بازدید 6801

رشد ضعیف در انتظار کشورهای عربی

کد خبر: ۹۴۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴ 03 January 2020

به دلیل پایین باقی ماندن قیمت نفت رشد اقتصادی کشورهای عربی در محدوده ضعیف باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا به نقل از گلف نیوز، صندوق بین المللی پول در گزارشی از وضعیت اقتصادی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پیش‌بینی کرد که متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال‌آینده ۲.۵ درصد باشد. رشد بخش غیرنفتی این کشورها در سال اینده از ۲.۴ درصد فعلی به ۲.۸ درصد افزایش خواهد یافت که بخش مهمی از آن ناشی از نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ دوبی و افزایش صادرات گاز مایع قطر خواهد بود.

صندوق بین المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است که تقویت بخش غیرنفتی برای حفظ رشد اقتصادی کشورهای عربی در میان مدت ضروری خواهد بود. در بحرین رشد اقتصادی برخلاف بسیاری از کشورهای عربی کمتر از سال جاری خواهد بود و از دو درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت.

انتظار می رود با تقویت تقاضا برای نفت، رشد اقتصادی کویت نیز در سال آینده با تغییری محسوس مواجه شود و از صفر درصد در سال جاری به ۲.۵ درصد در سال آینده افزایش پیدا کند. حل و فصل اختلافات بین کویت و عربستان بر سر یک میدان نفتی مشترک احتمالا باعث افزایش تولید نفت خام این کشور خواهد شد هر چند انتظار نمی‌رود دولت تغییر زیادی در مخارج خود انجام دهد.

عمان نیز دیگر کشور خواهد بود که رشد اقتصادی آن پایین تر از متوسط رشد اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود. با وجود افزایش سرمایه گذاری خارجی در عمان انتظار می رود که مشکلات بخش تولید در این کشور کماکان در سطح بالایی باقی بماند. در حال حاضر چین با ۱۰.۷ میلیارد دلار، بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی در عمان به شمار می‌رود.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد امارات امسال را با رشد ۱.۶ درصدی به پایان برد. این رشد ۰.۱ درصد کمتر از رشد سال گذشته این کشور است. نرخ رشد اقتصادی امارات برای سال آینده ۲.۵ درصد پیش‌بینی شده است.

امارات، عمان، بحرین، کویت، قطر و عربستان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر