بازدید 33046
آخرین تحولات خاورمیانه؛

تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام / هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان/ اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه/ لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران

هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان، اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه، لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران و سفر اعلام نشده وزیر دفاع آلمان به عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۵۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 16 January 2020

هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان، اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه، لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران و سفر اعلام نشده وزیر دفاع آلمان به عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه انگلیسی گاردین، روز چهارشنبه در گزارشی با استناد به اظهارات یکی از اعضای سابق تیم امنیت ملی دولت آمریکا خاطرنشان کرد: دولت آمریکا می‌خواهد توافق تجاری با انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) را به خروج این کشور از برجام منوط کند و از این طریق دولت انگلیس را در مسیر خروج از برجام قرار دهد.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، ریچارد گلدبرگ که تا همین هفته گذشته به عنوان دستیار مشاور امنیت ملی دولت آمریکا فعالیت می‌کرده، اخیراً در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است: «همچنان که به خروج از اتحادیه اروپا نزدیک می‌شوید، حامیان برگزیت از شما می‌خواهند از برجام نیز خارج شوید، زیرا آن‌ها از برجام خوششان نمی‌آید. وقتی بعد از خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه [۱۱ بهمن]برای مذاکرات تجاری به واشنگتن بیایید، چه تصمیمی خواهید گرفت؟»

تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام/هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران

این مقام سابق دولت ترامپ در ادامه اظهارات خود در مصاحبه با بی‌بی‌سی به بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و همچنین مردم این کشور توصیه کرده است که از سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال ایران فاصله بگیرند و به کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران بپیوندند.

روز سه شنبه بوریس جانسون از ترامپ خواست تا توافق هسته‌ای ایران را با یک پیمان جدیدی که خودش پیشنهاد می‌دهد، جایگزین کند تا این توافق تضمین دهد که تهران قادر به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها ادعا‌های غرب در خصوص تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.

دولت آمریکا که در اردیبهشت ۹۷ به بهانه‌های واهی از برجام خارج شد و پس از آن تحریم‌های اقتصادی متعددی را علیه ایران وضع کرد، در هفته‌های اخیر تلاش خود برای وادار کردن متحدان اروپایی خود به خروج از برجام را افزایش داده است.

آمریکا می‌کوشد با حربه فشار اقتصادی و سیاسی، به ‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه در خصوص تبدیل درگیری‌های خاورمیانه به جنگی جهانی هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، پوتین در سخنرانی سالانه در پارلمان گفت: گفت‌وگو درخصوص امنیت و ثبات جهانی نیازی مبرم است و به‌ طور ویژه، پنج کشور هسته‌ای «در قبال توسعه و پیشرفت نوع بشر مسئولند».

پوتین افزود: «درگیری‌های منطقه‌ای می‌توانند سریع به تهدیداتی برای امنیت جهانی تبدیل شوند. نیاز مبرمی برای گفت‌وگو درباره امنیت و ثبات نظم جهانی وجود دارد. هر پنج ملت باید عواملی که می‌توانند منجر به وقوع جنگ شوند، از بین ببرند».

وی تأکید کرد، روسیه در حال حاضر احساس امنیت دارد و از پیشرفته‌ترین سلاح‌هایی که «هیچ کشور دیگری ندارد» بهره‌مند است، ولی این کشور باید بیش از این توسعه یابد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین برای تغییر برخی بند‌های قانونی اساسی این کشور، برگزاری همه‌پرسی را پیشنهاد کرد و گفت: روسیه باید به یک «کشور مرفه با حاکمیت قانون» تبدیل شود.

اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز در مقر پارلمان عربی در قاهره، در خصوص شرایط کشور‌های لیبی، یمن، فلسطین و سوریه سخنرانی کرد.

وی گفت، کشور‌های عربی با توجه به حوادث اخیر منطقه، باید در مقابل تمامی تهدیدات مقابله کنند و منطقه عربی در مسیر تغییرات سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است.

تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام/هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران

فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد که عربستان سعودی به حاکمیت تمامی کشورهای احترام می‌گذارد و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند. وی گفت که کشورهای عربی از دخالت «شبه‌نظامیان فرقه‌گرا» رنج می‌برد.

وزیر خارجه سعودی با اشاره به بحران سوریه گفت: ریاض از اقدامات «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در سوریه حمایت می‌کند. او بار دیگر گفت، دولت سعودی حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه را نمی‌پذیرد.

فیصل بن فرحان همچنین از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین نیز انتقاد کرد و مدعی شد، فلسطین موضوع اول دولت ریاض است و باید تمامی اراضی اشغال شده بازگردانده شود.

وی همچنین با اشاره به اوضاع لیبی گفت که ریاض خواستار حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی لیبی است.

لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران

وزارت خارجه آمریکا ناگهانی دو نشست توضیحی محرمانه با اعضای کنگره را که قرار بوده در آنها توضیحاتی درباره وضعیت امنیت سفارتخانه‌های آمریکا و تنش‌ها با ایران ارائه شود، لغو کرده است.

پایگاه «پالیتیکو» نوشته لغو این جلسه، نماینده‌ها و کارکنان کنگره را در پی داشته که دنبال شنیدن پاسخ سوالاتشان درباره تبعات تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ترور ژنرال «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

این اتفاق، از سوی دیگر همزمان با انتشار اسنادی صورت گرفته که نشان می‌دهند، دستیاران وکیل شخصی ترامپ، «رودی جولیانی»، سفیر سابق آمریکا در اوکراین را تحت نظر گرفته و از او جاسوسی کرده‌اند؛ این مساله از یک سو به امنیت سفارتخانه‌های آمریکا و از طرف دیگر به استیضاح ترامپ مرتبط است.

دستیار یکی از نماینده‌های مجلس نمایندگان گفت: «کارکنان کنگره خشمگین هستند. طبق قانون برگزاری این جلسات در هر ماه الزامی است که جلسه امروز، مهم‌ترین جلسه‌ای بود که از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم. وزارت خارجه به ما هیچ توضیحی نداده است.»

یک عضو مجلس سنا گفته که قرار بوده مقام‌های وزارت خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی این مجلس حضور پیدا کرده و درباره وضعیت تنش‌ها با ایران توضیح دهند.

این عضو سنا گفت: «می‌دانیم که بهانه‌ای مبهم می‌آورند و می‌گویند یک مساله لجستیکی مانع برگزاری جلسه شد، اما ما از روزها قبل، برنامه برگزاری آن را بسته بودیم.»

دستیاران رسانه‌‌ای «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا برای اظهارنظر درباره گزارش پولیتیکو در دسترس نبوده‌اند.

جلسه لغو شده مربوط به امنیت سفارتخانه‌های آمریکا، در ابتدا قرار بود روی وضعیت کشور آفریقایی بروندی متمرکز باشد، اما بنا به درخواست کارکنان کنگره، موضوع آن، به دلیل حمله پهپادی آمریکا علیه سردار سلیمانی گسترده‌تر و قرار شد در آن درباره امنیت سفارتخانه‌های آمریکا بحث شود.

ترامپ تا به حال روایات‌ متناقض و متعددی را درباره دلایل تصمیم به ترور سردار سلیمانی ارائه داده است. او در ابتدا مدعی شد که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله‌ای «قریب‌الوقوع» علیه نیروهای آمریکا بوده است.

اما «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا چند روز بعد روایت ترامپ را زیر سوال برد و وجود تهدید «قریب‌الوقوع» از سوی سردار سلیمانی را رد کرد. بعد از آن، ترامپ هم از موضع‌گیری اولیه‌اش عقب‌نشینی کرد.

قرار بود در جلسه کنگره درباره ایران، سوالاتی درباره تغییر مواضع دولت ترامپ پرسیده شود.

سفر اعلام نشده وزیر دفاع آلمان به عراق

«انگریت کرمپ»، وزیر دفاع آلمان در سفری از پیش اعلام نشده روز چهارشنبه (۲۵ دی) وارد بغداد، پایتخت عراق شد.

بغداد الیوم به نقل از منبعی در دولت عراق گزارش داد که سفر خانم کرمپ به این کشور از پیش اعلام نشده و بدون برنامه‌ریزی صورت گرفته و هنوز مشخص نیست وزیر دفاع آلمان به چه منظور به عراق سفر کرده و با چه کسانی دیدار خواهد کرد.

با این حال، دیروز سه‌‌شنبه دولت آلمان اعلام کرد که شماری از نیروهای نظامی خود را که در قالب ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا مشارکت داشتند، از عراق خارج کرده است.

تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام/هشدار پوتین درباره سرایت درگیری در خاورمیانه به تمام جهان اعتراض عربستان سعودی به دخالت ترکیه در شمال سوریه لغو ناگهانی نشست محرمانه وزارت خارجه آمریکا با کنگره درباره ایران

یک روز پیشتر نیز وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که ارتش این کشور روند جایگزین کردن نیروهای جدید با نیروهای قدیمی در این ائتلاف را به تعلیق درآورده است. ارتش آلمان دلیل این تصمیم خود را اوضاع و تحولات جاری در عراق اعلام کرده و گفته است که فعلاً اعزام نیرو به عراق متوقف شده است.

به دنبال حمله تروریستی آمریکا به خودروهای حامل سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در سیزدهم دی و شهادت آن‌ها، عراق اعلام کرد که مأموریت نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای نظامی ائتلاف ادعایی به پایان رسیده و باید خاک این کشور را ترک کنند.

پارلمان عراق در واکنش به این حمله تروریستی، طرح اخراج نیروهای خارجی از جمله آمریکایی از عراق را تصویب کرد و از دولت پیش‌برد امور این کشور به ریاست عادل عبدالمهدی خواست آن را اجرا کند. آمریکا از بین اخراج نیروهای تروریست خود از عراق، دولت این کشور را به اعمال تحریم‌های اقتصادی، بلوکه کردن دارایی‌های عراق و بستن حساب‌های بانکی این کشور در آمریکا تهدید کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۲
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه

مرگ بر انگلیس
مرگ بر انگلیس
مرگ بر انگلیس
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مرگ برهمه ابر قدرت ها
ناشناس
| France |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این مرگ انگار ادرس اونارو نداره هموطن بیدارش نکنی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مرگ بر جهالت
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
نزوئلا اون سر دنیا و بیخ گوش آمریکا و با اون همه فشار داره روزی 1ونیم میلیون بشکه نفت . بعد ما که تو شاه راه نفت دنیا هتیم و روسیه و هند و چین چسبیدن به ما نمیتونیم روزی 300 هزار بشکه هم بفروشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
لاقل مدتی شعار مرگ سر ندهید از بس داده ایم همش داره بر میگرده سمت خودمون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شک نکنید که هیچ دولت خارجی دلش بحال مردم ما نمیسوزد . اگر قرار باشد دولتی برای مردم خدماتی انجام دهد قطعا آن دولت متعلق به همان کشور است .
ارسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مرگ بر نادان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مرگ برنادانی
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حتی اگر روسیه همین الان با ما خوب نباشه. شعار رو نباید از مرگ بر آمریکا تغییر داد چون اصل دشمن اونه و بقیه فرعی هستند.
ناشناس
| France |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مرگ بر تمام کشورهای کره زمین و حتی سیارات دیگه بغیر از خودمون و سه کشور دوستمون
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
انگلیس . فرانسه . آلمان و به تایع آن روسیه و چین و در این اواخر به دلیل توافق اقتصادی چین و امریکا کشورهای ابرقدرت بر سر منافع اقتصادی و نطامی خود تصمیم دارند که همان ۱۲ شرط ترامپ‌را جایگزین قرار داد جدید کنند . یعنی ترور سردار سلیمانی با برنامه بوده میدانستند که ایران پاسخ میدهد بنابراین امریکا برای اینکه کشورهای ابر قدرت را تفهیم کند که ایران هسته ای برای خود روس و چین هم در اینده خطرناک خوا۶د بود من نظرم این هست که در اتاق های نشست سیاسی چین و روسیه با دیگر کشورهای طرف برجام توافقی صورت گرفته . در نهایت یا ایران باید ۱۲ شرط را قبول کند . یا تحریم مجدد یا جنگ تمام عیار .
پوتین هم به فکر دموکراتیک کردن قوانین کشور است...
این ترامپ و جانسون رفتار و حرکاتشان درست مثل اولک و بولک میمانند
حرکات و رفتاری احمقانه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سفیر انگلیس در توییتر گفته سر خیابان رفتم وقتی مشاهدات مردم ناراحت در قضیه سقوط هواپیما را دیدم با انها ابراز همدردی کردم برای تشویق اعتراض نرفته بودم
اگه دقت کنید هیچ کشوری اندازه ترکیه تو مسائل کشورهای دیگه دخالت نمیکنه که جز عمیق تر شدن اختلاف و افزایش خونریزی ثمره ای برای ان کشورها نداشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
الان حس ترکیه ستیزی شما گل کرده ! دارید حرفهای مقامات عربستان که دشمن درجه ما در منطقه هستند را تصدیق میکنید
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
؟؟؟؟
اسرائیل دخالتش در دیگر کشورها کمتره؟
آمریکا دخالتش در دیگر کشورها کمتره؟
...!!!
با مرگ بر.. و ....کارها درست نمیشود بهتر است بگویید تفکر تفکر درایت دور اندیشی
مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل موافقم با دور اندیشی
بابا جون اصل کاری. رو جا انداختی مرگ بر امریکا
شما یه مورد بگو ترکیه دخالت کرده. ترکیه به خاطر داشتن مرز طولانی با سوریه، امنیت مرزها و جلوگیری از ورود آوارگان بیشتر به کشورش در موضوع ترکیه دخالت میکند. بقیه کشورها نه مرز مشترک دارند نه حساب کتابی دارند. عربستان یه نگاهی تو آینه به خودش بندازه که یمن و سوریه را کی به این روز انداخت.الان هم نگران سوریه نیست. نگران گوشه گیری خودش در منطقه هست. این کشورهای غربی دولت مستقل نیستن. نماینده آمریکا و غرب هستن در منطقه
مطمئنا انگلیس جلوی تلاش امریکا خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد امریکا شرافت آنها رو لکه دار سازد.
انگلیس کدام منافعش بخطر افتاده که بخواهد برجامی بماند یا آنرا ترک کند؟
جنگي در منطقه اتفاق بيافتد قطعا جنگ هسته اي و جهاني را بدنبال خواهد داشت. ترور سردار سليماني پيش آگهي اين جنگ است.
اروپا چاره ائی جز خروج از برجام ندارد، چون برجام از ابتدا بین ایران و آمریکا بود. متاسفانه مسئولان و مشاوران کشور ما بجز یکی دونفر واقع بین نیستند. منتظر یک معجزه در اقتصاد ما هستند ولی هیچ برنامه ایی برای آن وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
چرا اقتصاد برنامه دارد منتها برخی با رفتار و ایده آرمانی نمیخواهند ورق کتاب اقتصاد یا مشاوره علمی اقتصاد را شور کنند و اجرا کنند . اتفاقا اقتصاد برای اینکه گرانی و بیکاری و تورم و تولید و صادرات و واردات .....بورس و بانک و ارز .....هم برنامه دارد هم فرمول دارد . اگر با ان فرمول ها اعتقادی نباشد ایده و نطریه پردازی جای آنرا بگیرد شرایط بدتر خواهد شد .
بازیه بکر و تشنه سرمایه گذاری و فروش قدرتهای بزرگ به تقسیم بندی نمیرسن
تابناک عزیز سلام وخسته نباشی به همه کارکنان شما . یک نکته رو باید بیان کنم اونهم اینه که فکر میکنم به تعدادقابل ملاحظه ای بازدید کنندگان از سایت شما کم شده البته سایتهای دیگه هم به همین شکله از نظرسنجی ها میشه متوجه شد. فقط خواهش من اینه که صداقت و حقایق رو بیان کنید تا اعتماد مردم دوبا ه برگرده.
من دیگر از این سایت بازدید نخواهم کرد چون واقعیت جامعه را منعکس نمی کند اکثر سایتهاهم مثل صدا و سیما می باشد که اخبار را یک طرفه نقل می کنند انگار فکر می کنند مردم حرف اینها را باور می کند چقد باید در خواب بود دنیا متحول شده است شما هنوز در عصر حجر گیر کرده اید ساتی که برای رئشنگری نباشد نبودش بهتر از بودنش می باشد
امریکا و انگلیس در تمام مسائل سیاسی باهم اتفاق نظر دارند ودر مورد ایران هم سیاستی است که فعلا به این شکل اعمال میشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر