بازدید 27682

بازار داغ زاد و ولد شایعات پیرامون بوئینگ اوکراینی و انفعال مسئولان!

البته شایعات در این خصوص بسیار متنوع هستند و از شلیک عامدانه پدافند و سامانه خاص موشکی تا شلیک سهوی و خرابکاری را شامل می‌شوند و واکنش مسئولان به آن، تکذیب ماجرا توسط سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح بوده و بس. واکنشی ناکافی که نتوانسته سرعت انتشار شایعات را هم کم کند، چه برسد مقابله با آن‌ها و شفاف سازی امور برای توقف تولید و تولد شایعات.
کد خبر: ۹۵۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 09 January 2020
تابناک اجتماعیآیا هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده؟ اگر نه، انبوه شایعات چه می‌گویند و تکلیف مستنداتی که ارائه می‌دهند چیست و اگر آری، چطور؟!

به گزارش «تابناک»، یک روز و چند ساعت از رقم خوردن آخرین سانحه هوایی در کره زمین که از قضا یکی از تلخ‌ترین سانحه‌ها هم بوده و در شرایطی که در آن سوی کره خاکی در کانادا مراسم‌های ویژه‌ای برای جان باختن جمع کثیر اتباع این کشور در پرواز جریان دارد، شمار شایعات پیرامون این رویداد در کشورمان از شمارش خارج شده است.

انبوه شایعاتی که بعضا عکس و تصویر‌هایی به عنوان مستند ارائه می‌دهند و در بسیاری شان عبارت‌هایی نظیر این به چشم می‌خورد که فلان دوستمان که متخصص است این گونه گفته یا بهمان نفر که دست اندرکار فرودگاه یا سامانه راداری یا خلبان جنگنده است این نظر را داده و... .

قالبی که برای افراد آشنا با «شایعه» بسیار آشناست و کلیدی است که ثابت می‌کند این ادعا‌ها هم شایعه هستند و هدفی غیر از افشای واقعیت را نشانه رفته اند. هدفی که ظاهرا بسیار قدرتمند است و ابزار‌های قدرتمندی هم در اختیار دارد تا جایی که کمی بعد از واقعه اظهار نظری از طرف یک مقام اوکراینی منتشر شد که ساعتی بعد تغییر کرد و نسخه متفاوتی از آن اعلام گردید!

آن گونه که مقام اوکراینی گفته بود، علت سقوط هواپیما نقص فنی اعلام شده بود، اما همین مقام کمی بعد در گزارش بعدی خود تاکید کرد که علت سقوط نامشخص و نامعلوم است و اظهارات قبلی اش بر اساس شواهد تایید نشده بوده است. جملاتی متناقض که هر دو در برخی رسانه‌های خارجی بازتاب یافتند و به تقویت شایعات دامن زدند.

البته شایعات در این خصوص بسیار متنوع هستند و از شلیک عامدانه پدافند و سامانه خاص موشکی تا شلیک سهوی و خرابکاری را شامل می‌شوند و واکنش مسئولان به آن، تکذیب ماجرا توسط سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح بوده و بس. واکنشی ناکافی که نتوانسته سرعت انتشار شایعات را هم کم کند، چه برسد مقابله با آن‌ها و شفاف سازی امور برای توقف تولید و تولد شایعات.

واکنشی که در یک کلام می‌شود آن را انفعال نامید. انفعالی وسیع که از نقص پوشش خبر و حواشی این سقوط در رسانه ملی را شامل می‌شود و تا سکوت در قبال ادعا‌هایی که امثال مقامات رسمی هم مطرح کننده شان بوده اند، ادامه می‌یابد. اینکه چرا فلان مقام ادعایی طرح کرده و بعد متناقض با آن اظهار نظر کرده و اینکه چرا بهمان مقام وطنی مدعی شده جعبه سیاه را نگه می‌داریم و به خارجی‌ها نمی‌دهیم؟

اوضاع و احوالی که اگر فاز تشریح رویداد هم تغییر کرده بود، بسیاری از شایعات مجال طرح نمی‌یافتند چراکه همگان می‌فهمیدند مسیر پرواز بوئینگ اوکراینی در محدوده‌ای بوده که چند جاده و معبر پر تردد در شبانه روز دارد و هر اقدامی در آن، چه شلیک ضدهوایی و چه هر شلیک دیگری، قابل کتمان کردن نیست و حتما شاهدانی داشته است. مثل همان شاهد‌هایی که چند فیلم از زمان سقوط پرنده تهیه کرده اند و فیلمشان به شدت دست به دست و تکثیر شده است.

یا حتی تشریح این مهم که شواهد و قراین در محل سقوط حکایت از چه رخدادی داشته است. از کار افتادن و حریق موتور هواپیما یا اصابت موشک به این هواپیما و انفجارش؟ توضیحاتی که با ارایه شان می‌شود از شکل گیری شایعات جلوگیری به عمل آورد و از آن فراتر، به مردم پیام داد که شایعات برای چه شکل گرفته اند و چه اهداف احتمالی را نشانه رفته اند.

رونمایی از واقعیتی که بسیاری از وجودش غافل می‌شوند و تصور می‌کنند واقعیت را در شایعات یافته اند غافل از آنکه رویترز به نقل از چندین مجموعه اطلاعاتی گزارش داده که بحث شلیک به هواپیمای اوکراینی منتفی است و بی بی سی هم نوشته که فلان مرجع آگاه کانادایی تایید کرده که دلیل سانحه و سقوط، نقص فنی بوده است، اما در مقابل راست گرایان اوکراینی می‌کوشند با تکیه بر شایعات به کشورمان و مسئولان کشور خودشان بتازند و تاکید کنند پشت پرده ماجرا، روسیه بوده که با ایشان دشمنی دارد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰۲
انتشار یافته: ۱۹
تابی "تحریم های امریکا علیه ایران در خصوص صنعت هوانوردی " . اگر کسی پرسید اینو بگو .
ذکر علت حادثه ده دقیقه بعد از سقوط توسط مسئولین ایران بدلیل نقص فنی یک سوتی مشکوک بود.و سوتی بعدی اینکه جعبه سیاه را به امریکا نمیدهیم.در حالیکه طبق قانون سازنده هواپیما باید در پیاده سازی جعبه سیاه ناظز باشد
پاسخ ها
سپهر
| United States of America |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
کدام قانون گفته جعبه سیاه را باید به سازنده دهیم؟! به نظر من سقوط هواپیما ناشی از اختلا آمریکا بوده و هدفش هم مدیریت افکار عمومی بعد از ترور سدار سلیمانی بوده. حالا جعبه سیاه را هم بدهیم به آمریکا که هر چه دوست داشت تحویا دنیا دهد؟؟؟
اینم نوشته سید کاظمه ولی دیگه چرا اسمش رو نمیذاره

خیلی جالبه شما وکیل مدافع روس ها هستید
از روسهای بی وجدان هرچیزی برمیاد ....
اصابت که هواپیما را نابود میکند
نه اینکه هواپیما بیاد با زمین برخورد کنه
البته مطمئن هستم اینو منتشر نمیکنی ولی جون آدمیزاد که مهم نیست، این کشور از دست رفته و اداره اون هم از دست در رفته. فقط منافع یه افراد خاصی داره پیگیری میشه
خودکرده راتدبیرنیست
وقتی ربیعی بلافاصله می که جعبه سیاه روبه بویینگ نمی دیم! طبق قوانین ایکائو حق سازنده هواپیماست که دسترسی داشته باشه که اگه مشکل فنی خاصی بود در بقیه مدل های مشابه برطرف بشه
همه جاگردن کلفتی وبی اعتنایی به قوانین...بعداً از آنها می خواهیم قوانین را رعایت کنند!
بی تدبیری شروع شایعات بود
متاسفانه در کشور ما آن چه اهمیت ندارد همین فضای مجازی و پاسخ گویی صحیح و گویا به این شایعات . البته بعضی از مسئولین مثل همان مسئول وزارت راه که گفته ما جعبه های سیاه را به آمریکا نمیدهیم هم این شایعات را بیشتر کرده است.
خیلی از شایعات بعد مدت زمانی تبدیل به واقعیت میشه مگر تعداد کشته ها اعتراضات تا امروز اعلام شد
سلام به نظرم لازم بود با توجه به همزمانی پرتاب موشک با پرواز هواپیما . کلیه پروازها با تاخیر انجام میشد تا هم خطری پیش نمیومد هم بازار شایعه داغ نمیشد . روان همه ی کشته شدگان شاد
آلان شایعه سازی عدم صداقت مسئولین است چون حرف های خلاف واقع شنیده اند بیشتر به شایعه توجه میکنند
مسئولین ایران آنقدر بی اعتبار شده اند که کسی به انها اعتماد ندارد. شایعه ریشه در بی اعتمادی به مسئولین کشور دارد.
صاحبخانه بدش نمی‌آمد که ما همیشه گریه کنیم، عزادار باشیم و مصیبتنامه بخوانیم،
چون مشغول می‌شدیم.
دیگر کسی از او نمی‌خواست پشت‌بام را کاه‌گل کند یا برایمان آب لوله بکشد.


علی اشرف درویشیان
بروبابا کی گفته اینجا میگن کار روسیه بوده ؟ اما هواپیما نو بوده 2 روز قبل پرواز هم بررسی فنی داشته. حالا از اینور شما جعبه سیاه رو که نمیدین. ازونور یدفعه میاین میگین بعضی اطلاعات جعبه سیاه پاک شده ؟!؟!؟! هرکی باشه مشکوک میشه به کارای شما ها
شفاف سازی و اقدام سریع و به موقع جهت اعلام مستندات و شواهد به تمام شایعات پایان می دهد.
فیلم و عکسهایی که دیدم شایعات این پرواز را برام صفر کرد. موتور این هواپیما از نوع بویینگ مکس ۷۳۷ دچار مشکل فنی بوده و آتش گرفته و بعد هم سقوط کرده. این نوع هواپیما قبلاً هم دچار مشکل شده و سقوط داشته، سال ۹۷ در اندونزی این نوع هواپیما متوسط دچار مشکل بعد پرواز شده و سقوط کرده، در پرواز اتیوپی هم همین حالت برای این نمونه پرواز رخ داده و به همین حالت ۱۷۰ مسافر از بین رفتن.
صدا و سیما ودولت پشیزی برای جان انسان ها قایل نیستند ادعای اسلام و انسانیت هم دارند صدا و سیما هنوز در پوشش سردار سلیمانی بزرگوار هست
من دست آمریکا رو در پس این سقوط میبینم. مردم ایران باید یادِ سردار سلیمانی رو هم با جسمش خاک می کردند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار