بازدید 16242
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

شانزده کار جهادی که باید در حوزه اقتصاد بعد از شهادت حاج قاسم انجام داد

پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حالا این پرسش مطرح است که چگونه می‌توان راه این شهید را در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد ادامه داد؟ شاید به دلیل آن که این شهید بزرگوار چهل سال برای امنیت کشور زحمت کشید، ایجاد امنیت اقتصادی پاسخی مناسب به این پرسش باشد؛ اما چگونه می‌توان امنیت اقتصادی را فراهم کرد؟
کد خبر: ۹۴۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱ 07 January 2020

16 کار جهادی که باید در حوزه اقتصاد بعد از شهادت حاج قاسم انجام داد

تابناک اقتصادیپس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حالا این پرسش مطرح است که چگونه می‌توان راه این شهید را در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد ادامه داد؟ شاید به دلیل آن که این شهید بزرگوار چهل سال برای امنیت کشور زحمت کشید، ایجاد امنیت اقتصادی پاسخی مناسب به این پرسش باشد؛ اما چگونه می‌توان امنیت اقتصادی را فراهم کرد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ چند روزی است که ایران در سوگ سردار شهید خود نشسته و این روزها خبرهای حضور گسترده مردم برای بدرقه سردار دل ها سراسر رسانه های دنیا را فرا گرفته است. امروز با تشیع و تدفین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان مراسم بدرقه وی به پایان خواهد رسید؛ اما آنچه در این بین مهم است، این که از امروز به بعد باید راه و تفکر این شهید بزرگوار ادامه یابد. به عنوان نمونه در بخش اقتصاد باید دید که این شهید بزرگوار چه نظراتی داشته اند و حالا چگونه می توان در عرصه اقتصاد پاسخ خون این شهید را به نحو احسن داد؟

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی: دولتی موفق است که در اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند/ اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد 'مردم پایه' است/ اساس بخشی از ناامنی ها در مسائل اقتصادی و فقر اقتصادی است

در بخش اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سردار شهید در اسفندماه سال ۱۳۹۵ با حضور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان صحبت‌هایی را در رابطه با اقتصاد داشته است.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حاشیه جلسه مذکور طی مصاحبه‌ای گفت: اگر دولت در اقتصاد مقاومتی موفق عمل کند، دولتی موفق است. بحث‌های سیاسی یک موضوع لازم است، اما اساس مساله اقتصاد مقاومتی است که قدری خلأ و عقب ماندگی مهمی نسبت به آن وجود دارد. سردار شهید با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد "مردم پایه" است، افزود: محور اساسی در این نوع اقتصاد، دولت نیست.

وی یادآور شد: در کشور‌های منطقه و هرکجا اقتصاد "مردم پایه" بوده، فشار‌های بیرونی اثری نداشته و هر کجا اقتصاد "دولت پایه" بوده و دولت تصدی گری داشته و مردم کارگر آن بودند، آن اقتصاد با تلنگری دچار مشکل شده است. در دنیا و جا‌های گوناگون می‌بینیم که اگر خشمی رخ می‌دهد، قیمت دلار بالا یا پایین می‌شود یا حادثه امنیتی رخ می‌دهد یک فروپاشی در سطوح مختلف آن ایجاد می‌شود که دلیل آن همین است.

وی با بیان اینکه برخی کشور‌های کوچک دنیا هستند که اقتصاد 'مردم پایه' دارند و حتی جنگ‌های طولانی نیز کمتر بر آن‌ها اثر می‌گذارد، گفت: در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی سهم دولت حداقل و سهم مردم حداکثر است و دولت نقش ستاد و پشتیبانی دارد.

فرمانده سابق لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس گفت: اشتغال را باید به همه بخش‌ها توسعه دهیم و این گونه نباشد که جایی رضایت و جایی دیگر فریاد باشد.

وی اظهار داشت: اقتصاد بارور شده به صورت طبیعی با امنیت نیز ارتباط دارد و زمانی در جنوب کرمان اوج ناامنی را داشتیم و رفتیم آن‌ها را آوردیم و خودشان را تسلیم کردند و دیدیم که در کنار گود اصلی جازموریان که بهترین خاک را دارد، برخی مردم این مناطق فقیرترین مردم بودند و به دلیل فقر اسیر آدم‌ها شده بودند. پایه بخشی از ناامنی‌ها در مسائل اقتصادی و فقر اقتصادی است و این مساله بسیار مهمی است که این‌ها به هم پیوند دارند.

سردار شهید سلیمانی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد باید همه سطح نگر و جامع نگر باشیم گفت: باید در کنار تولید به صنایع تبدیلی، صادرات، مراکز خرید و سایر موارد مربوطه نیز دقت لازم را داشت تا اقتصاد بارور شود.

چگونه می‌توان در عرصه اقتصاد پاسخ خون این شهید را به نحو احسن داد؟

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعد از شهادت ایشان چه واکنشی نشان داده و چه تصمیم اتخاذ شود، مربوط به مسئولان سیاسی کشور و نظام است، گفت:، اما بالاخره تمام حرکت‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد این است که در فشار حداکثری که به کشور وارد می‌کند مقاومت اقتصادی شکسته شود و هدف‌شان نابودی و فروپاشی اقتصاد ایران بود که ظرف یک سال و نیم گذشته مردم مقاومت کردند. دولت و نظام نیز تدبیر داشتند و توانستیم کشور را از عواقب فشار آمریکا دور کنیم.

وی افزود: کاری که ما اقتصادی‌ها می‌توانیم انجام دهیم، فارغ از آنچه مسئولان سیاسی تصمیم می‌گیرند، مقابله با فشار اقتصادی آمریکاست و اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم و بتوانیم در واقع آثار منفی تحریم را بر قشر‌های مختلف و اقتصاد کاهش دهیم و تمام توان‌مان را خواهیم گذاشت که در راه سردار سپهبد سلیمانی که همان مقاومت است، قدم برداریم و استقلال اقتصادی کشور را تقویت کنیم و فشار اقتصادی دشمن را خنثی خواهیم کرد.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز طی مصاحبه دیگری در پاسخ به این پرسش که یکی از آرمان‌هایی که سردار سلیمانی برای آن به شهادت رسید، مقابله با استکبار جهانی بود و امروز کشور درگیر جنگ و تحریم اقتصادی است؛ برای اینکه پاسخ خون این شهید بزرگوار به نحو احسن داده شود در عرصه اقتصاد چه باید کرد، اظهار داشت: تجارت خارجی ایران به رغم تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌های بین المللی در چهارده ماه گذشته، کم و بیش مشابه سال قبل است و در ضمن تراز بازرگانی کشور هم مثبت بوده است.

وی ادامه داد: نرخ تورم ماهانه به ۷.۱ درصد رسیده بود که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران این عدد هم اکنون روی خط ۳.۲ درصد قرار دارد. وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بر اساس آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی غیر نفتی کشور در شش ماهه نخست سال جاری، مثبت و همینطور نرخ بیکاری تابستان ۹۸ نسبت به ۹۷ کاهشی بوده است. دژپسند افزود: این موارد و مسائل نشان می‌دهد به رغم تمامی فشار‌ها و محدودیت‌ها، می‌توان مسیر مدنظر را با قدرت هرچه تمامتر دنبال کرد؛ به شرط اینکه نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید افزایش یابد.

دژپسند اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ درصد ظرفیت صنایع کشور در حال استفاده است؛ حال اگر این ظرفیت ارتقاء پیدا کند، همگان شاهد رونق تولید و اشتغال افزایی بیشتر در جامعه خواهند بود. وی گفت: نکته دوم اینکه بازار‌های صادراتی در کشور‌های همسایه توسعه پیدا کند. نکته سوم اینکه باید بتوان در بخش حکمرانی هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی را با رویکرد انضباط مالی کاهش داد تا نیاز به استفاده از منابع نفتی به حداقل ممکن برسد. نکته چهارم اینکه مودیان مالیاتی نیز در این شرایط سخت تحریمی و اقتصادی مالیات‌های خود را به موقع پرداخت کنند تا دولت در اداره کشور کمتر نیازمند به منابع نفتی باشد.

سیدامیر سیاح اقتصاددان نیز طی توئیتی نوشت: به درک فرستادن تروریست‌های آمریکایی، لازمه، ولی ارزش خون قاسم سیلمانی خیلی بالاتر از این حرفهاست. بخشی از انتقام سخت تکلیف ماست اینکه همت کنیم، رانت‌ها و تبعیض‌ها و موانع تولید حذف و اقتصاد ایران، درست اداره و دایم قوی‌تر شود؛ این برای ترامپ قمارباز بسیار دردناک خواهد بود.

شانزده کار جهادی که باید در حوزه اقتصاد پس از شهادت حاج قاسم انجام داد.

با توجه به مواردی گفته شده و همچنین با توجه به اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تلاش‌های بسیاری برای حفظ امنیت مرز‌ها و کشور نمود، می‌توان موارد زیر را در بخش اقتصاد سرلوحه کار خود قرار داد. مواردی که ضامن امنیت و شکوفایی اقتصاد این کشور می‌باشند.

۱ ـ کاهش نرخ بیکاری و به طور خاص کاهش نرخ بیکاری جوانان و ایجاد اشتغال
۲ ـ بهبود فضای کسب و کار جهت رونق تولید
۳ ـ کاهش فساد و رانت و تبعیض‌ها
۴ ـ فتح بازار‌های منطقه با کالا‌های ایرانی و رونق صادرات غیرنفتی
۵ ـ تحریم کالا‌های آمریکایی و هر کالایی که رنگ و بوی آمریکا را دارد
۶ ـ کاهش نرخ تورم، نرخی که سیاسی‌ترین نرخ اقتصاد است
۷ ـ کاهش فاصله طبقاتی و سطح درآمد و به طور کلی هدف گذاری برای کاهش نرخ ضریب جینی
۸ ـ کاهش وابستگی به منابع نفتی و افزایش سهم منابع مالیاتی
۹ ـ جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و لغو برخی معافیت‌های مالیاتی
۱۰ ـ جلوگیری از ورود و مصرف کالای قاچاق
۱۱ ـ کاهش وابستگی اقتصاد به دلار و پیش روی به سمت بستن پیمان‌های پولی دو جانبه و چندجانبه
۱۲ ـ جلوگیری از سوداگری در بازار‌های ارز، طلا، سکه، مسکن، خودرو و ... با ارائه راهکارهایی، چون تصویب طرح‌هایی مانند طرح مالیات بر عایدی سرمایه
۱۳ ـ توجه ویژه به بازار سرمایه به منظور رونق تولید
۱۴ ـ متنوع سازی اقتصاد برای رهایی از اقتصاد تک محصولی
۱۵ ـ فقرزدایی و توجه ویژه به اقتصاد نقاط محروم
۱۶ ـ خصوصی سازی و سپردن کار‌ها به مردم و کوچک سازی دولت

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
رقابتی کردن صنعت خودرو و مبارزه با مافیای بی انصاف آن افزوده شود...
16 کاری که از اصول اقتصاد و خواسته همه مردم است و باید در طول این سالها اجرا میشد
خب همه ی اینها که گفتی خوبه اما چطوری انجامش بدیم؟
بازتاب جان اینها زیاد نوشته شده است. مهم فردی است که باید عمل کند. متاسفانه غالب افراد روحیه جهادی ندارند. و نفر جهادی کمتر ساخته شده است. ما مردم افراط و تفریطیم چون درست آموزش نمی بینیم و آدمهای احساسی هستیم. پشت کارمان کم است و به بازدهی سریع با حداقل تلاشفکر می کنیم. اگر حاج قاسم حاج قاسم شد بخاطر حفظ روحیه جهادی است. مثلا می گوید من را در کنار رزمنده زمان جنگ دفن کنید. چپ و راست معنی ندارد شاخص ها پررنگ شود همانگونه که خداوند ما را بر اساس تقوی افتراق می دهد.
همین کارهای جهادی رو انجام بدید یعنی بهترین انتقام سخت رو گرفتید. همین از همه چی بهتره
...اونوقت با وجود این تحریمای کمر شکن چطوری میخوای بازار کشورای همسایه که همشون عمله ومستعمره آمریکا هستنو فتح کنید...
تحریم امریکا؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بله، کالایی که در آمریکا تولید شده را نخریم. پیشنهاد خوبیه.
اقتصاد یه علمه نه احساسات و ...
آدم خودشو میخواد و برنامه ریزی
برنامه ای که همه پایبندش باشن نه مثل کشور ما که هر بخشی ساز خودش رو میزنه و کلی نهاد و سازمان از بازرسی و قانون کشور معاف هستن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
سلام مثل قاره امریکا که امروزیها مدعی هستنذ حدود بانصد سال بیش امریکارا کشف کردند حتما همان بانصد سال بیش هم کشف کردن علم جی هست وعلمهای مختلفرا کشف کردند وقبلازان نه امریکا وجود داشت ونه علمی بعد از کشف ما اکر به خاکزیربات نکاه کنی قبلترازتوهم خیلی ها ادعای علم داشتند واکنون خاک شدهاند وبطلان افکار خودرا خوب دیدهاند ما امروز فکر میکنیم انسانهای کذشته چیزی نمی دانستند در حالیکه هرکز جنین نبودهاست همین الان با این همه علم ودانشت یک هرم مثل اهرام مصز بساز وهمه دانشمندانرا جمع کن ببین می توانند بسازند بس دانائی وجود داشته ودارد
من 16 تا راهکار میدم خواهشا منتشر کنید ، مطمئن باشید جواب میده ، برای هر کدومش کسی خواست می تونم توضیحات بفرستم:
1- حذف رهن کردن منازل (علت بهره بالا ، نرخ بهره توقعی است)
2- اخراج کلیه اتباع خارجی(2 میلیون اتباع خارجی نزدیک به تعداد بیکاران ایرانی شغل اشغال کرده اند)
3- کم کردن نرخ تعرفه واردات به 10 درصد و به صورت ثابت برای تمام اقلام وارداتی (مشخص بودن تعرفه واردات برای همه چیز در همه زمانها و همچنین حذف قاچاق به علت زیاد نبودن تعرفه واردات)
4- حذف روش اول گمرکی رو پرداخت کن بعد کانتینر رو ببر (همانند مالیات که مودی یک سال برای پرداخت مالیات وقت دارد)
5- فروش کلیه زمینها ، شرکتها ، سازمانها و ..... که با پول سر وکار دارن ، برای تمام سازمانهای خصولتی ، دولتی و حاکمیتی (در دست داشتن نفت توسط حکومت ، کافی است) (کم کردن مسئولیت دولت (الان از سیمان و نان و آرد به عهده دولت است تا نوشابه و خودرو و ....) که باید برای تمامی اینها پاسخگو باشد....فروش آنها سرمایه کافی برای فعالیتهای عمرانی نیز فراهم می کند.
6- دیوار کشی مرزی در دور تا دور ایران برای جلوگیری از ورود مواد مخدر ، قاچاق و افزایش امنیت با سهم 50 50 کشورهای همسایه
7- تبدیل پشتوانه واحد پول ایران از gdp به طلا ، دلار و یورو (با نسبت تقریبا مساوی) (کل نقدینگی نزدیک به صد میلیارد دلار هست و صد میلیارد دلار هم دولت فقط ذخیره ارزی داره پس کاری شدنی است)
8- کاهش مالیات بر درآمد به ده درصد به جای 25 درصد (تقریبا کلیه کشورهای جنوب ایران مالیات بر درآمد زیر ده درصد تا صفر درصد دارن بنابراین رقابت و کار اقتصادی در چنین اکوسیستمی با مالیات 25 درصدی هم نشدنی است و هم سبب خروج سرمایه می شود.
9- عفو عمومی سیاسی و نوشتاری داخلی و عفو عمومی کلیه خارج نشینان و جذب آنها به کشور
10- باز کردن فضای سیاسی و افزایش آزادی بیان (باعث افزایش شور و شوق مردم و امید به آینده)
11- حذف کلیه فعالیتهای اقتصادی نیروهای نظامی و فعالیت آنها در پروژه های عمرانی بدون پرداخت پول و ساخت و فروش جنگ افزار توسط آنها)
12- فروش کلیه موقوفات و سرمایه گذاری آن در خط راه آهن 4 لاینه برقی (مسافری و باری) برای اتصال کلیه شهرهای بالای 500 هزار نفر به صورت ستاره ای به همدیگر برای کاهش فاصله ها و حمل نقل آسان
13- دو دایره کمربندی در مترو تهران و خطوط موازی با خطوط فعلی و سریع السیر و توقف فقط در ابتدا انتها و نقاط اتصالی به خطوط دیگر (200 کیلومتر ، 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری با فروش واحد مسکونی به خارجیان و دادن تابعیت ایران و اقامت 99 ساله به آنها در صورت خرید این آپارتمانهای 500 هزار دلاری)
14- ساخت 400 محله دایره ای شکل به جای 400 محله موجود در تهران (هر محله 64 آسمانخراج 30 طبقه = 25 طبقه برای جایگزینی خانه های موجود 5 طبقه برای فروش آنها و درآمد برای ساخت 25 طبقه قبلی) جرا تهران: چون پایتخته و 15 درصد از مردم رو شامل میشه...بعد از این سراغ بقیه شهرها هم میشه رفت (یا به صورت موازی)
15- طرح انتقال آب از خلیج فارس به سمت چابهارو بعد فلات مرکزی (پول نمی خواد نیروی جهاد، بسیج ، سپاه ، سربازان و .... کافی است)
16- سرمایه گذاری در بخش های تک در تولید پانل ال سی دی ، سی پی یو و سنسورهای مختلف و باطریهای جدید کوچک و بزرگ و صنعتی



برای 16 تاش هم کتاب نوشته شده اگر مقام مسئولی خواست می تونم ارائه بدم....
سلام عزیز
اینهایی که گفتی همه خوب هستند
ولی گاهی بزرگترین مشکلات گاهی راههای ساده ای دارد
و اجرا ان فقط و فقط شجاعت می خواهد
مثلا ممنوع کردن دلار در ایران
فقط همین کار تمام تحریمهای پولی امریکا را در میزند
گاهی اعلام یک کار بزرگتر از انجام ان هست
الان خیلی از این وابستگی کم شده
ولی کسی جرعت اجرا و گفتنش را ندارد
الان کافیست از اینجا اعلام شود
مردم منطقه مقاومت کلا دلار بگذارند کنار
همین برگشت دلار امریکا را منهدم میکند بدون یک تیر
اما اما اما
...
...در مواردی مثل بند11 موضوع کاهش وابستگی به دلار بسیار مهم است که دولت و مجلس همراه! با دولت در این رابطه نه تنها خوب عمل نکردند، بلکه افزایش ارتباط دهی و دخالت دادن نامعقول دلار به اقتصاد بیش از پیش شده و بینش مسئولین اقتصادی و فرمولهای خودباورانه! اعمال شده نشاندهنده ناآشنایی با مکتب اقتصادی اسلام و یا قبول نداشتن آن است.بازگویی مکرر مشکلات از سوی مسئولینی که موظف به حل مشکل هستند،بدون نمود و نتایج اجرایی، عادتی مذموم است. خام فروشی در تضاد و در تقابل با فعالیت واحدهای صنعتی و واردات با رویه!(ونه بی رویه) اعمال مقررات و عملکرد مغایر مالیاتی علیرغم ادعای حمایت از تولید و فسادهای رانتی در قراردادهاوعملکرد شرکتهای دولتی و....و.....!! همگی این معنا را متبادر میسازد متولیان اقتصادی توان لازم برای تحقق و پیشبرد اقتصاد مقاومتی را ندارند! لذا شایسته است با تأسی به فرمایش حضرت سیدالشهدا علیه السلام کار را به اهلش واگذار کنیم و از اهل نمائیهای کذایی دست بردارند...
درگذشت شرکت کنندگان در مراسم تشییع, تسلیت
تا نظام بانکی اصلاح نشود هیچ کاری انجام نشده است...ربا یعنی جنگ با خدا!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر