بازدید 3238
اقتصاد در گذر زمان

از "آغاز به کار بانک رهنی" تا "سد جدید ترخیص خودروهای وارداتی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۵۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 15 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

25 دی 1317، بانک رهنی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال تاسیس و شروع به کار کرد. ابوالحسن ابتهاج معاون بانک ملی به ریاست این بانک برگزیده و در همان روز عبدالحسین هژیر معاون بانک ملی شد. همچنین در این روز، قانون اجازه تاسیس بانک کارگشایی به تصویب رسید.

25 دی 1320، لایحه ادغام وزارت بازرگانی و وزارت پیشه و هنر در مجلس تصویب شد.

25 دی 1331، هندرسن سفیر کبیر آمریکا پیشنهاد جدید دولت‌ های آمریکا و انگلیس را برای حل مشکل نفت تقدیم نخست ‌وزیر دکتر محمدمصدق کرد و از جمله اینکه نفت ‌های موجود در آبادان از دولت ایران خریداری و ۲۵درصد قیمت آن بابت غرامات در بانک مرضی ‌الطرفین به امانت سپرده شود. این ملاقات ۵ ساعت‌ طول کشید.

25 دی 1353، شاه اعلام كرد ايران در تحريم نفتي غرب شركت نمي‌كند و حتي قسمتي از منافع نفتي خود را براي بهبود اقتصاد اروپاي غربي هزينه خواهد كرد. تحريم مذكور از سوي كشورهاي عربي عليه دولتهاي غربي متحد اسرائيل در پايان جنگ رمضان سال 1352 وضع شده بود.

25 دی 1354، شرکت ‌های حمل و نقل دریایی به علت تراکم کالا در بنادر ایران ۳۰ درصد به هزینه حمل افزودند.

25 دی 1355، سازمان برنامه اعلام کرد صادرات مستقیم و غیرمستقیم نفت ایران، کاهش قابل ‌ملاحظه‌ ای پیدا کرده و به طور متوسط روزانه سه میلیون و پانصدهزار بشکه نفت استخراج می‌ شود.

25 دی 1389، براساس جدیدترین تصمیم دولت، با تثبیت سهمیه بنزین نیمه یارانه ‌ای (۴۰۰ تومانی) خودروهای شخصی و عمومی در بهمن ‌ماه، احتمال اختصاص سهمیه بنزین ویژه- حمایتی خودروها (نرخ ۱۰۰ تومانی) منتفی شد.

25 دی 1391، حکم مدیرعاملی سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی برای دومین بار توسط دیوان عدالت اداری لغو شد.

25 دی 1395، سازمان بین‌ المللی کار (ILO) پیش‌بینی کرد جمعیت بیکاران جهان در سال 2017 از مرز ۲۰۰ میلیون نفر عبور می‌ کند که رکورد بالای جدیدی محسوب می‌ شود.

25 دی 1396، پروانه فعالیت دمیربانک آذربایجان از ۲۳ دسامبر ۲۰۱۷ لغو و کاپیتابانک این کشور به‌عنوان بانک مسوول بازپرداخت مبالغ سپرده‌گذاران نزد دمیربانک تعیین شد.

25 دی 1397، بعد از مصوبه هیات دولت مبنی بر ترخیص خودروهای وارداتی، در شرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول تهیه دستورالعمل اجرایی در این زمینه است که بانک مرکزی با بند یک این مصوبه مخالفت کرده است. مخالفت بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی است که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده‌اند یعنی تاریخی که ثبت سفارش و واردات خودرو با توجه به اعمال تحریم‌های بین‌المللی و همچنین مدیریت ارزی کشور ممنوع اعلام شده بود. بانک مرکزی معتقد است که منشأ ارز خودروهایی که بعد از ۱۶ مرداد وارد کشور شده به نوعی نامشخص است برای همین امکان ورود این خودروها نیست.

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل