تولید لهجه‌ها را در دفتر تمرین می‌کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم‌های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.

ملکان  هم در مورد تدوین این فیلم گفت: میثم مولایی در تمام بخش‌های فیلم کنار ما بود و اگر او نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. در تدوین فیلم به‌خاطر  مدیریت مولایی یک دقیقه دور ریز نداشتیم.

میثم مولایی هم درباره تدوین «روز صفر» توضیح داد: وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می‌شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام‌تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تند‌تری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می‌کند.

فیلمبردار فیلم در خصوص فیلم گفت: اگر اتفاق خوبی بوده و در فیلم دیده می‌شود کار تیمی و همه اعضا تولید فیلم بوده است.

ذوالفقاری در ادامه گفت: اگربخش‌های انگیزشی فیلم بیشتر از این بود نیز سوالات و انتقادات زیادی برای بینندگان به همراه داشت.

ملکان در خصوص انتخاب سهیلی برای نقش عبدالمالک ریگی گفت: بهترین انتخاب، سهیلی بود که عالی نقش را بازی کرد. توانایی ساعد سهیلی منجر به انتخاب او شد.

ملکان از انگیزه ساخت این فیلم گفت: تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.

بخشی از این نشست که به واسطه اجرای غیرحرفه‌ای فرزاد حسنی شب مراسم تقدیر از عوامل فیلم بود، فراستی سرزده وارد نشست شد و با توهین به اهالی رسانه و منتقدین، خود را بالاتر از سایرین فرض کرد و پشت تریبون رفت و درباره «روزصفر» تا جایی که توانست متملقانه حرف زد. فراستی که علت تمجیدش شدیدش از این فیلم برای ناظران مشخص است، گفت: «تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.»

ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد: هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.

ملکان خاطرنشان کرد: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.

کارگردان در ارتباط با سکانس‌های فیلم بیان کرد: به تازگی در سینمای ایران چنین فیلم‌هایی در حال باب شدن است. بخش‌هایی از سکانس‌ها در شهرک دفاع مقدس طراحی و ساخته شده است.

امیر جدیدی که در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت: تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند.

جدیدی تصریح کرد: این فیلم بسیار سخت بود و تک تک اعضا فیلم در اجرای نقش‌ها موثر بودند.

تینو صالحی نیز ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: از عوامل این فیلم ممنونم که اجازه دادند من این نقش را اجرا کنم و خوشحالم که در کنار دوبازیگر حرفه‌ای کار کردم.

ملکان در پاسخ به دبیر فرهنگی «تابناک» پناهندگی هوامل فیلمش و سرقت دوربین‌ها را در برلین تایید کرد و گفت: فکر نمی‌کنم درست باشد اسم بیاورم چون ممکن است چند ماه بعد پشیمان شوند و بخواهند بازگردند.

او درباره هزینه فیلم نیز به اصرار دبیر فرهنگی «تابناک» گفت: حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است.

این رقم با توجه به پروداکشن فیلم و تاکید ملکان مبنی بر اینکه 1500 پلان فیلمبرداری شده، برای ناظران شگفت انگیز و دور از انتظار بود.

 

 

در نشست خبری فیلم «ابر بارانش گرفته» مطرح شد؛
به فیلم «استاکر» تارکوفسکی ادای دین کرده‌ام

از روز صفر تا آبادان یازده 60 / پاسخ یک منتقد به فیلم ضدایرانی برادران محمودی / اقدام غیرقانونی دبیرخانه جشنواره کار دست جشنواره داد: پسرکشی جایگزین خورشید شد / پناهندگی عوامل فیلم روز صفر در برلین / ردپای مرتضی اصفهانی در جشنواره

در نشست خبری فیلم «ابر بارانش گرفته» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر با حضور کارگردان، مسعود امینی تیرانی (مدیر فیلم برداری)، آرمان خوانساریان (نویسنده)، علی ثانی‌فر، نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، ارشیا نیک‌بین (بازیگران)، لیلا نقدی‌پری (طراح‌ صحنه و لباس)، الهام صالحی (طراح چهره‌پردازی)، حمیدرضا برزگر (تدوینگر)، حمید جانی‌پور (عکاس)، آرامه اعتمادی (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی عصر امروز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مجید برزگر کارگردان فیلم «ابر بارانش گرفته» با اشاره به اکران این فیلم عنوان کرد: به اکران از این منظر نگاه می‌کنم که سینمای ایران در سال‌های گذشته کم تماشاگرتر بوده است. تجربه فیلم‌های قبلی‌ام این را نشان داده که اگر فیلم‌ها درست ساخته شوند تماشاگر خاموش سینما می‌تواند به فیلم‌های ما توجه کند و اگر می‌خواهد فیلم ببیند به سراغ این دسته از فیلم‌ها بیاید.

برزگر در پاسخ به سوالی درباره اکران و فروش فیلم توضیح داد: من فکر می‌کنم فیلم هایم را برای اقلیت و گروه خاموشی که سلیقه‌شان را دوست دارم تولید می‌کنم که البته تعدادشان کم هم نیست. تلاش من در این سال‌ها این چنین بوده و همین مسیر را رفته‌ام.

او درباره شباهت «ابر بارانش گرفته» به سینمای تارکوفسکی توضیح داد: مثل هر فیلمسازی که علایقی دارد برای من هم این فیلمساز الگو است. مشخصا در سکانس لیوان به فیلم «استاکر» تارکوفسکی ادای دین کرده‌ام و کل فیلم نیز در همین فضا است. مانند بقیه فیلم‌هایی که ممکن است در سینمای داخل یا خارج ایران ببینید من هم علایقی دارم که بدون اینکه بخواهم آن را کپی کنم مسیرشان را ادامه می‌دهم.

وی همچنین با اشاره به موسیقی متن فیلم توضیم داد: سرتاسر فیلم موسیقی داشت، یک قطعه از بتهوون انتخاب کردم و همین موسیقی از ابتدا تا پایان تکرار می‌شود.

نازنین احمدی در پاسخ به سئوالی درباره کم بودن دیالوگ‌هایش در این فیلم توضیح داد: نقشی که به عهده داشتم کم دیالوگ نبود، آقای برزگر اولین بار که طرح را به من داد، شیفته آن شدم. او لحظه به لحظه همراه من بود و از او برای این پیشنهاد متشکر هستم.

علی ثانی‌فر با اشاره به حس‌ وحالش در این فیلم گفت: برای بازیگری مثل من بازی در چنین فیلم‌هایی خوشایند است، دوست داشتم با مجید برزگر کار کنم و در این فیلم این تجربه برایم پیش آمد. در این فیلم نقش همسر سارا را بازی می‌کردم و مانیفست اصلی فیلم بین این دو شخصیت برقرار می‌شود و می‌خواستم این مانیفست بدون هیچ واسطه‌ای جاری شود.

آرامه اعتماد منتقد حاضر در جلسه بیان داشت: من طرفدار فیلم «پرویز» بودم و کارهای آقای برزگر را دوست دارم. میل زن قصه ما به خودکشی و کشتن مریض‌هایش جالب است. نهنگ صورتی که در دریا می‌بینیم نماد زندگی است برعکس نهنگ آبی که یادآور مرگ است. این فیلم نقاط قوت زیادی دارد و مانند باقی فیلم‌ها نقاط ضعف هم در آن دیده می‌شود.

آرمان خوانساریان نویسنده این فیلم با اشاره به همکاری‌اش با مجید برزگر در نگارش این فیلمنامه افزود: من و مجید زمانی که کار را شروع کردیم قرار بود روی ایده او که درباره اوتانازی بود، شروع به کار کردن درباره این سوژه کردیم. این فیلم شاعرانه و بیشتر شبیه فیلم‌های کوتاه آقای برزگر است.

وی افزود: سعی کردم فیلمنامه شاعرانه‌مان را روزمره‌تر و محاوره‌تر به تصویر بکشیم. همکاری با مجید برزگر باعث افتخار بود . خیلی کم می‌توان از کسی هنگام کار کردن چیز یاد گرفت اما کار کردن با او چیزهای زیادی به من آموخت.

در ادامه نشست، برزگر با تاکید به اینکه همه ارکان فیلم به خصوص فضاسازی آن برایم اهمیت داشت افزود: ما چندین ماه برای رسیدن به این فضا موسیقی گوش کردیم و نقاشی و فیلم تماشا کردیم. برای لوکیشن عمارتی که در فیلم می‌بینید خانه‌ای ویرانه در بندر کیاشهر پیدا بود که آن را بازسازی کردیم.همه آنجه که در فیلم می‌بینید محصول آن چیزی است که ما تولید کردیم.

الهام صالحی درباره گریم این فیلم که دیده نمی‌شود توضیح داد: قرار نیست گریم چشم را بدزدد بلکه باید زندگی در آن جریان داشته باشد و گریم به نشان دادن حال و هوای زندگی روزمره کمک کند.

مجید برزگر درباره داستان این فیلم توضیح داد: فکر می‌کنم دو سال پیش این داستان را در چند مدل نوشتیم که در نهایت به داستانی که امشب دیدید رسیدیم. در فیلم‌های قبلی که به عنوان تهیه‌کننده یا کارگردان حضور داشتم زمان زیادی طول می‌کشید تا پول‌هایمان را جمع کنیم، برای این فیلم نیز زمان زیادی طول کشید تا بتوانیم کمک بگیریم و موفق به ساخت فیلم شویم.

همچنین با اشاره به فضاسازی فیلم ادامه داد: بخش زیادی از این فضاسازی به طراحی لباس و صحنه مربوط بود. من لوکیشن خاصی می‌خواستم که تقریبا یک ماه به دنبال این عمارتی که فیلمبرداری انجام شده رسیدم. تقریبا تمام خانه‌ و بیمارستان طراحی شده است. بدون تردید همکاری‌ام با تمام عوامل این فیلم ادامه خواهد داشت زیرا من را به تمام چیزهایی که فکر کرده بودم رساندند.

اعتمادی با ابراز خوشحالی از حضور فیلم مستقل در جشنواره افزود: در جشنواره‌ای که پر از حرف و حدیث است فیلم مجید برزگر حضور دارد که به صورت مستقل و با بودجه شخصی ساخته شده است، با خوب یا بد بودن این فیلم کاری ندارم که البته فیلم خوبی ا‌ست چیزی که برایم مهم است مستقل بودن آن است.

کارگردان فیلم «ابر بارانش گرفته» همچنین درباره تفاوت صدای این فیلم در سالن سینما و استودیو عنوان کرد: چیزی که در استودیوها به صورت استاندارد می‌شنویم چیزی نیست که در سالن می‌شنویم زیرا ما هنوز به استاندارد جهانی در سالن‌های سینما نرسیده ایم.

مسعود امینی تیرانی (مدیر فیلمبرداری) با اشاره به همکاری با مجید برزگر گفت: شانس بزرگی که برای یک فیلمبردار اتفاق می‌افتد همکاری با یک کارگردان با درک و کاربلد است، فیلمنامه را که خواندم احساس نزدیکی بیش از اندازه‌ای با آن کردم و تصمیم گرفتم در آن حضور داشته باشم. 

او افزود: برای من مهم‌ترین اتفاق این بود که گاهی در زندگی اتفاقی که دوست داریم برایمان نمی‌افتد و نیاز به معجزه داریم، اگر تجربه مشابهی با این اتفاق داشته باشیم می‌توانیم خودمان را جای بازیگران بگذاریم و این رمزی بود که فیلم «ابر بارانش گرفته» را می‌ساخت. مجموع این عوامل باعث شد بتوانیم به یک شکل بصری برسیم.

لیلا نقدی پری، (طراح صحنه و لباس) با اشاره به سینمای مستقل گفت: جلسه قبلی را که می‌دیدم حس کردم سینمای مستقل چقدر تنهاست، خوشحالم که هنوز کسانی هستند که ما را همراهی می‌کنند.

او ادامه داد: صحنه و لباس برای من ویژگی خاصی ندارد و دقیقا همان چیزی است که در سالن مشاهده کردید.

ارشیا نیک بین (بازیگر این فیلم) در بخش دیگری از نشست گفت: از آقای برزگر تشکر می‌کنم که این تجربه را در اختیارم قرار داد و برای اولین بار در سینما جلوی دوربین او ایستادم.

مزدک میرعابدینی (بازیگر این فیلم) در ادامه گفت: همکاری با مجید برزگر باعث افتخارم بود، اولین باری است که فیلم را می‌دیدم و بازی تمام بازیگران را دوست داشتم. احساس می‌کنم مجید برزگر جایگاه قابل توجهی در سینمای هنر و تجربه داشته و تاثیر به سزایی در این عرصه به جا گذاشته است.

حمیدرضا ملکی (بازیگر فیلم) درباره تفاوت این فیلم با دیگر فیلم‌ها تصریح کرد: همکاری با مجید برزگر برایم ارزش زیادی داشت و پشت صحنه این فیلم با تمام فیلم‌هایی که تا به حال دیده‌ام تفاوت داشت. تمام عوامل با تمرکز کارشان را می‌کردند و همه چیز در جای خود قرار داشت.

برزگر همچنین درباره تحقیق‌هایی که برای ساخت این فیلم انجام داده است، گفت: ما برای ساخت این فیلم مشاور پزشکی داشتیم و درباره تمام نکات پزشکی که در فیلم هست تحقیق کرده بودیم و به تنهایی و بدون مشاوره در هیچ زمینه‌ای وارد نشدیم.

خوانساریان نویسنده فیلم «ابر بارانش» گرفته درباره واژگانی که در فیلمنامه نوشته شده‌اند توضیح داد: یک سری واژگان در محاوره و مکالمه روزمره به کار می‌روند مانند قطع کردن از دستگاه که به معنای پیوند عضو هستند یا بهبود از مرگ مغزی که به معنای حیات است و در این فیلم آمده‌اند اما چون کمتر شنیده شده‌اند شاید برای مخاطب مفهوم نباشند.

 

در نشست خبری فیلم «آبادان یازده 60» مطرح شد:
اگر به گذشته برگردیم می‌توانیم آینده را بسازیم

نشست خبری فیلم «آبادان یازده 60» به کارگردانی مهرداد خوشبخت باحضور عوامل فیلم، کارگردان و نویسنده (خوشبخت)، حسن کلامی (تهیه‌کننده)،علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزادعبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری(فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفرمحمدشاهی (طراح صحنه)، زهراصمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان(منتقد) با اجرای فرزاد حسنی امشب چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فرزاد حسنی در ابتدای این نشست از مهرداد خوشبخت در ارتباط با ساخت اولین فیلم در خصوص رادیو زمان جنگ تشکر کرد.

خوشبخت در خصوص نگارش فیلمنامه گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می‌شود. همه بخش‌های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود.

او در ارتباط با انتخاب بازیگران گفت: واقع‌گرا بودن فیلم و شخصیت‌های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن‌ها نباید به چشم می‌آمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.

علیرضاکمالی در خصوص نقش خود در «آبادان 1160» گفت: من این فیلم را بازی کردم و‌ توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در این‌باره به زیر متنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.

هم چنین محمدی درباره حضور در این فیلم بیان کرد: بار اولی بود که فیلم را دیدم و امیدوارم عضو خوبی برای این فیلم بوده باشم و راضی از سالن خارج شده باشید.

ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان داشت: این نقش را دوست داشتم به این دلیل که تحولی در شخصیت کارکتر شکل می‌گیرد. او در گیر فضای جنگ می‌شود و خود را فدا می‌کند.

شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلم‌های هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.

خوشبخت هم در ارتباط با لهجه‌های فیلم گفت: حضور جهانگیر میرشکاری برای آموزش لهجه بسیار موثر بود.

منتقد حاضر در نشست نیز درباره فیلم تصریح کرد: سینمای ما اگرچه به فیلم‌هایی با پروداکشن‌های خاص نیاز دارد ولی ما برای نمایش بخش ملی‌گرا‌ی سینما به فیلم‌هایی مانند «آبادان یازده60» نیاز داریم.

امجدیان ادامه داد: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا می‌کرد. همه چیز فیلم به قاعده بود و به دنبال قهرمان بازی نبود. حس می‌کنم این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره است.

بهزاد عبدی در ارتباط با موسیقی فیلم توضیح داد: موسیقی فیلم در همه بخش‌های آن حضور داشت و کم حجم هم نبود.در این فیلم صدای موج رادیو تکرار شد و در آخر این موج رادیو تبدیل به موسیقی فیلم شد.

عبدی ادامه داد: موسیقی ارمنی یکسری فواصل دارد و موسیقی فیلم ارمنی نیست. بخشی از موسیقی ارمنی در فیلم اجرا می‌شود و به دنبال بیان این موضوع بودم که نشان دهم کارکتر با موسیقی ارمنی آشنایی دارد.

تهیه‌کننده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامه‌ای را خواندم و اصل داستان و‌ ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و‌ مقاومت مردمی رانشان می‌داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاع‌کننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن‌ها و یادآوری تلاش‌هایشان بودیم.

کلامی ادامه داد: امیدوارم مخاطبان با سوالات خود ما را نقد کنند تا نقاط قوت وضعف‌مان بفهمیم.

او درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم افزود: انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم موثر است اما  ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.

صمدی هم در پاسخ به این انتقاد که لباس بازیگران بیشتر از اینکه شبیه به دهه 60 باشد به بسیجی‌های دهه 90 شباهت دارد، گفت: ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دیدیم و لباس‌ها از روی یکسری از عکس‌ها و براساس مستندات انتخاب شدند.

خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده60» اصلی‌‌ترین منبع  ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.

کارگردان فیلم بیان کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه می‌خواهم آن را حمایت کنند. ما گذشته را رها کردیم و اگر به گذشته برگردیم می‌توانیم آینده را بسازیم.

او‌ ادامه داد: 10 نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد ‌و این موضوع که این 10نفر با رادیو در کنار رشادت‌های دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات می‌دهند نشان از همدلی آن‌ها دارد.

منتقد حاضر در جلسه نیز اظهار کرد: این فیلم به ما یادآوری می‌کند که در بحرانی‌ترین شرایط، رسانه می‌تواند نقش نجات دهنده را ایفا کند. این نکته را هم باید متذکر شوم که ریتم فیلم کاملا درست است و همه چیز را کنترل می‌کند.

کارگردان «آبادان یازده60»  در خصوص نقش‌های فیلم گفت: ما ارتشی تکاور در سکانسی از فیلم داریم که فیلم‌های مستند را به سختی پیدا کردیم. آرزو دارم فیلم ذوالفقاری و جنگ تن به تن آن را بسازم.

سهراب خسروی در ارتباط با تدوین این فیلم بیان کرد: تدوین این فیلم کار بسیار سختی بود و اجازه دسترسی به آرشیوهای فیلم را به سختی به دست آوردیم. گروه 50نفره‌ایی روی این فیلم کار کردند و بخش مستند کمک می‌کند که واقعیت جریان فیلم را بیشتر ببینیم و حس کنیم.

طراح چهره پردازی فیلم نیز اظهار کرد: از روز اول تصمیم گرفتیم در گریم نقش‌ها را به مستندها نزدیک کنیم و چیزی از گریم‌ها بیرون نزند.

خوشبخت همچنین گفت: در فیلم به دنبال بیان اسم رادیو‌های واقعی آن زمان نبودیم و مجبور به حذف تعدادی از سکانس‌های فیلم  بودیم.

او از اهالی رسانه خواست این نوع فیلم را حمایت کنند و اظهار کرد: دوره تیر و توپ در فیلم‌ها گذشته است. ما برای ساخت این فیلم موفق به قانع کردن سازمان اوج شدیم پس از شما نیز می‌خواهم این فیلم را حمایت کنید.

خوشبخت افزود:قصه فیلم ما براساس چهل روز اول جنگ طراحی شده است.

کمالی هم در خصوص انتخاب بازیگرها گفت: در خصوص این سوال که می‌گویند چرا ستاره در فیلم نیست؟ باید بگویم ما لوکس نیستیم و ذات فیلم هم به دنبال نشان دادن آدم‌ها و شخصیت‌ها و قهرمان سازی آن‌ها نبود.

کمالی با بیان اینکه من خودم را ستاره نمی‌بینم عنوان کرد: در این فیلم انتخاب بازیگران بر اساس شهرت برای فروش نبود. همچنین سازندگان فیلم به دنبال شخص محوری نبودند.

خوشبخت در آخر خاطرنشان کرد: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایه‌ای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش می‌کنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می‌خوانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
ولله من افغانی نیستم ولی انصافا برخوردهای خوبی باهاشون نداریم

کم بهشون بی احترامی نمیشه
بابت هر چیزی بهشون گیر میدن و پاش برسه جیبشون هم خالی میکنن

به عنوان کارگر واقعا خوب کار میکنن صداقت دارن ولی وقتی به هموطن خودمون رو میندازیم برای کار هزار جون داستان سرهم میکنه آخرش هم دستمون میذاره تو پوست گردو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
يك ، مگه با كارگر ايراني بهتر رفتار ميشه ؟
دو ، ما تنها كشوري در دنيا هستيم كه ميليون ميليون مهاجر پذيرفتيم در پايين ترين سطح مالي و تحصيلات و لبريز از معضلات اجتماعي
٨٠ درصد كودكان كار كه يكي مهمترين معضلات اجتماعي امروز و حتما آينده ايران است ، اكثرشون أفغاني هستن
قاچاق مواد مخدر افغانستان كم بود قاچاق انسان و كودك هم اضافه شده
برادر از فیلم انتقاد کن .. از فیلم خوشت نیومده چرا به کارگردان توهین میکنی ..ما فقط دوست داریم ازمون تعریف کنن و بگن ایران گل و بلبل هستش
پاسخ ها
آبدارچی جهنم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
از فیلم داره انتقاد میکنه تو فیلم این آقایان به مردم ایران توهین کردن میفهمی؟
علیرضا شهریاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
کیوان کثیریان یادداشتی خطاب به برادران سازنده فیلم نوشته و ناراحتی خودش را از نگرش آنها به جامعه ایرانی مطرح کرده، پس نباید این یادداشت را باین دلیل که کثیریان منتقد فیلم است، نقد فیلم مربوطه حساب کرد. در خصوص نقد فیلم شاید بتوان گفت که فیلم بعضی از مشکلات مهاجرین در ایران را بدرستی به نمایش میگذارد که همه ما میدانیم خیلی دور از واقعیت هم نیست اما ضعف های اشکاری در پرهیز از بسط دادن آن به کل جامعه ایرانی نیز دارد. اگر قصد سازندگان تصویرسازی از جامعه ایرانی بوده که یادداشت کثیریان بحق است اما اگر عمدی در اقدام سازندگان نبوده و ضعف فیلمنامه و داستان این نتیجه را به ذهن میرساند میتوان یادداشت کثیریان را تند قلمداد کرد.
البته من فیلم جدید اقایان محمود را ندیدم و شاید حق با متقد باشد اما چند کلمه حرف دارم
ایرانی ها خیلی مهمان نوازند و ما از همه مردم ایران بابت سالها حضورمان تشکر می کنیم و بابت اشتباه برخی هموطنانمان از شما معذرت می خواهم.
اما منتقدان نباید فیلم را با سیاست و نژاد پرستی خلط کنند
هر فیلم ساز دغدغه های خود را طرح می کند
مثلا وقتی آقای فرهادی فروشنده را می سازد یعنی همه مردم ایران فروشنده هستند
یا فیلم های آقای کیارستمی که از منظر خیلی سیاه نمایی خوانده می شود به این معناست که ایران و ایرانی سیاه است
نه، منصف باشیم؛ ما متشکریم که به ما پناه داد، کار دادید و جان و فرزندانمان را از دست طالبان و امریکایی و انگلیسی متجاوز نجات دادید اما ما هم مثل شما دغدغه ها و مشکلاتی داریم ...
دوستتان دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
مشكل همين برداشته ، اعمال ايشان اشتباه نيست بيشتر به بزه و جنايت شبيه است و همچنين برخي نيستن بلكه جمعيت قابل توجهي است
چهل ساله مهاجر پذيريم و اين حجم و اينقدر مولد بزهكاري در هيچ كشوري مهاجر پذيري سابقه داره
حالا حتما چند ده هزار نفري هم آرا زندگي ميكنن و تحصيلات و حتي در سطح عالي داشتن و زندگي عادي دارن . شكي نيست
بعنوان يك خراساني و مشهدي كه اولين منطقه ايران در مواجه با مهاجرين بوده بايد عرض كنم ذهنيت منفي ايرانيان نسبت به اين مهاجرين بيشتر در دهه ٦٠ رقم خورده و بر پايه واقعيت ها است
ان سالها را يادمه چقدر يك دفعه حجم خيلي از كارهاي خلاف بالا رفت
يكي از وابستگان خانوادگي خودم كه اتفاقا كارگر و سرايدار بود ، در كنار خانواده اش فقط به خاطر پول ناچيزي بي خبر از همه جا ، قرباني جنايت ايشان شد
تازه چند سال بود آمده بودن كلي دسته و باند خلاف درست كرده بودن و دزدي و در برخي مواقع به خاطرش حتي قتل هم ميكردن
اين ذهنيت منفي مربوط به همان سالهاست
گفتار طلبکارانه و متکبرانه و شخصی این منتقد خودخوانده سینما علیه برادران محمودی دقیقاً همان تبعیضاتی که افغانها در ایران تجربه کرده اند را تأکید می کند. این آقای منتقد چه انتظاری دارد؟ یک فیلم تخصیص داده به سپاس و ستایش از "مهمان نوازی" ایرانیان از افغان ها؟
پاسخ ها
علی از لاهیجان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
کیوان کثیریان سالهاست که در سینمای ایران منتقد و صاحب نظر است . گفتار او را به تبعیض تشبیه کرده اید . در حالی که با همین لحن ، ایرانی ها همدیگر را هم نقد می کنند . خدا کند قضاوت شما ناشی از اقامتتان در یک کشور دیگر که مهاجرپذیر و محلّ نزاعهای نژادی هم هست نباشد .
عالی
از خاک انداز برون همان تراود که در اوســــــــــــــــــــــــت!!!! همه قیافه ها غمبرک زده، عزادار، گویا که همه دور هم جمع شده اند تا دل این ملت را تا بی نهایت به درد آورند، گویا زدن هواپیماها، چپ شدن اتوبوس ها، زیر دست و پا له شدن ها و هزاران مصیبت بزرگ و کوچک دیگر کافی نیست و جنابان هنرمندان!!! هم باید در این خوان پرغم سهمی از آن خود کنند!!!
سینمای ما باید یکبار به جای توجه به جایزه جشنواره کن و برلین و اسکار و ساخت فیلمهای ضد ایرانی و حاوی پیامهای منفی ، برای سرگرمی و ایجاد نشاط مردم ایران و تولید محتوای با نشاط و روحیه بخش و همبستگی ملی تلاش کند.
مشکلی در این نقد هست برچسب زنی تحت عنوان "ضدایرانی" بودن است. در برنامه هفت که مخصوص جشنواره است این برچسب ها در میزهای رسانه و نقد به وفور استفاده می شوند. منتقدی که از ترکیه زنگ زده و درخواست تحریم جشنواره فجر را کرده را به وطن فروشی متهم می کنند و کارگردانان حاضر در جشنواره را به دلیل نداشتن آثاری از جنس خاص در کارنامه کاریشان به ضدانقلاب بودن متهم می کنند.
اما در خصوص آنچه ما ایرانیها انجام می دهیم یا نمی دهیم بد نیست منتقدان محترم سری به صفحه حوادث بزنند و یا اینکه کمی در تاکسی و اتوبوس به حرفها و تجربه های مردم گوش دهند. خشونت و تحقیر به جایی رسیده که حتی از تریبون های رسمی هم شنیده می شود. درباره دشمن که دیگر الی ما شاء الله
این شخص منتقد نیست چون فیلم را نقد نکرده و نظرش در این مورد مهم نیست
من چند فیلم در جشنواره دیدم. سینمای ایران سرمایۀ بزرگی است. باید با تسهیل مقررات و حذف مجوزهای اضافی جوانان را تشویق کنیم که وارد عرصۀ تولید فیلم و مستند شوند.
من ایرانی هستم و قبول دارم که ما کمی نژادپرست هستیم! برخورد خوبی با برادران افغانی و عراقی خود نداریم. حتی با هموطنان بلوچ، ترک یا عرب و کرد خود هم برخورد خوبی نداریم. لطفاً بیایید فیلم برادران محمودی را تحمل کنیم.
واقعیت تلخه باید پذیرفت کم کاستی ها و نواقص زیاده مطمئنا کسی نمیاد خوبی ببینه با بدی جواب بده
متاسفانه ایران بدترین سیستم را راجع به مهاجرت داره اصلا قابل درک نیست.
با اندک انتقاد سریع بیاییم کار خوبی که باید انجامش بدیم با منت بیان کنیم قطعا اون هم تبدیل میشه به لطف بی ارزش که انجام ندادنش بهتر از انجامشه.
طرف از عربستان 10 سال پیش رفته اروپا جزء شهروند اونجا شده از تمام حقوق برخورداره بعدش عضو داعش میشه خود اتباع اون کشور رو میکشه با همه جنایاتش بازهم اون جزء اتباع اون کشور اروپایی حساب میشه.
اونوقت تو ایران 3 نسل تو ایران زندگی میکنه اصلا کشور خودشو ندیده با اندک اشتباه یا انتقاد به عنوان اتباغ بیگانه جنایتکار معرفی میشه.
لطفا لطفا لطفا منتشر کنید.
پاسخ ها
گل اقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
عزیز دل اگر هزار سال هم در اروپا باشی باز هم شهروند درجه دو حساب میشی
یه مشت مفت خور نشوندید کامنتای مردم را بررسی کنند، لااقل بهشون یاد بدید منی که اینجا نشستم کامنت گذاشتم میخوام توی حداکثر دوسه دقیقه کامنتم را یا ببینم یا از عدم انتشارش مطلع بشم. وقت ندارم چند ساعت و روز معطل انتشار کامنتم بشینم پای دستگاه. نمیتونین کامنت گذاشتن را حذف کنید خیال همه راحت بشه. آزادی بیانی که یه کامنت ساده نمیتونی زیر یه خبر گذاشت فقط مسخره کردن خودتونه. یا معنی ازادی را نمی فهمین یا از بیان سر درنمیارید. این کامنت را برای انتشار نمیفرستم برای تابتاکی ها میفرستم شاید برسه دست مسئ.لی که شعورش از بقیه بیشتر باشه. تمام مشکلات کشور از وجود کسانی است که کننده نیستند ولی جای کننده ها نشستند و حقوق میگیرند چون اهل ریاکاری هستند. همین ها مردم را از انقلاب و نظام و اسلام و دین دور می کنند و کار را برای زحمت کشان و دلسوزان حکومت سخت می کنند. شما رسانه ای ها هم همتون بلدرد هر کاری میخورید الا رسانه. واسلام
ببخشید یه سوال، چطور وقتی کارگردانای داخلی ایران و شبیه جهنم نشون میدن و میرن جایزه بین المللی اش رو میگیرن و بازیگرای فیلم هم اونجا نق و ناله میکنن و ابراز تاسف میکنن از شرایط ایران، آقایون منتقد صداشون در نمیاد؟ ولی حالا که یه کارگردان افغانی گفته صداشون درومده؟
به ایران خوش اومدین اینجا اگه طرفتون آمریکا باشه هر جنایتی در حقتون بکنه دهنتون بسته اس اما اگه یه افغانی ازتون انتقاد کرد بهش امون ندید!
مهمان گرچه عزیز است ولی همچو نفس/ خفه می سازد اگر آید بیرون نرود. قرار نیست شوروی حمله کنه، ما تاوانش رو بپردازیم، آمریکا حمله کنه ما تاوان بپردازیم، الآن هم که هیچکس بهشون حمله نکرده، خودشون به جون هم افتادن و باز ما باید تاوان بپردازیم. حضور افغانها از ابتدا ضرورت که نداشته هیچ، آسیب زا هم بوده. بنابراین اعطای تابعیت بهشون هیچ محلی از اعراب نداره. سه نسل تحملشون کردیم، به اندازه یک شهر پرجمعیت، در ایران جمعیت دارن، از امکانات ما استفاده می کنن، این هم مزد دستمون. اگر بد باهاشون رفتار می کنیم برن کشور خودشون یا کشوری که طبق باب میلشون باهاشون رفتار کنه. در جواب کسی که از کار کردنشون تعریف کرده، باید بگم اقلیتها همیشه مودب هستند، البته همون طور که عرض کردم اینها دیگه از حالت اقلیت در اومدن و دارن خودشون رو نشون میدن و طلبکار هم شدن. هر کسی، قومی و ملتی رو باید در موضع قدرت شناخت. اینها اونقدر ملت ضعیفی هستند که حتی توانایی تشکیل یک ملت و کشور متحد رو ندارن، الآن کسی بهشون کاری نداره، خودشون با خودشون درگیرند. ملتی که با هموطن خودش این گونه است فکر نکنید با ما میخوان بهتر رفتار کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار