عضو سابق شورای عالی بورس مطرح کرد

راهکارهای جذب سرمایه های خرد به بازار سرمایه

عضو سابق شورای عالی بورس مهمترین راهکار جذب سرمایه های خرد به بازار سرمایه را هدایت نقدینگی به سمت بخش های مولد و اشتغالزا عنوان کرد.
کد خبر: ۹۵۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ 16 January 2020

عضو سابق شورای عالی بورس مهمترین راهکار جذب سرمایه های خرد به بازار سرمایه را هدایت نقدینگی به سمت بخش های مولد و اشتغالزا عنوان کرد.

به گزارش مهر، حسین عبده تبریزی امروز در نشست تخصصی «مشارکت سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: در نخستین گام برای گسترش بازار سهامداری باید ببینیم که آیا سهامداران می‌توانند سود مناسبی از سرمایه گذاری به دست آورند یا خیر؟ آیا بازار سرمایه فرصت مناسبی برای جمع آوری پس اندازهای کوتاه مدت و سوددهی آنهاست؟

وی افزود: منابع حاصل از جمع آوری سپرده‌های خرد در بازار سرمایه را باید به گونه‌ای اختصاص دهیم که رشد پایدار در اقتصاد ایجاد کنیم.

عبده تبریزی تصریح کرد: در کشور ما بازارهای سرمایه برای شرکت‌های متوسط کارآمدی بالایی ندارند و نمی‌توانند از منابع آن بهره ببرند. همان فضایی که سالهاست در بازار پول و بانکی رخ داده و فضا به حدی تنگ شده که بخش خصوصی از تأمین اعتبار در رقابت با بخش دولتی خارج شده است، در بازار سرمایه نیز در حال شکل گیری است.

عضو سابق شورای عالی پول افزود: یکی دیگر از ضعف‌های بازار سرمایه این است که ناشران، گزینه‌های متنوعی ندارند. مثلاً بازار بدهی بلندمدت نداریم. البته در کشوری که تورم به ۲۰ درصد می‌رسد، بازارهایی مانند بازنشستگی و بیمه بلندمدت در آن ناکارآمد است و در قراردادهای بلندمدت برای متعادل کردن بازار تأمین مالی با مشکل مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: برای جذب مردم به بازار سرمایه در مقیاس بزرگ‌تر باید به این نکته توجه کنیم که منابعی که از این مسیر جمع آوری می‌شود، در چه مسیری هزینه شده است.

عبده تبریزی افزود: در ایران سرمایه گذاران عمدتاً به سرمایه گذاری در بازارهای فیزیکی مانند طلا، ملک و نهایتاً ارز و سپرده بانکی عادت دارند، آن هم در شرایطی که سپرده‌های بانکی از مالیات معاف هستند، بنابراین بازار سرمایه باید تلاش سنگینی کند تا سرمایه‌ها به این بازار بیایند.

وی تصریح کرد: اگر تخصیص منابع به درستی انجام شود، بازدهی بازار سرمایه برای جلب سرمایه گذار اتفاق خواهد افتاد.

عبده تبریزی با بیان اینکه بازارهایی که با نرخ رشد بالا مواجهند در بلندمدت با مشکل نقدینگی مواجه می‌شوند، گفت: یکی از ابزارهای مناسب جمع آوری سپرده‌های بلندمدت در بازار سرمایه، اوراق بدهی نقدشونده است که در حال حاضر در حال گسترش در بازار سرمایه است و با توجه به کسری بودجه سال آینده، اوراق بیشتری منتشر خواهد شد.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی سپس به تقسیم بندی سرمایه گذاران در بازار سرمایه پرداخت و گفت: برخی مانند صندوق‌های بازنشستگی به دنبال خرید و نگهداری سهام در بلندمدت هستند. دسته‌ای دیگر مانند صندوق‌های سرمایه گذاری در حال خرید و فروش مداوم انواع ابزار در بازار سرمایه در بازدهی‌های زمانی کوتاه بوده و دسته سوم کسانی هستند که عمدتاً سرمایه گذاران خصوصی بوده و روزانه خرید و فروش انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: وقتی از مشارکت گسترده در بازار سرمایه حرف می زنیم می‌بینیم که همه این سرمایه گذاران در بازار نقش دارند و نقش آنها به روز کردن قیمت‌ها در بازار سهام است اما در شرایط کنونی که سرمایه گذار وارد کشور نمی‌شود و با مشکل نقدینگی مواجه هستیم، بهتر است سرمایه‌های سهامی خاص را ساماندهی و تأمین مالی کنیم. این کار در سایر بازارها نیز رخ می‌دهد، کما اینکه عده‌ای سرمایه گذاری می‌کنند و فردی بساز و به فروش است یا عده‌ای پول می‌دهند تا فردی در بازار بازرگانی کند. در بورس هم می‌توان این بخش را تقویت کرد.

عبده تبریزی با اشاره به شاخص‌های متعددی که می‌تواند مردم را به بازار جذب کند، گفت: مهمترین این موارد، سرمایه گذاری در بخش‌های مولد و شرکت‌های تولیدی است. اگر چه نوع مارکتینگ این بازار دشوار است اما طیف گسترده ای را در بر می‌گیرد. هنوز نتوانسته ایم اعتماد عمومی مردمی را که علاقه‌مند هستند تا سرمایه‌هایشان به بخش‌های مولد و اشتغالزا هدایت شود، جذب بازار سرمایه کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر