بازدید 15918
۴

دو ماه تا نوروز باقی مانده، تلویزیون برنامه‌ای برای پخش دارد؟!

اساساً چرا باید هر شبکه تلویزیون کشورمان، یک ویژه برنامه داشته باشد که بخش اعظمی از این ویژه برنامه‌ها شبیه به هم باشند؟ چرا تلویزیون علاوه بر رقابت با شبکه‌های ماهواره‌های فارسی زبان، باید با خودش نیز رقابت داشته باشد و هر شبکه‌، یک برنامه تحویل سال پخش کند؟
کد خبر: ۹۵۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ 19 January 2020

دو ماه تا نوروز باقی مانده، تلویزیون برنامه‌ای برای پخش دارد؟!تنها دو ماه تا نوروز هزار و سیصد و نود و نه مانده و این پرسش پیش روست که آیا نوروز سال آینده نیز همچون سال جاری با برنامه‌های تولیدی باکیفیت آغاز می‌شود یا قرار است با ردیف کردن چهره‌ها و طرح تعابیر کلیشه‌ای آغاز شود یا بر اساس ایده‌هایی نو، تولید برنامه‌های ویژه نوروز به ویژه برنامه‌های تحویل سال در جریان است و تلویزیون به جای چندین برنامه بدون محتوا، یک یا دو برنامه باکیفیت دارد که بیننده را در وقت آغاز سال پای شبکه‌های تلویزیون ایران میخکوب می‌کند؟

به گزارش «تابناک»؛ شصت روز دیگر وقت پخش برنامه‌های تحویل سال فرامی‌رسد و چه بسا برخی شبکه‌های تلویزیونی از چند روز زودتر به استقبال تحویل سال بروند و پخش ویژه برنامه‌هایشان را آغاز کنند. در این شرایط طبیعتاً باید برنامه‌های رسانه ملی برای آغاز سال نو مشخص شده بود؛ اما به جز فصل تازه سریال پایتخت، هیچ محصول مهمی برای نوروز معرفی نشده و احتمالاً برنامه‌هایی نظیر دورهمی مهران مدیری یا خندوانه، مجموعه‌ای ویژه برنامه برای نوروز خواهند داشت.

این در حالی است که بر اساس سوابق می‌توان پیش بینی کرد که رقبای فارسی‌زبان تلویزیون ایران، مجموعه گسترده‌ای از تولیدات را برای ربودن مخاطب ایرانی عرضه می‌کنند؛ رویکردی که کار مدیران و برنامه سازان رسانه ملی را دشوارتر از قبل می‌نماید. این دشواری به صورت ویژه در برنامه‌های تحویل سال نمود می‌یابد. همان گونه که پیش از این نیز در گزارش‌هایی در «تابناک» اشاره شد، رویه تلویزیون در نوروز، تولید موازی برنامه های تحویل سال برای شبکه های مختلف ملی بوده و در سال‌های پیشین با تغییر هر کانال، با برنامه هایی مواجه می شدیم که به لحاظ بنیانی، تفاوت آنچنان عمیقی نداشتند.

دو ماه تا نوروز باقی مانده، تلویزیون برنامه‌ای برای پخش دارد؟!

تمامی شبکه ها، مجموعه‌ای از مهمانان از جمله بازیگران، خواننده ها و چهره‌های دارای توانمندی ظاهراً خاص را نوبتی در استودیو می آوردند که یکسری حرف های مناسبتی را تکرار می‌کردند. بدین ترتیب مخاطب ایرانی با مجموعه ای از برنامه های متوسط داخلی مواجه بود که باید یا یکی از آنها را انتخاب می کرد و یا کنترل ماهواره را به دست می گرفت و سراغ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان می رفت. با وجود مهمانان متعددی که در این برنامه حضور یافتند، برنامه های منحصر به فردی را در این ویژه برنامه شاهد نبودیم که تماشاگر را از به دست گرفتن کنترل برای عوض کردن کانال منصرف سازد.

در سال‌های پیشین، شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان که مشخص بود برای چند ساعت برنامه تحویل سال سرمایه گذاری بسیار کلانی (شاید معادل 5 تا 10 درصد بودجه سالیانه شان) کرده بودند، با توجه به آنکه خط قرمزهای معمول تلویزیون کشورمان را نداشتند، از هر ابزاری برای جذب مخاطب داخلی که مخیر به انتخاب میان شبکه های داخلی و شبکه‌های ماهواره ای بود، استفاده کردند و البته آماری در دسترس نیست که میزان موفقیتشان را نشان دهد.

به تعبیر دیگر مشکل اصلی ویژه برنامه شبکه سه که در سایر شبکه ها پررنگ تر بود، نبود یک استراتژی برای برنامه و تولید محتوای «با کیفیت» و «متفاوت» برای لحظه تحویل سال طی یک دوره چند ماهه است. اینکه همان مهمان های سال گذشته، بخش اعظمی از مهمانان سال نو را در تلویزیون تشکیل دهند و «ایده های تازه» برای درگیر کردن تماشاگر در ساعات تحویل سال ارائه نشود، نشانه عدم برخورداری این برنامه ها از تیم ایده پردازی و تولید قوی است که ماه ها پیش از شروع پخش برنامه، تولیدشان را برای چند ساعت تحویل سال آغاز کرده باشند.

بدون تردید، هر شبکه تلویزیونی منحصراً بودجه ای به اندازه من وتو یا بی بی سی فارسی یا ایران اینترنشنال ندارد و به همین دلیل، توان تولید بر اساس استراتژی فوق الاشاره را ندارد؛ اما اساساً چرا باید هر شبکه تلویزیون کشورمان یک ویژه برنامه داشته باشد که بخش اعظمی از آنها شبیه هم باشند؟ چرا تلویزیون علاوه بر رقابت با شبکه های ماهواره های فارسی زبان، باید با خودش نیز رقابت و هر شبکه ای یک برنامه تحویل سال پخش کند؟

در سال های گذشته، این پیشنهاد بارها مطرح شد و اکنون نیز باید این پیشنهاد را تکرار کرد که بهتر است، تلویزیون به جای پخش ویژه برنامه های متعدد به شمار شبکه های تلویزیون، یک یا دو ویژه برنامه در یک یا دو شبکه روی آنتن ببرد و کل اعتبارات برای ویژه برنامه های نوروزی در این یک یا دو برنامه متمرکز شود. مردم در لحظه تحویل سال، تنها می توانند یک ویژه برنامه را نگاه کنند و حداکثر، برای تنوع ویژه برنامه دوم را می بینند. بدین ترتیب، این مخاطب در لحظه تحویل سال، تماشای این یک یا دو ویژه برنامه داخلی را ترجیح خواهد داد. آیا این تدبیر در سال های آینده لحاظ می شود؟ بعید به نظر می رسد؛ اما امیدواریم!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴
کی تلویزیون میبینه آخه؟
خب نداشته باشه. تلویزیونی که ما در اون هیچ سهمی نداریم، تحریمه!
صدا و سیمای ایران مفت گرونه...
خدارو شکر اینقدر برنامه های عالی، شاد و متنوع از ماهواره
پخش میشه که هیچ آدم عاقلی صدا و سیما نگاه نمیکنه
نگران نباش
1- چند تا مجری ناشناس که نیششون همیشه باز رو میارن میشونن دور سفره هفت سین و شروع میکنن به وراجی و مزخرف گویی و کرکرخنده و دعوت از کسانی که قبلا هزار دفه دعوتشون کردن!
2- فیلمهای سینمایی تکراری رو برای اولین بااااااااااااااااااااااااار از شبکه ای پخش میکنن که قبلا مردم از یه شبکه دیگه صد دفه دیدنش
3- پخش مستند با کیفیت HD... به هر حال پخش کیفیت HD خرج داره و فقط برای ایام نوروز
4- همون روز اول یه دسته گل ارکیده قرمز پلاستکی میذارن روی میز گوینده خبر ولی روز دوم دیگه همه چی عادی میشه
5- تکرار منتخبهای دورهمی!
6- یه مجسمه میذارن وسط استودیو چند تا پروژکتور رنگی هم میندازن روش. یه میکروفنم میدن دستش میگن بخون
فقط بخون کاریت نباشه
7- پخش مجدد تکراری های کلاه قرمزی
8- شنیدن اخبار شاد و خنده دار 5 ثانیه ای از سراسر دنیا در بخش خبری
9- پشت صحنه گزارش های خبری یا لحظه ترکیدن لامپ استودیو خبری
10- پخش برنامه های "سال 98 در یک نگاه"... نه که خیلی خوش گذشت!

هفته دوم عید دیگه همه چی عادی میشه
سیزده بدر هم که تموم بشه همه برن سر کار تازه میفهمن ایام نوروز یکی از همون ایام زجرآور سال
همین خط قرمزهای معمول هم صداوسیما رو ضعیف کرده هم گردشگری رو . واقعا چرا ما نباید در سال 1399 بر اساس عرف و زمان و جامعه تغییر کنیم و هنوز تو حال و هوای 40 سال پیش باشیم ؟! شما مگه میتونید نسلهای 70 -80-90 رو بر اساس خط قرمزهای کهنه و بروز نشده نگه دارید ؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل