بازدید 3881
اقتصاد در گذر زمان

از "مرگ فجیع وزیر سابق مالیه" تا "رکوردشکنی یوان در برابر دلار"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۵۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳ 10 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

20 دی 1316، فيروز فيروز (نصرت الدوله) وزير سابق ماليه، در زندان سمنان به طرز فجيعي به قتل رسيد. او هنگام مرگ 58 سال سن داشت.

20 دی 1348، وزیر کشور دستور اجرای ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهری را صادر کرد. به موجب این دستور از اول فروردین ‌ماه سال ۱۳۴۹ عوارض نوسازی املاک توسط شهرداری ‌ها اخذ خواهد شد.

20 دی 1351، مهندس ارداقی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی از کار برکنار شد و سرلشگر زهدی جانشین وی شد.

20 دی 1352، رییس کل بانک مرکزی ایران سیاست جدید پولی کشور را که براساس آن ریال واحد پول بین ‌المللی شده بود را اعلام کرد. با این سیاست معاملات ارزی آزاد شد و صدور کالا نیاز به سپردن پیمان ارزی نداشت.

20 دی 1389، محمود احمدی ‌نژاد به دو مصوبه مجلس درباره تغییر نحوه انتخاب رییس‌کل بانک ‌مرکزی و نیز تاسیس وزارت ورزش و جوانان انتقاد کرد و آن را در راستای کاهش قدرت قوه مجریه ارزیابی کرد. وی در عین حال از اینکه برخی مصوبات مانند انتخاب رییس‌کل بانک ‌مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده است، انتقاد کرد. احمدی ‌نژاد همچنین به دفاع از محمدرضا رحیمی معاون اول رییس ‌جمهور پرداخت و طرح برخی اتهامات به وی از سوی یک نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی را با انگیزه‌ های سیاسی توصیف کرد.

20 دی 1390، بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از وجود لیست ۲۰ بانک خارجی متقاضی سرمایه‌ گذاری در ایران خبر داد و گفت: از این تعداد، فعالیت پنج بانک در دست بررسی و اقدام است.

20 دی 1391، رهبر معظم انقلاب، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست ‌های کلی نظام در سه حوزه «صنعت» «کشاورزی» و «خودکفایی دفاعی و امنیتی» را تصویب و ابلاغ کردند.

20 دی 1394، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه درحال حاضر حذف صفر از پول ملی اثرات نامطلوبی بر اقتصاد پولی کشور دارد، گفت: اگر قرار باشد صفر از پول ملی حذف شده و بعد با تشدید نرخ تورم قیمت‌ها افزایش یابد پول ملی بی‌ارزش می‌ شود.

20 دی 1395، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از تغییر زمان تولید مشترک خودرو با رنو فرانسه خبر داد و گفت: قرارداد ایدرو و رنو به زودی و طی سال جاری امضا می ‌شود. منصور معظمی در پاسخ به این سوال که تفاهم ‌نامه تولید مشترک با شرکت رنو چه زمانی به قرارداد تبدیل می ‌شود؟ اظهار کرد: مشارکت با رنو در مرحله اتمام مذاکرات است و امیدواریم تفاهم ‌نامه موجود در آینده بسیار نزدیک به قرارداد منجر شود. وی تصریح کرد: قرارداد سازمان گسترش با شرکت رنو تا پایان امسال منعقد می شود که بر اساس آن ۳ محصول شامل سیمبل، نیو داستر و کوئید در کشور به تولید خواهد رسید.

20 دی 1397، طی خبری اعلام شد همزمان با نزول شاخص دلار، یوآن چین به رکورد جدیدی در ۱۴ سال اخیر رسید. نرخ برابری یوآن به دلار ظرف هفته گذشته نزدیک به 1.9 درصد تقویت شد و به 6.75 رسید.

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار