بازدید 29752

چرا باید سفر به کرمان را در برنامه هایتان بگنجانید؟

کد خبر: ۹۵۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 23 January 2020

 

اگر اهل سفر باشید، حتما می دانید که دیدنی های کشورمان درست به اندازه جهان گردی جالب، جذاب و مهم است. کرمان یکی از شهرهای تاریخی کشورمان است که با جاذبه های تاریخی بسیاری که در سازمان میراث جهانی هم ثبت شده، فرهنگ و تاریخ خود را به رخ جهانیان می کشد. این کلان شهر، با وسعت حدود 13 هزار هکتار یکی از بزرگترین شهرهای ایران است و در جنوب شرقی ایران نیز هیچ شهری را نمی توان یافت که از کرمان بزرگتر باشد. کرمان یکی از پنج شهر باستانی ایران است؛ به طوری که نام آن در دوره هخامنشی و ساسانی آمده است و به آن کارمانیا می گفتند. البته این تنها نام این شهر نیست و از دیگر نام های قدیمی آن می توان به کجاران، گواشیر و بوتیا اشاره کرد.

همین حالا جهت مشاهده بلیط هواپیما کرمان اینجا را کلیک کنید.

 چرا باید سفر به کرمان را در برنامه هایتان بگنجانید؟

جاذبه های طبیعی کرمان، نقطه عطفی برای طبیعت گردی!

کرمان به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای کویری جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار ارزشمندی را در خود جای داده است. یکی از این جاذبه های مهم غار ایوب است که دهانه بسیار بزرگی دارد و در گذشته های دور پناهگاه نسل بشر به بوده است. غارهایی در جهان وجود دارد که بزرگی آن ها به حدی است که می توان در آن ها شهری بنا کرد و جالب است بدانید که گاهی حتی رودخانه ای در آن ها جریان دارد و یا حتی جنگی سرسبز در بطن آن ها شکل می گیرد. این غار نیز در شهر بابک در استان کرمان واقع شده و از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان کرمان به حساب می آید. گفته می شود که این غار دهانه ای به ابعاد 60 در 80 متر دارد و منشا آن گدازه های آتشفشانی است. در اطراف این غار نیز روستاهایی وجود دارند که هر یک به خودی خود یک جاذبه گردشگری هستند و از این روستاها می توان به روستای صخره ‌ای میمند و روستای ریسه و پاقلعه اشاره کرد.

همین حالا جهت مشاهده بهترین هتل های کرمان روی لینک ذیل کلیک کنید:

www.eligasht.com/hotels/هتل-های-کرمان/

از سوی دیگر، کرمان گرم ترین منطقه در تمام کره زمین را نیز در خود جای داده است. منطقه کلوت شهداد، جاذبه ای منحصر به فرد در طبیعت ایران است که به عنوان محلی مناسب برای تفریحات هیجان انگیز نظیر سافاری، کویرنوردی و همچنین تحقیقات علمی به شمار می آید. تنها جایی که کلوت شهداد کرمان را می توان با آن مقایسه کرد، منطقه یوتا در ایالات متحده است. زیبایی ها و چشم انداز بسیار جالب این منطقه همه ساله هزاران گردشگر را به خود جذب می کند اما آنچه باعث شهرت جهانی این منطقه شده، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین است. کلوت های شهداد کرمان به وسعت ۱۱ هزار کیلومترمربع شکل گرفته است و حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آب و باد تشکیل شده است. زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و توریست های زیادی از اروپا برای دیدن به ایران سفر می کنند. کلوت های شهداد از شمال به جنوب کشیده شده اند و نزدیک به ۱۴۵ کیلومتر طول و ۷۰ کیلومتر عرض دارند.

 

بناهای تاریخ، جزء جدانشدنی از بافت کرمان

اما زیبایی های کرمان تنها به جاذبه های طبیعی بی شمار این بخش از کشورمان خلاصه نمی شود. بناهای تاریخی مختلفی در این شهر به یادگار مانده است که از جمله آن ها می توان بزرگترین بنای خشتی جهان را نام برد: ارگ بم

این ارگ تا سال 1850 میلادی پررونق بوده است اما به دلیلی که مشخص نیست مردم از آن کوچ کرده اند و خالی از سکنه گردید. این بنای عظیم خشتی در سال 1382 با زلزله شهر بم آسیب فراوان دید اما بازسازی های انجام شده بر روی این سازه به ترمیم آن پرداخته است. علاوه بر ارگ بم، ارگ راین نیز که دومین بنای خشتی بزرگ جهان پس از ارگ بم است نیز در همین استان قرار گرفته است.

تاریخ در این شهر یک جشن زنده است. مجموعه گنجعلی خان در مرکز تاریخی شهر و در کنار بازار بزرگ کرمان قرار گرفته و در زمان حکومت گنجعلی خان یکی از حاکمان معروف شاه عباس صفوی ساخته شده است. این مجموعه بزرگ با یازده هزار مترمربع مساحت، یک میدان، بازار، حمام، ضرابخانه، مدرسه و کاروانسرا و آب انبار را در خود جای داده است. بازار بزرگ کرمان نیز به عنوان بزرگترین بازار ایران شناخته می شود که پر از صنایع دستی، یادگاری و خوراکی هایی است که می توان به عنوان سوغات از این شهر با خود به همراه برد. اهمیت این بازار در شهر کرمان آن چنان است که گفته می شود بیش از نیمی از آثار تاریخی این شهر را در آن می توان دید.

همین حالا جهت مشاهده بهترین تورهای کرمان اینجا را کلیک کنید.

مردم این شهر کهن، آیین ها و جشن های تاریخی را سینه به سینه پی گرفته اند تا همچنان امروزه هم شاهد بسیاری از سنت هایی باشیم که قدمتی هزاران ساله دارند. از این مراسم می توان به جشن سده، از سنت های ایرانیان باستان و زرتشتیان کرمان اشاره کرد. این مراسم 50 روز قبل از عید نوروز انجام می شود و فلسفه درونی آن نبرد با سرما و تاریکی است. شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز از آیین های مذهبی در این شهر است که توسط زنان و دختران جوان شهر انجام می شود. آن ها در محل به راه می افتند و با چوب به در هر خانه می زنند. زن صاحبخانه نبات می خورد و سرمه را به چشمش می کشد. کرمانی ها معتقدند هر کس از این سرمه به چشمش بزند، حضرت فاطمه به آن چشم سرمه زده و روشنایی ابدی به آن می بخشد و حاجت افراد نیز برآورده می شود. شب چهل منبر نیز از دیگر مراسم کرمانی ها است که در شب نهم محرم برگزار می شود و طی آن مردم در تکایا و مساجد 40 عدد شمع می افروزند و در کنار آن ها شیرینی می گذارند تا حاجت روا شوند.

چرا باید سفر به کرمان را در برنامه هایتان بگنجانید؟

ده ها برابر آنچه از کرمان و آیین های مردمش گفتیم، می توان نوشت و شرح داد که چرا باید حتما دیدار از این شهر تاریخی را در برنامه داشت.

منبع: eligasht.com

اطلاعات تماس الی گشت:

تلفن: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل