بازدید 3935
اقتصاد در گذر زمان

از "افتتاح راه آهن خوزستان" تا "پاکسازی چهار صفر از اسکناس ها"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۴۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 06 January 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

16 دی 1308، راه‌آهن خوزستان افتتاح شد.

16 دی 1317، نخستین قانون تعدیل مال ‌الاجاره در ایران که اول دی ‌ماه ۱۳۱۷ خورشیدی در ۹ ماده به تصویب مجلس رسیده بود از ۱۶ دی‌ ماه در شهر تهران به اجرا درآمد و حاکم بر روابط مالک و مستاجر شد. این قانون با اندکی تفاوت، مشابه قوانینی بود که در بسیاری از کشورها اجرا می ‌شد. قانون تعدیل مال‌ الاجاره ایران به مرور زمان کمرنگ شد.

16 دی 1330، مقامات رسمي آمريكا خرسندي خود را از موافقت دولت ايران با دريافت كمكهاي اقتصادي موردنظر آمريكا، ابراز داشتند.

16 دی 1332، عبدالحسین نیک ‌پور به ریاست اتاق بازرگانی تهران انتخاب شد.

16 دی 1335، اولین قطار مسافربری تهران - مشهد وارد مشهد شد طول این راه ۹۲۶ کیلومتر بود.

16 دی 1337، ارتباط تلفنی آبادان با کشورهای خارج برقرار شد.

16 دی 1351، دولت ورود میوه را آزاد کرد و سود بازرگانی آن را به نصف تقلیل داد.

16 دی 1389، اطلاعات محرمانه شرکت فرانسوی «رنو» که چهار سال پیش نیز قربانی جاسوسی صنعتی شده بود، بار دیگر لو رفت. سرقت این اطلاعات فنی که ظاهرا درخصوص مدل جدید خودروی الکتریکی این شرکت است، واکنش شدید وزیر صنایع فرانسه را به دنبال داشت که از تخاصم اقتصادی علیه این کشور خبر داد.

16 دی 1391، منوچهر منطقی مدیر‌عامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح خبر از تولید هواپیماهای مسافربری بزرگ تا دو سال دیگر خبر داد.

16 دی 1393، مجلس پیشنهادی را برای استقلال بودجه از قیمت نفت و دلار ارائه داد. احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد جدید قطع وابستگی بودجه ۹۴ به نفت و ارز، گفت: در صورت تصویب این طرح، بودجه دولت برای همیشه از وابستگی به نفت و ارز خلاص می ‌شود. به ‌عبارت دیگر، بودجه به ‌معنای واقعی کلمه «ریالی» می ‌شود، همچنین تاثیرات نوسانات ارزی و نفتی بر بودجه دولت هم رخت برمی ‌بندد تا اقتصاد مقاومتی نیز به ‌معنای واقعی ملاک عمل قرار گیرد.

16 دی 1394، طی خبری اعلام شد ثبت ‌نام سراسری برای کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به‌ منظور خرید نسیه کالای مصرفی بادوام ایرانی، از ۱۹ دی ‌ماه آغاز می‌ شود.

16 دی 1396، کمیسیون تلفیق به حذف بخش درآمدی تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ رای موافق داد؛ بخشی که بر تخصیص ۴/ ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل ‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل، به طرح ‌های اشتغال ‌زایی صراحت داشت.

16 دی 1397، بانک مرکزی پیش‌نویس لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی را تقدیم هیات دولت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار