بازدید 36134
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

غول‌های بانکی در صدر ثروتمندترین شرکت‌های برتر ایران/ چرا بانک‌ها، ساختمان‌های مازاد خود را نمی‌فروشند؟ / اموال چسبناک است یا خریداری در بازار نیست؟!

به تازگی همایش شرکت‌های برتر ایران برگزار شد و در آن ۵۰۰ شرکت برتر کشور بر اساس میزان فروش در سال ۱۳۹۷، انتخاب شدند. نکته مهم اینکه بانک‌ها توانسته اند به لحاظ شاخص‌های فروش و دارایی به جایگاه‌های نخست در این رتبه بندی دست یابند. بانک‌ها که هلدینگ در این رتبه بندی شرکت کرده بودند، باعث شدند تا بار دیگر موضوع اموال مازاد و بنگاه داری بانک‌ها مطرح شود.
کد خبر: ۹۵۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 21 January 2020

غول‌های بانکی در صدر ثروتمندترین شرکت‌های برتر ایران/ چرا بانک‌ها، ساختمان‌های مازاد خود را نمی‌فروشند؟ / اموال چسبناک است یا خریداری در بازار نیست؟!

تابناک اقتصادیبه تازگی همایش شرکت‌های برتر ایران برگزار شد و در آن ۵۰۰ شرکت برتر کشور بر اساس میزان فروش در سال ۱۳۹۷، انتخاب شدند. نکته مهم اینکه بانک‌ها توانسته اند به لحاظ شاخص‌های فروش و دارایی به جایگاه‌های نخست در این رتبه بندی دست یابند. بانک‌ها که هلدینگ در این رتبه بندی شرکت کرده بودند، باعث شدند تا بار دیگر موضوع اموال مازاد و بنگاه داری بانک‌ها مطرح شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بیست و دومین همایش شرکت‌های برتر ایران در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و در آن پانصد شرکت برتر کشور بر اساس میزان فروش از سوی سازمان مدیریت صنعتی رتبه بندی شدند. اشاره به این نکته ضروری است که شرکت‌ها به دلخواه خود در این رتبه بندی شرکت می‌کنند و بنابراین غیبت یک شرکت بزرگ در این رتبه بندی به معنای آن نیست که مثلاً در سال گذشته میزان فروش آن شرکت اُفت شدیدی داشته است.

همچنین باید گفت، در رتبه بندی پانصد شرکت برتر، ملاک گزارش‌های مالی سال ۹۷ و میزان فروش شرکت‌ها در سال گذشته بوده است. در رتبه‌بندی شرکت ها، علاوه بر شاخص «میزان فروش»، ۳۲ شاخص دیگر نیز مورد سنجش قرار گرفته و شرکت‌ها بر اساس آن رتبه بندی شده اند.

در رتبه بندی پانصد شرکت برتر آنچه بااهمیت بوده، جایگاه گروه بانکی در این رتبه بندی است به گونه‌ای که بانک‌ها توانسته اند به لحاظ شاخص‌های فروش و دارایی به جایگاه‌های نخست در این رتبه بندی دست یابند.

هشت بانک در بین ۲۵ شرکت پرفروش سال ۹۷

بر اساس جزئیات اعلام شده مجموع فروش صد شرکت برتر ایران در سال گذشته حدوداً ۸۹۷ هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان بوده است که این میزان فروش رشد ۳۷ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس توانسته در سال ۹۷ بیش از ۵۵.۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد و در صدر پانصد شرکت برتر ایرانی بدین لحاظ قرار گیرد. همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان با میزان فروش ۴۹.۶ هزار میلیارد تومان در رتبه دوم، شرکت پالایش نفت بندرعباس با میزان فروش ۴۵.۴ هزار میلیارد تومان در رتبه سوم، بانک ملت (هلدینگ) با میزان فروش ۴۳.۵ هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم و شرکت فولاد مبارکه اصفهان با میزان فروش ۳۲.۸ هزار میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار گرفته اند.

اگر بخواهیم ۲۵ شرکت پرفروش سال ۹۷ را مورد بررسی قرار دهیم، در بین این ۲۵ شرکت پرفروش علاوه بر بانک ملت، بانک صادرات (هلدینگ) با ۲۴.۷ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه دهم، بانک تجارت (هلدینگ) با ۲۱.۹ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه دوازدهم، بانک پارسیان (هلدینگ) با ۲۱.۸ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه سیزدهم، بانک پاسارگاد (هلدینگ) با ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه چهاردهم، بانک رفاه کارگران (هلدینگ) با ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه هجدهم، بانک کشاورزی (هلدینگ) با ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه بیست و یکم و بانک سامان (هلدینگ) نیز با حدود ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان فروش در رتبه بیست و دوم قرار داشته اند؛ بنابراین در بین ۲۵ شرکت پرفروش در سال گذشته، هشت بانک حضور دارند؛ هر چند از نظر فروش شرکت‌های نفت و پتروشیمی توانسته اند رتبه‌های برتر را از آن خود کنند، محاسبات نشان می‌دهد که گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به لحاظ فروش اوضاع بهتری داشته اند و در مجموع ۱۷.۹ درصد از کل فروش شرکت‌های برتر کشور به این گروه تعلق داشته است.

رتبه‌های نخست بیشترین دارایی‌ها در تسخیر گروه بانکی

از نظر دارایی‌ها اگر شرکت‌های برتر را بسنجیم، اوضاع گروه بانک و موسسات اعتباری به مراتب بسیار بهتر از سایر گروه‌ها خواهد شد، به طوری که این گروه ۵۰.۶ درصد از کل دارایی‌های شرکت‌های برتر ایران را به خود اختصاص داده اند. بیشترین دارایی را در بین کل شرکت ها، بانک ملت (هلدینگ) با ۳۴۵ هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان به خود اختصاص داده و پس از آن بانک صادرات (هلدینگ) با ۲۵۳ هزار و ۹۶۳ میلیارد تومان دارایی در رتبه دوم، بانک تجارت (هلدینگ) با ۱۸۹ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان دارایی در رتبه سوم، بانک کشاورزی (هلدینگ) در رتبه چهارم و گروه سرمایه گذاری پارس آریان که وابسته به بانک پاسارگاد است با بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی در رتبه پنجم قرار گرفته است. خود بانک پاسارگاد (هلدینگ) نیز با ۱۲۴ هزار میلیارد تومان دارایی در رتبه هشتم بدین لحاظ قرار گرفته است.

همان گونه که ملاحظه شد، بانک‌ها در شاخص‌های فروش و دارایی توانسته اند رتبه‌های برتر را به خود اختصاص دهند. نکته مهم این که بانک‌ها با کمک شرکت‌های زیرمجموعه خود موفق به اخذ رتبه‌های برتر شده اند. این نشان می‌دهد که اگر بانک‌ها از بنگاه داری دست بردارند و شرکت‌ها و بنگاه‌های زیرمجموعه خود را به فروش برسانند، شاید در سال‌های آینده نتوانند این رتبه‌های برتر را به دست آورند. بنگاه داری که بار‌ها توسط رهبر انقلاب و همچنین رئیس جمهور روحانی مورد نقد قرار گرفته است.

رهبر انقلاب در دیدار خود با اعضای هیات دولت در شهریور ماه سال گذشته با انتقاد از بنگاه داری بانک‌ها فرمودند: بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. جلوی بنگاه داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه داری نیست.

همچنین رئیس جمهور روحانی در سخنان خود در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: اقدام اول این است که سرمایه‌های منجمد را فعال کنیم. در این راه بانک‌ها، دولت و خصولتی‌ها سرمایه بزرگی هستند. بانک‌ها علاوه بر کار سختی که انجام می‌دهند بنگاهداری هم می‌کنند که باید از آن خلاص شوند. البته در این چند سال که این موضوع را تأکید کردیم، این کار هنوز انجام نشده است. به بانک گفته‌ایم که اموال خود را بفروشد و از بنگاهداری دست بردارد. نمی‌دانیم که چرا انجام نمی‌شود و مشکل کجاست؟ این اموال چسبناک است و جدا نمی‌شود و یا از این کار می‌ترسند. در صورتی که اگر این کار انجام شود و واگذاری‌ها صورت گیرد، تحول بزرگی در اقتصاد روی خواهد داد و حرکت خوبی انجام می‌شود و با کمک به بخش تولید از طریق سرمایه در گردش کشور در مسیر رونق قرار خواهد گرفت.

غول‌های بانکی در صدر ثروتمندترین شرکت‌های برتر ایران/ چرا بانک‌ها، ساختمان‌های مازاد خود را نمی‌فروشند؟ / اموال چسبناک است یا خریداری در بازار نیست؟!

حالا پرسش این است که چرا اموال مازاد بانک ها رشد کرده است و راه حل برون رفت از این وضعیت چیست؟

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش گفت: ماجرای اموال مازاد بانک ها از این قرار است که بر اساس ضوابط بانکی یکی از وظایف بانک ها این است که سپرده ها را از مردم دریافت و به کسان دیگری از جمله فعالان اقتصادی تسهیلات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در این کار، بانک آن بخشی که می‌تواند به عنوان دارایی‌های ثابت و غیرمنقول و تصدی و سرمایه گذاری‌های خود داشته باشد محدود است. مثلا یک بانک می‌تواند به اندازه ۳۰ درصد سرمایه ثبتی خود اموال غیرمنقول شامل ساختمان، شعبه، دفتر و ... داشته باشد. نکته این که این ۳۰ درصد هم باید واحد‌های عملیاتی بانک باشد و نباید بانک مثلا ساختمان مسکونی، هتل و ... بسازد.

مظاهری افزود: بانک‌ها در طول زمان دو کار انجام دادند که دارایی‌های ثابتشان افزایش یافت. یک اینکه بخشی از منابع بانک‌ها بجای اینکه به پرداخت تسهیلات اختصاص داده شود به سرمایه گذاری برای خود در ملک و ساختمان و ... اختصاص داده شد. دو اینکه بخشی از منابع بانک‌ها به افراد به عنوان تسهیلات پرداخت شد و افراد نتوانستند این تسهیلات را بازپرداخت کنند و در نتیجه بانک بابت بدهی افراد به خود، دارایی‌های آن‌ها را تملک کرد.

مظاهری گفت: در نتیجه با توجه به افزایش حجم دارایی‌های ثابت بانک ها، آن‌ها نتوانستند تسهیلات پرداخت کنند و یکی از عوامل دشواری تامین مالی از بانک‌ها همین ماجراست.

وی افزود: بانک‌ها باید به هر حال به نوعی پولی که به عنوان تسهیلات پرداخت کرده اند را زنده کنند، اما هنگامی که دارایی را به تملک خود در می‌آوردند باید بلافاصله بفروشند.

مظاهری ادامه داد: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بانک‌ها می‌خواهند این اموال را هم اکنون بفروشند، اما اولا با قیمت‌هایی که قرار است بفروشند، خریداری در بازار نیست. ثانیا اگر بخواهند ارزان‌تر از قیمت گذاشته شده بفروشند، باید پاسخگوی واحد‌های نظارتی باشند. یا مثلا اگر بانک بابت بدهی یک شرکت، سهام آن را به تملک درآورده باشد، حالا بخواهد سهام آن را ارزان‌تر بفروشد اولاً سایر سهامداران ضرر می‌کنند، ثانیا شاخص بورس اُفت می‌کند. مجموع این عوامل باعث شده است تا بانک‌ها نتوانند به سرعت اموال مازاد خود را بفروشند، ولی باید به عنوان یک کار مستمر به آن نگاه کرد و یک کار آهسته و پیوسته در این زمینه انجام شود و تملک بانک‌ها کمتر از فروش آن‌ها باشد و در یک زمان سه تا چهار ساله این اموال مازاد فروخته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
منظور شما دارایی و سرمایه بانک ها واقعی نیست و ارزش گذاری همش غلط است و در حقیقت بانک ها ورشکسته هستند ولی با گران شدن دلار و قیمت املاک تجاری و اداری شاید نجات پیدا کند بس هیج امیدی به ارزان شدن قیمت ها وجود نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
اضافه کنید که هرسال به صورت غیر واقعی املاک را با کارشناسی های عیرواقعی گرانتر در دفاتر درج می کننئد و دارایی بانک را بیش از واقعیت نشان می دهند این کار را برروی سایردارایی ها نمیتوانند انجام دهند.
جواب اینکه چرا بانکها اموال خود را نمیفروشندکه در واقع جواب معوقات بالای بانکها و اشتیاق فراوان برای گرفتن وام از بانکها هم است:
تورم در طول حدود ده سال گذشته به گونه ای بوده که ارز طلا اتومبیل وملک و... تغریبا بطور متوسط 13 برابر شده است در حالی که اگر شما در طول این ده سال سالی 18 درصد سود میگرفتید الان پولتان کمی بیش از 5 برابر شده بود (البته اگر میتوانستید پس بگیرید)که از آن کلی هزینه ومالیات هم باید پرداخت کند
در اقتصادی مثل اقتصاد ما محال است بانک ها اینقدر سود کنند. صورت های مالی که به بانک مرکزی مدهند جعلی

هستند . بانکهای ما با خرید املاک در حد چند ده هزار میلیارد تومن و ایجاد انحصار قیمت مسکن در ایران را کنترل میکنند

و از طریق این انحصار و اخلال سود میکنند که سود تولیدی نیست و مرذم باید تاوان پس دهند
بانک ها با انجا م کارها در فضای مجازی و فروختن تجهیزات فیزیکی و ساختمانها میلیاردها تومان سود خواهند برد.
عامل اكثر مشكلات مردم همين بانكها هستند همه قوانين وامورات را به نفع خود نوشته اند
به همین دلیل که وزارتخانه ها از جمله نفت و مخابرات و صنعت و معدن و امور خارجه صدها مهمانسرا و خانه در بهترین نقاط شهرهای توریستی ایران برای تفریح پرسنل خود در تملک دارند
شما در خط ساحلی شمال ایران که حرکت کنی اغلب مکانهای خوب ساحل در تملک وزارتخانه ها و ارگانهاست که جهت استراحت و تفریح پرسنل آنها استفاده می شود
این تبعیض در هیچ جای دنیا متداول نیست
مگه چند درصد مردم ایران کارمند وزارتخانه ها یا ارگانها هستند که اغلب نقاط ساحل در اختیار آنهاست
نمی شه اون افراد هم مثل تمام مردم ایران برای تفریح و مسافرت تشریف ببرند در هتل یا مسافرخانه و از جیب خود خرج کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
دقیقا همینطوره
مردم عادی شاید در طی سال یا حتی 5 سال توان رفتن به مسافرت را ندارند ولی این افراد علاوه بر داشتن حقوق به موقع و بعضا نجومی و مزایای متنوع و مهمتر از همه امنیت شغلی سالی چند بار از جیب بیت المال به مسافرت می روند و در بعضی از این استراحتگاهها حتی غذای بسیار عالی و مجانی هم مصرف می کنند بیخود نیست هر کس پارتی داشته رفته ادارات دولتی تا به این نعمات برسه
مردم عادی بی پارتی هم که کلا آدم نیستند در ایران
فقط مقررات زدایی چاره این اقتصادهط
ایران بزودی رسما اف ای تی اف را رد میکند و از ان پی تی خارج میشود
نتیجه : نابودی بورس
من معتقدم بانکها سود سپرده ها را دراین یکی دوماه اینده افزایش خواهند داد وضمانت ای اقدام هم درعملیات بازار باز میباشد که بانکها بدون ترس مبادرت به جمع نمودن نقدینگی های سرگردان خواهند نوود وبا این کار مقداری از تورم بازهم عرض میکنم مقداری یعنی درحد ۶ درصد ازتورم کاسته میشود ونهایتا با این اتفاق دولت از ان بهره خواهد برد
پلیس اقتصادی باید ورود کنه و چند کله گنده این بانکها را دستگیر کنه و دادگاهی کنه حساب کار دست همه می اید!!!!!!!!!!
اگه بانک دیگه ای بیاد املاک این بانکها را بخره که اون هم منع شدن
اکثر مشکلات داخلی اقتصاد ما مربوط به بنگاه داری بانکها میباشد چه ملک چه ارز
الان سرشان بالاست چون فقط با کمک این دارایی ضرر وزیان هایشان را دارن میپوشانند و به عامه مردم اجهاف میکنند
تا تورم هر سال میتواند بایک جهش قیمت املاک و.. را به صدها برابر، هیچ بانکی انقدر ساده اندیش نیست که املاک مازاد خود را بفروشد برعکس کشورهایی که تورم کمترین وداشتن ملک با ازدست دادن ارزش ان در طول زمان کمترین وتولید وصنعت وکار بیشترین سرمایه گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار