بازدید 9495
۳

گلایه از وزیر بهداشت در داخل، نامه وزیر بهداشت به خارج!

در شرایطی که کمبود برخی دارو‌ها در کشور موجب بروز نگرانی‌هایی شده و حتی واکنش‌هایی در مجلس به دنبال داشته، وزیر بهداشت از نگارش نامه به سازمان بهداشت جهانی خبر می‌دهد. نامه‌ای که به تازگی نوشته و در آن از کارشکنی آمریکایی‌ها در خصوص یک دارو سخن گفته و البته توضیح دهنده کمبود امثال انسولین نیست!
کد خبر: ۹۴۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 31 December 2019
تابناک اجتماعیدر شرایطی که کمبود برخی دارو‌ها در کشور موجب بروز نگرانی‌هایی شده و حتی واکنش‌هایی در مجلس به دنبال داشته، وزیر بهداشت از نگارش نامه به سازمان بهداشت جهانی خبر می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، در پی قاچاق دارو‌هایی مانند انسولین به خارج از کشورمان، سهمیه داروخانه‌های کشورمان کاهش یافته و دسترسی بیماران به این اقلام محدود شده است. موضوعی نگران کننده که نگرانی‌هایی به دنبال داشته است.

البته محدودیت توزیع اقلام دارویی در سطح داروخانه‌ها سیاست مشخص و اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و تنها در اخبار غیررسمی بازتاب یافته. اخباری که به گوش نمایندگان مجلس نیز رسیده و انتقاد ایشان را به دنبال داشته است.

مثل گلایه‌ای که همایون هاشمی، رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت بیان کرده و تاکید کرده اعمال چنین سیاست‌هایی درست نیست و ضرورت دارد که در این امور بازنگری جامعی صورت گیرد.

تکیه این نماینده مجلس در انتقاد به این سیاستِ جدید، تامین نشدن نیاز دارویی بیماران و گسترش دامنه نگرانی‌ها در سطح وسیعی از جامعه است. نگرانی در خصوص تامین عمده دارو‌های فوریتی و خاص که مدتهاست به نقل محافل تبدیل شده و واکنش مسئولان به آن، توصیه به حفظ آرامش بوده و بس.

نوع نسبتا متفاوتی از «حرف درمانی» که شائبه کاهش سهمیه داروخانه‌ها در دریافت دارو‌هایی مانند انسولین موجب رنگ باختن اندک اعتبارش می‌شود و به باور هاشمی، می‌بایست با اطمینان خاطر دادن به مردم در این خصوص که دارو‌های مورد نیازشان را به موقع و با قیمت مناسب دریافت می‌کنند، جبران شود.

البته سخنان این نماینده مجلس منحصر به این گلایه نیست و در ادامه، رنگ و بوی نقدی بسیار جدی به خودمی گیرد. نقدی که متوجه عملکرد وزارت بهداشت در حوزه تخصیص ارز واردات داروست و عجیب اینکه وزیر فعلی از روز‌های ابتدای حضورش در راس این وزارت خانه، وعده اصلاحش را داده است.

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس در این باره می‌گوید: هم‌اکنون در بخش غیر دولتی ظرفیت مطلوبی هم در زمینه واردات دارو‌های فوریتی و هم تامین سایر دارو‌ها وجود دارد، بنابراین اگر به موقع ارز مورد نیاز برای این واحد‌ها تامین شود و فراخوان نیز به درستی صورت بگیرد و انحصاری نباشد، می‌توان نگرانی‌های موجود در حوزه تامین دارو را برطرف کرد.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که کمبود برخی دارو‌ها نه نتیجه قاچاق به کشور‌های دیگر یا مسائل خارجی، که تا حدودی نتیجه رانتی است که در اختیار تولیدکنندگان دولتی قرار می‌گیرد و با بستن راهش، می‌توان بر بسیاری از کمبود‌ها فائق آمد و نگرانی‌های بیماران و خانواده هایشان را از بین برد.

موضوعی که وزیر بهداشت تلاش دارد آن را جور دیگری نشان دهد و در این مسیر از طرح هیچ ادعایی فروگذار نیست. مثل ادعایی که امروز بیان کرد و بر اساس آن مدعی شد «ما با دور زدن تحریم‌ها برای همه دارو‌های اساسی هیچ مشکلی در کشور نداریم، ولی در خصوص داروی بیماران MPS همچنان مشکل داریم.»

ادعایی که احتمالا برای بسیاری از مراجعه کنندگان به داروخانه‌ها در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، بسیار عجیب و سوال برانگیز خواهد بود چراکه با چشم و گوشت و پوست شان دریافته اند که اقلام دارویی زیادی کمیاب و نایاب شده است. لیست بلندبالایی از دارو‌ها که داروی بیماران MPS یکی از آنهاست که ظاهرا تنها داروی مورد تاکید وزیر است.

مورد تاکید وزیری که بار‌ها و بار‌ها تاکید کرده هیچ نگرانی‌ای بابت دارو وجود ندارد و حالا که کمبود برخی دارو‌ها صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده، از نامه‌ای سخن می‌گوید که ظاهرا به تازگی برای دبیر کل سازمان بهداشت جهانی نوشته و در آن از کارشکنی آمریکایی‌ها در خصوص داروی MPS سخن گفته است؛ نامه‌ای که البته توضیح دهنده کمبود امثال انسولین نیست!
 
پدید آورنده: ر.مجدد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
چشم پزشکان از کمبود انسولین سود خواهند برد، تصور کنید بیمار دیابتی دسترسی کافی به انسولین نداشته باشه و میانگین قند خونش طی چند ماه تا چند سال بالاتر از حد مجاز باشد، آسیب چشمی در پی آن خواهد آمد و چشم پزشک آماده پذیرش بیمار نگون بخت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
خوب که چی مثلا؟؟
تقصیر چشم پزشکاست انسولین نیست؟
واقعاچه فرایندی تو مغزت طی میشه تا از کمبود اسنولین یاد چشم پزشک بیوفتی؟؟
برای وزیر جان مردم برایش اصلا اهمیتی ندارد. کمبود دارو هیچ ربطی به آمریکا و اسرائیل و سایر دشمنانتان ندارد بلکه مقصر اصلی آن خودتان هستید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل