بازدید 7828

لاریجانی: سیل سیستان و بلوچستان تلفات نداشته

رئیس مجلس شورای اسلامی از اینکه سیل اخیر جنوب استان سیستان و بلوچستان تلفات جانی نداشته، اظهار خشنودی کرد و بر برآورد فوری خسارات مالی وارده به مردم تاکید کرد.
کد خبر: ۹۵۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ 14 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نشست شورای اداری استان سیستان و بلوچستان با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، رضا اردکانیان وزیر نیرو، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، آیت‌الله محامی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه زاهدان و استاندار استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

لاریجانی در این نشست با یادآوری اینکه هفته گذشته، هفته غمناکی برای ملت ایران بود به اتفاقات افتاده در هفته گذشته اشاره کرد و درگذشت محمدنعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر که به گفته او، پزشکی نجیب و نماینده‌ای فعال برای حوزه انتخابیه‌اش بود را گرامی داشت و درباره سر و سامان یافتن این حوزه انتخابیه تا پایان دوره مجلس دهم قول مساعدت و پیگیری ویژه داد.

وی اضافه کرد: یکی از نکات بارز در استان سیستان و بلوچستان وحدت بین مسئولین است. کشمکش در میان مسئولان موجب ایجاد مانع برای پیشبرد اهداف می‌شود لذا این وحدت که به واسطه ائمه جمعه در استان ایجاد شده است را باید قدر دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد سیل اخیر و بازدید چند ساعته امروزش از مناطق سیل زده، اظهار کرد: این سیل مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده، اما کمک‌ها و امدادرسانی به موقع و بسیار خوبی هم به مناطق سیل زده به ویژه با دستور مقام معظم رهبری انجام گرفت و نیاز‌های اولیه مردم در حال تامین است.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در اسرع‌وقت باید برآورد خسارات وارده به منازل مردم صورت گیرد و مردم بدانند از چه طریقی می‌توانند برای بازسازی منازل خود تسهیلات و وام دریافت کنند.

لاریجانی افزود: خسارات وارده به حوزه کشاورزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه برخی از این مردم هیچ منبع درآمدی جز درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی و دامپروری ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد قطعی برق روستا‌های سیل زده نیز عنوان کرد: برق بسیاری از روستا‌های سیل‌زده در حال وصل شدن است و برق بسیاری از روستا‌ها به دلیل خطر برق‌گرفتی تعمدا از جانب وزارت نیرو قطع شده بود که با کاهش خطر برق گرفتگی تا ۲۴ ساعت آینده برق همه روستا‌های مناطق سیل زده وصل خواهد شد.
لاریجانی اضافه کرد: موضوع پیشگیری از وقوع سیل بسیار اهمیت دارد. در بازدیدی که امروز انجام شد مشخص بود اگر لایروبی انهار در برخی مناطق به خوبی صورت می‌گرفت شاهد وقوع سیلاب‌ها نبودیم البته موضوع اصلی در حوزه پیشگیری احداث سد و تخلیه و آبگیری آن است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: در حوزه آبرسانی به روستا‌ها نیز برای روستا‌های جنوب استان پروژه‌های مهمی افتتاح شد که این اقدامات در راستای اختصاص ردیف بودجه از صندوق توسعه ملی برای پوشش سراسری شبکه آبرسانی روستایی است.

لاریجانی با یادآوری اینکه ارکان کشور به این موضوع واقف هستند که سیستان و بلوچستان پیشران توسعه کشور است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز به همین دلیل بر توسعه سواحل مکران همواره تاکید دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با برشمردن مزیت‌های استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: از جمله مزیت‌های این استان اتصال آن به دریای عمان، بهره‌مندی از آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز و قرارگیری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب است.

وی اضافه کرد: به همین خاطر مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه راه آهن زاهدان- چابهار در نظر گرفته شده و افزون بر آن رقم یک میلیارد دلار نیز فاینانس از کشور روسیه به راه آهن زاهدان- بیرجند اختصاص پیدا کرده است.

لاریجانی استفاده از دریا و پرورش آبزیان را یکی از حوزه‌هایی دانست که سرمایه‌گذاری در آن را باید مورد حمایت قرار داد و اضافه کرد: براساس بررسی‌های کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی منطقه سیستان و بلوچستان بهترین زمین را برای کشت گلخانه‌ای دارد و به همین جهت این حوزه نیز مورد حمایت خواهد بود.
وی مسئله گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان دانست و هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه را مورد حمایت مجلس شورای اسلامی خواند.

لاریجانی توسعه صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع صادراتی را که برای کشور رشد اقتصادی، ایجاد ثروت و اشتغال دارد را یکی دیگر از ظرفیت‌های بالقوه استان سیستان و بلوچستان برشمرد و خواستار فعال‌تر شدن این بخش شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از ضرورت‌های استان در حوزه آموزش این است که آموزش‌های تخصصی و دانشگاهی به سمت نیاز‌های استان سوق پیدا کند تا فارغ‌التحصیلان و افرادی که دارای مهارت می‌شوند بتوانند درحوزه تحصیلی خود شاغل شوند.

وی در پایان از اینکه سیل اخیر سیستان و بلوچستان تلفات جانی نداشته است، اظهار خشنودی کرد و افزود: امیدواریم برآورد خسارات در دولت هرچه زودتر صورت گیرد تا در صورت لزوم مجلس شورای اسلامی نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی برای جبران خسارات مناطق سیل زده داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان