بازدید 4001

چگونه با کم‌خونی مقابله کنیم؟

کد خبر: ۹۵۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 09 January 2020

در کم‌خونی،‌ تعداد، اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.

به گزارش ایسنا، از علل ایجاد کننده کم خونی می‌توان کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین کم‌خونی‌های تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است.

علائم کم‌خونی

مهم‌ترین علامت کم‌خونی،‌ احساس ضعف و خستگی زودرس است اما، سایر موارد شامل رنگ‌پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند، تنگی نفس، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، مشکلات عصبی، بی‌حسی و کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها، سردرد و... است.

کدام خوراکی‌ها در درمان کم‌خونی موثر است؟

مصرف برخی مواد غذایی و مکمل‌ها می‌تواند جذب آهن در بدن را افزایش دهد. بهترین ویتامین ‌«ث» جذب آهن را افزایش می‌دهد و منابع غذایی حاوی ویتامین «ث» عبارت‌اند از پرتقال، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، کلم، توت‌فرنگی، فلفل‌سبز و لیمو ترش. همچنین باید از نوشیدن چای و یا قهوه یک تا دوساعت پس از مصرف قرص آهن و مصرف قرص آهن با ترکیبات دارای کلسیم مانند لبنیات خودداری کرد. البته مصرف همزمان بعضی داروها مانند آنتی‌اسیدها و ویتامین‌ ‌E باعث کاهش جذب آهن می‌شوند.

با دریافت غذاهای سرشار از آهن معمولا آهن از دست رفته ناشی از اهدای خون پس از یک ماه و نیم جایگزین می‌شود. مواد غذایی مانند جگر، قلوه، انواع گوشت قرمز سرشار از آهن هستند. آهن موجود در منابع حیوانی از نوعی است که به آسانی جذب بدن می‌شود. مواد غذایی دیگر مانند زرده تخم‌مرغ، حبوباتی مثل عدس و لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری و نیز آجیل و خشکبار هم آهن زیادی دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان