بازدید 55186

سازوکار اخذ مالیات خروج از کشور تعیین شد

براساس این ماده سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره ۳ این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.
کد خبر: ۹۵۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 21 January 2020

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان مالیاتی را مکلف کردند بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز در موارد استثنای ذکر شده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس ماده ۳۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس این ماده سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره ۳ این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

میزان مالیات مذکور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌گردد.

براساس تبصره ۱ این ماده دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگری اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده مستثنی هستند.

براساس تبصره ۲ این ماده گردشگران، ساکنین دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری – صنعتی که صرفا از مبداء مناطق مذکور به خارج از کشور عزیمت می‌کنند مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه می‌شوند.

براساس تبصره ۳ این ماده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است پرداخت مالیات خروج از کشور مسافران ایرانی که عازم خارج از کشور هستند را به روشی که سازمان تعیین می‌نماید کنترل و از خروج مسافرانی که مالیات مزبور را پرداخت ننمودند جلوگیری نمایند.

همچنین با تصویب ماده ۳۴، اشخاصی که مبادرت به حمل و نقل برون‌شهری مسافر و فروش بلیت در داخل کشور با وسائل نقلیه زمینی (به استثنای ریلی) و دریایی می‌کنند مکفند پنج درصد بهای بلیت را با درج در بلیت و یا قرارداد حسب مورد به عنوان عوارض شهرداری از مسافران اخذ و هر ماه تا حداکثر تا پانزدهم ماه به حساب شهرداری مبدا سفر واریز نمایند. واریز عوارض مذکور بعد از موعد مقرر موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دو درصد به ازای هر ماه تاخیر خواهد بود.

اختلاف و استنکاف از پرداخت عوارض موضوع این ماده مشمول ماده ۷۷ قانون شهرداری‌ها مصوب ۱۳۳۴.۴.۱۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی خواهد بود.

نمایندگان در ادامه ماده ۳۵ این لایحه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس این ماده مالیات و عوارض موضوع این فصل به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نمی‌گردد. مالیات و عوارض موضوع مواد ۳۰ و ۳۲ این قانون به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۴۸
واقعا این کارا درست نیست، به جای اینکه برای ورود گردشگر تلاش کنن با این کار دست تو جیب مردم میکنن، الان هزینه سفر زمینی به وان یا باکو ارزونتر از سفر داخلی هست و مردمی که سفر زمینی میرن قشر پولداری نیستن، حداقل مسافرای زمینی رو معاف میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
فرقی نمیکنه زمینی هوایی این پول زوریه که با قلدری می خوان بگیرن
از مردن هم بک عوارض خروج از دنیا بگیرید .دیگه گل را زدید
گل بود به سبزه نیز آراسته شد!%
آقا تو رو خدا بگید یکجا چقدر میخوایید از ملت؟؟
این چیه دیگه؟
جدای عوارض هست؟
چه خبره این مملکت؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
تا دارایی ملت را بالا نکشن ول نمیکنن
میبینم که کفگیرتون ته دیگ خورده و همه جوره میخواین از مردم بکنین.. به به....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
من بک مهندسم همسرم پزشکه بخداترجیح میدم برم خارج ازکشور ظرف بشورم تااینکه بکونم اینجا وتوی این شرایط زندگی کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
چند در صد مردم به مسافرت خارج میروند و مشمول این قانون خواهند شد؟
والا همین الان هم نمیفهمیم این عوارض خروج از کشور دلیلش چیه ؟ مثالی در سایر کشورها هم داره ؟ اصلا چرا باید پلکانی باشه ؟ مگر شما در بار دوم و سوم و بعدها چه خدمات اضافه ای به مسافر می دید که هزینه اش بیشتر میشه ؟ این یکی مالیات دیگه از کجا در اومد ؟ من فکر کنم باید اسمش رو بزارن "جریمه عدم حضور در کشور" . این کار قشنگ یعنی "اینی که داره میره خارج حتما پول داره ، بیا ازش بیشتر بککنیم !"
اصلا چرا باید وقتی از مرز رد میشیم پول بدیم؟!؟!؟!
سر گردنه است
لطف کنید برای رفتن کربلا حتما مالیات سنگین اخذ شود چون تصویب شده باید برداخت شود!!!!
پاسخ ها
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
چون ارزش افزوده اي نداره ماليات نميگيرن
نمایندگان مجلس به جای اینکه بشینین در رابطه با کارهای خدماتی و اموزش و رفاهی طرح تصویب کنند تو فکر این هستند که چه جوری پول بگیرند از مردم. واقعا جای تاسف بسیار داره
افزایش قیمتها تقریبا از زمانی شروع شد که دولت یازدهم بدون مطالعه خروجی مسافران به خارج از کشور را از 75 هزار تا 440 هزار تومان افزایش داد و امتیاز آب شرب و برق شهری را از 250 تا 4 میلیون افزایش داد و موجب تورم شدیدی شد
در شهر من که یک آپارتمان بسیار شیک را متری 800 هزار تومان نمی خریدند اما الان متری 4 میلیون تومان قیمت گذاری می شود و مشکلات بزرگی گریبان گیر جامعه ایرانی شده است که حتی خود دولتیها هم دیگر توان مقابله با آن را ندارند
مگه ما زندونی هستیم تو این کشور!؟
پاسخ ها
امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
هشتاد میلیون اسیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
بله مگر غیر از این فکر کردید
ناشناس
| Canada |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
گروگان!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
باید رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
مگر غیر ازاینه؟؟؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
دقیقا ، ما زندانی هستیم و برای مرخصی رفتن بایستی باج بدیم، انشاءالله بتونیم پولی در بیاریم یا اختلاسی بکنیم و از این زندان فرار کنیم.
حالا این مالیاته کجا میره؟
مگر عوارض خروج که اخیراً چند برابر هم شده است مالیات نیست؟ مالیات روی مالیات؟!
عجب!
یعنی یه کاری میکنن که کسی که رفت قید برگشتن رو بزنه.
مثل باج گیری از یک زندانی میمونه که دوروز میخواد بره مرخصی.
هنوز تو عوارض سنگینش موندیم مالیاتم بیاد روش دیگه..
مجلس جیب بریه. رای بدین حقتونه
این مازاد بر عوارض از خروج کشور است یعنی هر مسافر باید هم عوارض خروج از کشور بدهد و هم مالیات؟؟؟
انشاله یکبار برای همیشه این مالیات را میدم
این هم از مجلس مردمی .اقایان نشسته اند چطوری جیب مردم را خالی گنند.اگر به فکر بودجه کشور هستید از حقوق و مزایای مادام عمر مجلس صرف نظر گنید.
دزدی سر گردنه همینه دیگه
آخه چراااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عوارض خروج نیم میلیون تومانی کمتون بود؟
يك باره همه را ممنوع الخروج بكنيد كجاي دنيا عوارض خروج از مرز 20 برابر ميشود
مالیات بر طبق تعریف احکام شرعی و قوانین باید برای درآمد به دست آمده اخذ شود، استاد دانشگاه یا دانشجویی که برای شرکت در کنفرانس یا فرصت مطالعاتی از کشور خارج میشه یا حتی کسی که برای تجارت از ایران خارج میشه مالیات چه چیزی رو باید پرداخت کنند؟
میگم سفرهای بین شهری هم مالیاتی بشه خیلی خوب میشه دیگه احتیاج به ویزا هم نداره
يه دفعه اعلام كنيد سفر به خارج از اين ممنوع والا ما كه تا الانم عوارض خروجي ميداديم راضي نبوديم كوفت اونايي كه ميگيرن شه الهي
مالیات خروج ازکشور؟
عوارض خروج ازکشور کم بود مالیات هم بهش اضافه شد؟!!!مگر برای مسافر با خروج از کشور درامدی ایجاد میشودکه مالیات میخواهندبگیرند؟!!! همان هوارض راهم اکثرکشورها نمیگیرند
پول زور که میگن همینه
یاد سریال برره می افتم و پول زوری که کیوون میگرفت. از کارشناسان محترم تابی استدعا دارم گزارشی هم تهیه کنند ببینیم بجز ایران، مردم کدام کشور روی کره خاکی مالیات خروج از کشور میپردازند.
سازوکار سامانه بسته معیشتی چرا گزینه توضیحات ندارد و بجای آن گزینه تهدید به قطع یارانه دارد؟ چه کسی پیگیر است؟ آیا این منطقی و عادلانه است؟
چه مجلس؟ نباید حتی یکنفر از مجلسیهای فعلی رای بیارند. اینا وکیل مردم هستند یا وکیل دولت؟ رفتارها خیلی عجیبه.
تا کامل آبروی کشور را نبرید و در دید جهانیان ایران را سکه یک پول نکنید دست بردار نیستید. عوارض خروج رو چند برابر کردید مردم چیزی نگفتند. باشد که در پیشگاه جهانیان مورد قضاوت قرار بگیرید.
آخه در کجای دنیا بابت خروج مردم از کشور عوارض و همینطور مالیات می گیرن. واقعا دیگه شورشو درآوردن. مدام دستشون تو جیب مردمه
همه جای دنیا کسی رو میخوان تبعید کنن ، از کشور بیرونش میکنن ،اینجا خودت میخوای بری بیرون ازت پول میگیرن . مگه زندانه؟
این مالیات غیر از عوارض خروجه که به صورت افزایشی در هر سفر میگیرند؟
طبق تایید دولت در پاسپورت بنده مقیم خارج هستم برای برگشتن به نزد همسر و فرزندانم در خارج از کشور بر طبق چه اصولی باید پول بدهم؟ فرودگاه و مرزها دقیقا برای ماها مصداق سر گردنه شده اند و عوارض خروج را تحت عنوان توریست از ما بزور میگیرند . مگر ما توریستیم ؟ در خواست ارز توریستی داریم می گویید نمی شود شما توریست نیستید ولی موقع خروج عوارض توریستی باید بدهیم!!! کجاست اسلام ؟ فاین تذهبون .بخاطر همین عوارض دو فرزند وهمسرم رانمی توانم به ایران بیاورم چون گران می شود و فقط خودم برای دیدن مادر کهنسالم به ایران میایم .
گروگان هستیم تو این کشور خوبه بخاطر زنده بودنمون کسی پول نمیده وگرنه باج میگرفتن از بقیه کشورها بخاطر زنده نگه داشتنمون.
پیشنهاد میکنم دم در هر خونه ای یه کارت خوان بگذارند هنگام خروج از منزل عوارض دریافت کنند می دونید چه پولی در میاد ما که عوارض گاز رسانی به سایر نقاط و برق رسانی به سایر نقاط و آب رسانی به سایر نقاط رو تو قبض های هر دوره میدیم (که همه اش از وظایف دولته )اگر زلزله و ...اتفاق بیفته هم ما باید کمک کنیم این هم عوارض و مالیات خروج از جهنم است دیگه !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار